Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MAS å lade overalt, kabler og skitt og fandens oldemor!

Startet av geear, fredag 27. januar 2017, klokken 11:51

« forrige - neste »

nr1rayner

Omtrent hver arbeidsdag tanker jeg diesel på en buss.
Og omtrent hver 2. eller 3. mnd må jeg faktisk tanke diesel på dieseldyret mitt også (hvis det er billig akkurat da). Ja her er jo et annet stort pluss med elbil, prisen er temmelig lik hele tiden, så man slipper å vente til en dag med "tilbud".
Og ja, det er noe forb... kliss som, nesten umulig å vaske vekk og lukter noe infernalsk.
Men det ubehaget velger da også gjerne mange da de slipper unna med å tanke ca 1 gang pr. mnd (maks 10 min?) mot å plugge i bilen 40-50 ganger, og kanskje ha rekkeviddeangst i tillegg...
Har det vært like mange QC som det er bensinstasjoner hadde ingen behøvd å ha rekkeviddeangst, så noen stor omvei er det da vel ikke. På vei til jobb, butikk, barnehage e.a. passerer man da vel som regel minst 1 bensinstasjon..

Å drasse rundt på kabelen har blitt en vane, bor i borettslag, så hver gang jeg skal lade må jeg ta ut en kabel. Kabel for schuko og type2 er bestandig med.
Akk så greit det hadde vært å ha fast parkeringsplass med fast kabel hengende..!
Det verste for min del der er at svært få av bilene har egnet plass for oppbevaring av disse kablene.
Joda, i Leafen har man en liten ryggsekk som kabelen passer inn i, hvis man har 4-5 høyt utdannede japanere til å pakke den, eller tar seg 10 min til å gjøre det.. Så det så jeg fort at ikke var aktuelt.
Gløttet på Ioniq, der var det et lite rom under, men her igjen, joda du får inn kabelen, hvis du orker å bruke litt tid på det.
Så da blir det liggende å flyte kabler rundt i bagasjerommet. Dobbelt gulv, som det er i Ampera-e hadde vært genialt, event. en frunk stor nok til å kunne slenge de inn eller lommer på sidene i bagasjerommet.

Joda, det er litt prakk med det, hvis man skal lade "over alt" og må ha med alt av kabler hele tiden.
Men, pga kjørekomfort, lynraskt varme, miljøaspektet og selvsagt, sist men ikke minst økonomi velger jeg å ta meg det bryet.
På handletur parkerer vi ofte bilen på lading og går mellom butikker, ekstra mosjon som vi bare har godt av  ;)

Tanke sjeldent og mye stinky fuel, eller ofte og lite clean fuel blir nok (enda) litt som å velge mellom pest eller kolera.


Induksjonslading har vært, og er på vei.
Først Toyota RAV mener jeg hadde det, og GM EV1. Der var det en "diskos" man riktignok måtte sette inn i en slot i bilen, men egentlig greiere løsning enn dagens elbiler.
Induksjon i bakken er nok på vei, parkerer bare over en "sone". Men, jeg tipper det er en temmelig dyr løsning, så blir nok ikke allemannseie før om mange år.
Kanskje ser vi QC med dette etterhvert? Og kanskje enkelte soner på høyt trafikkerte veier?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

gigafactory

Jeg greier ikke å slutte med å lukte på fingrene mine hvis jeg har sølt bensin eller diesel. Beste lukta som er i fossilgarasjer eller et skur hvor gressklipperen har stått og dunstet bensin på sommeren. ;D

Likevel er det for meg helt uaktuelt å kjøpe en ny bil med fossil fremdrift, og det har ingenting med bensinstasjoner å gjøre, men det er litt gøy å se hvor forskjellige argumenter folk har for å kjøpe elbil!

trykkertor

Til trådstarter.
Takk. Endelig en som er villig til å være litt ærlig omkring lademaset, og ser det litt slik som jeg ser det.
Eier ikke elbil enda, men bensinbilen blir byttet til elbil innenfor de neste 2 årene.
Mange har mye mot bensinstasjoner og synes det er sølete og tar lang tid.
Min erfaring med bensinstasjon er:
Det tar meg nøyaktig 2min 25sek fra jeg kjører inn mot pumpen til jeg kjører fra bensinstasjonen, ferdig betalt med full tank.
Bensinstasjonen ligger rett ved butikken hvor vi handler jevnlig, så det er ikke en omvei for oss da vi likevel er der flere ganger i uken.
Den tanken varer som regel 2 uker, (800km), så det er sjelden jeg er innom bensinstasjon.
Jeg klarer også helt fint å tanke en bil uten å søle en dråpe hverken på meg, eller bilen, så det er mulig å trene seg opp i.

Det jeg ikke ser frem til er lademas. Ser naboene med Leafer stort sett lader minst annenhver dag.
Det blir 7 ladinger på min 14 dagers bensintank. Altså hvis vi skal se på tid, så har de 20 sekunder på seg til å finne frem lader, plugge den i, plugge den ut igjen og henge den på plass igjen.
Da foretrekker jeg heller 2,5 minutter ved en pumpe hver 14. dag, enn å måtte gjenta lademas annehver dag.

Hurtigladere.
Jeg føler det tar mye lengre tid å få aktivert en hurtiglader med app-kort eller slik, enn det tar meg å betale på pumpen med kort.
De får gangene jeg har vært på en hurtiglader i 25-30 minutter må jeg ærlig innrømme tiden har gått MEGET sakte. Det føles som jeg "kaster vekk" en halvtime av fritiden min på å stirre på en ladestrek.
Boring!
Så har vi masse tilfeller av "ladekabelen sitter fast", bilen starter ikke lading, hurtiglader ute av drift osv.
Dette har jeg opplev selv ved låning av elbiler.
Ser også fast ladepistol og tar ikke lading er en gjenganger i problemtrådene.
Jeg har aldri hatt en bensinpistol sitte fast i bilen, og i 199 av 200 tilfeller kommer det bensin ut når jeg trykker på knappen. Ellers står det "pumpe ute av drift" på et skilt, så en kan velge en annen.
Flere ganger har jeg vært ved en Kiwi eller annen butikk hvor den ene ladestasjonen som står der er ute av drift. Og da er det ut å lete etter en annen. Da snakker vi omvei da
.
Lading er noe av det jeg ser minst frem til som kommende eier av elbil.

Alt dette lademaset blir heldigvis historie så snart vi får rekkevidde på elbilene som tilsier at lading 1 gang i uken er nok. Men det er et stykke igjen der.


zbk

Tja. Skal man hente ut lader fra bagasjerommet hver gang blir det litt masete, ja.

For egen del med gammel type Zoe plugger jeg typisk i annenhver dag. Trykker jeg på garasjeporten i det jeg går ut av bilen rekker jeg å gå ut før den er lukket helt (åpnes sidelengs), så det tar nok ca 15s å gå foran bilen og plugge inn/ut, dvs. et par minutter i uka å lade bilen dette.

Med Ampera-e regner jeg med det blir lading mellom en og to dager pr. uke, så da blir den tiden nesten neglisjerbar.

Uansett så sparer jeg 6-7kr pr mil bare i drivstoffutgifter, så timebetalingen er ganske bra selv når jeg må ta turen i bagasjerommet og plukke fram laderen derfra.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Myrvang

Har ladekabel hengende i garasjen, fra jeg går ut av bilen til jeg går ut av garasjen tar det kanskje 15 sekunder. Så noen minutter ila uken tar det nok, men da er bilen alltid fulladet når jeg skal ut, og i 95% av turene holder det med de 10-12 milene jeg får med Leaf ladet til 80%. Skal jeg på langtur kan jeg bruke Mondeoen med ca 1200 km rekkevidde på full tank.

Ser det er mer styr for de av dere som ikke har kabel hengende klar, eller som må lete etter ladeplass i gata.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Counterpointer

2,25 sekunder på fylling av 800 km rekkevidde, det var rask pumpe!

Kjører forbi noen bensinstasjoner på mandag morgen og nå etter nyttår så er det lang kø hver mandag. Har ikke fylt selv nå på ca to år, men husker godt all oppmerksomheten jeg brukte på å fylle på riktig tidspunkt i forhold til pris. Det var deilig å slette bensinpris appen på telefonen.

Personlig har jeg egen garasje og bruker bare sekunder på å ta ut kabel og lukke luka så min hjemmelading er optimal og ingen annen drivstoffmetode kan konkurrere.

Hurtiglader er i sin barndom og har mye forbedringspotensiale. Kan en bruke RFID og alt funker er det jo fint og går like fort som oppstart av fossil fylling, men en må ta en pause. Det er veldig bra på langtur men alvorlig ulempe i hverdagen. På samme langtur (2x25 mil) som jeg kjører en del blir jeg mye mer sliten av å kjøre med fossilbilen som jeg ikke stopper med enn med elbilen som har to 15 minutter stopp PR 25 mil.

Mitt lademønster gjør at jeg omtrent aldri hurtiglader over 20 minutter så jeg skjønner godt at folk opplever en halvtime eller mer som for mye.

Ser frem til induktiv lading på offentlige steder og ikke minst større batterier. Imidlertid tror jeg at når hurtigladere blir hurtige (350 kW +) så blir lading og fylling omtrent like.


turfsurf

Sitat fra: trykkertor på torsdag 02. februar 2017, klokken 11:25
Jeg føler det tar mye lengre tid å få aktivert en hurtiglader med app-kort eller slik, enn det tar meg å betale på pumpen med kort.
Med RFID brikke, garantert ikke. Sett i ladekabelen, dra RFID brikken foran laderen og evt trykk start. Det er normalsituasjonen. Tar ca 10 sek fra man har kommet ut av bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chivas

Det er vel temmelig individuelt hvordan man opplever lading evt. fylling.

Selv er planen min å lade på jobb den dag el-bilen er i boks. Der får jeg gratis lading, og kan plugge den inn/ta den ut i arbeidstiden  8) vinn, vinn  ;)
Det nevnes også at fylling er null pes siden stasjon ligger ved butikken. Butikken har jeg allerede kuttet ut, og får varene levert hjem på døra - t.o.m. gratis. Handle varene gjør jeg fra jobb - i arbeidstiden.

Så, jeg får altså betalt mens jeg handler, og mens jeg lader. Det må jo være vinn, vinn og ett par vinn til  ;)  :angel:

geear

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 02. februar 2017, klokken 10:32
Det verste for min del der er at svært få av bilene har egnet plass for oppbevaring av disse kablene.
Joda, i Leafen har man en liten ryggsekk som kabelen passer inn i, hvis man har 4-5 høyt utdannede japanere til å pakke den, eller tar seg 10 min til å gjøre det.. Så det så jeg fort at ikke var aktuelt.
Gløttet på Ioniq, der var det et lite rom under, men her igjen, joda du får inn kabelen, hvis du orker å bruke litt tid på det.
Så da blir det liggende å flyte kabler rundt i bagasjerommet. Dobbelt gulv, som det er i Ampera-e hadde vært genialt, event. en frunk stor nok til å kunne slenge de inn eller lommer på sidene i bagasjerommet.
Det er dobbelt gulv i e-Golf, masse plass til alle de flotteste ladekabler du kan tenke deg under gulvet, men hvis man, som meg, har slik plastmatte med kant på, eller kanskje til og med har noe i bagasjerommet, så er jo disse doble gulvene bortkastet plass og bare styr. Type 2-kabelen min ligger alltid der, for den brukes så sjelden, men ellers gidder jeg sjelden. Og igjen, som jeg startet med, hvorfor har de ikke klart å integrere kabelen med trommel i bilen? Til og med sentralstøvsugerrøret på 10-12 meter klarer man å klemme inn i veggen, men en kabel på 5-6 meter, neida...

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. februar 2017, klokken 12:39
På samme langtur (2x25 mil) som jeg kjører en del blir jeg mye mer sliten av å kjøre med fossilbilen som jeg ikke stopper med enn med elbilen som har to 15 minutter stopp PR 25 mil.
Vil vel si at dette er en urettferdig sammenligning, du sammenligner altså å komforten i å kjøre 25 mil i strekk med fossilbil kontra å kjøre samme distansen med 2 stk stopp på 15 minutter med elbil. Det er klart det er behagelig å strekke på beina og føle en har god tid - fordi du ikke har noe valg. Hvis du starter i god tid og bestemmer at du SKAL ha to stk 15-minuttersstopp med fossilbilen så blir sikkert det også en fin tur - du kan til og med velge nøyaktig hvor du vil stoppe, og trenger ikke stå og se på en eller annen dum blikkboks i den støyete eksoslufta langs en eller annen trafikkert vei. :-)

Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:29
Vil vel si at dette er en urettferdig sammenligning, du sammenligner altså å komforten i å kjøre 25 mil i strekk med fossilbil kontra å kjøre samme distansen med 2 stk stopp på 15 minutter med elbil. Det er klart det er behagelig å strekke på beina og føle en har god tid - fordi du ikke har noe valg. Hvis du starter i god tid og bestemmer at du SKAL ha to stk 15-minuttersstopp med fossilbilen så blir sikkert det også en fin tur - du kan til og med velge nøyaktig hvor du vil stoppe, og trenger ikke stå og se på en eller annen dum blikkboks i den støyete eksoslufta langs en eller annen trafikkert vei. :-)

Den er ikke urettferdig, det er sånn det er for meg! Har jeg muligheten så kjører jeg i ett strekk. Det har med hver enkelt person å gjøre. Er helt enig med deg at det hadde vært lurt å legge inn pauser med fossilen, men jeg gjør ikke det.

zyp

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:05
Sitat fra: trykkertor på torsdag 02. februar 2017, klokken 11:25
Jeg føler det tar mye lengre tid å få aktivert en hurtiglader med app-kort eller slik, enn det tar meg å betale på pumpen med kort.
Med RFID brikke, garantert ikke. Sett i ladekabelen, dra RFID brikken foran laderen og evt trykk start. Det er normalsituasjonen. Tar ca 10 sek fra man har kommet ut av bilen.

Og med appen til Grønn Kontakt er det ennå raskere; da trykker man bare start i appen før man går ut av bilen, så starter lading umiddelbart når man plugger i kabelen uten at man trenger å betjene selve laderen. Tilsvarende for stopp.

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:54
Den er ikke urettferdig, det er sånn det er for meg! Har jeg muligheten så kjører jeg i ett strekk. Det har med hver enkelt person å gjøre. Er helt enig med deg at det hadde vært lurt å legge inn pauser med fossilen, men jeg gjør ikke det.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det her. For et par uker siden kjørte jeg en bil fra Mosjøen til Oslo på en dag (ca 90 mil), og da stoppa jeg kun to ganger for å plukke opp Nimber-ting, to ganger for å fylle diesel og to ganger for å kjøpe mat (mulig et av matstoppene var kombinert med fylling av diesel). Jeg kunne selvfølgelig ha stoppa oftere, men det er vanskelig å ta seg tid til det når man ikke må.

... men det er fortsatt litt urettferdig å sammenligne sånn, for man kan jo stoppe like mye likevel. Man kan ikke nekte for at det er en ulempe at man bruke mer tid med elbil.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

zyp

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:15
Den turen hadde ikke ført til mere stopp med en elbil.

Nå kjørte jeg faktisk samme turen med egolf i oktober i fjor (imidlertid i motsatt retning), så det har jeg også tall på. Da hadde jeg totalt ti hurtigladestopp på til sammen tre timer (har logget 122 minutter hos GK og Fortum, og så hadde jeg tre stopp hos AR på sikkert ca tjue minutter hver), samt tre timer saktelading på Trones fordi det ikke finnes hurtigladere mellom Grong og Mosjøen.

turfsurf

Prøv Tesla eller AmperaE, ikke gårsdagens kortrekkevidde biler. T.o.m Ioniq kunne greid det med under 6 stopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

zyp

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:43
Prøv Tesla eller AmperaE, ikke gårsdagens kortrekkevidde biler. T.o.m Ioniq kunne greid det med under 6 stopp.

Beklager, det var litt vanskelig å ta den turen i ioniq eller ampera-e ettersom dem ikke var tilgjengelige i oktober i fjor. Jeg hadde sannsynligvis spart det sakteladestoppet på Trones om jeg hadde hatt større batteri, så det poenget gir jeg deg, men selv om det hadde blitt lengre mellom hvert hurtigladestopp så ville hvert stopp også ha tatt lengre tid, så det hadde fortsatt blitt noen timer hurtiglading til sammen.

Merk at jeg mener ikke å si at elbiler er ubrukelige på langtur, jeg sier bare at det ekstra tidsbruket er en reell faktor som man ikke kan se bort i fra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA