Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?

Startet av Kianus, onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25

« forrige - neste »

Kianus

Hei. Jeg har mulighet til å kjøpe en i3 94Ah Charged edition i dag, uten å vente, men jeg er litt skeptisk til rekkevidde kontra f.eks IoniQ (som har vist seg å være veldig effektig og gjerrig).
Hva kan man forvente i rekkevidde på motorvei med 110 km/t på denne årstiden?
Er jo en del 94Ah som ruller på veien, så tenkte kanskje noen hadde noe mer konkrete tall.
Kan jeg regne med 17-18 mil? Eller er vi nede på 13-14 mil?

Takker for alle svar.

Klykken

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28861.0.html
Her er en tråd med erfaringer. 110kmt på motorveien avhenger av mange faktorer. Vær, føre, temperatur, forvarmet bil osv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jana

Hei du.
Jeg bor i Son og jobber på Skøyen. Helt ny i3 i november.
Kjører 6 mil hver vei hver dag, dvs 12 mil i Eco Pro modus.
I regnvær og rundt null grader ute, har jeg rundt 2-4 mil igjen når jeg kommer hjem. Jeg kjører hardt og rundt 100-130 km/t hele veien frem til Mosseveien.
Kjører man rolig i rundt 90-100 km/t er rekkevidden rundt 17 -18 mil.
På sommeren i rundt 70-90 regner jeg med at den går over 20-22 i EcoPluss modus.

Mr.Zero

Kjørte Ski-Hamar-Ski i høst. 5-7 varme ute, tørr vei, 18 i bilen og 100 kmt i eco pro på cruise. 20 mil ble rekkevidden. Veldig fornøyd!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

NiiN

Ligger på mellom 15-18 mil nå på vinteren med E6 pendling mellom Drøbak og Gardermoen, ligger stort sett litt over fartsgrensen, og kjører forbi alt av tyngre kjøretøy. Får ladet på jobb, så ikke noe problem for meg så langt.

duffus

2-3 grader, høljeregn og vind fra alle kanter i dag, ca 130 km rekkevidde. Ligger da i 100-120 ca hele veien.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Panduck

Sitat fra: Kianus på onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25
Hei. Jeg har mulighet til å kjøpe en i3 94Ah Charged edition i dag, uten å vente, men jeg er litt skeptisk til rekkevidde kontra f.eks IoniQ (som har vist seg å være veldig effektig og gjerrig).
Hva kan man forvente i rekkevidde på motorvei med 110 km/t på denne årstiden?
Er jo en del 94Ah som ruller på veien, så tenkte kanskje noen hadde noe mer konkrete tall.
Kan jeg regne med 17-18 mil? Eller er vi nede på 13-14 mil?

Takker for alle svar.

110km/t på vinterstid er nok 13-14 mil. Er dette for lite, og du kjører dette ofte, kan ioniq være bedre valg. Der ioniq er bedre på rekkevidde, tar nok i3 igjen på komfort. Og at det rett og slett er en absurd morsom bil å kjøre. Men muligens ikke i 110km/t i lange strekk på motorvei hver dag.

Pallesnekkern

Du vil ha dager hvor rekkevidden kryper ned mot 13 mil, ved mye regn og vind eller veldig kaldt (under -15). Men de fleste dager vil du nok få rundt 15 mil. 16-17 mil er oppnåelig med redusert hastighet.

SveinJ

Jeg har et forbruk på mellom 16og 20kWh/100km ved pendling mellom Notodden og Austbygde nå i vinter. Mye er avhengig av kvaliteten på veien en kjører og ikke minst utetemperatur. Så et rest på batteriet mellom 50 og 65% er vanlig ved kjøring i Comfort. Tjener ikke mye på å velge Eco Pro synes jeg. Så langt det er mulig kjører jeg med cruice control.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

#9
Testet min helt nye i3 på tur fra Asker til Rødberg i Numedal (på vei til Geilo).
Strekningen er 153 km. Det er totalt en høydeforskjell på ca 250 m. Kjørte i comfort i normal hastighet (inntil 100 km/t) og varme på 22 grader. Det var 0- 4 kuldegrader og våt vei. Bilen er helt ny og levert med Hakkapelitta R dekk.
Ankom Rødberg med 18 % rest, og det ville gitt en total rekkevidde på 186 km. Det synes jeg er bra, og samsvarer godt med det BMW lover   :)

Glemte å sjekke snittforbruket i appen og dessverre blir det slettet etter at man har startet neste tur. Hvis vi går ut i fra oppgitt netto kapasitet på 27,2 kW, så blir forbruket ca 14,6 kW/100 km. Har mistanke om at beregnet forbruk i appen ligger en del høyere. Det kan tyde på at batterikapasiteteten er høyere enn de har oppgitt i tekniske data.

SveinJ

14,6kW/100km, det høres jo lovende ut. Samme hvordan jeg kjører klarer jeg ikke å komme under 17,4kW/100km. det går mer strøm fra Notodden til Austbygde enn omvendt, høydeforskjell er ca. 170m.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Sitat fra: SveinJ på fredag 27. januar 2017, klokken 08:09
14,6kW/100km, det høres jo lovende ut. Samme hvordan jeg kjører klarer jeg ikke å komme under 17,4kW/100km. det går mer strøm fra Notodden til Austbygde enn omvendt, høydeforskjell er ca. 170m.
Antar at du leser av forbruket i bilens kjørecomputer ?. Jeg regnet det ut på bakgrunn av kjørt distanse. Hvis batteriets netto kapasistet er 10 % større enn de oppgir (noe mye tyder på), så blir forbruket ca 16 kW/100 km. Det viktigste for meg er praktisk rekkevidde, og så lenge jeg kommer til ladestasjonene på Rødberg (153 km) uten rekkeviddeangst er jeg fornøyd. Men det gjenstår å se hvordan det går i minus 15 grader og snøføre  ;)

SveinJ

Ser forbruket både på kjørecomputer i iRemote. kan hende km ikke er helt korrekt, men etter 80km til jobben ligger restkapasitet på fra 51 til 56% avhengig av utetemperatur. Stort sett har det vært fra 0 til 13 kalde de ukene jeg har kjørt. Under -5 ser det ikke ut som om rekkevidden øker ved EcoPro ift Comfort.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Jeg vil ikke se bort fra at forbruket som oppgis i kjørecomputeren har et påslag for energitap ved lading. Mener å ha last at Mercedes gjør dette, og siden opplysningene eventuelt skal brukes til å vise energiforbuket og derav kostnad, så er det ikke urimelig om ladetapet er med. Uansett er vel ikke energiforbruket, men faktisk rekkevidde som er mest interessant for oss i Norge. Da er det google map som er mest å stole på  ;)

Snorre

#14
Min erfaring med i3 94Ah

-1c og kaldere: 14-18mil
-1c opp til 10c: 18-24mil
10c+: 24-28mil

Comfort. Klima på 20c, laveste vifte når utetempen er 10c eller kaldere. Kjører pent. Rekkeviddespennet avhengiger veldig av vind, våt bane og % motorvei.

BMW i3 94Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA