Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte 12V-batteri til annen type?

Startet av nortrahof, tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg er en (av de mange) som har måtte skifte 12V-batteri etter et drøyt år. Slike batterier er kanskje "forbruksvare" på TMS? - I og for seg ikke så merkelig da det får hele tiden opplading- og utladings-sykluser. Blybatterier (selv "low discharge cyclus"-batterier) tåler relativt få ladesykluser før de mister kapasitet.
Nå er bilen dekket av garanti, så jeg vet ikke hvor lenge dette dekkes av garantien? - Trolig dekkes "bare" første skiftingen før TM hevder at dette er "en forbruksdel" som vinduspussere, bremser og dekk?

TM vil nok ikke installere noe annet enn "originalbatteriet" som holder i kort tid? - Vet ikke hva dette koster - men trolig er det like billig å "oppgradere" dette batteriet selv for kanskje å løse problemet en gang for alle?

Det jeg lurer på, er om det er mulig å sette inn et lithiumbatteri i stedet for blybatteriet? Det finnes slike batterier på markedet med innbygd lade- og sikkerhetselektronikk, slik at det skulle være mulig å skifte dette til en mer egnet type som tåler alle disse ladesyklusene? Da 12V-batteriet ikke har stor belastning mht. strømtrekk, burde lithium være egnet, selv i kaldt vær.

Jeg lurer også på om 12V-batteriet kan byttes av "hvem-som-helst" uten å ha tilgang til TMs dataverktøy for å resette bilen? - Er feilkoden på 12V-batteriet resettbar via OBDII på en generell feilkodeleser?

Greit å ha alternativ klart - om TM sier at dette er ikke garanti lenger.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hodetelefoner

12v batteriet i Tesla lever fryktelig mye bedre enn i alt av fossilbiler :)

Der tappes de mye og lades opp hundre ganger i løpet av en uke :)

nortrahof

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 31. januar 2017, klokken 12:12
12v batteriet i Tesla lever fryktelig mye bedre enn i alt av fossilbiler :)

Der tappes de mye og lades opp hundre ganger i løpet av en uke :)

Det er tross alt, et bly-syre-batteri som har sine fysiske begrensninger. Det er trolig et AGM og gel-batteri av "low discharge cycle"-typen men tross alt bør slike batterier ikke ha ladesykluser < 50% av kapasiteten dersom holdbarheten ikke blir sterkt redusert.
Jeg har ikke sett kretser i TMS som måler strømtrekket i 12V-batteriet, så trolig har det ikke en "ladecomputer" som holder regnskap med tilstanden? Derfor er det kun spenningen på batteriet og perioden mellom hver ladesyklus som kan si noe om tilstanden til 12V-batteriet?

Har man dashcam eller andre kontinuerlige forbrukere, så øker strømtrekket fra 12V-batteriet og det får flere ladesykluser og holder tilsvarende kortere. Det er dette jeg vil gjøre noe med.
Batteriet er sterkt forskjellig fra startbatterier (som ville ha kort levetid i en elbil).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Men DC-DC omformeren i Tesla er aktiv omtrent hele tiden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BMW850

Har hatt mitt 12V batteri i snart 3 år. Ingen problemer. Vil tro at dette blir vedlikeholdsladet kontinuerlig fra hovedbatteriet utenom meget lav SOC?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

lunitiks

Vet ikke om jeg har lest eller drømt det, men hjernen min forteller meg at DCDC converteren topper 12v-batteriet 4 ganger pr dag
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nortrahof

Sitat fra: Lynet på tirsdag 31. januar 2017, klokken 13:41
Men DC-DC omformeren i Tesla er aktiv omtrent hele tiden.
Den er nok det - når man kjører. Står man parkert vil den ikke være det - ellers kunne man ha spart seg hele 12V-batteriet og hatt noen store kondensatorer i stedet?
DC/DC-omformeren har et forholdsvis stort tap prosentvis når den har lav belastning. "Vampire-drain" ville ellers ha vært mye større med DC/DC-omformeren i drift mesteparten av tiden når bilen er parkert.

- Forventer at batteriet holder i 7-8 år i biler (har selv et batteri fra 2002 i bodelen på bobilen - men har bygget om ladingen av dette). - Jeg er sikkert ikke eneste som har byttet 12V-batteri i TMS etter kort tid? Fortsetter dette, kan det være lurt å ha "løsningen klar". - Jeg forventer at TM ikke vil anbefale en bedre løsning som ikke er original.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Koblet til et voltmeter forleden og det gikk ikke under 13,8V i løpet av første halvtimen etter at bilen var avslått ihvertfall.
Og om virknisgraden skulle være dårlig har ikke det mye å si for en leveranse på 10-20W
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jejl

Er på mitt 4. batteri (P85 sept13)
Mener å ha lest at 12V batteriet bare har ca halvparten av kapasiteten til det som er vanlig å bruke i en personbil.
Tipper Tesla skifter til en annen type snart, hvis de allerede ikke har gjort det. Det må jo koste litt for Tesla å skifte batteri en gang i året.

trykkertor

Kjøpt 12volt fra Biltema, og du har 3-4 års garanti på batteriet, alt etter hvilken modell du kjøpte.

Muffinman

#10
Sitat fra: Jejl på tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:01
Er på mitt 4. batteri (P85 sept13)
Mener å ha lest at 12V batteriet bare har ca halvparten av kapasiteten til det som er vanlig å bruke i en personbil.
Tipper Tesla skifter til en annen type snart, hvis de allerede ikke har gjort det. Det må jo koste litt for Tesla å skifte batteri en gang i året.
Årsaken til det er jo behov for å levere hundrevis av ampere når stempelmotoren skal startes.

Jeg har hatt originalt 12v batteri siden oktober 2013 og snart 120.000km, men det ble byttet i dag i forbindelse med at laderen ble byttet. Batteriet har aldri sviktet, men det ble byttet likevel. Vår andre bil er gått snart 45.000 og har heller ikke hatt problem med dette. Tipper at biler som spiser 12v batterier til frokost har en bakenforliggende årsak, og at batterifeilen bare er symptomet.

Tuxedo

Har også originalt 12V-batteri fra november -13.  Ingen problemer så langt.

Brede

Kjørte problemfritt i nesten 3 år på første batteriet, ble byttet preventivt på service da det kom en recall eller noe på denne batteriserien.

bjornb

#13
Sitat fra: nortrahof på tirsdag 31. januar 2017, klokken 13:38
Jeg har ikke sett kretser i TMS som måler strømtrekket i 12V-batteriet, så trolig har det ikke en "ladecomputer" som holder regnskap med tilstanden? Derfor er det kun spenningen på batteriet og perioden mellom hver ladesyklus som kan si noe om tilstanden til 12V-batteriet?


Det er en krets i klemmen som settes på batteriets minuspol.

SitatThe negative terminal contains a device called the IBS (Intelligent Battery Sensor). This communicates via LIN to the gateway which controls the 3-stage charge algorithm for the 12V AGM battery.
Kilde:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/solution-for-amateur-radio-operators-impossible-to-use-magmount-antennas-in-a-tesla.22875/page-4#post-1884397

I følge Ingineer på TMC forumet så sjekkes batteriets tilstand hver time:
SitatThe gateway monitors the voltage of the 12v system with a check every hour. If it detects a low AGM, it will place the car in support mode to recharge it using power from the main pack. However, since it's only checking every hour, if you have a substantial load, it could run the AGM down before the gateway notices, and you'd have to jump the car to get it going again. I recommend turning off "energy savings" and choose "always connected" if you are running anything more than small standby loads on the 12v system while the car is off.
Kilde:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/12v-constant-in-rear-trunk.72868/#post-1640749


Jeg har undersøkt litt dette selv siden jeg har planer om å montere et 12V uttak i bagasjerommet for å kunne bruke kjøleboks på ferieturer (kompressorbasert som bruker lite strøm).


Jeg tror det kan være teknisk mulig å bytte til et batteri som er LiFePO4 basert, noe tilsvarende dette:
https://altitec.no/12v-40ah-lifepo4-batteri-197x165x170mm.html
Disse har såpass lik respons som et blybatteri at en kan bruke samme lader som brukes på blybatterier (om det er likt nok for ladeelektronikken i Teslaen skal jeg ikke skråsikkert påstå..).
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

nortrahof

Så lenge TM skifter batteri på garanti er det greit!! - Da er det ingen vits å skifte!

Det er tydeligvis forskjellige erfaringer med holdbarheten av 12V-batteriet!? - Det å være nødt til å skifte batteri årlig er ikke normalt som noen har vært ute for. Da kan man ikke risikere samme batch batterier med feil heller.

Jeg fikk ikke svar på om feilmeldingen på TMS om feil på 12V-batteriet resetter seg selv, kan resettes via generelt OBDII-tool - eller om man må inn på SC for å resette?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA