Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?

Startet av Kianus, onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25

« forrige - neste »

turfsurf

Rekkevidde indikatoren er kun fornuftig hvis man legger inn destinasjon og kjører i fartsgrensene. Forbruk bør man se på kWh/100km. Hvis man ellers kjører likt så er det stort sett vær og temperatur som påvirker det ja. Høydeforskjell på 100-150 vil gi en klar forskjell på 81km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Beckern

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 18. april 2017, klokken 20:16
Kjøring i kraftig regn suger siden motstanden av alt regnet/vannet i luften og på veibanen er betydelig. Når det er sagt synes jeg i3 har betydelig mindre merforbruk på våt vei enn Tesla og MB med bredere dekk

Største faktoren i kaldt vær er kaldt batteri pga ekstremt god kjøling. Lite er bedre en saltsørpe som splasher opp i alu kassa. Holder batteriet godt under 10 grader på tross av økt intern motstand.

Toalmar

Da var det tid for ferietur i I3. Turen gikk fra det indre Østlandet til Stavanger.
Sjekket kjøreruten via apper og annet nettbasert og ende med å kjøre Gjøvik - Aurdal - Geilo - Odda - Stavanger. En kjøretur på ca 530 km. Startet hjemme med 100%. Ut i fra bilen og Elbilforeningens app så skulle jeg lade første gang i Ål i Hallingdal, men ettersom den ladestasjonen var ødelagt så sikta jeg meg inn på ett ladestopp på Gol.
Vel fremme i Gol så fant jeg Fortum sin ladestasjon. Kobla meg til og fikk feilmelding på RFID brikken, brukte valget med mobil istedenfor. Etter kort tid (30 sekunder ca)kobla den bare i fra.
Koblet opp igjen og samme leksa. Byttet til det andre uttaket og samme greia der og. Ringte Fortum, men de fant ikke noe feil. Kona sa at det sto noe om en feil i bilen også. Sjekket den og der sto det at jeg skulle oppsøke BMW verksted og at bilen ikke tok lading.
Da jeg så det begynte Stavanger turen å ikke bli noe av. Fant frem appen til Grønn kontakt, kjørte nedover til deres ladestasjon som er noen kilometer sør for Gol. Denne var selvsagt opptatt. Kikket litt på gjenværende batterikapasitet som faktisk var veldig bra og bestemte meg for å kjøre til Geilo. Ankom Geilo med litt batteri i gjen og svingte bort til ladestasjonen til Grønn kontakt. Spent var jeg vedrørende feilmeldingen og om bilen tok lading. Joda bilen tok lading og vi kunne komme oss til Stavanger. Ladet til ca 90% og kjørte videre. Neste lading ble utført i Odda, men kunne vært utført nærmere Stavanger. (totalt ladet jeg ca 37kW)Ladet igjen til ca 90%. Da jeg startet igjen der var kjørelengde til Stavanger og hva bilen kunne oppnå den samme når jeg sto i EcoPro.
Vekslet litt mellom EcoPro og EcoPro+ hele turen. Ankom Stavanger med ca 20% igjen. Godt fornøyd med å kun lade 2 ganger. Gjennomsnitt forbruk på turen var 11.3 kwh/100km
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Orbit

Kjørte T/R Oslo - Sogndal i helgen over Rv 52. Lading på Hemsedal begge veier. Opp og ned fjell gjorde lite på totalforbruket, så lenge start og stopp er på samme høyde. Kjørte med klimaanlegg i Comfort på 20-21C (varme sommerdager), EcoPro på gassrepons, ca 300 kg last inkl fører. Gikk jevnt i fartsgrensen++ (GPS-hastighet), utenom noen forbikjøringer av campingbiler her og der.

Vestover: 11.5 kWh/100km, 68.8 km/t
Østover: 11.7 kWh/100km, 70.5 km/t
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Toalmar

Sitat fra: JorgenM på mandag 24. juli 2017, klokken 08:08
Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Hva slags valg hadde vi?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

Sitat fra: Toalmar på mandag 24. juli 2017, klokken 09:17
Sitat fra: JorgenM på mandag 24. juli 2017, klokken 08:08
Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Hva slags valg hadde vi?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Man har da redning fra BMW - er du tom kjører de deg vel til nærmeste lader/verksted ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. juli 2017, klokken 09:39
Sitat fra: Toalmar på mandag 24. juli 2017, klokken 09:17
Sitat fra: JorgenM på mandag 24. juli 2017, klokken 08:08
Wow, dristig av dere Toalmar og fortsette til Geilo med alle de problemene på Gol :+1:
Bra det ordnet seg i alle fall :)
Hva slags valg hadde vi?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Man har da redning fra BMW - er du tom kjører de deg vel til nærmeste lader/verksted ?
Riktig, da var beste valg å kjøre mot destinasjonen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autowinder

Svarene er da varierende angående den praktiske rekkevidden. De 10 variablene jeg umiddelbart komme på, som gir fasiten, avhenger av: sjåførs kjørestil, dekktype og dekktrykk, lastevekt, vær, vind, ute- og innetemperatur, topografi og trafikkflyt.

Sist torsdag ettermiddag kjørte jeg all-time-low, i alle fall for en litt lengre tur på 127 km. Startet med 100% SOC og med de første 7 km fra 920 til 200 moh fra Tempelseter i Eggedal og videre til Sandvika i sol og skyet vær. Fikk ikke noe effekt av regenereringen, men snittforbruket gikk vel litt ned pga elevasjonsforskjellen. Utetemperatur var ca 21 grader og jeg kjørte i EcoPro med Comfort innetemp som utetemp og uten behov for AC når vinduer var 2cm nede og soltak på gløtt. Snittfarten ble som en kan se ca 63 km/t, med noen stopp i trafikken ned til Drammen, men ca 90-100 km/t fra Drammen på E18.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

TorAtle

Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. mai 2017, klokken 23:04
Rekkevidde indikatoren er kun fornuftig hvis man legger inn destinasjon og kjører i fartsgrensene.
Hvor god synes dere den er i fjellene? Jeg kjørte opp fra Geiranger til ladestasjonen på Grotli (som destinasjon på navi), og beregnet rekkevidde sank veldig raskt oppover bakkene. Kan bli nervøs av mindre. Hvis den har høydemodell, og det regner jeg med at den har, burde den klare å estimere litt bedre?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Autowinder

Gjett-O-Meteret er basert på historisk forbruk, men ikke fullstendig bakover i tid. Algoritmen vektlegger nyere data om forbruk høyere enn eldre, for å gi et estimat på rekkevidden. Som nevnt i posten min over gir motsatt kjøring i stigningen fra 200 til 920moh et forbruk på 40 kWh/100km. Med viten om at stigningen ikke varer evig i bakhodet og at kjøring nedoverbakke senker gjennomsnittforbruket noe, er det ikke grunn til engstelse utover første gangene dette skjer.

Algoritmen har mer verdi som indikator på forbruk når man ligger en tid i 80 km/t på en strekning med et gitt forbruk, for så å øke farten til 110 km/t i tillegg til å skru på AC, da ser du lettere hvilken påvirkning det har på rekkevidden. Det er vel mest en vanesak å kikke på GOM sporadisk, men ha mest fokus på den blå restbatterilinjen eller SOC%.

Skal jeg kjøre langt er det vel moderat fart og kjøling/oppvarming, sammen med erfaringen med bilen over tid som gir trygghet for at GOM gir grei indikasjon på rekkevidden. Da er en tryggere på at man skal kunne komme 160-190 km på vinteren og 190-230+ km på sommeren.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Orbit

Min erfaring er at GOM er noenlunde nøyaktig, heller litt pessimistisk.

F.eks. Sogndal-Hemsedal (oppover, med start på 95%) ble estimert med 40 km i restrekkeviddde, men hadde 42%+ ved ankomst lader (ca 70 km estimert rest). Tilsvarende Hemsedal-Oslo (nedover, med start på 93%) ble estimert til å mangle 4 km, men hadde i stedet 45 km igjen ved ankomst.

Dette er når destinasjon er mot bunnen i batteriet. Starter du fra Geiranger på 100% med destinasjon Grotli, bruker du vel ca 25% på 35 km. Rekkeviddeestimatet må derfor gjette hva som skal skje på de siste 75%, siden du bare har en destinasjon for den første biten. Ut fra forbruket, vil den tenke at du bare har 100-120km rekkevidde med 75% (dersom du fortsetter turen videre i retning Dalsnibba og lignende). Triller du videre mot Otta blir jo historien en annen....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pallesnekkern

Det virker ikke som om rekkeviddeindikatoren er så bra til å håndtere fjelloverganger. Rekkevidden faller for mye oppover, som kan skremme en uerfaren elbilist, men du får det tilbake nedover. Dette gjelder selv om du har lagt inn en destinasjon lagt unna.


Pallesnekkern

#103
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort.  1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.

Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.

Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.

Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje.  Det ble ca 550,- i hurtiglading, omtrent det samme som jeg sparte i bompenger.  Bilen er en drøm å kjøre i bratte fjelloverganger med stort kraftoverskudd og fantastisk regenerering.

Effektiv ladetid ble rett under 4 timer.




TorAtle

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:24
Det virker ikke som om rekkeviddeindikatoren er så bra til å håndtere fjelloverganger. Rekkevidden faller for mye oppover, som kan skremme en uerfaren elbilist, men du får det tilbake nedover. Dette gjelder selv om du har lagt inn en destinasjon lagt unna.
Men du må komme deg over toppen, og det virker ikke som i3 klarer å gi deg noen klar indikasjon på det. Nesten litt utilgivelig av BMW å ikke bruke en digital høydemodell, hvis det er tilfelle. Vi vet jo hvor mye topografi har å si for rekkevidde. I Norge er disse dataene til og med fritt tilgjengelig.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA