Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e på finn.no

Startet av oland, onsdag 10. mai 2017, klokken 19:23

« forrige - neste »

turfsurf

Model S er den mest praktiske bilen jeg har hatt. Samme med i3 :). Alt kommer jo an på tiltenk bruk. Model S er ikke praktisk som bybil på samme hvis som at i3 ikke er praktisk på bilferien til Italia.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: peik på onsdag 07. juni 2017, klokken 07:06
Sitat fra: automat på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:21
Sitat fra: gr på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:12

Hvorfor skulle folk som "vil ha det nyeste", og regner 70 000,- som vekslepenger, ville ha en Opel Ampera-e til 400 lapper?
Fordi de syns en Tesla blir et stort drog? Og ønsker seg noe mindre og mer diskret?
Har hatt Tesla. Mest upraktiske bilen jeg har hatt. Alt for bred for norske p-plasser.

Hmm. Hadde S i 3,5 år og har X nå, har aldri hatt problemer med parkering. Og jeg parkerer da ofte på trange plasser, f.eks på ladeplassen på 5U under Oslo City. Har endog parkert under Oslo City med 5-6 meter lang henger opptil flere ganger ;)

Et tips er å rygge inn på en plass ved siden av en bil som står med fronten inn. Da kan man plassere passasjersidene helt inntil hverandre og får god plass på førerdørsiden. Kona får gå ut før jeg rygger inn ;)

Klart, er man alene i bil med to barn i barneseter blir det fort mer komplisert.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Stikkkontakt

Er det ikke litt OT å diskutere parkering av TMS i en tråd som omhandler Ampera-e på finn.no?

peik

#168
Enig. Back to topic. Nå ligger det to stk til 370' på finn.no. Da er det vel lagt på ca 10% på nypris. Blir spennende å se utviklingen fremover. Under 0 i august hvis ryktet stemmer?

Mitt tidligere hjertesukk over Teslas brukervennlighet (lit satt på spissen):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22508.0.html
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

...

Sitat fra: peik på onsdag 07. juni 2017, klokken 11:14
Nå ligger det to stk til 370' på finn.no. Da er det vel lagt på ca 10% på nypris. Blir spennende å se utviklingen fremover. Under 0 i august hvis ryktet stemmer?
Hva for et rykte?

Den ene har vel bare skinn, og den andre mangler begge utstyrspakkene så vidt jeg kan se.

peik

#170
Ryktet om at veldig mange skal ha kjøpt for videresalg... Ja, de er vel helt basic begge to med unntak av vinterdekk på begge to og skinninteriør på den ene.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

bmw2002

Nå som leveringene stopper opp snart blir nok prisene heller å gå opp enn ned.

tessy

Har tatt utgangspunkt i min egen bil bestilt i desember på ca 354.000,- i Bergen, med beggepakker og vinterhjul.
For å sammenlikne de forskjellige tilbudene på Finn...

Finn pris 370.000,-
Min pris 354.000,- minus begge pakker = ( 12.900,- +16.900,- ) antatt kjøpspris ca 324.000,-
Fortjeneste ved salg ca 46.000,-

Finn pris 379.000,-
Min pris 354.000,- minus komfortpakke og vinterhjul (16.900,-+16.900,-) antatt kjøpspris ca 320.000,-
Fortjeneste ved salg ca 59.000,-

Finn pris 389.000,-
Min pris 354.000,- minus begge pakker = ( 12.900,- +16.900,- )antatt kjøpspris ca 324.000,-
Fortjeneste ved salg ca 65.000,-

Finn pris 400.000,-
Min pris 354.000,- minus vinterdekk = ( 16.900 ) antatt kjøpspris ca 337.000,-
Fortjeneste ved salg ca 63.000,-

Finn pris 410.000,-
Min pris 354.000,- muligens uten vinterdekk ( 16.900 ) antatt kjøpspris 337.000,- eller 354.000 m/vinterdekk
Fortjeneste ved salg 73.000 u/vinterdekk, 56.000 m/vinterdekk

Finn pris 415.000,-
Min pris 354.000,- tilsvarende utstyr, antatt lik kjøpspris
Fortjeneste ved salg 61.000,-

Finn pris 420.000,-
Min pris 354.000,- tilsvarende utstyr, antatt lik kjøpspris
Fortjeneste ved salg ca 66.000,-

Som dere kan se er det forskjellig utstyr på bilene noen virker jo mer rimelige til 370 enn den til 420, men det er også spart gjerne tilsvarende på utstyret.

Men summa sumarum er det nok pr dags dato fortjeneste på mellom 45-70.000,- på de som ligger på Finn, om de blir solgt til annonsert pris.

peik

#173
Informativ analyse av annonsene på finn.no, Tessy! :) Takk for det! Så mye mer enn listepris tror jeg ikke jeg er villig til å betale...

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. juni 2017, klokken 08:35
Model S er den mest praktiske bilen jeg har hatt. Samme med i3 :). Alt kommer jo an på tiltenk bruk. Model S er ikke praktisk som bybil på samme hvis som at i3 ikke er praktisk på bilferien til Italia.
Model S er en super bil, men dekket ikke mine behov. Måtte klappe inn speilene hver gang jeg rygget inn i garasjen hjemme, var ikke høy nok for veien inn til hytta, ladet seg ut mens jeg var på hytta, regenererte ikke på vei fra hytta grunnet kaldt batteri. Man lærer en masse av å ha elbil som man ikke visste om da man kjøpte den, f eks at man alltid bør starte med oppvarmet batteri om vinteren og at bilen alltid bør stå tilkoblet til vedlikeholdslading når det går lang tid mellom hver kjøretur. Uten strøm på hytta startet jeg med iskaldt batteri som gjør at man ikke før noen regenerering til tross for ca 800 høydemeter ned de første milene. Resultatet var at jeg måtte bruke 50% lenger tid både til og fra hytta, pga ladestopp...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

bno

Greie tips peik. Tar med meg disse når jeg etter hvert får min TM3. På den annnen side er vel din situasjon ikke akkurat generisk heller spesifikk. For "99%" av befolkningen vil jeg anta at TMS ville dekke behovene. Det sagt så hadde jeg min første langtur med AE forleden i ei rute som er svært blanda fra Oanes via Hjelmeland, Vikedal, Arsvågen,  Rennesøy,....30,6 mil på meteret og gjenværende 15,7 minimum mil. Så at bilen er kjempeattraktiv er forståelig endog til overpris, men oxo til ca. 1/3 av TMS pris.

...

Ser ut som de fleste går for rundt 400 nå. Hvor lenge det høye prisnivået varer er usikkert, men når det kommer flere og flere biler ut på markedet må prisen nødvendigvis gå noe ned.

Zuexi

Markedet styres av tilbud og etterspørsel. Blir vel et leveringsopphold i noen måneder etter siste levering i juli/august. Så prisene kommer til å holde seg høye en god stund.

bno

Det tror jeg også. Når vi nå har hatt vår i 3 uker så er det en enorm frihetsfølelse ift, våre tidliger elbiler. Kan ikke sammenlignes

Counterpointer

Sitat fra: bno på lørdag 17. juni 2017, klokken 17:54
Det tror jeg også. Når vi nå har hatt vår i 3 uker så er det en enorm frihetsfølelse ift, våre tidliger elbiler. Kan ikke sammenlignes
Det er merkelig å ha en bil, som selv etter å ha kjørt lengre enn forrige elbil, har lengre total rekkevidde igjen enn den hadde fulladet!

Det er ikke rart den er attraktiv og stiger i pris, skal du ha en ny bil med tilsvarende rekkevidde må du over 600 tusen.

Er glad jeg ikke blir fristet av nesten 100+ som jeg kunne fått nå.
Slik det ser ut vil jeg ikke bli overrasket om jeg kan selge bil uten tap om ett år! Har "venteliste" på to stykker som seriøst vil kjøpe min bil når den skal selges neste år.

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 18. juni 2017, klokken 12:59
Det er merkelig å ha en bil, som selv etter å ha kjørt lengre enn forrige elbil, har lengre total rekkevidde igjen enn den hadde fulladet!
Og om ett år eller to så får du rekkeviddeangst når restrekkevidden nærmer seg det som var totaltrekkevidden på den forrige elbilen  ;D ;)   ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA