Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snow White S85 Blog

Startet av Ewout, tirsdag 28. februar 2017, klokken 17:05

« forrige - neste »

Ewout

Liten blog rundt min Model S85 (Snow White).





Hei, jeg er Ewout og er en Nederlender som bor i Kongsberg kommune. Jeg og min familie flyttet hit for 10 år siden og trives det stort sett bra her i Norge. :angel:


Jeg har kjøpt min S85 2. feb i år. Hentet den i Molde og kjørte tilbake til Hvittingfoss. Jeg har kjørt Volvo i 17 år og hadde jeg lyst på en Model S. For å være helt ærlig har jeg ikke kjøpt bilen fordi jeg er sa veldig opptatt med miljø, men heller fordi jeg digger modellen og syns denne er veldig fett ;D

Fordi jeg er ute tekniker og kjører sånn sirka 1200-1350km i uka, så lurte jeg om jeg kan tjene inn det jeg har brukt på bilen.

Det første jeg var nødt å kjøpe var en 'Tesla wall charger'. Da jeg kom hjem etter jeg hadde hentet bilen fikk jeg nesten hjerte stans.
Bilen visste at det skulle ta nesten 20 timer for å lade helt opp igjen. Det går ikke an, siden jeg måtte være på jobb sånn 16 timer senere. Da gar du veldig fort i underskudd. ;)
Veggladeren hevde ladehastigheten fra 14km/t til 25km/t og halverte nesten ladetid. Det var en bra start.

Vegg lader:


Aller første oppgradering: LED skiltlys.


Jeg har også byttet ut de lysdioder i frunken og trunken. Det gir mye bedre lys enn før. Har ikke bildet av dette.

Billen er polert, lakkrenset og Nanobehandlet siste fredag og står nå ved Tesla i Drammen for noe garanti reparasjoner.

Nåværende problemer med bilen:

1) høyre håndtak feller ikke alltid ut eller inn
2) Kurvelys venste siden funker ikke
3) trykk knapp vinduvisker fungerer offte ikke
4) rust på bolter som kobler gassfjærer mot bakluka
5) ny kabelmatte og reletil lading. (Tesla Courtesy)
6) Dugg i frontlykt

Rust? Jeg hater rust! :-\


:(


Feller ikke ut


Feller ikke inn


Da jeg var hos Tesla i dag fortalte jeg at Tesla North kan levere de nye midtkonsollen, men igjen bare en reaksjon at de ikke kan det. Veldig irriterende. Det virker litt om de blåser hva en betalende kunde ønsker seg.
Hvis ikke de kommer med et svar så kjører jeg selv opp dit. Jeg er opp til nå ikke særlig imponert over service nivået i Drammen.

Ewout


Life is electrifying :-)

JorgenM

Sitat fra: Ewout på tirsdag 28. februar 2017, klokken 17:05
For å være helt ærlig har jeg ikke kjøpt bilen fordi jeg er sa veldig opptatt med miljø

Samme gjelder nok alle Tesla-eiere. Er man opptatt av miljøet kjøper man en lettere bil med mindre batteri, eller dropper bil og tar kun buss :)

Flott innlegg forresten :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rolf Marius

Alle de punktene du nevner er garantisaker  :+1:
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

krl

#3
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 28. februar 2017, klokken 18:28
Sitat fra: Ewout på tirsdag 28. februar 2017, klokken 17:05
For å være helt ærlig har jeg ikke kjøpt bilen fordi jeg er sa veldig opptatt med miljø

Samme gjelder nok alle Tesla-eiere. Er man opptatt av miljøet kjøper man en lettere bil med mindre batteri, eller dropper bil og tar kun buss :)

Buss kan kanskje konkurrere med elbiler på lange turer, men ved bykjøring er elbil det absolutt mest miljøvennlige alternativet. Spesielt når man tar med svevestøv. Busser er tunge, og veislitasje skalerer ikke lineært. Personbiler sliter forsvinnende lite på veiene.

Forutsetningen er at elbilen kjører på "ren" strøm fra fornybare kilder, og at bussene fremdeles kjører med like dårlig belegg som sist jeg sjekket.

Energibruken for en ordinær bybuss pr. passasjerkilometer er høgere enn for en Tesla Model X P100D UTEN passasjerer............ http://sip1.vestforsk.no/pdf/Buss/Buss.pdf  Og i tillegg går bussene stort sett på skitten diesel.

Selv med rene elbusser er det nødvendig med over fem ulike passasjergrupperinger (som kunne kjørt samme elbil) før bussen er et godt alternativ. Forbrukstall for elbuss er hentet herfra: http://www.ppmc-transport.org/ebusco-zero-emission-public-transport/

Med andre ord; unngå buss. Kjør elbil. (Litt satt på spissen, men buss er forferdelig oppskrytt når det gjelder miljøvennlighet!)

Havebigfun

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 28. februar 2017, klokken 18:28
Sitat fra: Ewout på tirsdag 28. februar 2017, klokken 17:05
For å være helt ærlig har jeg ikke kjøpt bilen fordi jeg er sa veldig opptatt med miljø
Samme gjelder nok alle Tesla-eiere. Er man opptatt av miljøet kjøper man en lettere bil med mindre batteri, eller dropper bil og tar kun buss :)
Her synes jeg dere kan snakke for dere selv. Det er flere enn meg som har kjøpt Tesla også av miljøgrunner. Poenget her er at det koster å innføre nye teknologier. Elektromobiliteten ser pdd ut til å være mest lovende mtp miljøvennlig individualtransport. Jeg bestillte min Model S i 2012- på det tidspunktet var det på ingen måte klar at det kom til å gå så bra med Tesla som det gjorde. Jeg tok altså en betydelig risk for å hjelpe Tesla igang med produksjonen- og syntes det var verdt det. Det er kjøpere av TMS og TMX som har finansert utviklingen av en lettere elbil, TM3.
Nå det er sagt går det fint an å bevege seg med T-bane, sykkel og til fots- selv om man har en Tesla i garasjen. Det er altså mulig å ha flere tanker i hodet samtidig- beklager avsporingen i denne tråden :).

PS. På Svalbard var det ca 10 grader varmere denne vinteren enn det har pleid å være.

Muffinman

Må nesten tillate med et offtopic-innlegg i tråden for å rette en stor +1 til forrige innlegg :)

turfsurf

Samtykker med 2 foregående. Med prisene vi har i Norge nå, så er hovedgrunnen til at jeg har en Model X i bestilling at Tesla er de eneste som ser ut til å ha et miljøengasjement. Ellers hadde de nok vært en tysk pluginhybrid av noe slag på gårdsplassen her nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

El-boy

Kjøpte elbil (Tesla Model S i 2013) for å være miljøvennlig.
Valgte Model S på bekostning av alternativet Nissan Leaf da sistnevnte har for kort rekkevidde.

HelectriC

Vedr wall connector, får du ikke mer enn 25km/h? Høres veldig lavt ut? Har du ikke mulighet til 32A?
ioniq 5

horven

Sitat fra: Ewout på tirsdag 28. februar 2017, klokken 17:05
Aller første oppgradering: LED skiltlys.


Jeg har også byttet ut de lysdioder i frunken og trunken. Det gir mye bedre lys enn før. Har ikke bildet av dette.

Hvor kjøpte du pærene? Får du feilmelding etter å ha byttet?
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Ewout

Hei,

de bestilte jeg fra Ebay: http://www.ebay.com/itm/1x-OSRAM-LED-12v-C5W-36mm-Warm-White-Bulb-VOLVO-XC70-2-D3-AWD-08-11-/151607970351?hash=item234c8a0a2f:g:igAAAOSwQTVV7upi

Du kan se bort fra bil info. '36mm' og 'Festoon' er det du trenger. Jeg har disse allerede to år i min XC70 er er godt fornøyd med de. :D

O, by the way. Midtkonsollen er på vei inn i bilen.  :+1:
Life is electrifying :-)

horven

#11
Sitat fra: Ewout på fredag 03. mars 2017, klokken 08:53
Hei,

de bestilte jeg fra Ebay: http://www.ebay.com/itm/1x-OSRAM-LED-12v-C5W-36mm-Warm-White-Bulb-VOLVO-XC70-2-D3-AWD-08-11-/151607970351?hash=item234c8a0a2f:g:igAAAOSwQTVV7upi

Du kan se bort fra bil info. '36mm' og 'Festoon' er det du trenger. Jeg har disse allerede to år i min XC70 er er godt fornøyd med de. :D

O, by the way. Midtkonsollen er på vei inn i bilen.  :+1:

Da er de bestilt! :) Håper det ble riktig! :)

EDIT: Innså nettopp at jeg kun bestilte 1 stk pære....  :-[ Hastverk er.. osv...

EDIT 2: Har bestilt 1 til! :)

Så gøy med midtkonsollen da! Kjøpte du hos S&S Oslo North?
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Ewout

Så bra at du har bestillt skiltlys til bilen. ser mye bedre ut synes jeg. Glemte å skrive at de bestiles per styk. :angel:

Er veldig fornøyd med nye konsollen, det ble levert og installert av Tesla Drammen. :+1:
Skal prøve å ta et bilde i morra.

Life is electrifying :-)

horven

Sitat fra: Ewout på fredag 03. mars 2017, klokken 19:21
Så bra at du har bestillt skiltlys til bilen. ser mye bedre ut synes jeg. Glemte å skrive at de bestiles per styk. :angel:

Er veldig fornøyd med nye konsollen, det ble levert og installert av Tesla Drammen. :+1:
Skal prøve å ta et bilde i morra.

Så da viste deg seg at de hadde midtkonsoll allikavel da :-) Gleder meg til å se bilde! Hvor mye måtte du gi?


Sent from my iPhone using Tapatalk
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Ewout

#14
Midtkonsoll oppgradering:

Da har jeg fått bilen tilbake og alt ble fikset. :+1:
Også har jeg fått installert ny midtkonsoll. Jeg er super fornøyd og synes at det er en skikkelig oppgradering av bilen. Noen er kanskje fornøyd med et sort plass som midtkonsoll, jeg synes dette er mye finere.
Passasjerer i baksetene har nå også mulighet til a ha en drink med i bilen.

For de som er ikke kjent med de kupholdere; de lar seg veldig lett fjerne og da har du et veldig romslig plass som går en stykke framover uten at du ser det på bildene. Eneste bakdel er at konsollen koster 13.500kr. :-X

Jeg valgte bort den ladepluggen for Android/iPhone fordi når du bruker en cover rundt telefonen, sa funker det ikke.






Life is electrifying :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA