Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla, 0,67% effektiv rente?!

Startet av Tybekk, søndag 18. juni 2017, klokken 11:02

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. juni 2017, klokken 21:40
Sitat fra: gr på mandag 19. juni 2017, klokken 16:02
Eeeeeeller, basert på dine egne eksempler, kan du bytte Focusen i en likt priset elbil til rundt 200 000,-, fortsette å betale 3800,- i måneden og fem år senere ha 100% nedbetalt bil, og all restverdi ved salg rett i lomma. Hvis vi anslår at den har halvert seg i pris og dermed er verdt 100 lapper så selger du bilen og sitter igjen etter salg med at hele bilholdet ditt (pluss evt. elbil-bompenger og noen tusenlapper i service) har kostet deg 128 000,- over fem år.

I forhold til dette vil Teslaen din, på samme tidspunkt, fortsatt ha gjenstående lån på 259 200,- etter at du har betalt inn 432 000,-, og om vi anslår halvering av pris på denne også, så har du en restverdi på 340 000,-. Selger du den da, som med den andre, så må du bruke 259 av de 340 lappene til å innfri resterende lån. Du sitter da igjen etter salg med at bilholdet ditt de siste fem årene har kostet 351 000,- pluss de samme eventuelle elbil-bompengene og noen tusenlapper i service. Med andre ord hadde du hatt 224 000,- mer å rutte med om du droppet Teslaen. Det igjen kan jo f.eks. brukes til å betale ned huslån eller andre mer "bærekraftige investeringer".

Og det regnestykket forutsetter selvsagt at en billig elbil kan gjøre den jobben Teslaen gjør. Det kan den som kjent ofte ikke. Vi har en Leaf og en Tesla og kjører Leafen når vi kan siden den er billigere i drift. Fasiten er at Leafen går 5-6000km i året og Teslaen går 25.000km...
Riktignok pendler ingen av oss med bil så da blir tallene annerledes enn for mange andre.
Ja, men trådstarter argumenterer for å skifte ut en Focus mot en Model S basert på økonomi, lite og daft med stort og sprekt. Hvis vedkommende MÅ ha rekkevidden til en S75 så er det i og for seg greit nok, men det koster jo 224 000,- mer å ha tilgang på denne rekkevidden kontra en bil i samme klasse som Focus (Leaf, Zoe..). Så er det selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere om en Tesla gir merverdi til følelser/bruk/sikkerhet/x-faktor tilsvarende de 224 000,-, på samme måte som man gjør om man kjøper BMW i stedet for Skoda, men å argumentere for at det er økonomi som rettferdiggjør valget, vel...

Daniel80

Vi byttet ut en 2011 Bmw 5-serie til 300000,- med en ny Tesla til 700000,- nå, og våre månedskostnader er nå lavere enn de var med Bmw`en. Dette er fordi vi hadde 2000,- pr måned i bompenger, høyere årsavgift, dieselutgifter, Soneparkering, dyrere forsikring og høyere vedlikeholdskostnader på Bmw`en.  I tillegg ville vi fått ekstrakostnader på den ved reperasjoner osv, mens Teslaen har garanti. Så for vår del var det økonomiske motiver ved å kjøpe Tesla :)   Så kan man si at Teslaen faller mere i verdi enn Bmw`en , men på Bmw`en gikk også 2500,- pr måned til lånerenter, mens nå går 150,- til lånerenter.  Osv.. 
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

geear

At du har handlet bil (og lån) med hodet under armen tidligere kan du ikke skylde på noen andre enn deg selv. ;-)

For meg er det uforståelig at noen betaler 2500,- i renter på et billån, da må man ha handlet bil langt over økonomisk evne?

SurSnasen

Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 20. juni 2017, klokken 13:08
Vi byttet ut en 2011 Bmw 5-serie til 300000,- med en ny Tesla til 700000,- nå,
...
Så kan man si at Teslaen faller mere i verdi enn Bmw`en , men på Bmw`en gikk også 2500,- pr måned til lånerenter, mens nå går 150,- til lånerenter.  Osv..

Og hvordan i all verden får du da 2500 kroner i lånerenter på BMW'en (som du sier kostet 300 000 kroner) kontra 150 kroner på Tesla'en (som kostet 700 000)? Husk også at det er 28% fradrag på rentene.
Lån på 300 000 kroner, med rente 5 %, gir ca 15000 brutto rentekroner i året. Netto ca 11000 kroner. Pr måned 900 kroner.
Så hvordan ser ditt regnestykke ut?

Daniel80

Sitat fra: StianSalG på onsdag 21. juni 2017, klokken 23:25
Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 20. juni 2017, klokken 13:08
Vi byttet ut en 2011 Bmw 5-serie til 300000,- med en ny Tesla til 700000,- nå,
...
Så kan man si at Teslaen faller mere i verdi enn Bmw`en , men på Bmw`en gikk også 2500,- pr måned til lånerenter, mens nå går 150,- til lånerenter.  Osv..

Og hvordan i all verden får du da 2500 kroner i lånerenter på BMW'en (som du sier kostet 300 000 kroner) kontra 150 kroner på Tesla'en (som kostet 700 000)? Husk også at det er 28% fradrag på rentene.
Lån på 300 000 kroner, med rente 5 %, gir ca 15000 brutto rentekroner i året. Netto ca 11000 kroner. Pr måned 900 kroner.
Så hvordan ser ditt regnestykke ut?
Verdt nå 300K ved salg, men selvsagt dyrere når den ble kjøpt, og høyere rente. (renten er lavere i dag en for noen år siden).
150,- på tesalen er jo pga rentekampanjen som gir 0,25% lån.  Har ikke regnet inn rentefradraget.
500K ->6% rente = 2500,- pr måned i renter. Og ja, jeg har kun vist grove overslag som eksempel her fordi jeg ikke gadd bry meg med å vise full utregning av hvorfor vi har de samme månedskostnadene  på bilen til 300K som bilen til 700K. Men det stemmer.

Ser at enkelte reagerer på dyre billån og synes det er "med hode under armen", og "over evne", men dere aner jo ikke noe om årsaken eller økonomien, så dere kan spare dere for å være spydige nett-troll.   
Det er så enkelt som at all fri kapital går til renovering av en bolig som skal selges, og det er rimeligere å bruke pengene på det og ha 0 egenkapital på billån, framfor å betale ned på billån og måtte ta forbrukslån med høyere rente til oppussing.  Boligen har mye opbundet verdi, men dette er låst fram til salg, og siden renovering tar tid og vi er en familie med barn som skal ha ett liv samtidig så har vi valgt å ha skikkelige biler selv om det koster oss en del pga lån. Men dette har vi jo råd til.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

geear

Beklager, men basert på det du utdyper nå så bedret du overhodet ikke inntrykket. Har du lånt til pipa på bolig slik at du ikke kan ta lån til bil på huslånet, med barn, og velger på toppen å kjøpe bil til 5-700k med 0,- egenkapital så... vel... luksusfellen neste.

turfsurf

Det kommer vel helt an på inntekt. Så lenge den er nok til å betale regninger er det vel ikke noe problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trikkern

Men hvorfor skal man låne til bil på huslånet som er på 2-3% rente når man kan låne til 0,25% rente hos tesla? Ja, man betaler mer i måneden, men tar man det på huslånet som man sikkert har 15-20 år igjen på så har man fortsatt lån igjen den dagen bilen skal vrakes. I husstanden vår har vi hatt rundt 5000 i billån i måneden pluss drivstoffutgifter. Ingen av oss har noen ekstremt godt betalte jobber.  Men har klart oss fint uten å havne på luksusfellen fordet   ;) Så jeg er enig med Daniel80. Bruk egenkapitalen på oppussing og kos deg med bilen :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Ferry

Sitat fra: Daniel80 på torsdag 22. juni 2017, klokken 07:56
Ser at enkelte reagerer på dyre billån og synes det er "med hode under armen", og "over evne", men dere aner jo ikke noe om årsaken eller økonomien, så dere kan spare dere for å være spydige nett-troll.   

Støtter deg i dette. Hva folk bruker penger på må de få velge selv. Noen bruker glatt 2500,- pr. mnd. på alkohol og tobakk. Noen bruker det på ferie, healing, hytte, båt osv. Det ultimate sløseri er å dø med penger på konto.

Griffel

Sitat fra: Ferry på torsdag 22. juni 2017, klokken 23:53
Det ultimate sløseri er å dø med penger på konto.
Det finnes tusenvis av arvinger som vil være uenig med deg i dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Ser den, men det er ikke alle som har arvinger. Ei heller er det alle arvinger som fortjener noe som helst.

Trikkern

Sitat fra: Ferry på torsdag 22. juni 2017, klokken 23:53
Sitat fra: Daniel80 på torsdag 22. juni 2017, klokken 07:56
Ser at enkelte reagerer på dyre billån og synes det er "med hode under armen", og "over evne", men dere aner jo ikke noe om årsaken eller økonomien, så dere kan spare dere for å være spydige nett-troll.   

Støtter deg i dette. Hva folk bruker penger på må de få velge selv. Noen bruker glatt 2500,- pr. mnd. på alkohol og tobakk. Noen bruker det på ferie, healing, hytte, båt osv. Det ultimate sløseri er å dø med penger på konto.

Helt enig. En kamerat  av meg syntes det var idioti av meg å bruke 7000 i måneden på billån. Han klarte seg med 3000 i måneden på den gamle bilen sin. Så spurte jeg han hva han brukte i måneden på drivstoff. 2000kr. Ca 1600 mer enn om han skulle kjørt på strøm. Så var det 60kr dagen i røyk og 70kr dagen i butikken til lunsj. Ikke røyker jeg lenger og matpakke smører jeg hjemme som koster ca 10kr dagen.  :) totalt ender dette på ca 7600 i måneden. Og da har jeg ikke tatt med rimeligere årsavgift, ferje, Bom og parkering da dette er ting som vil utgå etterhvert. Men per i dag så utgjør dette ytterligere en 600kr i måneden for oss. Så kan man jo gjøre seg sin egen mening om hva som er idioti  ;)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

AW

Sitat fra: Daniel80 på torsdag 22. juni 2017, klokken 07:56
Sitat fra: StianSalG på onsdag 21. juni 2017, klokken 23:25
Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 20. juni 2017, klokken 13:08
Vi byttet ut en 2011 Bmw 5-serie til 300000,- med en ny Tesla til 700000,- nå,
...
Så kan man si at Teslaen faller mere i verdi enn Bmw`en , men på Bmw`en gikk også 2500,- pr måned til lånerenter, mens nå går 150,- til lånerenter.  Osv..

Og hvordan i all verden får du da 2500 kroner i lånerenter på BMW'en (som du sier kostet 300 000 kroner) kontra 150 kroner på Tesla'en (som kostet 700 000)? Husk også at det er 28% fradrag på rentene.
Lån på 300 000 kroner, med rente 5 %, gir ca 15000 brutto rentekroner i året. Netto ca 11000 kroner. Pr måned 900 kroner.
Så hvordan ser ditt regnestykke ut?
Verdt nå 300K ved salg, men selvsagt dyrere når den ble kjøpt, og høyere rente. (renten er lavere i dag en for noen år siden).
150,- på tesalen er jo pga rentekampanjen som gir 0,25% lån.  Har ikke regnet inn rentefradraget.
500K ->6% rente = 2500,- pr måned i renter. Og ja, jeg har kun vist grove overslag som eksempel her fordi jeg ikke gadd bry meg med å vise full utregning av hvorfor vi har de samme månedskostnadene  på bilen til 300K som bilen til 700K. Men det stemmer.

Ser at enkelte reagerer på dyre billån og synes det er "med hode under armen", og "over evne", men dere aner jo ikke noe om årsaken eller økonomien, så dere kan spare dere for å være spydige nett-troll.   
Det er så enkelt som at all fri kapital går til renovering av en bolig som skal selges, og det er rimeligere å bruke pengene på det og ha 0 egenkapital på billån, framfor å betale ned på billån og måtte ta forbrukslån med høyere rente til oppussing.  Boligen har mye opbundet verdi, men dette er låst fram til salg, og siden renovering tar tid og vi er en familie med barn som skal ha ett liv samtidig så har vi valgt å ha skikkelige biler selv om det koster oss en del pga lån. Men dette har vi jo råd til.

Volvo her i haugesund hadde kampanje på bruktbil med 0% i rente hele mai. Men er denne renten garantert for en viss periode, eller risikerer dere at den går opp til markedspris etter et år?
Kia Soul EV 2015 Exclusive

AW

Sitat fra: Trikkern på torsdag 22. juni 2017, klokken 23:23
Men hvorfor skal man låne til bil på huslånet som er på 2-3% rente når man kan låne til 0,25% rente hos tesla? Ja, man betaler mer i måneden, men tar man det på huslånet som man sikkert har 15-20 år igjen på så har man fortsatt lån igjen den dagen bilen skal vrakes. I husstanden vår har vi hatt rundt 5000 i billån i måneden pluss drivstoffutgifter. Ingen av oss har noen ekstremt godt betalte jobber.  Men har klart oss fint uten å havne på luksusfellen fordet   ;) Så jeg er enig med Daniel80. Bruk egenkapitalen på oppussing og kos deg med bilen :)

Her er jeg enig. Låner du på huset så risikerer du å betale på bilen i 25-30 år, altså lenge etter bilen er solgt. Nå får man billån til 4-5% over alt og selv om dette er en høyere rentesats enn på huset så må jo totalbeløpet bli lavere om man betaler ned bilen på 8-10 år? De fleste av oss selger vel etter 3-4 år og da er det jo dumt å låne på huset. Med mindre man separerer lånene da. Vi har ca 3 mill i huslån og samlet inntekt på 1,1 mill. Jeg har et billån på 180000kr. Jeg kvir meg for å ta opp mer.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Goggen123

#29
Sitat fra: AW på fredag 23. juni 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Trikkern på torsdag 22. juni 2017, klokken 23:23
Men hvorfor skal man låne til bil på huslånet som er på 2-3% rente når man kan låne til 0,25% rente hos tesla? Ja, man betaler mer i måneden, men tar man det på huslånet som man sikkert har 15-20 år igjen på så har man fortsatt lån igjen den dagen bilen skal vrakes. I husstanden vår har vi hatt rundt 5000 i billån i måneden pluss drivstoffutgifter. Ingen av oss har noen ekstremt godt betalte jobber.  Men har klart oss fint uten å havne på luksusfellen fordet   ;) Så jeg er enig med Daniel80. Bruk egenkapitalen på oppussing og kos deg med bilen :)

Her er jeg enig. Låner du på huset så risikerer du å betale på bilen i 25-30 år, altså lenge etter bilen er solgt. Nå får man billån til 4-5% over alt og selv om dette er en høyere rentesats enn på huset så må jo totalbeløpet bli lavere om man betaler ned bilen på 8-10 år? De fleste av oss selger vel etter 3-4 år og da er det jo dumt å låne på huset. Med mindre man separerer lånene da. Vi har ca 3 mill i huslån og samlet inntekt på 1,1 mill. Jeg har et billån på 180000kr. Jeg kvir meg for å ta opp mer.

Nå kan du jo betale ned bildelen raskere enn resten av boliglånet, selv om du låner på huset. Bruk en lånekalkulator, beregn hva du må betale månedlig for å betale ned bildelen av boliglånet som et "vanlig" billån over fem år. Ingen banker er vrange på ekstra nedbetalinger. Å låne på huset forutsetter selvfølgelig at man har ledig sikkerhet, noe mange har (og bankene tinglyser vanligvis opprinnelig boliglån noe høyere enn faktisk lånesum)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA