Helårsdekk

Startet av Skvulp, onsdag 18. januar 2017, klokken 20:32

« forrige - neste »

nr1rayner

Hva er mest skremmende
Denne:

https://www.youtube.com/watch?v=Rk7-QI6z0Qo
Eller denne:

https://www.youtube.com/watch?v=9KJ9nD6swF0

Og nei, man trenger ikke å være midt i juni for å ha sommerføre, for mange av oss er det like sannsynlig med +7C og våt veg i januar som i juni.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 28. januar 2017, klokken 15:26
Vianor skaffer ikke WRD4 heller, påstår det er ubrukelig her.
...

Vil ikke Vianor ha økonomiske interesser i den uttalelsen?
Blir litt som at dekkhotellet mitt så fint sier i reklamene at de sier ifra når det er på tide å kjøpe nye dekk (hos dem). Jeg tenker de lett kan finne på å si ifra en sesong for tidlig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 01:05
Hva er mest skremmende
Det viser jo veldig godt at dekk tilpasset forholdene er viktig. Det beste hadde jo vært å ha 3 sett felger og byttet etter været. Men egenskapene på våt vei er noe av det som skiller veldig mye blant nordiske vinterdekk. Bl.a Nokian R2 som har vært testvinner flere ganger er notorisk dårlig på dette, og er grunn til at jeg aldri har kjøpt de. Vannplaningsegenskapene er og en grunn til at jeg drøyer lengst mulig med å legge om til vinterdekk, og legger tilbake til sommerdekk så fort som mulig. Utrolig mange som kjører med vinterdekk året rundt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nr1rayner

@sylwester
Kan ikke se hva økonomisk interesse de skulle ha i å ikke skaffe WRD4. Ikke rare forskjell i pris på WRD4 og R2, knappe 200 kr dyrere på dekkonline i 205/55-16, så folk raser ikke over på det dekket pga pris. Men uansett er det avansen de tjener på, den setter de selv, så de kan tjene mer på WRD4 enn R2 om de vil.

Såklart vil de som driver dekkhotellet at du skal handle dekk hos de.
Fritt valg om man skifter, men klart vil de komme med en anbefaling om å gjøre det når det nærmer seg. Så tar de nok da også høyde for at du skal klare deg gjennom vinteren når de blir satt på.

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 06:30
Det viser jo veldig godt at dekk tilpasset forholdene er viktig. Det beste hadde jo vært å ha 3 sett felger og byttet etter været.
Nettopp  8) Og aller helst burde man ofte hatt forskjellig dekk på bilen til og fra jobb, gjerne også underveis.
Vår og høst er også skummel, mange venter i det lengste om høsten, og er kanskje tidlig ut om våren, så er det plutselig glatt eller snøkaos en dag, og man står der med sommerdekk..
Da er det greit med vinterdekk som faktisk er brukelig på sommerføre, så det er ganske greit med Nokians "forget the forcast" WRD4  ;) Eller kanskje Weatherproof..
Så spørs det bare om man fortsetter å slite på de om sommeren da, klart, ingenting slår et sommerdekk i +20C og steikende sol..

Hmm, nå ble det mye reklame for Nokian igjen.
Må vel poengtere igjen at jeg nevner Nokian fordi jeg har grei kjennskap til de.
Jobber IKKE innen Nokian og, vel, ikke innen dekkbransjen heller, kjører buss jeg  ;)
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Ja, WRD4 o.l. er jo ett bra dekk for vår / høst. Så da får man belage seg på 3 sett dekk. Tviler på at mange gidder det. For de som har to biler kan man jo ha vinterdekkene litt lengre på den lille bilen, det er tross alt på landevei man blir utsatt for ulempene med vinterdekk på sommerføre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 10:49
@sylwester
Kan ikke se hva økonomisk interesse de skulle ha i å ikke skaffe WRD4. Ikke rare forskjell i pris på WRD4 og R2, knappe 200 kr dyrere på dekkonline i 205/55-16, så folk raser ikke over på det dekket pga pris. Men uansett er det avansen de tjener på, den setter de selv, så de kan tjene mer på WRD4 enn R2 om de vil.

Såklart vil de som driver dekkhotellet at du skal handle dekk hos de.
Fritt valg om man skifter, men klart vil de komme med en anbefaling om å gjøre det når det nærmer seg. Så tar de nok da også høyde for at du skal klare deg gjennom vinteren når de blir satt på.

...

Jeg tenkte ikke på avansen på selve dekket, men mer at de dermed ikke får solgt kunden 2 sett istedenfor 1 sett samt at behovet for dekkskift og dekkhotell blir borte. I levetiden til en helårsdekk vil det vel være snakk om tapt salg på 32.000kr, for det meste dekkhotell+dekkskift.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Jeg tenker at her til lands er det ikke noe som heter helårsdekk. Forholdene varierer så mye gjennom året (gjerne flere ganger, egentlig) at det ikke er fysisk mulig å lage et dekk som er tilfredsstillende i bruk hele året.

Men som andre opplever jeg også sommerføre om vinteren. Hele forige uke var det 10-15 plussgrader og tørr veg. Regner med det kommer sommerdager som har mer vinterføre enn det.   :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

@sylwester
Ahh, sånn du mente ja.
Klart de vil tape penger på de som benytter skift og hotell.
Weatherproof har visst 440 i treadweare, mens mine WRD4 har 420, så de slites kanskje ikke så mye mer enn sommerdekk heller. Så ja, det blir vel da solgt noe mindre dekk, bra for miljøet  ;)

@cra
Det er hele veien et kompromiss med produksjon og valg av dekk..
Bra på vinteren = dårlig på sommeren og motsatt.
"Helårsdekk" som WRD4 og Weatherproof skulle bli tilfredsstillende på det meste, men selvsagt langt fra best på noe.

Etter erfaring så langt, og så lite skikkelig vinterføre i Trøndelag, havner nok jeg uansett ned på dekk av typen WRD4 som vinterdekk.
Mulig det er litt dårligere på skikkelig vinterføre, men det har så mange fordeler på vanlig føre at jeg egentlig ikke er i tvil.
På nr2-bilen (pr.d.d. den fossile) som for det meste står og venter. WRD4 vil da bli helårsdekk, sett at det ikke følger med sommerhjul som kan brukes. I mitt tilfelle gjorde det, men 225 bredde på 18" gidder ikke jeg å kjøre med, så da blir det helårsdekk  ;)

På nr1-bilen (Leafen altså) fulgte det med nesten nye sommerdekk, så de må jo slites ut.
Siden jeg har 2 sett felger fra før ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke ha 2-delt, men fortsatt med WRD4 som vinterdekk. Sommerdekk får stå på når det er garantert sommer, altså i juli og august  :P
Men, kjøper jeg splitter ny bil blir jeg litt i tvil, orke å bruke ca 15' på et ekstra hjulsett? Eller bare bruke WRD4 hele året...? Hmmm....
Trondheim

tomrh

Jeg er så utrolig fornøyd med Nokian WR D4 at jeg skal ha de som helårsdekk på våre fremtidige biler. Egenskapene er ikke best i klassen men mer enn gode nok for vår daglige kjøring uansett årstid, jeg erfarer at reklamen "forget the forecast" faktisk stemmer. Det følger også bra "incentiver" med: å unngå dobbelt sett felger, unngå dekkskifte hvert år og utgifter til evt dekkhotell, og dekkene er også ganske rimelige og mer slitesterke enn snittet av dekk. Det er mulig at f.eks. de kontinentale Goodyear Ultragrip 9 eller ContiWinterContact TS860 er like bra (iflg tester), men WR D4 er det første og eneste kontinentale vinterdekket vi har hatt på en vanlig forhjulsdrevet bil. Jeg føler meg trygg med dem.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Her er alle de viktigste med, også Weatherproof
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93111/winter-tyre-reviews-20162017-results-by-category

"Weatherproof ville kommet på 2. plass hadde det vært kalt et vinterdekk"...
Sitter og ser gjennom resultatene for å gjøre opp min mening nå  ;)
Ser ut som jeg holder knappen på WRD4 ja, da den kommer best ut på snø, og meget bra på vått og tørt.
Men av de dårligste på rulle  :(
Trondheim

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 19:41
Men av de dårligste på rulle  :(
Ja dessverre, i 205/55R16 som ble testet. Men endel bedre i 205/60R16 og 195/65R15.
Stjørdal

nr1rayner

Ja du får vel begge de i XL, som har bedre rulle  :)
Med ca 10% feilvisning med 205/55-16 er det ingen tvil om at jeg kommer til å gå for 205/60-16  ;)

Hvilken treadware er det på dine tomrh?
Det var vel hastighet H og XL du gikk for?

Mine 205/55-16 T har 420.
Trondheim

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 23:07
Hvilken treadware er det på dine tomrh?
Det var vel hastighet H og XL du gikk for?
420 på mine også. H og XL ja.
Stjørdal

Eureka

Mulig disse Youtube videoene er gammelt nytt og Nokian har fått nok reklame fra oss. Slike diskusjoner som dette har enorm makt mye mer enn vi tror. Nokian burde være evig takknemlig

https://www.youtube.com/watch?v=0JfEcVZvQEA

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

WR G3 i denne youtube-snutten er jeg svært skeptisk til. Jeg var skeptisk til WR D3 også som var ADAC's testvinner for noen år siden, la merke til hvor mye dårligere det var sml. med Hakka R2. Men WR D4 skulle være en kraftig forbedring av forgjengeren så jeg tok sjansen fordi jeg ville ha bra vinterdekk til mellomsesongen oktober og april.

Det blir naturlig nok litt "reklame" for Nokian i og med at det er det du, jeg og nr1rayner tok sjansen på av kontinentale og helårsdekk. Vi fikk btw med kontinentale vinterdekk til mjauen i 2012, det var ContiWinterContact TS800 bak +TS760 foran (fordi det ikke fantes nordiske i trillingdim den gang). Disse fungerte greit nok første sesong men ble ubrukelige andre sesong, overhodet ikke noe å anbefale. Våre WR D4 har kommet ned på ca. 6-7 mm mønsterdybde nå men fungerer fremdeles bra.
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA