Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Griffel

Ganske uten interesse, la nå elektrolux få lov til å gjøre en måling på en god måte med ulasked 32A kabel på en 32A enfase ladestasjon med bruk av tangamperemeter.

(Ang. Peacocks L2 L3 måling: i en hunkontakt uten metallhylse er det ingen lask hverken mellom L2 og L1 eller L3 og L1.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

geear

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. september 2017, klokken 23:12
Laderene i FL-Golfen drar maks 2 x 16A eller maks 2 x 3,3 kW. Ved 230V blir strømtrekket 14,3A, mens ved spenninger under 206V drar laderen 16A.

Derfor er det underlig når det påstås 7,2 kW lading uten at strømtrekket er dokumentert.
Igjen kommer du med udokumenterte påstander som vi tydeligvis skal svelge som fasit. Den tekniske brosjyren fra VW sier at den er 7,2kW, mens du sier 2 x 3,3kW. Kilde? Dokumentasjon?

elektrolux

#257
Lånte FL Golf og "breakout box" og tok med meg 1 fase og 3 fase ulaskede 32A kabler i tillegg til den laskede. Bildene viser lading fra 7,4kW ladestolpe med disse kablene og at kun den laskede kabelen gir strøm til begge fasene på bilen. Strømtangen viser at hver av fasene maks trekker 14,3A noe som skyldes høy spenning og at laderen i bilen kun klarer 3,3 kW hver.

Har prøvd å få med display og brukt kabel på bildene, men blir ikke overrasket om dere fremdeles tror jeg manipulerer testen.  :o

Det siste bilde viser lading med lasket kabel. Lysdiodene blinker og ikke alltid kamera fanger opp at der er spenning på fasene, men her ses tydelig at det går 14,3A i L1 og at L2 også er aktiv.

Også disse testene viser at det er ingen måte å få mer en 16A inn gjennom L1 stiften i bilen.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: gr på fredag 29. september 2017, klokken 12:31
Igjen kommer du med udokumenterte påstander som vi tydeligvis skal svelge som fasit. Den tekniske brosjyren fra VW sier at den er 7,2kW, mens du sier 2 x 3,3kW. Kilde? Dokumentasjon?

Bilde viser maks strøm til FL golf når en kun tilfører strøm til L1. PWM signalet er 20A, men strømtrekket i kW er 3,28 kW.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Jeg tro ikke du manipulerer testen men forstår ikke riktig testoppsettet.
Kunne du lage en skisse?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#261
Forstår jeg skissen din riktig har du 2 kabler, en fra ladestasjon til breakout boks, 32A og en fra breakout boks til bil. Den siste er VW's standard kabel.

VW kablen er en 16A (20A) kabel og kodet som det. Elektronikken i bilen leser denne koden på type 2 pluggen i bilen og vil da ikke trekke mer enn 16A på en enkelt terminal, (uansett hva pilotsignalet sier) og resultate blir det du viser. En ting har du bevist med denne testen det er at med VW 3fase kabel (20A) vil du kun få 16A fra en enfaseboks.
(Dette gir mening til fotnoten i VW brosjyer om 32A 1 fase veggboks med fastmontert kabel altså en 32A ikke stikkontakt og kablen den som følger med bilen)

Hadde du derimot benyttet ulasked 32A enfase kabel, eller standard 32A trefase kabel på hele strekningen eller en kombinasjon av dissse ville testen hatt en verdi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#262
VW kabelen kobles ikke i serie med andre kabler. Den er i stedet for andre.

Brukes kun på 7,4 kW ladepunkter for full utnyttelse av denne. Til all annen lading ( 3,6, 11, eller 22 kW ) benyttes original ladekabel.

Mer info om denne kabelen her:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#263
Da er figuren din uforstårlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ser det. Skal ikke mye motvilje til før tegningen er uforståelig. Ringte inn VW kabelen for å unngå misforståelser, men tydeligvis ikke godt nok. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#265
Jeg oser av velvilje, men klarer ikke med min beste vilje å følge oppsettet fra ladestasjon til bil via kabler kontakter og break-outpanel, og tror heller ingen andre forstår skissen.

Peacock's kabel uten metallhylse på L2 i pluggen, og derfor ikke lasked, er enklere å forstå uten skisse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#266
OK, uansett hvor mye jeg forsøker å dokumentere at L1 på bilen ikke vil suge mer enn 16A ser det ikke ut til å nytte.  :'(

Sender derfor ballen over og ber noen forsøke å dokumentere at de klarer å få en FL- Golf til å dra mer enn 16A inn på L1 i bilen. 8)

Har Peacock dokumentert plugg og strømtrekk?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. september 2017, klokken 18:19
Har Peacock dokumentert plugg og strømtrekk?
At pluggen ikke har noe kontakt i L2 hullet anser jeg som mer enn god nok dokumentasjon på at den ikke er lasked, og uten kontakt i dette hullet hjelper det lite å lade fra lasked ladestasjon.
På strømtrekk er det større tvil, men han må jo i såfall bomme 100% på ladehastighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#268
Enig på punkt 1 og delvis enig på punkt 2:

Ingen vits med lasking om der ikke er L2 kontakt i pluggen hans, og at han bommer 50% på beregningen av strømtrekk ut fra ladehastigheten.

Pippo har for så vidt dokumentert at ladehastigheten på 16A lading kan indikere mer lading enn det som er reelt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Skjønner ikke utfordringen her. Kan man ikke bare plugge i og se hvor lang tid det tar å lade fra ca 20-70%. Går det på drøye to timer, så trekker man 7,4kW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA