Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt av WLTP rekkevidder m.m. oppdatert april 2024

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 09. august 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: HeavyDude på onsdag 29. november 2023, klokken 10:36Jeg er helt fersk mht elbil. Jeg har bestilt en Q4 etron 2024, og har fått opplyst at den kun har varming av kupe hjemme, ikke batteri, mens oversikten her sier etron har varming av batteri hjemme ? Mulig det krever varmepumpe ( som jeg ikke har bestilt, tilleggsutstyr) ?

Oversikten du viser til er gammel og var for det som den gang het kun "e-tron", som nå er "Q8 e-tron". Dagens tabell (første post i denne tråden) tilsier at Q4 e-tron i modellår 2024 også skal få batterivarming, men jeg kjenner ikke detaljene her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#286
Sitat fra: Orbit på onsdag 29. november 2023, klokken 13:49
Sitat fra: HeavyDude på onsdag 29. november 2023, klokken 10:36Jeg er helt fersk mht elbil. Jeg har bestilt en Q4 etron 2024, og har fått opplyst at den kun har varming av kupe hjemme, ikke batteri, mens oversikten her sier etron har varming av batteri hjemme ? Mulig det krever varmepumpe ( som jeg ikke har bestilt, tilleggsutstyr) ?

Oversikten du viser til er gammel og var for det som den gang het kun "e-tron", som nå er "Q8 e-tron". Dagens tabell (første post i denne tråden) tilsier at Q4 e-tron i modellår 2024 også skal få batterivarming, men jeg kjenner ikke detaljene her.

De fleste mellomstore MEB baserte bilene får en oppgradering for modellår 2024 (MY24) som innbefatter batterivarming som ikke har vært tilgjengelig på disse bilene tidligere. Dette gjelder MY24 utgaver av Audi Q4, VW ID.4/ID.5 og Skoda Enyaq.

HeavyDude

Ja, den har forvarming av batteri, men kun som forberedelse av lading ved kjøring. Ikke hjemme har jeg fått opplyst hos Møller.

lars667

Hei, sitter og vurderer Solterra pga behov til bil med skikkelig bakkeklaring og bra komfort (solgte Y-en bl. a. pga manglende komfort, men også dårlige betingelser på lån og div). Men disse tallene i tabellen her er bedrøvelige for Solterra og BZ4X. Er de oppdatert etter at disse bilene fikk en oppdatering som tar i bruk større deler av buffer etc.?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: lars667 på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:09Hei, sitter og vurderer Solterra pga behov til bil med skikkelig bakkeklaring og bra komfort (solgte Y-en bl. a. pga manglende komfort, men også dårlige betingelser på lån og div). Men disse tallene i tabellen her er bedrøvelige for Solterra og BZ4X. Er de oppdatert etter at disse bilene fikk en oppdatering som tar i bruk større deler av buffer etc.?

Jeg oppdaget at Solterra ikke var oppdatert, mens BZ4X hadde blitt oppdatert. Tydelig at Subaru er mer nøktern og ærlig enn Toyota. Tross alt er det Subaru sin fortjeneste at 4-hjuls drift er i toppklasse, mens høyt forbruk og stor buffer kan tilskrives Toyota. Har oppdatert verdier for Solterra nå basert på siste informasjon de selv har lansert og uavhengige testere.

lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det brukes stor kreativitet blant noen importører får å kunne oppgi lavest mulig WLTP siden NAF/Motor bruker dette som hovedmålestokk der «vinner» og «taper» er hvem som har mest/minst avvik fra WLTP labtesten (som kjøres i 23 grader uten bruk av varmeapparat/AC). I tillegg inkluderer NAF/Motor med rekkevidde som km kjørt selv om farten er uforsvarlig pga «krabbemodus» og det inkluderes km kjørt etter visning i instrumentpanel viser 0%. Her trumfer nok antall klikk god forbrukeropplysning i mine øyne siden veldig få vil kjøre en bil på tur og regne med km etter 0% i den praktiske rekkevidden fra man starter og til de når sin turdestinasjon.

Uansett noterer jeg hva importørene mener skal være oppgitt WLTP i rekkeviddetester og jeg tar dette som utgangspunkt i min oversikt.

I tillegg er alle nye biler med som oppdaterte Taycan, i5 Touring, Scenic osv.

Har også tatt med hvilke biler som har aktiv varming av batteriet før hurtiglading enten den aktiveres automatisk for ladestopp i navigasjon (A) eller manuelt (M). Her har heldigvis Elbilforeningen hatt noen gode tester som viser hvor nyttig dette kan være.


Siste oppdatering av Google dokumentet som gir komplett oversikt ligger via første post her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

eisa01

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 11. februar 2024, klokken 18:29Har også tatt med hvilke biler som har aktiv varming av batteriet før hurtiglading enten den aktiveres automatisk for ladestopp i navigasjon (A) eller manuelt (M). Her har heldigvis Elbilforeningen hatt noen gode tester som viser hvor nyttig dette kan være.
Takk!
Ser det er noen merket med AA (typo), L og T. Hva betyr de?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: eisa01 på onsdag 21. februar 2024, klokken 17:06
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 11. februar 2024, klokken 18:29Har også tatt med hvilke biler som har aktiv varming av batteriet før hurtiglading enten den aktiveres automatisk for ladestopp i navigasjon (A) eller manuelt (M). Her har heldigvis Elbilforeningen hatt noen gode tester som viser hvor nyttig dette kan være.
Takk!
Ser det er noen merket med AA (typo), L og T. Hva betyr de?

Tja hvordan gir man enkle merkelapper ;)
De minst effektive metodene er:
L = Lav effektivitet fra manuelt aktivert batterivarmer (f.eks. e-Soul og første generasjon Kona)
T = Tidsinnstilling av avreise min 3 timer før avreise vil varme opp batteriet (f.eks. i3 og Cooper SE)

Deretter kommer mer effektive metoder:
M = Manuelt aktivert
A = Automatisk aktivert basert på destinasjon til hurtiglader i navigasjon
AA = A-karakter på effektivitet på Automatisk aktivert basert på destinasjon til hurtiglader i navigasjon (fra resultater av tester som bl.a. Elbilforeningen har utført)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA