Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør hurtiglading begrenses til 80 %

Startet av lfc4ever, fredag 07. april 2017, klokken 11:08

« forrige - neste »

lfc4ever

Jeg mener en bør se på hvordan en kan få en effektiv utnyttelse av hurtigladere og at de faktisk brukes til hurtiglading.

Alt 1: Lading stopper automatisk ved 80 %, lader frakobles og melding sendes bileier.
Forutsetning: Det finne type 2 lader på plass hvor en kan få ladet fra 80%- til  100%
Alt 2: Når 80 % oppnås går melding til eier av bil, prisen vil nå feks dobles innen 3 min dersom en vil lade fra 80%- 100%

Innspill fra Hurum:
Istedet for 80 % heller si at når ladefart har blitt redusert med 50 % i forhold til start ladehastighet


2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Hurum

Min Leaf 30kWh lader med nesten full fart til 90% om sommeren. Dette er bil-, temperatur - og batteriavhengig og bør i såfall reguleres av redusert ladestrøm fra hurtigladeren. F. eks. når ladestrømmen er 50% av det den var i starten av ladingen.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

2016/Juli Leaf 30 kWh sort Nordic
2013 iMiEV 100 000 km

Electrix

Nå har jo de fleste operatørene minuttprising, så da blir det dyrere og dyrere å lade jo tregere det går. Dette er insentiv nok mener jeg, og det finnes ennå strekninger der man må lade batteriet over 80% for å være trygg på å komme fram, da er det verdt å betale litt ekstra.

Og den regelen med 50% hjelper heller ikke mot de som kommer med ganske mye på batteriet og saktelader opp til 90%. Og en regel med at den f.eks. kobler ut under 20kW lading kan være krise for de som kommer med et kaldt batteri.

Trøsten er jo at de som lader høyt opp i hvert fall betaler godt for seg og er med å finansiere nye hurtigladere :-)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kårepåsporet

Jeg tenker at minuttprising løser det meste. Jeg lar ihvertfall ikke bilen stå 10-20 minutt lenger enn nødvendig. Og på vår nye Ioniq lader den relativt kjapt opp til 90+%, og dette trengs av og til. Når/hvis vi får hurtigladere hver 40-50 km så er det ikke poeng i å lade så mye, da er det bedre å lade mindre og oftere....

RaBalder

#4
>Bør hurtiglading begrenses til 80 %

Synes ikke det høres lurt ut.


  • De fleste som lader på en hurtiglader står ikke der fordi dem skal være til bry for dem som eventuelt står etter dem i ladekøen.
  • Dem står jo der fordi dem mener at dem trenger strømmen.


Og det kan være kjipt for den som står å venter for å lade sin egen bil.
Men ladekø får man finne seg i.

geear

Jeg sier heller motsatt, så mange som mulig må hurtiglade til 100%!

Ingen andre enn den som lader vet noe om hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 80%. Operatørene av ladestasjonene tjener betydelig mer penger på de som står og lader til 100% enn de som lader til 80%, så det er meningsløst å foreslå noe annet enn så lenge prisingen er per tid i stedet for strøm, og dette faktisk ikke handler om hvor raskt folk lader med, men om antall ladestasjoner. Og antall ladestasjoner øker raskere jo mer de eksisterende har belegg, og jo mer penger de tjener. Og mest penger tjener de på de som lader sakte.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 14:12
Jeg sier heller motsatt, så mange som mulig må hurtiglade til 100%!

Ingen andre enn den som lader vet noe om hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 80%. Operatørene av ladestasjonene tjener betydelig mer penger på de som står og lader til 100% enn de som lader til 80%, så det er meningsløst å foreslå noe annet enn så lenge prisingen er per tid i stedet for strøm, og dette faktisk ikke handler om hvor raskt folk lader med, men om antall ladestasjoner. Og antall ladestasjoner øker raskere jo mer de eksisterende har belegg, og jo mer penger de tjener. Og mest penger tjener de på de som lader sakte.

Helt enig! Er det ikke kø, stå gjerne noen minutter ekstra.
Er det kø derimot, er det lov å utvise normal høflighet å slippe neste frem når en har ladet nok.

lfc4ever

Hva med å lade på en mode 2 lader isteden for på hurtiglader? Billigere er det og
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

pudderjagar

Eg ser at du har ein Zoe i stallen. For dei som har 22 kw og oppover så er type2 stolpen å foretrekke. Men desverre så har dei fleste elbilkjøpere ikkje spandert på seg meir enn standardladeren som er 1fase 16A. Då får da frykteleg seint og da vært nesten like dyrt som DC lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

eivhelle

Sitat fra: pudderjagar på fredag 07. april 2017, klokken 16:23
Eg ser at du har ein Zoe i stallen. For dei som har 22 kw og oppover så er type2 stolpen å foretrekke. Men desverre så har dei fleste elbilkjøpere ikkje spandert på seg meir enn standardladeren som er 1fase 16A. Då får da frykteleg seint og da vært nesten like dyrt som DC lading.
Hos Fortum vil det være fire ganger dyrere å lade med 22KW AC kontra hurtiglading om du har en bil som maks klarer 3.6KW. Du må lade med minst 16-20 KW for å få like billig AC lading som DC lading.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trekkoppbil

Sitat fra: lfc4ever på fredag 07. april 2017, klokken 11:08
Jeg mener en bør se på hvordan en kan få en effektiv utnyttelse av hurtigladere og at de faktisk brukes til hurtiglading.
Veldig bra spørsmålstilling.

Løsningsforslaget mitt, er å sette opp skilt om maks p-tid på 10 minutter. Har man behov for å lade mer enn, det får man sette seg bakerst i køen igjen. For forlyttingshemmede og biler med barnesete kan det være 20 min.

Jeg trur det blir best mulig køordning om alle bortsett fra sistemann i køen, lader minimalt av det man trenger for å komme videre til neste ladestasjon.

Lader mann mer enn 10 minutter når det er kø bak, så er man enten hensynsløs, ellers så har man svært sære behov.

I september kjørt jeg ca Oslo-Krisiansand i en 2012 Leaf. Da blei det som regel ca 8-10 min lading hver 5. mil.  Det var muligens greie temperaturforhold og jeg fikk ca 47kw lading det meste av tida. På 10 min kan man få 8kwt.

Har man rota det til og man står og lader et iskaldt batteri som det tar lang tid å lade opp, så bør man ta konsekvensen sjølv, og ikke la det gå ut over andre.

Det går en del historier om folk som står og lader 1 times tid om vinteren, mens det står lang kø av andre bilister bak som hutrer og venter.

Små enheter er løsningen. På 90-tallet var det en trend med datanettverk at man delte opp datapakkene i små celler. Ei ip-pakke blei delt opp i kanskje 30 celler som blei switcha gjennom nettverket med litt tidsmellomrom. I hvert knutepunkt i nettet blei strømmer med celler fletta sammen ut på linkene. For hvert hopp i nettet, slapp man å vente på serialiseringsforseinkelsene for store pakker og for pakker som står lenger framme i køen. 

Elmo

#11
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 09. april 2017, klokken 17:09
Løsningsforslaget mitt, er å sette opp skilt om maks p-tid på 10 minutter. Har man behov for å lade mer enn, det får man sette seg bakerst i køen igjen.
Og hvis du skal ha mere enn 10 varer på Kiwi så må du gå bakerst i køen for å få kjøpe resten  :o

I utgangspunktet vil jeg si "optimistenes julenummer" til forslaget ditt Trekkoppbil,
. . . . MEN - hvis du klarer å overbevise denne karen så skal jeg vurdere å tro på løsningene dine ;)

Sitat fra: Panduck på lørdag 08. april 2017, klokken 00:52
Står en grå LEAF støtt og stadig på Råholt Amfi, normalt parkert foran 22kW laderen, selvfølgelig uten å lade. Denne laderen er ikke gratis (1kr pr min fortum lader), og det er FLUST med parkeringsplasser på senteret. Det står skilt klart å tydlig "reservert for elbiler som lader!" Alikevel står denne grå LEAFen der jeg vet ikke hvor mange ganger. I dag kom eieren ut når jeg var på vei ut fra ladeplassen. Spurte han hva vitsen med å stå der når han aldri lader er... "vel, jeg lader av og til!" sa han. Av alle gangene jeg har sett den stå der har den ALDRI ladet, ikke det at jeg helt forstår hvordan dette i det heletatt skal være relevant... Fikk beskjed om at jeg måtte bare passe mine egne saker, "jobber du liksom for staten eller og skal passe på sånt, eh???"
Det er så absurd fordømt irriterende. Det virker som om han har kjøpt seg en "bil med priviligert parkeringsplass!", og skal pokkern ta ikke parkere sammen med "vanlige biler", når man har egne plasser.
"Alle fire ladeplassene var jo ledig!" sa han, vel det er kun 2x22kW AC, de andre er "tregladere", men slike detaljer betyr vel mindre.
Hva er poenget med skilting når det ikke bøtelegges. Frem til det skjer, har denne type ... personer "priviligert parkering" :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

Man kan ikke bruke automatikk til å regulere seg vekk fra alle ufornuftige handlinger. Man er avhengig av at folk gjør fornufige valg.

Det man trenger er bilister som tar hensyn til hverandre, og operatører som kommer med praktiske løsninger.
-Bilistene bør parkere, så det blir plass til flest mulig biler. Av og til får man ikke brukt alle ladeuttakene, grunnet klønete plasseringer og forlatte biler.
-Det kunne ha vært smartere biloppstillingsplasser.  Som på Liertoppen hvor det er en lader med både AC- og DC-uttak, men kun en bilippstillingsplass, mens laderen som står ved siden av og som har kun DC-uttak, har 2 biloppstillingsplasser innen rekkevidde.
-Man kan være høfflig og ta hensyn til hverandre i køen. Akkurat som når du skal handle 100 varer på Kiwi, så er det høflighet å slippe fram han som bare skal ha 1 vare.

F.eks i Sandvika som er et svært trafikkert sted med kun 2 DC- og ett AC-uttak, har jeg stadig sett enkelte som driver med maratonlading når det står bilister i kø.
Noen få holder laderene opptatt 30-60 minutter eller mer, mens jeg antar at de fleste i køen bak trenger 3-5 minutter lading for å komme seg videre, for å rekke barnehager, eller komme seg på jobb eller hjem til middag eller andre gjøremål.
Der kan man se biler som har stått over 30 min, og som har 80% eller mer. En gang var det en forlatt bil som hadde stått lenge, og hadde høy lading. Etter mye venting kom bilist med passasjer og kikka på bilen, og kikka på køen bak, og så gikk dem igjen. Andre ganger er det bilister som har hvilestund i bilen og saktelader kaldt batteri med høy lading og som blir irritert når køen bak påpeker at man har gått over maks p-tid på 30 min.
Nesten uansett hvilke retning du reiser videre, så vil du møte minst 3 hurtigladere innen 5 mil.  Jeg kan ikke forstå at noen har behov for å lade så lenge her. Har du 80% SOH, kan du fint kjøre batteriet varmt før neste hurtiglader.
Prissetting for å straffe maratonladerene hjelper ikke. De som lader på denne måten, handler ikke rasjonelt, og om det koster 100kr eller 300kr betyr ikke noe for den irrasjonelle eller for den som har spesielle behov.

Problemet er den norske kø-kulturen som får mange deler av samfunnet til å stå i stampe. Man er svært opptatt av å holde sin plass i køen. Når man kommer fram, har man retten på sin side, og man ta seg så mye tid man bare vil, mens resten  må vente. Jeg ser det til daglig i veitrafikken hvor bilistene stamper lang vei i kø, og når man kommer dit hvor køen løser seg opp, somler man og lar det komme ei lang luke foran.  I kantina ser jeg lang kø ved lunchen, og folk står pyntlig i kø mens kun førstemann forsyner seg, mens kokken har lagt fram mat så 2-5 mann kunne ha forsynt seg samtidig.
I andre land med høy befolkning, ville ikke dette ha fungert. Somler du i Asia, så går folk forbi deg. Ellers ville samfunnet ha stoppa opp.

Vi trenger litt andre kømekanismer på ladestasjonene. Det kan være begrensa tidsluker eller prioriteringsmekanismer. Får vi ikke det, vil det tvinge seg fram bookingsystemer som vil gjøre det vanskelige å planlegge reiser hvis man må booke i god tid i forveien. Derfor stemmer jeg for skilting som forklarer kømekanismen enkelt, for at man skal unngå problemet.


Elmo

#13
Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 14:12
Ingen andre enn den som lader vet noe om hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 80%.

En del biler, feks min eUp, lader faktisk rimelig hurtig helt opp til 95%. Det i tillegg til at den bare har ca 14 mil rekkevidde gjøre at det ville være urimelig å forlange at jeg skulle stoppe på 80% når jeg skal langt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Carl Anton Stenling

#14
Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 14:12
Ingen andre enn den som lader vet noe om hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 80%.

I går ladet jeg ved McDonalds Vestby. En meget populær hurtigladeplass med to ladere.

En av laderne var opptatt med en som ladet sin eGolf fra 85 % og oppover. Når den etterhvert kom til 100 % så foreslo jeg for vedkommende at han flyttet den. Fikk til svar at han tenkte å sitte 10 minutter til inne på McDonalds før han flyttet den.

Konklusjonen er altså at ingen andre enn den som lader vet hvilket behov vedkommende har for å lade forbi 100 % ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA