Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:49
Sitat fra: Handyman på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:36
Feil, TWC3 trenger ikke jordfeilvern type B, sitat:
Wall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.
Kilde side 13: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf

Jeg las s4 i samme manual:
Frakoblingsmidler: Ekstern jordfeilbryter
Du trenger det samme i sikringsskapet med TWC3 som med Easee, avhengig av hva elektrikeren din vurderer som behov for din installasjon. Det kan sikkert også være en jordfeilautomat type A (som koster bare såvidt mer enn en vanlig automatsikring), for alt jeg vet. Hos meg er det overspenningsvern (for hele skapet) og en ordinær 32A 3-fas Eaton automatsikring, ikke jordfeilautomat verken A eller B, og jeg har powerflex-kabel i rør under bakken ut til garasje/TWC3.

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 03. februar 2022, klokken 12:07
Forskjell på TWCer også da. Integrert jordfeilbryter kom først i gen. 3.
Nå har vel alle innleggene her spesifisert TWC3 utenom ditt. ;)

perage

Jeg er i samme sits og skal ha lader nå. Leste et annet sted her at man kan få Enova støtte for Easee pga Tibber integrasjonen. Noen med erfaring rundt dette vs TWC? Kan man få igjen 35% på installasjonskost så er jo det helt greit:)

Simen1

Da har jeg tabbet meg ut. Model S-en har stått langtidslagret og jeg skulle lade den nå før det ble for lite på batteriet, men har ventet for lenge. Nå våkner den ikke. Det var liv i den for en uke siden da den ble parkert men da var det lite igjen på batteriet. Jeg regner med det den har stått i dyp dvale og at 12V-batteriet ikke ble ladet av hovedbatteriet og at det er 12V-batteriet som er flatt nå.

Er det noe triks for å åpne panseret og få ladet 12V-batteriet?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: Simen1 på søndag 01. mai 2022, klokken 22:23
Da har jeg tabbet meg ut. Model S-en har stått langtidslagret og jeg skulle lade den nå før det ble for lite på batteriet, men har ventet for lenge. Nå våkner den ikke. Det var liv i den for en uke siden da den ble parkert men da var det lite igjen på batteriet. Jeg regner med det den har stått i dyp dvale og at 12V-batteriet ikke ble ladet av hovedbatteriet og at det er 12V-batteriet som er flatt nå.

Er det noe triks for å åpne panseret og få ladet 12V-batteriet?
Kan Teslas manual ha svaret?
https://www.tesla.com/ownersmanual/models/en_us/GUID-356E0168-47E5-400F-AD83-4F1B86C7D991.html#:~:text=Opening%20Hood%20with%20No%20Power
Eller er det forskjell på modellene?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Simen1

Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Hjortefot

Sitat fra: jlan på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:00
-Et lett trykk på ladeluken gjør at den åpner. Hvis det er en stund siden du gikk ut av bilen må du kanskje åpne førerdøren først.
-Du kan få kjøpt kabel med knapp - bare å google "type 2 kabel med tesla knapp"   ...
Akkurat det med "en stund siden" er middels irriterende. Om jeg skal lade med type 2 kabel et tilfeldig sted, så går jeg ut av bilen, roter litt rundt i frunken, finner kabelen, går bak til ladeluka og trykker på den et par tre ganger før jeg innser at bilen har låst seg, åpner førerdøra, åpner luka, plugger i kabelen, står og lurer på om jeg skal slippe resten av kabelen eller kveile den ut for å nå fram til å lukke førerdøra siden det regner sidelengs, og når det er gjort på et vis kan jeg koble til ladeboksen og få i bilen litt strøm.

Hvordan gjør elegante vakre mennesker dette?  :P
Model 3 LR - 2019

Lucifer-

Sitat fra: Hjortefot på onsdag 07. desember 2022, klokken 20:03
Hvordan gjør elegante vakre mennesker dette?  :P
Usikker på om jeg er verken elegant eller vakker, men jeg har nå ladekabelen liggende i brønnen bak. Da slipper jeg at bilen låser seg når jeg finner den frem, og kan enkelt gi et lite dytt på ladeluka :)

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på torsdag 08. desember 2022, klokken 10:35
Sitat fra: Hjortefot på onsdag 07. desember 2022, klokken 20:03
Hvordan gjør elegante vakre mennesker dette?  :P
Usikker på om jeg er verken elegant eller vakker, men jeg har nå ladekabelen liggende i brønnen bak. Da slipper jeg at bilen låser seg når jeg finner den frem, og kan enkelt gi et lite dytt på ladeluka :)
Vi har også ladekabelen bak. Slipper da å styre med frunken. Jeg synes det er enklere og mer praktisk å bruke bakluka, og bilen låser seg heller ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lars C. Krogenæs

Da har jeg oppdatert første inlegg, så den tar for seg hva som leveres fra Tesla nå.
Merk at eldre Teslaer har gammel nødlader med litt andre muligheter.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

VistaX

Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?

turfsurf

Bare å bruke type 2 kabelen som følger med. Den har ikke knapp for åpning av ladeluken, men er bilen ulåst er det bare å trykke på luken.

TMY har CCS Combo 2 og type 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Det beste med knapp på pluggen er at man kan frigjøre kabelen. Uten knapp må man bruke app eller skjermen i bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#147
Sitat fra: VistaX på søndag 12. februar 2023, klokken 11:26
Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?
Tidligere fulgte både UMC og Type 2 kabel med. Type 2 må brukes til Easee, men den har ikke knapp. Man kan dog kjøpe slik kabel med knapp.
Tesla = superlader for "gammel"S og X (ikke aktuell for nye biler)
Type 2 = normal-lading med Type 2 kabel (vekselstrøm som bruker bilens innebygde lader)
CCS Combo 2 = hurtig-/super-/lynlading (likestrømslading som går rett på batteriet, utenom bilen lader)
Combo 1 = Ikke Europa
Redigert da jeg leste "Ombordladeren"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

snakkesalig

Sitat fra: Handyman på søndag 12. februar 2023, klokken 22:10
Sitat fra: VistaX på søndag 12. februar 2023, klokken 11:26
Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?
Ombordladeren brukes til all lading utenom superchager eller andre likestrøms hurtigladere.

Han skrev "ombordkabel".
Dessuten er vel sånn kverulering unødvendig når nybegynnere spør om råd?

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 09:34
Sitat fra: Handyman på søndag 12. februar 2023, klokken 22:10
Sitat fra: VistaX på søndag 12. februar 2023, klokken 11:26
Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?
Ombordladeren brukes til all lading utenom superchager eller andre likestrøms hurtigladere.

Han skrev "ombordkabel".
Dessuten er vel sånn kverulering unødvendig når nybegynnere spør om råd?
Jeg leste dessverre feil, og kverulerer ikke.
Hva som menes med "ombordkabel" er jeg faktisk veldig usikker på.
Hvis det er Teslas UMC eller "nødladeren" som den gjerne kalles, så har den knapp på støpselet som både åpner luka og frigjør støpselet, men kan ikke brukes sammen med Easee.
Dersom det menes Type 2 kablen, så kan brukes til Easee, men den har ikke knapp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA