Helårsdekk

Startet av Skvulp, ons 18. jan 2017, kl. 20:32

« forrige - neste »

nr1rayner

Haha, ja kanskje vi burde søke om provisjon fra Nokian..?  ;)
Skulle gjerne prøvd bl.a. Michelin Alpin A4 og 5, Goodyear Ultragrip 9, Hankook icept og Kinergy 4s, ContiTS og mange mange mange flere, men vi er jo bare enkle menn og damer, så det blir et dyrt foretak å drive egen testvirksomhet.

Nå sier jo egentlig historien lite om hvilke vinterdekk de "outperforms" og på hvilket føre det gjelder.
Som tomrh har poengtert, stor forskjell på dekk i -20C og +/-0C. NAF m.fl. liker å teste i Nord-Sverige og Finnland i stabilt kalde forhold. Og selvsagt, skiftende forhold gir dårlige data..
Svært svært sjelden det blir kaldere enn -15C her, og oftest er det +/-0C, og sånn sett blir en NAF-test ikke relevant.
Testen i youtube-filmen er sikkert gjort i mildere vær, og ikke umulig at de nordiske ikke har en sjans mot de beste europeiske da.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Finner ingen Nokian WRG3 på f.eks. dekkonline.
Men WR A3 og A4 og selvsagt WR D3 og D4.

Mønster på WRG3 ser mistenkelig likt ut med WR A3 og WR D3.
https://www.nokiantires.com/winter-tires/nokian-wrg3/
Men mulig det er annen gummiblanding etc.

Har mer tro på D4 enn D3, og alle tester sier vel også kraftig forbedringer, spesielt på vinterføre.
Men omvendt på A, der har jeg mer tro på A3 enn A4.
Da tenker jeg selvsagt best egnet på vinterføre.
Men, noe så enkelt som våt-merking, A på D4 og C på A3/4 får meg glatt til å velge D4 fremfor A3/4.
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

En ting er vel ikke nevnt så nøye og må nok vurderes for enkelte, dekkenes skuldre.
De har svært mye å si for dekkets egenskaper.
Et nordisk vinterdekk er sgs firkantet, altså skarpe skuldre.
Europeiske dekk (eller helårsdekk) har avrundede skuldre, slik som et sommerdekk.

På sporete asfalt vil et nordisk dekk gjerne trekkes med/ned i sporene og man kan "slite" med å komme seg ut av de. Europeiske seiler relativt lett opp fra slike spor, og trekker mye mindre.
Jeg kjenner i hvert fall enorm forskjell fra mine nordiske vinterdekk og sommerdekkene, og omtrent like stor forskjell fra de nordiske på Leafen til WRD4 på Mondeoen. Har et punkt på min vanlige vei til jobb med skikkelig dype spor i asfalten, så har en referanse der  ;)
På asfalt er det jo som kjent gjerne godt grep, og "problemet" med å komme seg opp fra hjulspor begrenser seg som oftest til å være ubehagelig. Vel, stikker bilen plutselig avgårde i et hjulspor fylt av vann kan det jo skje fryktelig ting der også, men sannsynligheten er vel liten.
På vinterføre blir det motsatt.
Mens et nordisk dekk har skarpe skuldre og kan klore seg opp, får gjerne et europeisk dekk ikke tak med sine runde kanter.
Dette kan jo da bli interessant hvis man f.eks. ligger i feil hjulspor og møter noe man ikke vil treffe..

Eneste spor jeg har prøvd mine WRD4 på er asfalt, men kanskje noen av dere andre har erfaringer med is eller snødekt vei med dype hjulspor?
Trondheim

gigafactory

Veldig godt poeng det med dekkskuldrene. Bare å prøve å sykle litt terrengsykkel på sleipe stier uten sideknaster, det er ikke gøy! Nå har vi kanskje ikke SÅ dårlige veier i Norge at den sammenligningen er videre relevant da, men is og snø lager litt topografi på kjerreveiene  ;D

nr1rayner

Blir litt feil sammenligning ja giga  ;) Sideknastene i ditt eksempel hjelper vel mest på å få større bredde i dekket, og derved fordelt kraften over større flate.

Ikke uvanlig med dype spor på småveier nei..
Trondheim

nr1rayner

For de som er litt kjent i Trondheimsområdet, kjørte "bakveien" til Stjørdal i dag, forbi Bratsberg inn og bortover forbi sørsiden av Jonsvannet, Jervskogen skisenter og ender opp på Hommelvik.

Dette er grusvei som nå stort sett var dekket av is. Strødd, men som kjent fyker sand/grus utover så det er mange % av veien som i realiteten ikke er strødd.
Tidvis ganske dype spor, men "uheldigvis" ikke spor så jeg fikk alle hjulene nedi samtidig. De sporene jeg var nede i hadde jeg dog ingen problemer med å komme meg opp av  :+1:

Endel bratte bakker og skarpe svinger der, og føret nærmet seg at jeg virkelig hadde vurdert kjettinger hvis det hadde vært nevneverdig verre. Ned en bakke var det nærmest ikke strødd, og en bremsetest ned der resulterte fort, som ventet, i ABS og laaang bremsestrekke.

Strålende fornøyd med grepet på denne veien, av erfaring hadde jeg ikke (for)ventet bedre grep på nordiske vinterdekk  ;)
Trondheim

Eureka

Hei
Føler jeg svikter dere på alle punkt. Var som sagt USA og kjøpte en 2016 Ford F150 2WD Reg cab Ecoboost (ny firmabil). Da jeg Prøvekjørte denne (Vermont) var det Tett snødrev og Nullføre. Denne har Michelin LTX M/S 245/70/17 på Stålfelger. Opplevelsen var enorm, Testkjøring 325 hp nesten uten grep 2wd pickup.  Fikk prøve en ny HEMI ram etterpå (crew cab) denne med 275/60 R20 helårsdekk. Denne gikk fremover 4wd men også veldig sidelengs. Etter disse opplevelsene kjøpte jeg orginale takeoff alufelger (ebay). Kjøpte i tillegg 255/65/17 Continental Contivikingcontact 6 Dekkonline tilbud 1450 kr stk (tror pris fort kan bli 2500 for dekk som dette hos lokal forhandler) Fatter ikke helt hvorfor jeg gjorde dette. Ikke en eneste dag hittil i år med snø i mitt distrikt. Burde vel utrustet den med Nokian WR SUV3. Egentlig ville jeg hatt Sailun WST2. Har sailun WSL2 på en combo (Kina har i motsetning til Europa Naturgummi).

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Fikk lagt om til Helårsdekk Vredestein Quattrac Lite på comboen (firmabil). Tviler på om jeg får oppleve føre som jeg kan teste dem på. Glatta er totalt fraværende. Naboene kjører piggdekk.

nr1rayner

Mønsteret som i bildet?
Da håper jeg inderlig du kommer borti noe snø, for et slikt mønster stiller jeg meg svært skeptisk til.
Sikkert kjempebra på vått og tørt, kanskje også is, men snø tviler jeg sterkt på...

Etter et meget vellykket forsøk på billige vinterdekk til mitt forrige dieseldyr, Tristar 110, har jeg vurdert å anskaffe noe sånt til Leafen også.
Men, de tilbyr vel bare 210 i Leaf-dimensjon.
Et slikt mønster burde rulle ganske bra (selv om det har rulle C) og være temmelig stillegående (selv om det har høyere dB enn f.eks. WRD4). Dette pga langsgående mønster, slik man da også gjerne har på sommerdekk.
Men, spesielt sidegrepet har jeg svært lite tro på, da mønsteret og seipingen, er kun orientert frem/bak.
Mangel av knaster skulle jeg vel også tro medfører problemer med grep i snø, men kanskje det fungerer fint på is.

Haha, ja litt ironisk. Mange biler med piggdekk her også, mens jeg gjerne hadde sett at mine nordiske dekk hadde kommet ned på 4mm så jeg kan finne det fornuftig å bytte de ut med WRD4  ;)
Trondheim

tomrh

Det forrige dieseldyret ditt var vel en x-trail? Med 4wd kan det være vanskelig å vurdere dekk. Vår spacewagon drar seg fram med piggfrie Hakka R overalt, selv på hålke der Leafen må gi opp selv med de beste piggdekka.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eureka

Ja quattrac lite var før jeg fant Weatherproof. For ca 1 år siden fikk jeg kjørt leiebil (dvs jeg var sidemann med masse kommentarer) i Østerriket (mange fordeler å være sidemann der :P) Goodyear Vector 4 seasons.
Må inrømme vi ikke følte oss helt trygge på 0 føre med dette dekket (sjåføren tenkte nok en god del på egenandelen skade også).  Det er faktisk brattere bakker og mye snøfall når det står på. Og da er det Syncro Taxi med kjetting som gjelder. Ingen bruker piggdekk der heller (ikke som jeg så) selv om det er lovlig også der.   

Eureka

Mulig 4WD (eller AWD) og helårsdekk blir fremtiden. Fremkommelighet på sideveier i lav hastighet og greit nok på Saltet motorvei med Midtdeler. Det er jo denne retningen det går (spesielt hvis de harde vinterene uteblir) . Alle vil jo ha 4wd.   

nr1rayner

Stemmer det tomrh, hadde X-trail før.
Ja, det er utrolig vanskelig å sammenligne grep på en 4wd og FWD. Den hadde 2wd-innstilling, men likevel skulle  den visst koble inn bakhjulene under igangsetting og lave hastigheter, og i hvert fall ved hjulspinn. Derfor vektla jeg ikke fremdrift så tungt i mine sammenligninger.
Dog, det ble bare hjulspinn opp en grusbakke med campingvogn på slep (i 2wd), men etter å rygget ned igjen og låst den i 4wd gikk det rett opp, så sannelig ikke sikker. X-trailen var uansett overlegen i grep ved fremdrift mot Leafen, selv i 2wd.
Sving kan også oppleves forskjellig pga 4wd, da den ofte blir mer stabil.
Jeg kjente mer på generelt opplevd grep og da spesielt bremsing.

Uansett hvor mange hjul man har drift på, har man like mange hjul med bremser på, så der hjelper bare gode dekk og et velfungerende ABS-system.
Der var disse Tristar-dekkene (riktignok ikke C-merket som jeg linket til) vesentlig bedre enn IG30 på Leafen.

Sålangt kjennes også WRD4 på Mondeoen vesentlig bedre ut enn IG30 på Leafen...
Nå er kanskje ikke IG30 verdens beste vinterdekk.. Men, de er nordiske, og da etter min (tidligere mening) og ekspertenes meninger, skal disse regelrett knuse alt av europeiske på vinterføre.
Trondheim

nr1rayner

Merkelig disse prisene hos dekkonline. Jeg handlet hastighet T, mest fordi det var billigere enn H.
Nå er det omvendt. Begge dekkene er også billigere enn da jeg handlet, til tross for at det da var 5% julerabatt eller noe slikt..
Ca 70kr billigere for H enn det jeg kjøpte...
Trondheim

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA