Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC lading: Clever og E.ON kommer med nye ladere

Startet av bositron, søndag 02. april 2017, klokken 07:48

« forrige - neste »

bositron

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. mars 2017, klokken 16:01
Hurtiglading er det dårlig med ja, men det finnes 22kW AC flere steder. Det har vi hatt god nytte av. Nye Teslaer kan riktignok ikke utnytte mer enn 16,5kW.
Men det produseres nå Renault ZOE som kan lade med 43kW som er i salg i EU hvor det fremdeles bygges ut et ladetilbud til AC43kW.

Det blir spennende å se om Clever og E.ON vil bygge ut AC43kW i Norge på samme måten som de bygger ut AC43kW i EU.

Counterpointer

Sitat fra: bositron på søndag 02. april 2017, klokken 07:48
Men det produseres nå Renault ZOE som kan lade med 43kW som er i salg i EU hvor det fremdeles bygges ut et ladetilbud til AC43kW.

Det blir spennende å se om Clever og E.ON vil bygge ut AC43kW i Norge på samme måten som de bygger ut AC43kW i EU.
Hvor mange Zoe er det i dag som har 43 kW mulighet?

Panduck

Sitat fra: bositron på søndag 02. april 2017, klokken 07:48
Det blir spennende å se om Clever og E.ON vil bygge ut AC43kW i Norge på samme måten som de bygger ut AC43kW i EU.

Er v-i-c tilbake??? :O

gigafactory

Utrolig fremtidsrettet å bygge ut 43 kW AC når Renault har sagt at de går vekk fra det i neste generasjon  :+1:

pudderjagar

Så ein artikkel i dag om at Zoe er Frankrikes mest solgte elbil til no i år!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Counterpointer

Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. april 2017, klokken 10:07
Sitat fra: bositron på søndag 02. april 2017, klokken 07:48
Men det produseres nå Renault ZOE som kan lade med 43kW som er i salg i EU hvor det fremdeles bygges ut et ladetilbud til AC43kW.

Det blir spennende å se om Clever og E.ON vil bygge ut AC43kW i Norge på samme måten som de bygger ut AC43kW i EU.
Hvor mange Zoe er det i dag som har 43 kW mulighet?
Må tydeligvis svare på dette selv.

Er ikke noe lett tilgjengelig tall på dette.

Totalt på statestikken oppdatert 02.04 er det ca 4800 Zoe totalt.

Selv om alle hadde 43 kW så er de mye forlangt at det skal være ett  spesialisert ladenettverk til en 20. del av elbilene (antagelig enda færre) spesielt siden Renault selv ikke satser på dette i Norge.

pudderjagar

Kven har sagt at alle type2 uttak skal være 43kw. Hadde no bare eit av dei vore da så skulle ikkje eg klaga. Den største fordelen er at da er fast kabel. Da er ikkje alle som har med type2 kabel og heller ikkje alle som likar den skitne kabelkveien inn i bilen etter bruk.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Lars C. Krogenæs

Er det noen som vet/greier å regne ut hvor mange Zoe-er det er registrert i Norge, med 43kw mulighet?

Kanskje man kan bruke API-et fra MrBacardi til dette...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. april 2017, klokken 10:32
Er det noen som vet/greier å regne ut hvor mange Zoe-er det er registrert i Norge, med 43kw mulighet?

Kanskje man kan bruke API-et fra MrBacardi til dette...

Lars

Har brukt Nasatech sin oversikt http://www.itanywhere.no/Stats.php, og hentet ut oversikt over alle Zoe. Basert på VIN nr, så er det 1061 Zoe Q210 med 43 kW lader registrert i Norge. Jeg antar at det ikke er registrert noen Q90 (41kWh batteri og 43 kW lader).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Lars C. Krogenæs

Det finnes altså ca. 97.000 elbiler som kan lade med DC hurtiglading, (Her har jeg tatt med Tesla, samt US leaf import uten DC mulighet også, det kan være noe urettferdig) og på den andre siden ca. 1060 elbiler som kan utnytte ladere med AC43kW. Det kommer stadig flere elbiler med DC hurtiglademulighet, mens det ikke er solgt AC 43kW elbiler i Norge på noen år. Jeg skjønner jo at Fortum og GK sliter med å finne et fornuftig business-case rundt dette og heller tilbyr 22kW uttak.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

pudderjagar

Ser at veldig mange fokuserer på biler med kun 43 kw lading. Men desse ladarane er ikkje bare for dei bilane. Da finnst faktisk mange fleire bilar som kun har type2 uttak slek som mercedes og ein god del Bmw samt alle Renault. Alle desse bilane må ha med seg kabel. Har dei ikkje da så får dei ikkje lada.

Slek da er no så er da bare 43kw ladarane som har fast kabel. Synest dere verkeleg da er god kundeservice at dei må ha med eigen kabel? Mykje av hensikta med hurtiglader er vel at da skal være forutsigbart, enkelt og raskast mulig for kunden.

Og hvis dere lurer så bygg gjerne 22kw med fast kabel for min del men differansen på byggekostnadane er minimale.

Eller forresten, ta bort kablabe på DC ladinga så kan alle ha med sin eigen hurtigladekabel. Då vært da billigare for utbyggar og rettferdigt mellom kundane.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Olee

Må nesten legge til rette for 2 kabler da, slik at "alle" får lade på disse stolpene? Og ikke bare de med type2?

pudderjagar

Yepp. Heilt enig med den. Har du 1 stk 43kw lader så har du iallfall ei mulighet hvis kabelen ligg att heima. Resten av punkta må gjerne være 22 kw utan kabel.

Hadde og håpt at dei kutta ut type2 stolpane og heller byggde kontakten inn i DC ladaren. Dei er enklare å bruke og gjev tilbakemelding på bruk eller feil bruk. Ein stolpe blinkar bere
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Enig om innbygging av AC i laderne.

Disse separate 22kW-stolpene er et mareritt å bruke, i alle fall Fortum sine. Skulle lade på Stord på søndag og siden Grønn kontakt sin var opptatt måtte jeg prøve Fortum sin. Samme tullet som alltid. Ikke tale om at jeg fikk den i gang. Den blinka blått og gikk tilbake til grønt hver gang. Av og til ble det ladet i to sekunder før det stoppet.

Endte med å ringe Fortum som ikke klarte å skjønne hva som var galt heller, men som klarte å starte ladinga remote i det minste, så dermed fikk jeg en gratis lading for umaken. Kundeservicen er mao. utmerket, mens brukervennligheten på 22kW-stolpene er rubbish.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Panduck

Sitat fra: zbk på tirsdag 04. april 2017, klokken 14:36
Samme tullet som alltid. Ikke tale om at jeg fikk den i gang. Den blinka blått og gikk tilbake til grønt hver gang. Av og til ble det ladet i to sekunder før det stoppet.

Plugge inn kabel, lese RFID-brikke, ferdig. Vet ikke hvor mange ganger jeg har brukt fortum sine AC punkt, aldri hatt noe problem. Ellers synes jeg det er fint med AC punkter i tillegg til DC punkter. Er det kø på DC og man bare trenger noen få kW er det greit å koble til AC og slappe av litt, fremfor å stresse i kø.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA