Sideruter som fryser fast

Startet av Torfinn9990, tirsdag 18. april 2017, klokken 11:26

« forrige - neste »

Torfinn9990

Siderutene går jo ned et par cm hver gang man åpner dørene. Er denne funksjonen mulig å fjerne? På vinteren er det problemer med at rutene fryser fast og da sliter motoren.

Bowers

Tviler på at denne funksjonen kan eller bør fjernes da den er nødvendig for at rammeløse dører skal fungere skikkelig.
Prøv heller en runde med en silikon stift e.l. på pakningene vinduene treffer for å unngå at de fryser fast.

Ingeniøren

Sitat fra: Bowers på tirsdag 18. april 2017, klokken 12:30
Tviler på at denne funksjonen kan eller bør fjernes da den er nødvendig for at rammeløse dører skal fungere skikkelig.
Prøv heller en runde med en silikon stift e.l. på pakningene vinduene treffer for å unngå at de fryser fast.

Tviler på at senking av vinduer er nødvendig for rammeløse dører, men går vel mer på at dørene skal være lettere å lukke. Har kjørt Subaru  i 7 år før jeg kjøpte BMW. De har og rammeløse vinduer men ingen senking. Fungere aldeles utmerket.

Støtter dog tipset på silikon stift som en løsning.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Egil Fonn

Hjelper ikke med silicon på den nederste listen. Is legger seg utenpå vindu og list som forhindrer vinduet og gå like mye ned som med uten is. Opplever ikke dette som noe problem siden vinduet selv om det er frosset fast i nedre list går langt nok ned til at døren kan åpnes. Vindus heis motoren kobler ut etter et lite sekund for å hindre overbelastning.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

JorgenTi

Vi passer alltid på å forvarme bilen slik at ikke motoren trenger å slite med dette. Har riktignok måtte åpne bilen et par ganger når de har vært frosset fast og det føles ikke bra.. Hadde tidligere en 1-serie med rammeløse vinduer og der byttet jeg motor 2 ganger pga det samme. Ingen mulighet til å forvarme den bilen, og vindusheisen var ikke "smart" nok til å stoppe før det etterhvert var for seint.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

RodeoKlovn

har en e36 der vinduene var frosset fast omtrent hver eneste dag med kuldegrader. Vindusmekanismen har holdt i alle år, er mer bekymret for at glasset slo borti kanten på taket.

Med i3en forvarmer jeg alltid bilen før bruk. Holdt ofte med rundt 5 minutter forvarming før vinduene fungerte utmerker i vinter.
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

Torfinn9990

Har opplevd at pakningene følger med ned i døra. De krølles, men det retter seg når bilen tiner.

Klykken

Sitat fra: Torfinn9990 på søndag 17. desember 2017, klokken 11:14
Har opplevd at pakningene følger med ned i døra. De krølles, men det retter seg når bilen tiner.
samme her nå denne vinteren. Hjelper lite med forvarming og tining av is utvendig når det er mot 20- ute.
Skrap bort den verste isen ned mot pakningene er det jeg anbefaler.

Ellers var det bare å dra vinkelrett ut i glippet der vinduet går ned, så spratt pakningen opp igjen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Viks

Har kjørt Audi TT før og der er det samme med senking av rammeløse ruter. Der har jeg etterhvert bare akseptert at de fryser fast en gang iblant - så bare fortsetter med det på i3-en også. Vindusheisene fungerte bra i alle år så stresser ikke unødig med det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA