Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah

Startet av Pallesnekkern, tirsdag 13. juni 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

Ansjosfilet

Slutt å lese av Soc. Så sover du mye bedre om natten.  :)
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

quandt1960

For såvidt enig med deg, det er en veldig flyktig verdi basert på sikkert meget mange faktorer.

ElectroJuice

Ny oppdatering fra meg-
2016-modell gått ca 80.000 km. Socmax ligger på ca 28,8. Hurtiglader ikke så ofte lenger, kanskje 1 gang i måneden.
Socmax lå stabilt i området rundt 29,4 frem til oktober 2019, da falt den brått til rundt 28,8 og har ligget der siden.  Om det skyldes degradering eller endring av måleparametre vet jeg ikke. Merker ikke noen forskjell i praktisk rekkevidde enda.
Ser lovende ut med tanke på at jeg ønsker å beholde bilen til den har gått nærmere 200.000 men trenger ca 90% batterikapasitet for å slippe hurtiglading på pendlerveien.

Geir Lundahl

Har en i3 2017 som har gått 94000km, og Socmax ligger på 28.6 og går rundt 20 mil om sommeren og 16 om vinteren.

Sungrazer

Min 2018 LCI har gått 98500 og har en socmax på rundt 29.67. Lader som oftest hjemme på 1-fas 32A, men den har også fått kjørt seg på hurtiglading i sommer. Jeg kjører den ofte helt "tom", dvs. rundt 5 - 10 km igjen.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Ferry

2018 LCI. 54.500 km. Brukt ca. 2,5 år. SOCMAX 29,66

marte3no

Min 94Ah har socmax på 27,7. Jeg spurte forhandler i forbindelse med service om å sjekke rundt dette. Svaret var at "dette er en meny bileier egentlig ikke skal gå inn i".
Jeg er ikke helt fornøyd med det svaret...

quandt1960

Sitat fra: marte3no på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 08:16
Min 94Ah har socmax på 27,7. Jeg spurte forhandler i forbindelse med service om å sjekke rundt dette. Svaret var at "dette er en meny bileier egentlig ikke skal gå inn i".
Jeg er ikke helt fornøyd med det svaret...

Det skjønner jeg godt for det var et helt latterlig svar. Kunne like gjerne vært ærlig og sagt, jeg vet ikke. Den enkleste måten å lese SOCmax ut på er via BMW Connected i nettleseren og XHR. Imidlertid, denne verdien er flyktig basert på lademåte, bruk og temperatur. Eneste måten å virkelig måle den reelle SOH, altså state of health på batteriet og dermed indirekte den virkelige SOCmax er med et spesialverktøy BMW sertifiserte verksteder har hvor en måler utlading på batteriet m.m. Så å lese ut SOCmax via menyen er bare en momentanverdi der og da basert på ladehistorikk, temperatur og bruk.

marte3no

Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:34
Sitat fra: marte3no på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 08:16
Min 94Ah har socmax på 27,7. Jeg spurte forhandler i forbindelse med service om å sjekke rundt dette. Svaret var at "dette er en meny bileier egentlig ikke skal gå inn i".
Jeg er ikke helt fornøyd med det svaret...

Det skjønner jeg godt for det var et helt latterlig svar. Kunne like gjerne vært ærlig og sagt, jeg vet ikke. Den enkleste måten å lese SOCmax ut på er via BMW Connected i nettleseren og XHR. Imidlertid, denne verdien er flyktig basert på lademåte, bruk og temperatur. Eneste måten å virkelig måle den reelle SOH, altså state of health på batteriet og dermed indirekte den virkelige SOCmax er med et spesialverktøy BMW sertifiserte verksteder har hvor en måler utlading på batteriet m.m. Så å lese ut SOCmax via menyen er bare en momentanverdi der og da basert på ladehistorikk, temperatur og bruk.

Takk!  :+1:
Ett svar som det hadde jeg slått meg til ro med.


ElectroJuice

Ser ut som de har endret Connected nettsiden denne uken så man ikke kan se batterikapasitet lenger.
I forrige uke lå min 2016 mod som har gått ca 93000km på rundt 28,5 socmax når fulladet. Var ca 29,4 når bilen var ny.

Orbit

Om du har iOS-telefon, er det et GitHub-prosjekt som (via Scriptable) gir deg mulighet til å få opp denne infoen (og mer til) som en widget på telefonen. Så informasjonen er ennå tilgjengelig som API-kall, men Connected Drive-nettsiden er endret slik at den ikke lenger trenger å hente ut dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ElectroJuice

Så interessant ut. Har android, men skal google litt om det finnes tilsvarende der.

Orbit

Nå som BMW har automatisert tilsending av telematikkdata, kan en få gjenværende (estimert) batterikapsitet derfra. Dette er samme tall som avleses via servicemeny i bilen, bare med flere desimaler. (Dette fantes også på BMW Connected nettsidene før dette ble stengt ned).

Gå til https://www.bmw.no/no-no/mybmw/vehicle-overview , velg "BMW Car data" og så "Be om dataarkiv". Etter noen timer kommer epost med lenke til en full eksport av det BMW har av telematikk fra bilen, inkludert batteritilstand (samt ladehistorikk for siste to år, evt feilkoder, etc....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil S

#58
etter å ha sett disse videoene til Teslabjørn så skaffet jeg med Car Scanner, kosta vel 75kr for å ha denne for livstid.
Nå hadde jeg en sunn OBD dongle fra Carly som fungerte, så jeg slapp å kjøpe en slik.

Denne gir en gjenværende prosent batterikapasitet, litt usikker på hvor nøyaktig den er, men min 2020 med da 16.000km, hjemmeladet på 11Kw og kun 50Kw ladet èn gang, kom med en prosentsats på 98%

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA