Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-up! => Emne startet av: Edous på søndag 04. juni 2017, klokken 13:54

Tittel: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Edoussøndag 04. juni 2017, klokken 13:54
I går kjøpte jeg meg min første elbil, en e-up 2014-modell. Første gang jeg startet den opp etter kjøpet kom det opp en melding om "12v batteri verksted!", som forsvant igjen etter et par sekunder og ble erstattet med estimert gjenværende rekkevidde. Jeg ladet opp hovedbatteriet i løpet av natten, men beskjeden kom opp igjen da jeg startet den i dag morges.

Noen som har fått denne feilmeldingen før? Kan jeg evt. forvente at nybilgarantien dekker bytte av batteri, eller enda verre en større reparasjon? Bytte av 12v batteri var ihvertfall noe man enkelt kunne gjøre selv, men det er kanskje ikke like greit på nye elbiler?
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: nortrahofsøndag 04. juni 2017, klokken 14:50
På de tidligste modellene av E-UP var det en innkalling som omfattet 12V-batteriet. - Mener det var tilkoblingen til jord som sviktet??
Den bilen du har kjøpt kan ha denne fabrikkfeilen - om forrige eier ikke har brydd seg om å oppgradere bilen? Sjekk med VAG om bilen er kontrollert? - Er bilen ikke det, kan batteriet ha blitt "ekstra belastet" og derfor kortere levetid.
Da innkallingen kom, var det snakk om å bytte 12V-batteri. Dette ble imidlertid ikke alltid gjort på alle biler dersom "man tilsynelatende ikke fant feil" på bilen og batteriet. Derfor kan det være god grunn til å sjekke nøye med VAG hva de har gjort på denne bilen?


- Ellers er 12V-batteriet konstruert annerledes enn et 12V- startbatteri. Det skal være kurant å skifte det selv - om du finner et egnet batteri. Du bør bruke batterier av typen "low discharge" som tåler å tappes mer enn et startbatteri og tåler flere utlade-/ladesykluser. Det er mer likt et "fritidsbatteri" enn et startbatteri for fossilbiler.

Jeg glemte å si at DC/DC-laderen kan tre i kraft om du skifter batteri. I motsetning til  fossilbiler kan 12V+ være spenningsførende, selv om batteriet er frakoblet. Ta forhåndsregler!
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Edoussøndag 04. juni 2017, klokken 15:15
Takk for svar! Da får jeg høre Volkswagen og om garantien dekker bytte av batteri.

Skvetter litt til når man ser feilmelding om at bilen må på verksted første gang jeg starter den opp, men får satse på det løser seg greit.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Kejsermadfredag 27. oktober 2017, klokken 05:51
Hvad blev svaret her? Har nemlig samme issue...
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: soWatttirsdag 30. juli 2019, klokken 08:13
Up'n var død i dag tidlig. Ser ut som lysene har stått på over natten og dette har da tømt 12v batteriet.
Måtte låse opp bilen med fysisk nøkkel.

Vil 12v batteriet bli ladet ved på sette bilen på lading?

Ikke 100% sikker på om det er 12v heller, kan jo selvfølgelig være bilens batteri, men da skulle det vel feks være mulig å låse opp bilen på vanlig måte?
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: jonrbtirsdag 30. juli 2019, klokken 12:10
Dersom lading av hovedbatteri starter så lades 12V-batteriet også. Men det er ikke sikkert at den klarer å starte ladingen uten 12V. Lad i såfall med en vanlig batterilader noen minutter først.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: soWatttirsdag 30. juli 2019, klokken 15:58
Takk for info!

Fikk satt lader(hovedbatteri) i bilen til slutt for å se hva som skjedde. Det var helt dødt, kabelen ble ikke låst fast til bilen engang.

Det kom en del klikkelyder fra ladeboksen, så det var  tydeligvis noe som skjedde. Lot den derfor stå i og etter ca 10 min startet ladeindikatoren å lyse svakt svakt grønt.

Av nysgjerrighet skrudde jeg tenningen på bilen og fikk beskjed om "lading ikke mulig", men lot ledningen stå i for det, siden det tydeligvis hadde kommet noe strøm inn i bilen på en eller annen måte.

Kom tilbake i stad, til vanlig pulserende grønn ladeindikator på bilen. Batteriet er fullt, så mulig den lader 12V selv om batteri er 100% nå?

Bilen viser ikke feilmeldinger heller, så det ser ut som problem løst.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: manifoldmandag 21. september 2020, klokken 08:18
Fikk beskjeden "12v batteri, verksted!" to ganger i går. Bilen fungerer fint. 2017-modell. Er forklaringen at 12v-batteriet begynner å bli dårlig?
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: epifantmandag 21. september 2020, klokken 15:03
Ikke nødvendigvis, men ettersom det også begynner å bli kaldere i været er det nok den mest nærliggende forklaringen ja. Biltemas 80-2400 (https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/vedlikeholdsfritt-batteri-2000018834) ser ut til å passe ut fra mål og polplassering i hvert fall. Om det er noe man bør bytte selv vet jeg derimot ikke - lurt å sende et lite anerkjennende nikk til herrene Dunning & Kruger i blant...
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Elmotirsdag 22. september 2020, klokken 18:01
Sitat fra: manifold på mandag 21. september 2020, klokken 08:18
Fikk beskjeden "12v batteri, verksted!" to ganger i går. Bilen fungerer fint. 2017-modell. Er forklaringen at 12v-batteriet begynner å bli dårlig?
Lad først 12v batteriet skikkelig opp med en intelligent batterilader (feks. Ctek), og se om feilmeldingen blir borte for godt eller kommer igjen etter en stund.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: MadsVtirsdag 22. september 2020, klokken 20:56
Mest trolig lav spenning, kan også være jordingskabel (den styrer lading). Byttet både kabel og batteri på min og har ikke hatt problem siden.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: elektroluxtirsdag 22. september 2020, klokken 22:48
Kjøpte rimeligste 12V fra Thansen og byttet (selvfølgelig) selv.

Eneste problemet var at nedre feste kant måtte tilpasses for at batteriet skulle passe i vår 2013 e-Up
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: epifantonsdag 23. september 2020, klokken 11:58
Byttet du på vanlig måte (altså en kort periode helt uten 12V tilkoblet)?
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: elektroluxtirsdag 29. september 2020, klokken 09:03
Paralell koblet en batteribooster slik at bilen hele tiden så 12V.

Riktignok falt forbindelsen av, så det ble som et helt ordinært 12V batteribytte.

Ser at feilmeldingen har dukket opp også etter bytte, så må nok sjekke jordingskabelen også.

Eller kan det være at bilen må registrere 0 problemer x antall ganger før feilmeldingen forsvinner? Slik var det i alle fall på Lancia Delta integral, og Renault Zoe
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: epifantonsdag 07. oktober 2020, klokken 10:22
Har du meldingen enda?

Kan prøve å bytte kun jordkabelen og se hva resultatet blir. Så er den varianten også testet. Ikke det mest reliable resultatet uansett men..  Tror jeg har alt det nødvendige liggende. Kanskje greiest å bare legge opp en ekstra i stedet for å bytte ut den eksisterende. Er det den litt tykke sorte som går fra batteripolen det er snakk om?  Ser ut som det er en tynnere brun også..
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Ellerikke2tirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:34
Gamle Ellerikke fikk også den feilmeldingen i mai 2020, etter ca. 135000km. Fikk bra pris på nytt merkebatteri inkl. Bytte hos Elbil-gutta i Asker, de som også skrur Think og co. De resatte noe i elektronikken ifm byttet.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: TeleTor1tirsdag 10. november 2020, klokken 20:47
Fikk også akkurat beskjeden på min 2014 e-up '12V Batteri Verksted'. Jeg tenkte det var lav spenning så jeg ladet det over natten men beskjeden kom tilbake. Kjøpte 80-2400 på Biltema og ladet det opp over natten før bytte, dette batteriet passer perfekt i holderen. Men nå får jeg opp først 'Svakt 12V Batteri' så kommer '12V Batteri Verksted'.
Skal prøve å kjøre noen dager med dette for å se om det forsvinner av seg selv. Kan feilmeldinger re settes manuelt på e-up?
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: epifantonsdag 11. november 2020, klokken 00:26
Om det er samme som på e-Golf kan det faktisk se ut som nytt batteri må kodes inn  ::)

https://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?t=1655
SitatIt turns out the initial issue was caused by the 12V battery failing. The problem is that after changing out the battery, the system has to be adapted to the new battery, or it will continue to act as if the bad battery is present.

https://forum.obdeleven.com/thread/2041/battery-replacement
SitatThese modern batteries required different charging cycles from standard batteries. If you buy a decent battery charger you will have options to charge a standard battery or a smart battery.

This is the reason why the car's battery management system needs to know what kind of battery you have. If you change a battery for one with an identical specification from a different manufacturer you may not see any error codes and it may charge correctly.. If you change to a different battery without recoding, it may not charge correctly, even if you don't see fault codes, and that may affect battery life.

Men det er nå ganske ironisk at elbiler som styrer 12v-ladingen selv med tilsynelatende smarte løsninger og strøm tilgjengelig "hele tiden" virkelig later til å ha problemer med levetiden på 12V-batteriene. Ser både i3 og Tesla sliter med batterier som dør tidligere enn man burde forvente.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Elmoonsdag 11. november 2020, klokken 10:03
At det går an. Her har altså VW laget ett program som ikke er godt nok til å holde liv i 12v batteriet lenge :o :-[
Og så må det programmet i tillegg resettes ved bytte av 12v batteri  >:(

Min første elbil, en Saxo som mange vet, hadde jeg fra 2005 til nå i sommer (2020), og byttet aldri 12v batteriet.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: epifanttirsdag 01. desember 2020, klokken 19:01
Veldig enig. Det burde vart tilnærmet evig så lenge bilen styrer alt selv  ::)

Jeg kjøpte meg en ODBeleven og sletta feilkoder. Feilmeldinga har ikke kommet tilbake, til tross for kaldere vær. Det nye batteriet står ubrukt på benken.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Up-grademandag 29. november 2021, klokken 08:58
Hvordan har det gått med uorginalt batteri siden du byttet det. Fikk du vekk feilkode og eventuelt fikk du kodet dette inn?

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:03
Paralell koblet en batteribooster slik at bilen hele tiden så 12V.

Riktignok falt forbindelsen av, så det ble som et helt ordinært 12V batteribytte.

Ser at feilmeldingen har dukket opp også etter bytte, så må nok sjekke jordingskabelen også.

Eller kan det være at bilen må registrere 0 problemer x antall ganger før feilmeldingen forsvinner? Slik var det i alle fall på Lancia Delta integral, og Renault Zoe
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: små_bil_elskermandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Up-gradetirsdag 30. november 2021, klokken 00:21
Husker du hvilken modul du kodet det inn på?

Sitat fra: små_bil_elsker på mandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: små_bil_elskeronsdag 01. desember 2021, klokken 12:51
Sitat fra: Up-grade på tirsdag 30. november 2021, klokken 00:21
Husker du hvilken modul du kodet det inn på?

Sitat fra: små_bil_elsker på mandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.

Hei, ja! dette var i så fall for min del, nå husker jeg ikke hvilken VCDS versjon jeg har men framgangsmåten er relativt lik.
Først må du finne BEM koden nr. på batteriet samt. levradørkoden.
Etter det åpne VCDS -> Select Controle Module -> 61 Battery Regulation
Deretter, Coding - 07 -> og så fra en drop-ned meny velger du alternativ nr.1 og etter det er det bare å fylle ut all info og klikke på ''save''.

Dette var i så fall måten jeg gjorde på, finnes forskjellige måter å kode det inn på så er ikke det eneste fasiten. 
Tittel: Sv: 12v batteri, verksted!
Skrevet av: Up-gradeonsdag 05. januar 2022, klokken 00:36
Da fikk jeg endelig somlet meg til å få byttet batteriet. Var det enkleste batteriet jeg har byttet noen gang.
Kjøpte 44Ah Exide batteri på tilbud hos Thansen før jul:
https://www.thansen.no/.../g2100-1000/pn11467/v517589380
Jeg fikk kodet inn det nye batteriet med OBD eleven og pro lisens.
Dette ble gjort i "Battery Regulation" modulen -> "Long adaptation" -> side 4
Jeg endte opp med å brukte følgene kode:
044 TU3 0000000001
Første tre siffer er Ah, neste tre er fabrikat og siste ti er serienummer. Siden Exide batteriet ikke har serienummer tastet jeg inn det over.
Feilmelding var ikke borte ved kun bytte av batteri. Forsvant etter at jeg også kodet inn det nye batteriet