Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla, 0,67% effektiv rente?!

Startet av Tybekk, søndag 18. juni 2017, klokken 11:02

« forrige - neste »

Tybekk

Hei

Fikk tilbud om lån via Tesla med 0,67% rente! Selve lånet er fra DNB, men det må gå gjennom Tesla.

Ble en Tesla modell S 75 med litt utstyr. Pris 680 000. Lånet blir da på 657 000kr fordi man må betale 15 000 i depositum og med en "vennekode" fikk jeg også gratis superlading og 8000kr i rabatt på bilen!

Blir samme månedskostnad som å ha min 1012modell ford focus!


I følge Tesla er går denne kampanjerenten ut juni og gjelder kun nybil.

Om noen ønsker en "vennekode" så send meg en PM. Så får du også 8000kr i rabatt og gratis superlading!

Initium

vi er også på "tittern" og da lurer jeg litt på hvor mange år folk " tør " ta sine TMS biler på. 5 år som har vært ganske normalt for oss i forventet " eietid " holder rett og slett ikke, mnd kostnad blir jo hinsides. Er det mulig få noe sånt på 6-7 år eller deromkring ?

Eller spurt på en annen måte, hva ender du på i faktisk kronneutlegg pr mnd ? Rentefradraget er jo lavt, siden man knapt skal betale rente i utgangspunktet...

Tybekk

#2
Det ble 8år og 15 000 i egenandel fordi det er depositumet. Jeg betaler inn litt ekstra når jeg får store beløp til jul, sommer osv. Skal nok ikke ha bilen mer en 5år. og da kan ikke verditapet være så galt når jeg omtrent ikke har betalt renter, kun ned på bilen!

Min bil ble ca 7100 i måneden.

Med mitt regnestykke blir det omtrent 300kr merkostnad i måneden en min bensinbil nå. Sparer jo bom og bensin, lavere årsavgift ,en dyrere forsikring og lånet er mye større. Men da får jeg kliss ny bil med 5års garanti og 8års garanti på motor og batteri.


Sitat fra: Initium på søndag 18. juni 2017, klokken 11:34
vi er også på "tittern" og da lurer jeg litt på hvor mange år folk " tør " ta sine TMS biler på. 5 år som har vært ganske normalt for oss i forventet " eietid " holder rett og slett ikke, mnd kostnad blir jo hinsides. Er det mulig få noe sånt på 6-7 år eller deromkring ?

Eller spurt på en annen måte, hva ender du på i faktisk kronneutlegg pr mnd ? Rentefradraget er jo lavt, siden man knapt skal betale rente i utgangspunktet...

Daniel80

Vi valgte 10års nedbetaling og 0,- egenandel, rett og slett fordi det er det billigeste låne som kan fåes, og da vil vil heller frigjøre kapital til andre ting. 0.25% er den nominelle renten. 0,49% effektiv. Bekymrer meg lite for at bilen skal falle mere i verdi enn nedbetalingen, fordi nedbetalingen går raskere når hele månedsbeløpet betaler ned på bilen, istedefor at flere tusen går til renter., pluss at totalt verditap og kostnad ved bilholdet uansett blir det samme om jeg går i pluss eller minus ved senere salg.
Vi valgte sort S75D med skinn, 4x4, og panorama.. Veldig i tenkeboksen på å legge til lydpakke. AP, premium og vinterpakke har vi slått fra oss for å spare litt, men vurderer fremdeles nå i "angrefrist" perioden  ;D
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Mazzbot

Sitat fra: Daniel80 på søndag 18. juni 2017, klokken 12:16
Vi valgte 10års nedbetaling og 0,- egenandel, rett og slett fordi det er det billigeste låne som kan fåes, og da vil vil heller frigjøre kapital til andre ting. 0.25% er den nominelle renten. 0,49% effektiv. Bekymrer meg lite for at bilen skal falle mere i verdi enn nedbetalingen, fordi nedbetalingen går raskere når hele månedsbeløpet betaler ned på bilen, istedefor at flere tusen går til renter., pluss at totalt verditap og kostnad ved bilholdet uansett blir det samme om jeg går i pluss eller minus ved senere salg.
Vi valgte sort S75D med skinn, 4x4, og panorama.. Veldig i tenkeboksen på å legge til lydpakke. AP, premium og vinterpakke har vi slått fra oss for å spare litt, men vurderer fremdeles nå i "angrefrist" perioden  ;D

Hva betaler du i mnd ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

turfsurf

Jeg ville tenkt veldig hardt over AP. Hvis du kjører noe som helst på litt større veier, så er det verdt mye. Om ikke så bare for Adaptiv Cruise.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel80

Sitat fra: Mazzbot på søndag 18. juni 2017, klokken 12:24
Hva betaler du i mnd ?

5700,-  for 673.000,-
Det er samme månedsbeløp som ett grønt billån hos dnb på 450.000,- over 8 år.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

AW

Over 7000kr i mnd på bil høres på meg ganske ekstremt ut, men det er jo en bra pris med tanke på hvilken bil det er.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Tybekk

Lån 3800 (200 000 over 5 år hos santander)
Bensin: 2000
Bom: 1500
Det blir 7300. Da betaler man heller 7200kr for en tesla en en bil til 200 000..

Det ER galskap å ha bensinbil om man bor i Oslo å kjører mye privat i bommen

Fra oktober går bomprisene opp. 10kr og 20kr i rushen. Elbil får bom på 5kr og 10kr i rushen så kommer man ENDE bedre ut av det!

Sitat fra: AW på søndag 18. juni 2017, klokken 15:36
Over 7000kr i mnd på bil høres på meg ganske ekstremt ut, men det er jo en bra pris med tanke på hvilken bil det er.

AW

Det er drøyt! Og det gir et litt annet bilde. Bruker kanskje 3000kr i bom på et år her i Haugesund.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

Initium

vi bruker dobbelt så mye på en bil i bompenger idag, som vi gjorde for 5 år siden på 2 biler. Da kan jeg legge til at vi kjører elbil ( gratis i bomringen )  til jobben til hverdags, og lar dieselkjerrene stå.

Å besøke foreldrene mine koster 400kr i bompenger, å dra stå på ski 2-400, å besøke familen til kona en hundrelapp eller to, og sånn fortsetter og fortsetter og fortsetter det.

Jeg kjører litt for arbeidsgiver av og til, og registrerer at jeg bruker ofte VESENTLIG mer på bompenger enn på drivstoff på et kundebesøk.
Bare listeføringen for å få det tilbake som utlegg, tar gjerne 1-2 timer etter en tur Oslo-via-sørlandet-til-Stavanager og tilbake.

arthur

Blir litt rare sammenligninger her når man bruker helt forskjellig utgangspunkt med hensyn til kostpris på bil, forskjellig antall år for nedbetaling og ingen tanker om restverdi på bilen/e?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: Tybekk på søndag 18. juni 2017, klokken 16:39
Lån 3800 (200 000 over 5 år hos santander)
Bensin: 2000
Bom: 1500
Det blir 7300. Da betaler man heller 7200kr for en tesla en en bil til 200 000..

Det ER galskap å ha bensinbil om man bor i Oslo å kjører mye privat i bommen

Fra oktober går bomprisene opp. 10kr og 20kr i rushen. Elbil får bom på 5kr og 10kr i rushen så kommer man ENDE bedre ut av det!
Eeeeeeller, basert på dine egne eksempler, kan du bytte Focusen i en likt priset elbil til rundt 200 000,-, fortsette å betale 3800,- i måneden og fem år senere ha 100% nedbetalt bil, og all restverdi ved salg rett i lomma. Hvis vi anslår at den har halvert seg i pris og dermed er verdt 100 lapper så selger du bilen og sitter igjen etter salg med at hele bilholdet ditt (pluss evt. elbil-bompenger og noen tusenlapper i service) har kostet deg 128 000,- over fem år.

I forhold til dette vil Teslaen din, på samme tidspunkt, fortsatt ha gjenstående lån på 259 200,- etter at du har betalt inn 432 000,-, og om vi anslår halvering av pris på denne også, så har du en restverdi på 340 000,-. Selger du den da, som med den andre, så må du bruke 259 av de 340 lappene til å innfri resterende lån. Du sitter da igjen etter salg med at bilholdet ditt de siste fem årene har kostet 351 000,- pluss de samme eventuelle elbil-bompengene og noen tusenlapper i service. Med andre ord hadde du hatt 224 000,- mer å rutte med om du droppet Teslaen. Det igjen kan jo f.eks. brukes til å betale ned huslån eller andre mer "bærekraftige investeringer".

Så er det stor forskjell på en Zoe eller Leaf eller whatnot og en Tesla Model S, men jeg må bare påpeke disse forskjellene ettersom det virker som hallelujah-mafiaen her inne tror de får penger i banken av å ha billån til ørene og ralle rundt i en Tesla.

Vi har jo også den velkjente X-faktoren i de variable politiske lederne i landet som plutselig kan innføre engangsavgift på elbiler, da blir elbilene på markedet brått mer verdt - om de ikke samtidig også fjerner andre incentiver for å velge elbil og gjør elbilene lite attraktive. Akkurat denne delen kan slå positivt ut for Teslaer.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 19. juni 2017, klokken 16:02
Eeeeeeller, basert på dine egne eksempler, kan du bytte Focusen i en likt priset elbil til rundt 200 000,-, fortsette å betale 3800,- i måneden og fem år senere ha 100% nedbetalt bil, og all restverdi ved salg rett i lomma. Hvis vi anslår at den har halvert seg i pris og dermed er verdt 100 lapper så selger du bilen og sitter igjen etter salg med at hele bilholdet ditt (pluss evt. elbil-bompenger og noen tusenlapper i service) har kostet deg 128 000,- over fem år.

I forhold til dette vil Teslaen din, på samme tidspunkt, fortsatt ha gjenstående lån på 259 200,- etter at du har betalt inn 432 000,-, og om vi anslår halvering av pris på denne også, så har du en restverdi på 340 000,-. Selger du den da, som med den andre, så må du bruke 259 av de 340 lappene til å innfri resterende lån. Du sitter da igjen etter salg med at bilholdet ditt de siste fem årene har kostet 351 000,- pluss de samme eventuelle elbil-bompengene og noen tusenlapper i service. Med andre ord hadde du hatt 224 000,- mer å rutte med om du droppet Teslaen. Det igjen kan jo f.eks. brukes til å betale ned huslån eller andre mer "bærekraftige investeringer".

Og det regnestykket forutsetter selvsagt at en billig elbil kan gjøre den jobben Teslaen gjør. Det kan den som kjent ofte ikke. Vi har en Leaf og en Tesla og kjører Leafen når vi kan siden den er billigere i drift. Fasiten er at Leafen går 5-6000km i året og Teslaen går 25.000km...
Riktignok pendler ingen av oss med bil så da blir tallene annerledes enn for mange andre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Det er rart det med kan :) Det første året vi hadde i3 kjørte vi 30.000 med Tesla og ca 15.000 med i3. Året etter hadde vi i3 + leiebil, da kjørte vi 30.000 med i3 og 15.000 med leiebil. Blir interessant å se nå med Model X og i3. Noe sier meg at det er mye man greier å overbevise seg om at man ikke kan, men som hovedsakelig er basert på komfort. F.eks kjører vi til Sverige på harrytur ca en gang i måneden. Når vi hadde Model S så valgte vi alltid den. Men vi fikk gjennomført akkurat de samme turene med i3en året etter og :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA