Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lekker litt olje, hva kan det være?

Startet av soletti, fredag 21. oktober 2022, klokken 13:54

« forrige - neste »

soletti

Hei,

Skiftet til vinterdekk på min i3 som har gått feilfritt siden 2014. Ser for første gang litt olje, noen som vet hva det kan være, om den bør inn asap, og evt hvor dyrt det blir?

Kenneth

Orbit

Jeg ser bare venstre motorfeste på bildet, så evt olje må komme lenger innenfra. Du vil kanskje finne ut noe mer ved å skru opp lokket i gulvet av baggasjerommet, og ta en titt direkte på motor og girkasse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

soletti

#2
Takker, ja da var det merkelig. Skal ta en titt senere om jeg finner noe mer, 🤞 for ikke.

Edit: det kan være at jeg har bomma med sprayboksen når jeg smurte hjulboltene.

Klykken

Du bør ikke smøre hjulboltene! De løsner lettere og det kan skje i fart 😬
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Standard for tiltrekking med moment er "slightly oiled", så det er null problem med løsning så lenge du trekker til med rett moment.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

#5
Enig, har smurt boltene med kobberfett/aluminiumfett i alle år. Har ikke løsnet en bolt på 40 år  :)

Når det gjelder bildet, synes jeg det ser ut som tetningsmasse som er klemt litt ut, men det finner du ut ved å tørke med en fille eller vaske med avfetting.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA