Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere fra Dab til Dab+ på Ampera 2012-2013.

Startet av Ampera, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:28

« forrige - neste »

Ampera

Pris hos Opel ink. deler og arbeid:5600 er jo ikke så ille men en kan gjøre dette selv også:)
Dette gjelder kun biler fra 2012 og begynnelsen av 2013. Da 2014 mod var levert med dab+.
Ingen verktøy trengs kun en fungerende hjerne og hender :)
Original del.nr: altså dab : 13362385, For dab + trenges del.nr: 13438276, den kan vare fra hvilken som helst Opel/GM. Min var fra en astra. Og kostet 390kr.
Det er ikke behov for omprogrammering.
Dab modul sitter i bagasjerom, ved siden av 12v batteri.
1) ta ut bagasjegulv (bilde 1)
2) plugg ut data/strøm kabel til dab modul og antenne kabel. Ta ut dab modul (Bilde 3)
3) Sett inn den nye dab + modulen. Koble til. sett alt på plass, slå på radio og oppdater radio liste.

Totalt ca 10 min.

Med Dab - to kanaler. Med Dab+nærmest 100..:)


Peter1

Tusen takk for innlegg. Har tenkt å gjøre slik du har gjort men var ikke helt sikker om dette er mulig pga ledningnett. 
Nå blir det dab+ på ampera min også ;)

Måtte du ikke skifte antenne ? Ser at 2013,14 ampera har annet antenne enn den jeg har på taket.

sjokomelk

Sitat fra: Peter1 på lørdag 13. mai 2017, klokken 22:37
Måtte du ikke skifte antenne ? Ser at 2013,14 ampera har annet antenne enn den jeg har på taket.
DAB-antennen er øverst på høyre siden i frontruta. Ser du nøye etter, så ser du en metallstrek som ligner på tråden i bakrutevarmeren.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ampera

Helt riktig sjokomelk :)
Peter1 antenne på taket er GPS.

sjokomelk

For moro skyld var jeg ute i min egen bil og sjekket hvilken modul som står der. Jeg har en 2013-modell med DAB+ fra fabrikk. Den har RPO-kode U4D, akkurat som den Ampera tok fra en Astra.
Forhandler har forsøkt å oppgradere radioen min noen ganger, så nå kan jeg ikke skrolle rundt i kanallisten lenger. Kan kun skifte kanal med Next og Prev-knappene. Så tenker jeg kanskje skal prøve å finne meg en nyere modul og bytte for å se om det gjør noe forskjell.

Takk for tipset! :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ampera

#5
Jeg har ikke det problemet, men får du velge kanalene via Dab meny?  Se produksjons dato på din sjokomelk, ser også at jeg får fram bilde (i høyre hjørne med radio logo etc)  av og til , men kun i de første to sekunder så forsvinner den, ser du bilder på din ?

sjokomelk

Kan ikke velge kanalene ved å dreie på hjulet. Da får jeg bare "Funksjons utilgjengelig". Så jeg må bruke Next og Prev-knappene og bla meg gjennom alt av kanaler og frekvenser for å skifte til en kanal som jeg ikke har lagret på favorittlinja på skjermen.
Tidligere har det ikke fungert å bla etter kanaler heller. Lista har vært full av blanke linjer, og så kunne man bare se noen få kanaler av de som finnes på samme frekvens/blokk. Så skulle jeg fra Riks og over til NRK sine kanaler, måtte jeg bruke pilene frem til radioen fant 13F (tror jeg?) og så hoppe meg frem til rett kanal der.

Legger med bilde av DAB-modulen i bilen min.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ampera

#7
Ja, du har jo en av de første Dab+ modulene sjokomelk.,
Men veldig rart at du ikke får byttet det gir jo ikke mening når din er original fra fabrikken mens min er ettermontert, det er jo jeg med min 2012 mod som burde få slike feil :)
Om du bor i Oslo så kan du jo bare låne min så ser vi om det hjelper, slipper du å kjøpe en ny før du vet om det er ikke software feil på hovedenhet .

Ampera

Sjokomelk kan du bytte sanger ved å dreie på hjulet ?

sjokomelk

Sitat fra: Ampera på fredag 19. mai 2017, klokken 20:23
Sjokomelk kan du bytte sanger ved å dreie på hjulet ?
Når jeg spiller CD eller musikk fra harddisken så kan jeg det ja. Kan også bruke hjulet i FM/AM-modus.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

MadSilence

DÆVEN!!!! Dette har jeg leita etter SÅ lenge og her ligger svaret!!!! "Ampera" hvor får du tak i delen? DAB+ adapteret? googlet delenummeret men finner ingen ting alt er sold eller discontinued :O

hjelp!=)

Ampera

Sitat fra: MadSilence på tirsdag 15. august 2017, klokken 22:26
DÆVEN!!!! Dette har jeg leita etter SÅ lenge og her ligger svaret!!!! "Ampera" hvor får du tak i delen? DAB+ adapteret? googlet delenummeret men finner ingen ting alt er sold eller discontinued :O

hjelp!=)

F.eks her:
http://www.nbfbildeler.no/nbf//Bildeler/opel---vauxhall/astra-j-2010-/styring-kontrollboks/styreenhet-ovrig/261226833


MadSilence

hmm

Fikk ikke opp noe på den linken? ble den solgt allerede kanskje? :O

Sliter HARDT med å finne den:S

Ampera

Ja sikkert solg.
Ta noen tlf til forskjellige bilopphuggeri, det er samme modul på astra,zafira og andre biler fra GM, bare passe på at delnr. er den samme.
Du kan jo også høre med Opel hvor mye de vil ha kun for delen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA