Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen Berlingo Electric - rekkevidde og motorytelse

Startet av manny, onsdag 19. april 2017, klokken 22:59

« forrige - neste »

manny

Hei!
For ett par måneder siden byttet jeg ut dieseldoningen av en Berlingo med en mer elektrisk utgave. Nå har jeg snart 4000km på veien med denne bilen og er stort sett positivt overrasket, med et par unntak så klart. Noe av det første som slo meg når jeg fikk bilen, fulladet og alt, var at det lyste et tosifret tall i displayet. Stusselige 95km var den villig til å dra meg, på full batteripakke. Dette syntes jeg var veldig rart, siden jeg ikke har klart å finne noe annen info enn Berlingo Electric med 170km (riktignok NEDC, men likevel) rekkevidde.

Etter å ha kjørt med både boblejakke, lue, skjerf og hansker har den etter hvert som jeg har hatt den blitt litt mer optimistisk, og foreslår nå på det meste 128km - en stor forbedring fra 95km, men langt unna 170km. Nå har jeg kjørt både e-golf og e-up, og vet at disse kanskje er litt overoptimistisk når det kommer til rekkevidde - kan det tolkes slik at Berlingoen kanskje er litt pessimistisk/realistisk i stedet? Med oppgitt 170km burde man vel uansett klare å presse ut 150km på sommer og fine flate veier?

I tillegg har jeg lest at noen av disse har 48hk motor, mens noen er 67hk. I alle brosjyrer står det utelukkende 67hk, og jeg finner mye blandet info om 48/67hk motor i disse bilene. Min har oppgitt 48hk i vognkortet, men finner ingen andre 48hk-utgaver. What gives?

Vet at dette ikke er den mest populære elbilen som flest har vært borti, men det er verdt et forsøk at noen kan berike meg med litt kunnskap :)

Jejl

Kjenner ikke noe særlig til denne bilen men kan kanskje svare på noe:

Effekten oppgitt i vognkortet trenger du ikke å se på. Dette er er maksimal effekt bilen klarer å gi over en lengre periode.

Hva bilen oppgir som rekkevidde er bare et estimat, og alle elbiler bruker forskjellige metoder for å beregne denne. På Kangooen vår varierer den oppgitte rekkevidden ved fullt batteri normalt fra ca 90 til 130km og den tror jeg beregner estimatet i forhold til forbruket de siste kjørte 200km.

Kangoo er en nokså lik bil og er også oppgitt til 170km. Min erfaring nå etter 2,5år med denne bilen er at farten har omtrent alt å si for rekkevidden på elbiler med denne bilformen. I konstant 55-60km/t kunne du kanskje klart 170km ved perfekte forhold. I 100km/t klarer du kanskje 80km.

elektrolux

Batteriet er 80 celler LEV75. Oppgitt kapasitet blir gjerne oppgitt til 80x3,7x75Ahr=22,2 kWt

Reelt er nok kapasiteten en del mindre. Nominell spenning er 3,6V ikke 3,7V / Celle og de cellene jeg har målt gir 67 AHr, altså 80x3,6x67=19,3 kWt

Vår Berlingo kjører mellom 100 og 120 km / lading og er godt fornøyd med det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

manny

Takk for svar! Da høres det ut som at det meste ligger innenfor normalen. Får forsøke meg litt på hurtiglading her i byen før jeg legger ut på langtur, blir jo et litt annerledes prosjekt å kjøre langt med denne kan man si.

Jeg har hatt mange (fem eller seks) Berlingoer før denne og aldri reagert særlig på støy - men lovnaden om "en stille og fredelig bilopplevelse" føler jeg ikke er helt innfridd i denne. Det er rett og slett utrolig mye støy i bilen, og når jeg byttet fra piggfri vinterdekk til sommerdekk ble det bare verre. Mye støy kommer snikende fra lasterommet, da min bil kun har en lettmetallvegg med gitter, og et plastcover hengende foran. Noen som har gjort noe for å utbedre dette tidligere?

I tillegg er mikrofonen så dårlig at den ikke kan brukes i samtaler - igjen noe som ikke noe har vært et problem i det hele tatt tidligere. Er det Citroen som har vært ekstra sparsommelig på el-utgaven?

CitB59EL

#4
Jeg har kjørt snart 70000 km (2014) med min El berlingo no som var Norges første. Så har noe erfaring. Min bil kjører lett 80 km på vintern med varme dvs reservelampe(20% igjen). Klarer som regel å dra ut ca 90-100 km på vinteren før skillpadden kommer(10% igjen da). Kjørte 110 km igår med 11 km rest. Klarer og dra ut over 110 selv i -5 hvis jeg vil fryse mye-dvs helt uten varme.
Rekorden er 163 km på sommeren. AC på sommern har svært lite å si på rekkevidden.  Disse bilene er levert med dårlige varebildekk med tanke på rulle motstand og komfort. Byttet til A dekk på sommer -Toyo Energy 2 205/65-15H og fikk en HELT annen bil både på kjøre komfort og rekkevidde.
Original dekk har E...   På vinteren kjører jeg med Nokian R2 195/65-15 95XL med rulle motstand B.

Motor ytelsen på Berlingo er 48HK normalt og 67HK på "boost" funksjon-ikke at jeg merker noe stor forskjell i praksis... Den går uansett bedre enn Caddy 75HK diesel er min erfaring i bakkene mellom Stjørdal-Trondheim. Berlingoen klarer å øke farten opp til ca 100-105 det klarte ikke Caddyen.

Min bil har komfort vegg satt inn når jeg kjøpte bilen-da dette skulle være standard og jeg har støydempet den når jeg tectylerte den. Så min bil er stille-og det er nedtur hver gang jeg har bil på verksted å kjører "vanlig" diesel berligo da disse bråker så mye! Den bråker  mer med R2 nå enn på sommer dekkene..

Mateusz

Hei,
Har Eco knapp noen betydning på partner/berlingo?
Hva gjør den i eco og er det nope vits å kjøre på eco?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA