Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det dekktrykkmåler som standard på 2012-Leaf?

Startet av sylwester, torsdag 26. januar 2017, klokken 12:53

« forrige - neste »

sylwester

Etter at jeg kjøpte LeafSpy Pro så ser jeg at dekktrykk ikke vises i appen. Det er en 2012 og de hadde jo ikke utstyrsgrader og i manualen står det jo om den så jeg antar at dette er noe som appen burde kunne vist. Dette er testet med både sommer- og vinterdekk.

Jeg er igrunn ikke så bekymret, men jeg så et sted her på forumet at den muligens ikke ville passert EU-kontroll hvis bilen hadde dette som standard og bilen ikke hadde dette på kontroll. Bilen passerte EU-kontroll uka før jeg tok den over så jeg vil helst ikke få en overraskelse om halvannet år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Tror det var -13 det ble innført påbud, eller -14.
Min -13 har IKKE målere
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Nei, det er ikke trykkmåler på disse.

De importerte amerikanske har dekktrykksmåler, men vi med europeiske biler slapp heldigvis dette. I mine øyne er det bare trøbbel med dette, så jeg er glad min ikke har dette. Det aller meste nye på de nyere utgavene av Leaf er velkomne nyheter, hvor trykkmåler dessverre er påbudt.

Du får selvsagt ikke problemer når din bil ikke har dette installert originalt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: BE på torsdag 26. januar 2017, klokken 13:57
Nei, det er ikke trykkmåler på disse.

De importerte amerikanske har dekktrykksmåler, men vi med europeiske biler slapp heldigvis dette. I mine øyne er det bare trøbbel med dette, så jeg er glad min ikke har dette.

Der er jeg ikke enig, trykkmålerne i Teslaen min har to ganger reddet meg fra å ødelegge et dekk. Så jeg er glad dette er påbudt på alle nye biler nå. Ødelagte dekk koster langt mer i tid og penger enn noen sensorer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gigafactory

På fossilen har jeg indirekte overvåkning med ABS-sensorene, et slikt system skal varsle greit om en punktering også. Får jo selvsagt ikke trykkoversikt på dashbordet da, men billig var det  :P

Sele

#5
Dekktrykksmåler er påbudt på alle nye biler fra 1.november 2014.
Har aldri hatt noe tull med disse men de har derimot reddet meg en gang jeg hadde fått en skrue i dekket.

jkirkebo

Sitat fra: gigafactory på torsdag 26. januar 2017, klokken 17:42
På fossilen har jeg indirekte overvåkning med ABS-sensorene, et slikt system skal varsle greit om en punktering også. Får jo selvsagt ikke trykkoversikt på dashbordet da, men billig var det  :P

Det systemet fungerer kun etter en stund med kjøring. I mine to tilfeller hadde jeg punktert og så hadde luften sakte seget ut av dekket på passasjersiden mens bilen sto parkert. Fikk varsel etter noen få meters rygging begge ganger. Kjører man noen titalls meter er dekket ødelagt.

Men er man typen som alltid går en runde rundt bilen og sjekker dekk før man kjører så går det kanskje greit med den andre typen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

ABS metoden er etterhvert blitt mye bedre. Men hvor raskt den greier å registrere på de nyeste versjonene vet jeg ikke.
Men personlig ville jeg hatt ABS versjon. 2-3000 ekstra ved hvert dekkskift er unødvendig kostnad.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sylwester

#8
Da er det nok ikke levert med det på min bil heller da og heller ikke et krav. Takk for svar :-)
Nissan kunne ha fjernet det i den norske oversettelsen da den dokumenterer noe som ikke er levert med bilen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elgar

Sitat fra: Lynet på torsdag 26. januar 2017, klokken 23:02
ABS metoden er etterhvert blitt mye bedre. Men hvor raskt den greier å registrere på de nyeste versjonene vet jeg ikke.
Men personlig ville jeg hatt ABS versjon. 2-3000 ekstra ved hvert dekkskift er unødvendig kostnad.

Det er da ikke nødvendig å bytte alle sensorene når man bytter dekk vel? Det skal noe til å få ødelagt sensoren selv om dekket blir helt flatt også vil jeg tro.

Sele

Sensorene har begrenset levetid da det er batteri i dem,levetiden på batteriene varierer fra 3-8 år. Går ikke og bytte batteri ny sensor må kjøpes.

Lynet

på en Leaf vil de fleste ha et sett dekk i 3-6 år, da er batteriene i sensorene snart gåen. Derfor skiftes sensor samtidig med dekkbytte.
En annen sak i disse norske saltsupper er at aluminiumen i ventilstammen tæres opp på vinterhjulene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA