Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri, verksted!

Startet av Edous, søndag 04. juni 2017, klokken 13:54

« forrige - neste »

Ellerikke2

Gamle Ellerikke fikk også den feilmeldingen i mai 2020, etter ca. 135000km. Fikk bra pris på nytt merkebatteri inkl. Bytte hos Elbil-gutta i Asker, de som også skrur Think og co. De resatte noe i elektronikken ifm byttet.
Ellerikke e-Up! 2014-2020, 140000km
Ellerikke2, Zoe ZE 50, 2020

TeleTor1

Fikk også akkurat beskjeden på min 2014 e-up '12V Batteri Verksted'. Jeg tenkte det var lav spenning så jeg ladet det over natten men beskjeden kom tilbake. Kjøpte 80-2400 på Biltema og ladet det opp over natten før bytte, dette batteriet passer perfekt i holderen. Men nå får jeg opp først 'Svakt 12V Batteri' så kommer '12V Batteri Verksted'.
Skal prøve å kjøre noen dager med dette for å se om det forsvinner av seg selv. Kan feilmeldinger re settes manuelt på e-up?

epifant

#17
Om det er samme som på e-Golf kan det faktisk se ut som nytt batteri må kodes inn  ::)

https://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?t=1655
SitatIt turns out the initial issue was caused by the 12V battery failing. The problem is that after changing out the battery, the system has to be adapted to the new battery, or it will continue to act as if the bad battery is present.

https://forum.obdeleven.com/thread/2041/battery-replacement
SitatThese modern batteries required different charging cycles from standard batteries. If you buy a decent battery charger you will have options to charge a standard battery or a smart battery.

This is the reason why the car's battery management system needs to know what kind of battery you have. If you change a battery for one with an identical specification from a different manufacturer you may not see any error codes and it may charge correctly.. If you change to a different battery without recoding, it may not charge correctly, even if you don't see fault codes, and that may affect battery life.

Men det er nå ganske ironisk at elbiler som styrer 12v-ladingen selv med tilsynelatende smarte løsninger og strøm tilgjengelig "hele tiden" virkelig later til å ha problemer med levetiden på 12V-batteriene. Ser både i3 og Tesla sliter med batterier som dør tidligere enn man burde forvente.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Elmo

At det går an. Her har altså VW laget ett program som ikke er godt nok til å holde liv i 12v batteriet lenge :o :-[
Og så må det programmet i tillegg resettes ved bytte av 12v batteri  >:(

Min første elbil, en Saxo som mange vet, hadde jeg fra 2005 til nå i sommer (2020), og byttet aldri 12v batteriet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

epifant

Veldig enig. Det burde vart tilnærmet evig så lenge bilen styrer alt selv  ::)

Jeg kjøpte meg en ODBeleven og sletta feilkoder. Feilmeldinga har ikke kommet tilbake, til tross for kaldere vær. Det nye batteriet står ubrukt på benken.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Up-grade

Hvordan har det gått med uorginalt batteri siden du byttet det. Fikk du vekk feilkode og eventuelt fikk du kodet dette inn?

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:03
Paralell koblet en batteribooster slik at bilen hele tiden så 12V.

Riktignok falt forbindelsen av, så det ble som et helt ordinært 12V batteribytte.

Ser at feilmeldingen har dukket opp også etter bytte, så må nok sjekke jordingskabelen også.

Eller kan det være at bilen må registrere 0 problemer x antall ganger før feilmeldingen forsvinner? Slik var det i alle fall på Lancia Delta integral, og Renault Zoe
Tungsten silver e-up!

små_bil_elsker

Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.
VW e-up! 2014
Skoda Citigo iV e 2020

Up-grade

Husker du hvilken modul du kodet det inn på?

Sitat fra: små_bil_elsker på mandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.
Tungsten silver e-up!

små_bil_elsker

Sitat fra: Up-grade på tirsdag 30. november 2021, klokken 00:21
Husker du hvilken modul du kodet det inn på?

Sitat fra: små_bil_elsker på mandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.

Hei, ja! dette var i så fall for min del, nå husker jeg ikke hvilken VCDS versjon jeg har men framgangsmåten er relativt lik.
Først må du finne BEM koden nr. på batteriet samt. levradørkoden.
Etter det åpne VCDS -> Select Controle Module -> 61 Battery Regulation
Deretter, Coding - 07 -> og så fra en drop-ned meny velger du alternativ nr.1 og etter det er det bare å fylle ut all info og klikke på ''save''.

Dette var i så fall måten jeg gjorde på, finnes forskjellige måter å kode det inn på så er ikke det eneste fasiten. 
VW e-up! 2014
Skoda Citigo iV e 2020

Up-grade

#24
Da fikk jeg endelig somlet meg til å få byttet batteriet. Var det enkleste batteriet jeg har byttet noen gang.
Kjøpte 44Ah Exide batteri på tilbud hos Thansen før jul:
https://www.thansen.no/.../g2100-1000/pn11467/v517589380
Jeg fikk kodet inn det nye batteriet med OBD eleven og pro lisens.
Dette ble gjort i "Battery Regulation" modulen -> "Long adaptation" -> side 4
Jeg endte opp med å brukte følgene kode:
044 TU3 0000000001
Første tre siffer er Ah, neste tre er fabrikat og siste ti er serienummer. Siden Exide batteriet ikke har serienummer tastet jeg inn det over.
Feilmelding var ikke borte ved kun bytte av batteri. Forsvant etter at jeg også kodet inn det nye batteriet

Tungsten silver e-up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA