Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

Elling Berg

Jeg er helt enig i at muligheten til å lade hurtig er kjempeflott. Viktigheten for folk flest tror jeg er mindre. Kjører man ofte 40-50 mil på en dag er det nok viktig. De få gangene vi kjører så langt så er det deilig å legge en pause. Den behøver oftest å bare være 30 minutter (selv med 50kwlader), om man ikke skal kjøre 30-40 mil til da.

Poenget mitt er bare at veldig mange er nok mer opptatt av dette enn nødvendig. Det er likevel flott at at den lader fort når man først er på bilferie. Det gir frihet. Til hverdags er det uten betydning for de fleste.

Elling

Tellus

Kommer jo an på bruken.

Når jeg ser på mitt eget bruk siste 10 år så ville nok 50kW gått fint med unntak av en tur til Italia.
100 kW eller mer gjør virkelig lange turer enklere å få til. Turer ala Oslo - Bergen, Oslo -Trondheim osv er helt uproblematiske med 50kW. Om sommeren trenger du ikke engang hurtiglade for å kjøre Oslo-Bergen, men de fleste stopper jo uansett og hvorfor ikke lade litt slik at man ikke kommer tom frem til Bergen.

Ser jeg har rekkevidde i overkant 400 km i 100km/t målt på speedometer under sommertemperatur i øyeblikket med min Ampera-E.

En liten stopp på Dombås så kjører man fint til Trondheim. Helt uproblematisk. Skal man kjøre til Tromså fra Oslo blir det anderledes selvfølgelig. Da foretrekker jeg å fly uansett.

Pingle

Sitat fra: Elling Berg på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:57
Jeg er helt enig i at muligheten til å lade hurtig er kjempeflott.

Poenget mitt er bare at veldig mange er nok mer opptatt av dette enn nødvendig. Det er likevel flott at at den lader fort når man først er på bilferie. Det gir frihet. Til hverdags er det uten betydning for de fleste.

Elling

Må si meg enig. Kjekt med bensinpumpefylling mtp hastighet, men når 50 kwh rekker 240 km, betyr det en time pause per tre timer i min del av landet, og en passe tissepause på vei til fjells. Da er det et større problem med lite hurtigladere, 22kw er litt verre.
Påskeutfart med for lite batteri vil jeg helst ikke tenke på.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

i05L0

Sitat fra: Pingle på onsdag 30. mai 2018, klokken 20:49

Må si meg enig. Kjekt med bensinpumpefylling mtp hastighet, men når 50 kwh rekker 240 km, betyr det en time pause per tre timer i min del av landet.

Ja, men vi som kommer bak og kan fylle i3en opp til 80% på 20 minutter på en 50kwh lader har ikke tid til å vente en time til du skal bli ferdig. Strengt tatt burde det være maksgrense på 20 minutter pr. bil om det er ventetid.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

jkirkebo

Sitat fra: i05L0 på onsdag 30. mai 2018, klokken 20:58

Må si meg enig. Kjekt med bensinpumpefylling mtp hastighet, men når 50 kwh rekker 240 km, betyr det en time pause per tre timer i min del av landet.

Ja, men vi som kommer bak og kan fylle i3en opp til 80% på 20 minutter på en 50kwh lader har ikke tid til å vente en time til du skal bli ferdig. Strengt tatt burde det være maksgrense på 20 minutter pr. bil om det er ventetid.

20 minutter hjelper lite på min Tesla om den er tom gitt. Ladehastigheten på CHAdeMO er ca. 180km/t, så på 20 minutter får jeg bare 60km rekkevidde.

Rundt 80-90 minutter står jeg ofte i Dokka de gangene jeg lader der vinterstid. Men det er jo to ladere der da, skal ha uflaks for å støte på 2 stk. biler som kom samtidig og som begge skal lade så lenge.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

20-30 min er en grei pause. Typisk det ladebehovet som oppstår på en 50 mils tur.
Kjørte 43 mil tur/retur hytta på mandag. Brukte 91kWh og trengte da ca 20kWh på veien ettersom jeg startet med 90%.
12 min senere hadde jeg ladet nok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Som nevnt er hovedbekymringen min at det per i dag er LITE hurtigladere. Over Dovre fra Trondheim skal man velge rett fjell om man skal ha tilgang noen hurtigladere, iflg elbilforeningens kart. Om det er en i3 eller en ipace som kommer bak, blir det like mye venting.
OM noen vil at elbil skal bli et så godt alternativ utenfor byene at alle nybilkjøp er elbiler i 2025, må man starte med å bygge mange ladestasjoner.
Når det typisk finnes 8 pumper på en standard bensinstasjon, er det et godt tegn på ambisjonene når det er to her, to der, og hastighet er unødvendig.
Greit å vite at ipace skal takle 100kw lading, etron 150kw, altså 80% full på en passe rast (nesten innenfor dine 20 min). Ikke fullt så greit å vite at vi har politikere uten ambisjoner om at alle de som kjøper elbil for å kunne hurtiglade en gang på vei over fjellet, skal kunne få det.

Får bare håpe at litt større serveringssteder (som ligger over 20-årsflom-merket) forstår at kundegruppen er på vei;)

daktari

AutoZeitung skriver:
Weil Jaguar eine Kooperation mit dem E-Mobilitätsanbieter "Plugsurfing" hat, laden I-Pace-Fahrer europaweit an den rund 60.000 E-Tankstellen die ersten 30 Minuten kostenlos.

Noen som kjenner til "Plugsurfing"?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Pingle

https://www.plugsurfing.com/en/personal/getting-started.html
Avtaler med forskjellige leverandører for å få flest mulig leverandører.

https://www.plugsurfing.com/en/personal/map.html

1 ladepunkt på 22kw i Norge det jeg kunne se, og mange med lite effekt.

Den gode nyheten er dog at det er mange punkter nedover i Europa.
Den dårlige er at plugsurfing i inntil 30 min er en lite tilfredsstillende opplevelse (i alle fall her til lands).

Elbildilla

Sitat fra: daktari på onsdag 06. juni 2018, klokken 11:04
AutoZeitung skriver:
Weil Jaguar eine Kooperation mit dem E-Mobilitätsanbieter "Plugsurfing" hat, laden I-Pace-Fahrer europaweit an den rund 60.000 E-Tankstellen die ersten 30 Minuten kostenlos.
I følge: https://www.fortum.com/media/2018/03/fortum-charge-drive-and-plugsurfing-join-forces-empower-electric-vehicle-drivers
ser det ut til at Fortum nylig har kjøpt Plugsurfing. På ladekartet til Plugsurfing kan jeg ikke se de norske laderne fra Fortum pr. i dag, men ut fra informasjonen på nettsiden over, er det jo rimelig å anta at disse kommer etterhvert.

Så hvis det du refererer til stemmer, nemlig at Jaguar og Plugsurfing har inngått en avtale hvor den første halvtimen er gratis for I-Pace'er, så sier vi jo ja takk hvis dette også etter hvert gjelder Fortum-laderne. Det får tiden vise.

mariowing

Sitat fra: daktari på onsdag 06. juni 2018, klokken 11:04
AutoZeitung skriver:

Noen som kjenner til "Plugsurfing"?

Plugsurfing er en av de "roaming operatørene" som gjør at det faktisk er praktisk mulig å reise på tur i deler av Europa da de samler mange operatører på en brikke. Slipper unna en del app'er i alle fall. Får håpe at de får flere avtaler i flere land slik at dekningen blir god også utenfor Tyskland, Sveits og Nederland hvor de står sterkest per i dag. Som en kuriositet kan jeg også melde at de to lokasjonene som Ionity har satt opp også er med i Plugsurfing så skulle vi med I-PACE ta oss en tur til syd-Tyskland kan vi lade der med Plugsurfing!

Forøvrig så ville jeg ikke tatt for gitt at norske I-PACE kunder får inkludert lading, dette kan godt være et Tysklands spesifikt tilbud. I Australia skal for eksempel Jaguar sette opp 150 hurtiglader som skal være gratis i tre år for I-PACE kjøper, ser ikke for meg at de kommer til å gjøre noe slik i Norge.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Elbildilla

Høres sannsynlig ut som du skriver Mariowing at dette kan være et tilbud som kun gjelder Tyskland. Lade-infrastrukturen er jo ikke like bra utbygd der som i Norge sett i forhold til folketall og antall biler, så da trenger man vel å "sukre pillen". Plugsurfing var et tysk startup-firma før Fortum nylig kjøpte det.

Her i Norge har jo I-Pace'n nærmest solgt seg selv uten at Jaguar Norge har trengt å tilby noe ekstra (bortsett fra at de sikkert har jobbet hardt for å få til hengerfeste).

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

AJ82

- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

AJ82

Denne siden/appen er fin. Samler flere leverandører på et sted. Ser den har rundt 4000 ladepunkter i Norge, Sverige og Finland.

https://www.ladestasjoner.no

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA