Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?

Startet av kaiat, onsdag 03. mai 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

leafnor

#30
Sitat fra: Electrix på torsdag 03. august 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Petter1980 på lørdag 29. juli 2017, klokken 08:52
Min E-NV200 kan trekke henger. 15 lapper skulle forhandler ha. Jeg har 2 seters utgaven. Grunnen til de andre er redusert er fordi du må ta vekten på passasjerene med i betraktning her. Som du ser. Ved 5-dørs mister du og 30 kg. Den 5 døra veier visstnok 30 kg
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kaiat

Sitat fra: leafnor på mandag 07. august 2017, klokken 11:29
Den med bare B har kun lov å trekke henger med registrert totalvekt inntill bilen lovlige maks hengervekt. Det er vell svært få hengere som har maks totalvekt 430.

Dette ble endret i 2013. Hengeren kan nå godt ha registrert totalvekt høyere enn bilens tillatte hengervekt, men samlet tillatt totalvekt bil og henger må ikke overstige 3500 kg. Aktuell totalvekt på hengeren må selvsagt ikke være høyere enn hva bilen kan trekke.

leafnor

Sitat fra: kaiat på mandag 07. august 2017, klokken 12:43
Sitat fra: leafnor på mandag 07. august 2017, klokken 11:29
Den med bare B har kun lov å trekke henger med registrert totalvekt inntill bilen lovlige maks hengervekt. Det er vell svært få hengere som har maks totalvekt 430.

Dette ble endret i 2013. Hengeren kan nå godt ha registrert totalvekt høyere enn bilens tillatte hengervekt, men samlet tillatt totalvekt bil og henger må ikke overstige 3500 kg. Aktuell totalvekt på hengeren må selvsagt ikke være høyere enn hva bilen kan trekke.
:+1:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Måkemannen

Lest igjennom hele tråden, men er fortsatt usikker på hvor stor henger denne kan trekke. Tenker da på toseters varebilen.

Er det bare de nyeste modellene som er godkjent for henger? Ligger endel 2014/2015 modeller på finn, disse kan man bare glemme?

kaiat

Varebilen trekker 460 kg. Så vidt jeg kan se, gjelder dette kun fra et visst chassisnr i 2016 en gang. 2014/15-modeller kan altså ikke dra henger.

Måkemannen

Sitat fra: kaiat på lørdag 19. august 2017, klokken 19:35
Varebilen trekker 460 kg. Så vidt jeg kan se, gjelder dette kun fra et visst chassisnr i 2016 en gang. 2014/15-modeller kan altså ikke dra henger.

Hm.. kan man spørre selger om dette? Virker kanskje litt mistenkelig å absolutt vite VIN nummer

kaiat

Det er vel ikke noe unaturlig å spørre om den aktuelle bilen du ser på, er av de som kan trekke henger? Er bilen registrert fra før i Norge, trenger du dessuten bare reg.nr. Da får du ut VIN av Vegvesenets nettsider eller Bil og henger-appen. Ikke for det, du ser da også om bilen er registert med tillatt hengervekt.

Larsek

Ang. hvilke e-NV200 biler som kan få montert hengerfeste.
Her er svar fra nissan:

"Hei, det er kun mulig å gjøre for biler som er produsert fra uke 21 (23.mai 2016) som har  tilhengervekt og forhåndsmontert kobling (ledning og mutre)"

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Ebe på mandag 31. juli 2017, klokken 21:24
Virker som total "vogntoglast" er satt først, så trekker de kg i fra hvor mye 5- og 7-seteren veier. Da blir det ikke rare "hengerlasten" igjen... håper de endrer med ny/oppgradert versjon.
Jeg behøver skjelden full bil når jeg har med ting på henger. Helt greit for meg å "miste" litt nyttelast på bilen, hvis hengeren er full. 200kg nyttelast i bilen kan ofte være nok, hvis det kan tillate mer vekt på henger med brems, så er det interessant.

Smiling when sailing

Jeg forstår ikke helt hvorfor antall seter påvirker tillatt hengervekt eller tillatelse til å montere hengerfeste i det hele tatt. Så vidt jeg vet er det mulig å ta ut setene vha minimalt med verktøy. Resten som er igjen i bilen veier neppe flere hundre kilo. Det er jo heller ingen som garanterer at lasterommet er tomt når bilen trekker henger. Men hos Nissan er man vel utelukkende redd for økning i garantikrav pga overbelastning av batteri og motor  med gir som har for høy utveksling for å trekke noe ordentlig uten å trekke masse startstrøm. Folk med større familie anses vel som betydelig større risikofaktor enn håndverkere...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

tomrh

Det at 7-seteren kommer uten hengerfeste er en showstopper for oss, blir å vente på 5-seter med hengerfeste. Jeg er ikke redd for overlast etter å ha sett video av denne bilen trekke et helt hus på henger. Om det står oppført en latterlig liten vekt i vognkortet, er det viktigst at hengerfestet eksisterer, så er det opp til oss å vurdere hvor mye last vi en sjelden gang tør å kjøre med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Jeg fikk tilbud fra forhandler med hengerfeste på 7-seteren. Riktignok med 0 kg vognkortet, men kunne brukes til f.eks sykkelstativ.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på søndag 14. januar 2018, klokken 11:21
Sitat fra: Ebe på mandag 31. juli 2017, klokken 21:24
Virker som total "vogntoglast" er satt først, så trekker de kg i fra hvor mye 5- og 7-seteren veier. Da blir det ikke rare "hengerlasten" igjen... håper de endrer med ny/oppgradert versjon.
Jeg behøver skjelden full bil når jeg har med ting på henger. Helt greit for meg å "miste" litt nyttelast på bilen, hvis hengeren er full. 200kg nyttelast i bilen kan ofte være nok, hvis det kan tillate mer vekt på henger med brems, så er det interessant.

Nissan regner også med ett menneske pr ekstra sete bilen er registrert for. Om dette er normalt i bilbransjen vet jeg ikke, men skulle ønske det var opp til oss sjåfører å fordele vekta mellom bil og henger. Altså at det var maks «vogntoglast» som var styrende, ikke «hengerkapasitet».
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Sitat fra: Ebe på søndag 14. januar 2018, klokken 21:22
Jeg fikk tilbud fra forhandler med hengerfeste på 7-seteren. Riktignok med 0 kg vognkortet, men kunne brukes til f.eks sykkelstativ.
Hvilken forhandler gir dette tilbudet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA