Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lage 12v batterier av Tazzari battericeller?

Startet av Erland, søndag 09. april 2017, klokken 10:44

« forrige - neste »

Erland

Hei. Tazzarien min døde her forleden. Hatt den siden den var ny (2010) og vet at batteriene er gode. De har drevet bilen 25k km.
Kan jeg sette sammen celler, 4 eller 5, slik at jeg får et 12-14v forbruksbatteri til bruk i min gamle mercedes bobil?
Må jeg bruke BMS?
Kan jeg bruke en vanlig 15a 12 v batterilader (elektronisk)?
Cellene er av typen Thundersky 160 ahr.

Jeg vet nå hva som får elektronikk til å virke; det er røyk. Når røyken slipper ut av komponentene slutter de å virke, ergo osv.
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

elektrolux

#1
Perfekt gjenbruk av disse cellene. Har selv bygget et "festival" batteri av 4 slike celler + en slik BMS:

https://www.alibaba.com/product-detail/4S-LiFePO4-BMS-for-4-cells_758695838.html?spm=a2700.7724838.0.0.0yFPGR

Etter det er det bare å paralellkoble dette med bilens 12V fritidsbatteri så vil dette gjøre mesteparten av jobben.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erland

Takk for hurtig og god respons. Altså bør jeg bruke en BMS, men hva med lader?  Kan jeg bruke en vanlig 15amp/12v lader? Husker ikke hva den heter men den har 3 innstillinger for forskjellige Ahr, samt valg for vanlig blybatterier og AMG.
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Cornelius70

#3
Du kan fint bruke en vanlig batterilader innstilt på blybatteri. De Thundersky cellene dine er jo LiFePO4, så 4 stk i serie gir deg nominelt 12,8V, og 14,4V topp-ladespenning.
(Dog, jeg sér av spec'en til de Thundersky cellene, at maks ladespenning er 4,25V pr celle, hvilket er veldig høyt for LiFePO4, men jeg tror ikke du mister så mange Ah ved å lade cellene til maks 3,6V. Dessuten, så vil en lavere topplading føre til lengre levetid. ;) )

Du bør og velge en bms som passer ditt forbruk. Jeg sér at den bms'en som Elektrolux linket til, takler maks 20A lade/utlade-strømmer; det kan bli litt lite hvis du f.eks. vil bruke en inverter på batteriet. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Erland

Takk for for god info. Er enig i at 20amp kan bli litt lite på forbruk. Kanskje det finnes BMSer som takler mer enn 20amp.
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

elektrolux

Ja. Opp til 60A er helt kurrant. Mener den jeg har er på 60A. Kobler som sagt paralelt med bilens blybatteri og da går opplading og utlading automatisk, og med minimal belastning på blybatteriet.

Til og med energimeteret i bilen fungerer, da det viser ladetilstanden på fritidsbatteriet. Det er først når "Tazzari" batteriet er nesten tomt at dette belastes noe særlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Cornelius70

#6
Jeg bygde et lite 60Ah batteri med noen 10Ah LiFePO4 celler, og der bruker jeg denne enkle bms'en fra ev-power (12V, 60A kontinuerlig; 200A peak.

Felles for de fleste av disse bms'ene, er at de har ganske lav balanseringsstrøm (ofte ikke mér enn 70-75mA), så de takler ikke større celler som er mye ute av balanse så godt... Et godt alternativ, er å bruke fire av disse balanseringsmodulene i tillegg.
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Erland

Her strømmer det på med verdifull info fra folk med "hands on" erfaring. Tusen takk! Her er det bare å knekke til så bobilen er ferdig til laksefisket starter 1 juni. :+1:
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA