Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?

Startet av kaiat, onsdag 03. mai 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 21. mai 2017, klokken 22:48
Fant ingenting om henger der som tillater en e-NV200 med "ikke tillatt" i vognkortet å trekke en sådan.

Fant derimot at motorvogn ikke hadde lov til å drasse på henger med større totalvekt en maks godkjent totalvekt for trekkvogn. Regner med at den delen begrenser bruken av henger på bilen relativt mye.

Meget mulig jeg har oversett noe der altså...

Den regelen seie at hengaren ikkje har lov å være tyngre enn bilen som drar hengaren.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

§ 5-1.Begrensninger gitt ved registrering m.m.

Kjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt med større aksellast, last fra akselkombinasjon, totalvekt eller last på tilhengerfeste enn det er registrert for.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_4#%C2%A73-2
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Det er kun kjøretøy over 3500 kg som har krav om at tilhengerfeste skal godkjennes og føres i vognkortet. Det er typeskiltet på hengerfestet som avgjør vekt og kuletrykk på biler <3500 kg.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Counterpointer

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 15. juni 2017, klokken 18:16
Det er kun kjøretøy over 3500 kg som har krav om at tilhengerfeste skal godkjennes og føres i vognkortet. Det er typeskiltet på hengerfestet som avgjør vekt og kuletrykk på biler <3500 kg.
Veldig mye forskjellige tolkninger og sitater .

Etter dette høres det ut som bare en finner et hengerfeste som kan monteres på bilen og ikke overbelaster i følge alle de ovenstående kommentarene og det er vanlig personbil, så burde det være lovlig.

Høres for enkelt ut.

Wehrmut

Nissan Norge skrev tilbake:

Her er deleprisene:
Tilhengerfeste m/fast kule        3409,- inkl.mva
Avtagbart tilhengerfeste            6763,- inkl.mva
Tilhengerfeste m/skrudd kule 3758,- inkl.mva
Ledningsett for tilhengerfeste 13-polet              2469,- inkl.mva
Ledningsett for tilhengerfeste 7-polet                2109,- inkl.mva

e-NV200 7-seter

Electrix

Interessant svar, det betyr altså at man kan trekke henger med denne lovlig?

Men 140kg? selv en 750kg henger har normalt høyere egenvekt enn det så da kan man ikke trekke den tom engang. Må ned på sånne små 300kg hengere.

Jeg antar at grunnen til at man går ned såpass mye i hengervekt når man går opp til 5 seter og 7 seter er at man tar med egenvekt på passasjerene i tillegg til vekten av setene, den ekstra seteraden i 5 seteren kan umulig veie 290 kg.

Spørsmålet da er om det er mulig å trekke 430 kg med 5 seteren dersom man kjører alene eller om man plukker ut den ekstra seteraden, eller må den omregistreres for å kunne trekke 430 kg?

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: Electrix på torsdag 22. juni 2017, klokken 10:47
Interessant svar, det betyr altså at man kan trekke henger med denne lovlig?
Men husk at uansett er det det som står i vognkortet som gjelder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D9

Forstår jeg det slik at man må ha chassisnummer høyere enn det oppgitte for å få tillatt hengerfeste, eller er det de med høyere chassisnummer som er klargjort for hengerfeste?
'14 Leaf
'15 Evalia

kaiat

Sitat fra: D9 på mandag 26. juni 2017, klokken 14:32
Forstår jeg det slik at man må ha chassisnummer høyere enn det oppgitte for å få tillatt hengerfeste, eller er det de med høyere chassisnummer som er klargjort for hengerfeste?

Slik jeg forstår det, er det begge deler. De med høyere chassisnummer enn det oppgitte, har tillatt hengervekt og er klargjort for hengerfeste.

Burger

#24
Skal låne en e-NV200 for prøvekjøring. Selger var overbevist om 40kwh batteri snart.

Edit: Lengre rekkevidde og hengerkrok begynner å bli interessant.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Petter1980

Min E-NV200 kan trekke henger. 15 lapper skulle forhandler ha. Jeg har 2 seters utgaven. Grunnen til de andre er redusert er fordi du må ta vekten på passasjerene med i betraktning her. Som du ser. Ved 5-dørs mister du og 30 kg. Den 5 døra veier visstnok 30 kg

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Counterpointer

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:27
Kor stor henger kan den trekke?
Hvis en søker på biltilsynet på EK33157 så ser det ut som 460 kg totalt

Ebe

Virker som total "vogntoglast" er satt først, så trekker de kg i fra hvor mye 5- og 7-seteren veier. Da blir det ikke rare "hengerlasten" igjen... håper de endrer med ny/oppgradert versjon.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Electrix

Sitat fra: Petter1980 på lørdag 29. juli 2017, klokken 08:52
Min E-NV200 kan trekke henger. 15 lapper skulle forhandler ha. Jeg har 2 seters utgaven. Grunnen til de andre er redusert er fordi du må ta vekten på passasjerene med i betraktning her. Som du ser. Ved 5-dørs mister du og 30 kg. Den 5 døra veier visstnok 30 kg
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA