Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på ferger?

Startet av brako79, mandag 10. april 2017, klokken 10:30

« forrige - neste »

brako79

Mulig en absurd tanke,
Men bør jo være mulig å få ladet elbiler på ferger, gjerne med lastdeling?

En fergetur tar noe tid, noen 10 minutter andre 30 minutter, får jo litt strøm på disse minuttene.
Selvsagt tenker jeg ikke nå på saktelading, det har ingen hensikt.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

3irikur

Sitat fra: brako79 på mandag 10. april 2017, klokken 10:30
Mulig en absurd tanke,
Men bør jo være mulig å få ladet elbiler på ferger, gjerne med lastdeling?

En fergetur tar noe tid, noen 10 minutter andre 30 minutter, får jo litt strøm på disse minuttene.
Selvsagt tenker jeg ikke nå på saktelading, det har ingen hensikt.

Produserer motorene på ferger 50kw med overskuddsenergi? Jeg har ikke peiling, men det hørtes voldsomt ut!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Espen Hugaas Andersen

Tanken er vel å elektrifisere flest mulig ferger, og da vil eventuell hurtiglading av elbiler bidra med en god del energibehov. Ser man på Ampere, så bruker den 200 kWh på hver 20 minutters overfart. Skal den da lade f.eks 20 elbiler med 20 kWh hver, så tredobles energiforbruket.

Kanskje dette er noe som kommer etter hvert, men jeg vil tro batteriene må bli en del bedre først.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

3irikur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. april 2017, klokken 10:48
Tanken er vel å elektrifisere flest mulig ferger, og da vil eventuell hurtiglading av elbiler bidra med en god del energibehov. Ser man på Ampere, så bruker den 200 kWh på hver 20 minutters overfart. Skal den da lade f.eks 20 elbiler med 20 kWh hver, så tredobles energiforbruket.

Kanskje dette er noe som kommer etter hvert, men jeg vil tro batteriene må bli en del bedre først.
Da vil jeg tro hurtiglading i køen mens man venter på ferja er en bedre løsning!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Oddaa

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. april 2017, klokken 10:48
Tanken er vel å elektrifisere flest mulig ferger, og da vil eventuell hurtiglading av elbiler bidra med en god del energibehov. Ser man på Ampere, så bruker den 200 kWh på hver 20 minutters overfart. Skal den da lade f.eks 20 elbiler med 20 kWh hver, så tredobles energiforbruket.

Kanskje dette er noe som kommer etter hvert, men jeg vil tro batteriene må bli en del bedre først.
Foreløpig klarer ikke Ampere å lade tilstrekkelig til å holde seg selv i kontinuerlig drift en gang, men selvsagt kan dette bli mulig en gang i fremtiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

brako79

Gode svar. Strømmen må jo lages eller lagres en plass ja. Aner ikke hvor mye en ferge genererer, men skulle ikke forundre meg om svaret kommer i tråden heller :-)

Ser frem at fergene kommer med en batteripakke nok til å forsyne f.eks 10 biler, blir vel noe rundt 400kw-500kw, som kanskje kan lades opp når fergens batteri er fulladet.

Ja, vi får se hva fremtiden bringer :-)
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

turfsurf

Hva med å lade ferga med strøm fra bilene. Billig drift :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

brako79

Da kan man snakke ladekø på fergekaiene da. :-)
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

geear

Har tenkt litt på dette selv, etter å ha kjørt litt oppover vestlandet.

Om generatorene på en ferje genererer 50kW, eller 500kW for den saks skyld, overskudd er det ikke mulig å gi et generelt svar på. Det er neppe noen standard. Noen har helt sikkert mye å gå på mens andre har lite. Jeg aner ikke hva slags generatorer det er vanlig å ha - eller om noen også bruker fremdriftsmotor til å drive generator, men selv de gamle Caterpillar-generatorene vi har offshore leverer opp mot 1,2MW hver, så det kan fort vekk være mye å gå på. Utfordringen er at det skal gå rundt, i tillegg til at hele miljøaspektet er borte i det øyeblikket en brenner diesel, så det blir neppe subsidiert business. :-)

Olemann

Det bør bli bråk om man lader elbilen med fossil-kraft fra en generator....gjør man dette ofte kunne man jo få muligheten til å betale tilbake til staten noe av moms-fritaket ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA