Billigste/enkleste løsning for lading av nye e-golf.

Startet av Chivas, fre 06. jan 2017, kl. 14:39

« forrige - neste »

Chivas

Hei!

Har bestilt nye e-golf og planen er å lade den på jobb.

På jobben har jeg ett blått 32A CEE stikk på vegg som jeg kan hente strøm fra.

Hva er den enkleste og rimeligste måten å gjøre dette på?

Kan man ha stikk som går inn i CEE stikk på veggen, så kabel, så type2 inn på bilen, eller MÅ man ha en ladekladd på kabelen også? PS: Jeg trenger ikke kostbart b-vern.

Jeg ser at EV-institute har en sådan kabel:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2?category_id=10
, men har hørt at de på det firmaet ikke er helt tilgjengelige? Og samtidig må det da gå an å få en slik kabel endel rimeligere fra østeuropa e.l.?

cra

Det aller enkleste er CEE til Shucko overgang og så bruke medfølgende kabel, men det vel ikke akkurat ansett som noen ideell løsning. Ellers trenger du nok ladekladden (eller tilsvarende elektronikk) for å få ladet bilen uansett kontakttype. Unntaket er Type2 ladebokser som har den elektronikken innebygd.

Sånn sett er en dedikert ladeboks å anbefale. Det vil nok være den beste løsningen, men neppe den billigste.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chivas

Jeg kan jo nevne at grunnen til at jeg ønsker å bruke 32A stikket, er at jeg ønsker å lade på 32A og ikke 10A Schuko originalkabel :)
Evt. står det noen 16A Schukostikk på veggen også, hvor man kanskje kan få tak i og bruke en 16A ladekabel?

spaceman

Sitat fra: Chivas på fre 06. jan 2017, kl. 14:51
Jeg kan jo nevne at grunnen til at jeg ønsker å bruke 32A stikket, er at jeg ønsker å lade på 32A og ikke 10A Schuko originalkabel :)
Evt. står det noen 16A Schukostikk på veggen også, hvor man kanskje kan få tak i og bruke en 16A ladekabel?

Evi har jo også denne: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-16a-evi-ladekabel-med-mennekes-type-2

Bruker denne selv, men sjelden jeg lader på 16A med denne da det egentlig ikke er å anbefale så store strømstrekk med schuko.

zyp

En 32A mode-2-kabel med CEE-støpsel som den du har funnet er sannsynligvis den enkleste og billigste løsningen. 4300kr virker som en kurant pris, tror ikke jeg har sett noen billigere.

Ville også ha vurdert muligheten for å bytte ut CEE-kontakten med en mode-3-ladeboks. Det burde bli mer bekvemt og ikke så mye dyrere, men fordrer at ingenting annet trenger CEE-kontakten slik at kursen kan dedikeres til lading.

Chivas

Sitat fra: zyp på fre 06. jan 2017, kl. 15:12
En 32A mode-2-kabel med CEE-støpsel som den du har funnet er sannsynligvis den enkleste og billigste løsningen. 4300kr virker som en kurant pris, tror ikke jeg har sett noen billigere.

Ville også ha vurdert muligheten for å bytte ut CEE-kontakten med en mode-3-ladeboks. Det burde bli mer bekvemt og ikke så mye dyrere, men fordrer at ingenting annet trenger CEE-kontakten slik at kursen kan dedikeres til lading.
Fant en her:
https://www.alibaba.com/product-detail/8A-16A-32A-Type-2-mode_60500193211.html

Her ser det ut til at samme 32A kabel selges for $ 295 - da begynner det å hjelpe på :) (selvfølgelig blir det vel moms, tollklarering og annet i tillegg)

cra

Da tror jeg nok du kan få noe til omtrent samme pris her hjemme, og samtidig bevare dine rettigheter som forbruker dersom noe skulle være galt med den. Har handlet mye bra far alibaba, men mye dritt og. Just sayin'. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: zyp på fre 06. jan 2017, kl. 15:12

Evt. kanskje firmaet gidder å betale for en fast ladestasjon? Endel av disse kan leveres med tilførselskabel med CEE-kontakt slik at man ikke trenger å bruke kroner på elektriker. F.eks koster vår EcoLite med integrert B-vern 6000,- inkl. mva. og tilførselskabel med riktig CEE-støpsel.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Mobile kabler har typisk 3-pins støpsel mens nesten alle veggstikkene er 4-pins så med den løsningen trengs nok en adapter: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/5-32a3
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Kommer e-Golf med 32A lading nå?

Enig med jkirkebo om at jobben burde vurdert ladestasjoner. Velger de f.eks Zapcharger kan de fordele kostnaden for ladingen på en rettferdig måte, og kan koble opp så mange bokser de vil på samme kurs grunnet intelligent last og fasefordeling.

Du kan ikke koble originalkabelen, eller en 16A kabel inn på overgang til 32A uten at denne inneholder en 10-16A sikring. jkirkebo bygger riktignok slike.

Ellers foreslår jeg heller å bruke den helt nye KHONS Sense16-2 kabelen som kommer med temp sensor i støpselet. Da får en en letthånterlig sikker og driftsikker kabel du kan koble direkte inn på 16A stikket, ev. via overgang til Cee.

Ønsker du en 32A kabel med Norske forbrukerrettigheter har vi selvfølgelig det også. ( Av den nyeste typen med helt nytt styrekort ) og setter på det støpselet du ønsker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: Chivas på fre 06. jan 2017, kl. 14:39
Hei!

Har bestilt nye e-golf og planen er å lade den på jobb.

På jobben har jeg ett blått 32A CEE stikk på vegg som jeg kan hente strøm fra.

Hva er den enkleste og rimeligste måten å gjøre dette på?

Kan man ha stikk som går inn i CEE stikk på veggen, så kabel, så type2 inn på bilen, eller MÅ man ha en ladekladd på kabelen også? PS: Jeg trenger ikke kostbart b-vern.

Jeg ser at EV-institute har en sådan kabel:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2?category_id=10
, men har hørt at de på det firmaet ikke er helt tilgjengelige? Og samtidig må det da gå an å få en slik kabel endel rimeligere fra østeuropa e.l.?

Du kjøper en bil til 300 000 kr, og så vil du spare et par hundrelapper på en rimelig kabel du ikke vet hvor kommer fra?

Sjekk sikringen til CEE-kontakten. Dersom det er 16 A kan du bruke en overgang til 16 A CEE, og da får du en 16A Mennekes ladekladd med CEE-kontakt hos Bilia/Volvo for 3990 kr. Den kan du også bruke andre steder. Veldig grei å ha i bilen.

Dersom du har nødstilfeller, så kan du bruke den i en husholdningskontakt (Schuko), med en liten kabel fra Biltema. (Ikke bruk den fra Clas Ohlson, den har bare 1,5 mm2 kabel.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Med 300 000 kr skade på kontoen har jeg stor forståelse for at trådstarter ønsker å holde utgiftene videre i sjakk.

Kabelen fra EVI en CE merket og driftsikker kabel dimensjonert for 32A. Helt kurrant å bruke denne i et Cee stikk.

Siemens kabelen er også et meget godt alternativ. Antakelig den minst anerkjente kabelen på markedet. Siemens kvalitet, og temp sensor både i kladd, Støpsel og stikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fre 06. jan 2017, kl. 18:14
Kommer e-Golf med 32A lading nå?

Enig med jkirkebo om at jobben burde vurdert ladestasjoner. Velger de f.eks Zapcharger kan de fordele kostnaden for ladingen på en rettferdig måte, og kan koble opp så mange bokser de vil på samme kurs grunnet intelligent last og fasefordeling.

Så mange bokser de vil er vel litt å ta i, om man skal være garantert strøm blir vel begrensningen 9 bokser på en 3x32A 230V kurs? Gitt en minimumskapasitet på 6A per boks.

EcoLite-ladestasjonene mine kan foreløpig ikke kobles til i et antall av 9 stk. på en slik kurs,  men 6 stk. går bra. 2 på hver av de 3 fasene, som da lastdeler seg imellom (18A når en ladestasjon er i bruk og 9A når begge er i bruk). Ikke noe mulighet for avregning mhp. kostnad, til gjengjeld koster 6 stk. ladestasjoner inkl. lastdeling under 30.000,- eks. mva.
2 stk. som veksler mellom 32A og 18A er også en mulighet, eller 3 stk. fast på 18A uten lastdeling. Så det er mange muligheter når man har en slik kurs tilgjengelig ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Chivas

Takker for gode forslag :)

elektrolux:
Stemmer, nye e-golf kommer med 7,2 kW.
Skal vurdere de kablene når den tid kommer.

jkirkebo:
Tror ikke jeg får firmaet til å sponse dette. Vi er bittesmå, og skal også flytte til nye lokaler om ett par år (da vil det nok bli tatt opp i lønnsforhandlingene :D ) Samtidig er det sikkert greit å ikke tøye strikken lenger enn den gratis oppladingen jeg vil nyte godt av ;)

Rio:
Vel, mtp at disse kablene koster ett halvt års dieselforbruk som jeg har nå, er målet å ikke bruke altfor mye på "drivstoff"
Sikringen på CEE uttaket er på 32A

Rio

Jeg vil nå si at en 16 A ladekabel er særdeles nyttig for fremtiden, men det vurderer du.

Dersom du ikke bruker mye penger på diesel, så kjører du formodentlig ikke langt? Da bruker du neppe mye strøm, og du får ladet veldig mye i løpet av en arbeidsdag med 10 A (2,3 kW).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

geear

Sitat fra: elektrolux på fre 06. jan 2017, kl. 19:33
Siemens kabelen er også et meget godt alternativ. Antakelig den minst anerkjente kabelen på markedet. Siemens kvalitet, og temp sensor både i kladd, Støpsel og stikk.
Skal prøve å ikke kapre tråden, men denne var interessant! Har behov for litt raskere lading enn 2,3kW en gang i blant, i tillegg til ønske om økt trygghet, og har vurdert 16A ladestasjon med type 2 kabel, men har litt "levende" logistikk hjemme og derfor står ikke bilen alltid samme sted, verken inne eller ute. Derfor har jeg holdt igjen litt. Tenkt jeg kunne fått montert CEE-stikk ute og inne, og flyttet en ladestasjon med CEE-stikk etter behov, men denne kabelen her er jo betydelig mer fleksibel, og ville slik jeg forstår det tillatt 3,6kW lading på Golfen, like sikkert som en ladestasjon? En annen fordel, om enn kanskje litt diskutabelt sikkerhetsmessig, er at en ved spesielle anledninger kan lade med 16A fra vanlig schuko også...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA