Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stadig ladefeil. Hva er problemet?

Startet av Prebb, søndag 14. mai 2017, klokken 13:50

« forrige - neste »

Prebb

Har en 2015 VW E-golf og jeg opplever stadig ladefeil. Det utarter seg ved at jeg kobler ladekabelen (schuko) til stikkontakten i garasjen (laget for elbil). Lyset på boksen på kabelen lyser grønt og jeg plugger i bilen. "Klikk, klakk", grønt pulserende lys på kontakten i bilen. Bilen lader. Jeg låser den og forlater den.

Et stund senere, uvisst når, feiler den. Når jeg kommer tilbake til bilen blinker det rødt på ladekabelen. Trykker på 0, "klikk", trykker på 1, klikk, grønt lys og lading starter igjen.

Jeg har sjekket at jeg ikke har stilt inn noe maks lademengde, eller feil strømmengde (Kursen har 16A+jordfeilsikring, og er dimensjonert for dette.)

Feilen skjer ikke bare hjemme, og den skjer regelmessig. Det er svært frustrende å komme til bilen om morgenen og så har den ikke full kapasitet når jeg trenger det. Da må jeg innom hurtiglader som både skulle være unødvendig og er tidkrevende.

Har også lagt merke til kollegaer på jobb som opplever det samme ved lading på jobben.

Er dette en vanlig feil hos E-golf? Noen andre som har peiling hva det kan være? Og hvorfor i alle dager er det så vanskelig å få informasjon om at lading har feilet i Car-Net? Og logger bilen disse feilene?

jkirkebo

Sitat fra: Prebb på søndag 14. mai 2017, klokken 13:50
Har en 2015 VW E-golf og jeg opplever stadig ladefeil. Det utarter seg ved at jeg kobler ladekabelen (schuko) til stikkontakten i garasjen (laget for elbil). Lyset på boksen på kabelen lyser grønt og jeg plugger i bilen. "Klikk, klakk", grønt pulserende lys på kontakten i bilen. Bilen lader. Jeg låser den og forlater den.

Et stund senere, uvisst når, feiler den. Når jeg kommer tilbake til bilen blinker det rødt på ladekabelen. Trykker på 0, "klikk", trykker på 1, klikk, grønt lys og lading starter igjen.

Jeg har sjekket at jeg ikke har stilt inn noe maks lademengde, eller feil strømmengde (Kursen har 16A+jordfeilsikring, og er dimensjonert for dette.)

Feilen skjer ikke bare hjemme, og den skjer regelmessig. Det er svært frustrende å komme til bilen om morgenen og så har den ikke full kapasitet når jeg trenger det. Da må jeg innom hurtiglader som både skulle være unødvendig og er tidkrevende.

Har også lagt merke til kollegaer på jobb som opplever det samme ved lading på jobben.

Er dette en vanlig feil hos E-golf? Noen andre som har peiling hva det kan være? Og hvorfor i alle dager er det så vanskelig å få informasjon om at lading har feilet i Car-Net? Og logger bilen disse feilene?

Jeg har inntrykk av at det er mye krøll med schuko-ladekablene som følger med VW. Tror de bl.a er overfølsomme for jordfeil på trafokretsen.

En fast montert ladestasjon er et bedre og sikrere valg for lading hjemme. Da får du også 60% raskere lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SteinarSun

Byttet min 2014 e-Golf inn i en 2017 pre facelift, og det virker som den ladekladden som fulgte med den nye er mer robust mtp jordfeil og temperatur.
Den som fulgte med den første bilen hadde en tendens til å koble ut hvis den lå i solen, og var über-følsom på jordfeil.
Har ikke opplevd at den nye har koblet ut i det hele tatt (Lader på samme sted på jobb).

Har også en ladekladd på 16A(Ratio) som jeg kjøpte hos elbilhjelpen, denne har vært 100% stabil.

Hjemme lader jeg med salto-boks, absolutt å foretrekke framfor kladd.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

vitcho

Jeg har et lignende problem på min 2016 version. Her sker det af og til, når jeg er koblet til med Type-2 på en offentlig stander. Jeg kan ikke lure hvorfor, men den slår fra efter et minuts tid eller så. Sidste gang satte jeg maks ladestyrke ned fra maksimum til 13A og så slog den ikke fra. Jeg ved dog ikke, om det var det, der gjorde forskellen eller fejlen bare er periodisk. Men det er i hvert fald ikke kun med ladekladden det sker, det der...

sybo

Jeg hadde samme feil, måtte bytte ladekladd

JRF

Hadde en del problemer på min 2015 modell med  schuko kontakt. Hjemme lyste den grønnt når jeg koblet den i  schuko kontakten på veggen, men med en gang jeg plugget kabelen inn i bilen ble det rødt lys på ladeklumpen ganske ofte. Spesielt om vinteren. Mens når jeg ladet den fra stikkontakten i garasjen til foreldrene mine, eller de fleste andre steder var det aldri noe problem.
Så prøvde jeg å dra en skjøteledning ut av vinduet fra en stikkontakt inne på samme kursen som stikkontakten på veggen ute som det ofte var problemer med, og med denne skjøteledningen fra inne kom aldri denne feilen.
Så feilen må altså ha ligget i selve stikkontakten siden det jo fungerte perfekt fra samme kursen bare med en annen stikkontakt.

Målte stikkontakten med multimeter (fase til jord begge veier), men fant ikke noe unormalt. Så jeg hadde tenkt til å bare bytte ut stikkontakten ute, men kjøpte meg saltoboks før jeg fikk somlet meg til å gjøre dette.
Det var også en "lysbryter" før stikkontakten på veggen ute, så den kunne kanskje også ha vært problemet.

Men etter saltoboks er installert er alt bare velstand selvfølgelig. Så det er å annbefale. Også slipper du å drasse ladekabelen inn og ut av bilen.

GOLF-raider

#6
Da eGolfen min var ny i 2015 kjørte jeg hjem til mora mi i Nordland. Jeg koblet
ladekabelen til schukokontakten i vedboden der og ladelyset ble rødt. 0 lading!
Det var lysbryter på kursen og 10 amp. fra krussikring i skapet. Jeg måtte finne
på noe; for stedet er på ei øy og ingen har sett en offentlig lader der noen gang.
Jeg fant meg en 12 meter lang skjøteledning (2½ mm²), la den igjennom vinduet
på vaskerommet og plugget den i schukokontakten for vaskemaskina (16 amp kurs).
Koblet ladekabelen til i bilen og så i skjøteledningen. Kladden lyste grønt og bilen
ladet seg uten feil. Jeg har også dradd en smal plastpose utenpå kladden for
å beskytte den mot regn, søle og skitt.   Men sånn kunne det jo ikke fortsette.
Jeg kjøpte da en 16 amp jordfeilautomat på Biltema, CEE industrikontakt og overgangskabel. Elektriker ble hyret inn for montering av ny kurs til vedboden
og nå er det bare plugg & play hver gang jeg er på besøk.
Konklusjonen min er at ladekladden er følsom for eventuelle feil på kursen; særlig
hvis det er lysbryter og annet tilkoblet samme kursen som du prøver å lade på. 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Alf Bringedal

#7
Hei

Jeg hadde samme feilen på min E-Golf 2015 mod for en stund siden og kontaktet Møller for feilsøking og utbredelse av feilen
Etter at Møller hadde hatt bilen inne noen timer fikk jeg beskjed om at det var høyspentkabel fra ladeluke og inn til batteriet som måtte skiftes, det ble utført samme dagen og det har ikke vært problem med ladingen etter det

Alf B

GOLF-raider

#8
Det er også en mulighet under «e-styring» i «Car-Net-appen» at ladeforløpet stopper:
«Når det er stilt inn en avgangstid, lades det automatisk til
nedre ladegrense så snart ladestøpslet kobles til;
bilen avventer så med å starte videre lading opp til
øvre ladegrense ved et senere tidspunkt.
Dette er gunstig i land hvor det er rimeligere nattstrøm».
Denne innstillingen kan i noen tilfelle gjøre at bilen ikke lader seg
når brukeren vil tro at den skal lade seg opp til 100 %. 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Prebb

Sitat fra: vitcho på søndag 14. mai 2017, klokken 21:43
Jeg har et lignende problem på min 2016 version. Her sker det af og til, når jeg er koblet til med Type-2 på en offentlig stander. Jeg kan ikke lure hvorfor, men den slår fra efter et minuts tid eller så. Sidste gang satte jeg maks ladestyrke ned fra maksimum til 13A og så slog den ikke fra. Jeg ved dog ikke, om det var det, der gjorde forskellen eller fejlen bare er periodisk. Men det er i hvert fald ikke kun med ladekladden det sker, det der...

Jeg har forsøkt å redusere ladestrøm til 13A (til tross for at kabling etc er dimensjoner for 16A). Det er ingen forskjell i antall feil.

Sitat fra: GOLF-raider på mandag 22. mai 2017, klokken 21:00
Det er også en mulighet under «e-styring» i «Car-Net-appen» at ladeforløpet stopper:
«Når det er stilt inn en avgangstid, lades det automatisk til nedre ladegrense
så snart ladestøpslet kobles til;
bilen avventer så med å starte videre lading opp til øvre ladegrense
ved et senere tidspunkt.
Dette er gunstig i land hvor det er rimeligere nattstrøm».
Denne innstillingen kan i noen tilfelle gjøre at bilen ikke lader seg når brukeren
vil tro at den skal lade seg opp til 100 %.

Jeg kjenner til denne innstillingen og kan bekrefte at det ikke er den som forårsaker dette. Dersom man bruker dette vil ikke ladekladden blinke rødt når den stopper å lade. Når ladingen stopper får jeg heller ikke startet den via car-net.


Jeg var i dag i kontakt med Møller (Nesttun). De sa det fantes en SW-oppdatering til batteriet som de kunne legge inn. Samtidig ville de feilsøke problemet med ladekabel/bil. Timebestillingsdamen var veldig opptatt av å spørre meg om jeg hadde resatt ladekabelen når den var plugget i bilen, for det måtte jeg absolutt IKKE gjøre. Det var noe i kabelen som enten kunne ødelegge bilen eller bli ødelagt av at bilen var koblet til dersom den ble resatt når bilen var koblet til. Jeg svarte kanskje litt dumt og sa at jeg ikke kunne utelukke at jeg hadde gjort dette da feilen har oppstått rimelig mange ganger og jeg har derfor forsøkt alle mulige vinkler på å løse problemet.

Fikk bekreftelse på time for SW-oppdatering og feilsøking, og det vil koste meg minst 800kr (+ ev reperasjonskostnader). I mine øyne er dette en reklamasjonssak og jeg kan ikke se at jeg skal måtte bekoste denne feilsøkingen.

Er det virkelig slik at kabel eller bil kan bli ødelagt av å trykke 0, og senere 1, på kabelen når den er plugget i? Det ville i så fall være hårreisende dårlig av VW. Klarte ikke å finne noe om dette i brukermanualen.

Dampmaskin

Sitat fra: Prebb på fredag 26. mai 2017, klokken 16:33Er det virkelig slik at kabel eller bil kan bli ødelagt av å trykke 0, og senere 1, på kabelen når den er plugget i? Det ville i så fall være hårreisende dårlig av VW. Klarte ikke å finne noe om dette i brukermanualen.
Høres helt urimelig ut.

p8ndus

Jeg har samme problem som Prebb. 2016 modell kjøpt des -15. Sporadisk (1-2 ganger hver 14 dag), så starter ladning, det lyser grønt, men etter X minutter stopper ladningen. Det som er merkelig er at om jeg åpner ei dør (om bilen er ulåst), eller låser opp bilen, så starter ladningen, og fullfører til 100%.
Har vært i kontakt med Sulland et-par tre ganger ang problemet og fått følgende tips :
- bilen MÅ låses før den kan lades (merkelig siden den ofte lader helt ok ulåst)
- fått lånt ladekabel av ny type, samme problem med den kabelen (kuttet 3 ganger iløpet av 2 uker)
- har også prøvd stikkontakter koblet til andre kurser
- bilen har vært inne til oppdatering (fikk ikke vite hva de hadde oppdatert, men har fremdeles samme problem).
Har gjort det til vane å sjekke appen hver kveld om den har startet ladning, men glemmer det selvsagt når vi har parkert med for lite på tanken til neste dag....
Skal spørre Sulland om de kan undersøke om det kan være problemer med høysspentkabel, som nevnt tidliger i tråden her. Takk for tips.

e-curious

Kan Car-net skape problemer  -en kan jo stoppe/starte lading?

Prebb

Sitat fra: e-curious på søndag 28. mai 2017, klokken 10:41
Kan Car-net skape problemer  -en kan jo stoppe/starte lading?

Når ladefeil oppstår får jeg ikke startet det igjen med Car-net. All annen starting/stopping (planlagt avgang/etc) av lading med car-net gir ikke rødt blinkende lys på ladekabel - så vidt jeg har observert.

stefse

Aldri hatt dette problemet, men Møller skulle absolutt legge inn en sw fix for nettopp dette på service. Prøv å mål spenningen på kontakten for å se om det er noe muffens. Mål også mot jord for å se om det er feil der.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA