Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

500 Tesla Model S er forhånds-bestilt i Europa

Startet av RoadRunner, torsdag 02. desember 2010, klokken 22:43

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. januar 2011, klokken 16:07
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. januar 2011, klokken 14:08
Ang. størrelsen så kjører det da en hel MASSE biler rundt i byen på denne størrelsen så jeg ser ikke helt problemet.

Bilene har alle mulige slags problemer i byene. De tar for mye plass, forurenser for mye, er farlige for alle andre trafikanter, tåler ikke handlevogner, koster for mye på service etc. etc.

Alle disse store bilene i byene er et Norsk fenomen, grunnet Norsk lønns og avgiftspolitikk. Det koster like i årsavgift og bompenger Audi Q7 til byen som en VW Lupo, og siden Normenn flest ikke har skjønt at 2 biler er bedre en en bil osv. blir det til at de kjøper en større bil en de egentlig trenger.

Hmm, med en Model S så slipper du forurensningen og hvorfor den skal være farligere for andre trafikanter enn en VW Lupo skjønner jeg ikke noe av ?. Service på to biler blir uansett mye dyrere enn på en, spesielt om den ene er en el-bil. Ang. handlevogner kan jeg ikke si jeg synes det er noe stort problem, vår Touran har to bittesmå bulker etter 6.5 år. Jeg gidder ikke fikse dem så lenge lakken er intakt, og med alu-karosseri som på Model S spiller det ennå mindre rolle. Siden ingen andre produsenter bruker plast-karosseri virker det ikke som mange andre synes det er et stort problem heller, hvis ikke hadde vi vel hatt biler type iQ, Smart og mopedbiler med plastkarosseri allerede.

To biler har jeg hatt før og det vil jeg absolutt ikke tilbake til. Hvorfor ha to når man aldri trenger mer enn en i gangen ? Mye dyrere i forsikring, service, verditap, rentekostnader og årsavgift, mye mer jobb med vedlikehold (vask/rens/evt. voksing, omlegging av dekk osv.), tar mer plass på gårdsplassen osv. Greit for den som har bil som hobby, personlig vil jeg gjøre minst mulig arbeid på biler. Vokser dem aldri selv engang...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Men er det noen som vet om Tesla skal bruke de samme Panasonic batteriene som du bruker i dagens model? Leste et sted at de cellene bare har en lade syklus på 300 ganger. Hvis dette stemmer blir det dyrt å eie denne bilen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

#17
@jkirkebo:

Du får jo mengderabatt på forsikringspremien, og siden du fordeler km mellom bilene, blir det ikke nødvendigvis mye dyere forsikring.

Betaler selv 9000 NOK for 2 motorsykler, 1 "Grand Tourer", 1 sportsbil, 2 Thinker, og SAM'en

Sparte 10000 NOK bare på å ta en hovedservice i utlandet i forhold til Norge. Hadde jeg kun hatt en bil ville det vært vanskeligere å "time" servicen til neste utenlandstur.

Går en bil sunt trenger en ikke leiebil, eller betale ekstra forsikring for å ha muligheten.

Skal en på fest, eller ut på byen, kan en med 2 biler kjøre og parkere ene bilen over natta, og spare Taxi en vei.

Med flere kjøretøy kan en bruke den som er gunstigst for formålet, og beholde den andre renvokset til den trenges neste gang. Dermed øker også restverdien av den.

Og sist men ikke minst. Med 2 eller flere biler, kan en kjøpe når det er billig, og selge når markedet går opp i pris.

Alt dette tilsammen gjør at det faktisk er billigere å eie mer enn en bil.  
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. januar 2011, klokken 17:18
Men er det noen som vet om Tesla skal bruke de samme Panasonic batteriene som du bruker i dagens model? Leste et sted at de cellene bare har en lade syklus på 300 ganger. Hvis dette stemmer blir det dyrt å eie denne bilen.

Det er slik at oppgitt antall sykluser er ved dyputlading. Med så store batterier som Tesla leverer blir det sjelden dyputlading og da kan man ha mange ganger flere sykluser.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ladefabrikken

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 18. januar 2011, klokken 21:53
Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. januar 2011, klokken 17:18
Men er det noen som vet om Tesla skal bruke de samme Panasonic batteriene som du bruker i dagens model? Leste et sted at de cellene bare har en lade syklus på 300 ganger. Hvis dette stemmer blir det dyrt å eie denne bilen.

Det er slik at oppgitt antall sykluser er ved dyputlading. Med så store batterier som Tesla leverer blir det sjelden dyputlading og da kan man ha mange ganger flere sykluser.

Carl Anton
Jo det har du rett i. Men alikevel blir det ikke så mange sykluser som man forventer av litiumpakke. Sikker ikke bilig å sett inn en ny batteripakke i en Tesla?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

bosonic

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. januar 2011, klokken 16:29
To biler har jeg hatt før og det vil jeg absolutt ikke tilbake til. Hvorfor ha to når man aldri trenger mer enn en i gangen ? Mye dyrere i forsikring, service, verditap, rentekostnader og årsavgift, mye mer jobb med vedlikehold (vask/rens/evt. voksing, omlegging av dekk osv.), tar mer plass på gårdsplassen osv. Greit for den som har bil som hobby, personlig vil jeg gjøre minst mulig arbeid på biler. Vokser dem aldri selv engang...

Dette blir jo helt opp til hver enkelt å finne ut av.
Jeg er enig med elektrolux sitt utsagn tidlligere:
Den beste hybridløsningen som finnes i dag er å eie 2 biler, en batteribil og en "vanlig"

Som oftest er det de av oss som skrur mye selv som har flere biler.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. januar 2011, klokken 17:24
Betaler selv 9000 NOK for 2 motorsykler, 1 "Grand Tourer", 1 sportsbil, 2 Thinker, og SAM'en

Sparte 10000 NOK bare på å ta en hovedservice i utlandet i forhold til Norge. Hadde jeg kun hatt en bil ville det vært vanskeligere å "time" servicen til neste utenlandstur.

Går en bil sunt trenger en ikke leiebil, eller betale ekstra forsikring for å ha muligheten.

Og sist men ikke minst. Med 2 eller flere biler, kan en kjøpe når det er billig, og selge når markedet går opp i pris.

Alt dette tilsammen gjør at det faktisk er billigere å eie mer enn en bil.  

Det kommer nok an på bilholdet ja :)

Jeg betaler vel litt under 6000,- for en bil i forsikring, når jeg hadde to var det ca. 10.000 totalt.

Spare 10.000 på service ? Vi bruker i snitt 3000,- på service i året, vanskelig å spare mye da. Dvs. servicekoster omtrent 6000,- og taes annethvert år (litt under 30.000km intervall, vi kjører 13-14kkm i året).

Leiebil trenger vi aldri da vi ikke er avhengig av bil i hverdagen, kun når vi skal til hytta (og de turene kan utsettes). Ingen bruker bil til jobb og det er 700m å gå til butikken.

Kjøpe og selge bil gjør jeg i snitt en gang hvert 8. år. Kjøpte en Jetta i 1998 og Touranen i 2008, regner med å bytte i 2014-2015....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. januar 2011, klokken 22:53
Jo det har du rett i. Men alikevel blir det ikke så mange sykluser som man forventer av litiumpakke. Sikker ikke billig å sett inn en ny batteripakke i en Tesla?

300 sykluser á 480km er 144.000km, eller ca. 11 års bruk for vår del. Regner med at byttebatterier da har en helt annen pris enn nå...

Selv om man regner kun 400km kjørelengde på pakka blir det 120.000km eller 9 års kjøring for oss.

Og 300 sykluser er vel kun ned til 70% eller 80% kapasitet ? 480km * 70% er fortsatt 336km og etter den tid regner jeg med at det finnes en hurtigladestasjon her og der som minker behovet for så lang rekkevidde. Dermed kan batteriene brukes en stund ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorAtle

Jeg leste et sted at batteripakka til Tesla Roadster koster 30000 EUR, men at en bytteenhet kunne forhåndskjøpes når man bestilte bilen til 12000 EUR. Det sier litt om forventet prisnedgang...alternativt at produsenten planlegger å gå konk før den tid  :)

Min "Grand Tourer"-kommentar om Model S var forresten basert på utseendet. Den er ikke større enn vanlige stasjonsvogner. Og bortsett fra bilferie som i så tilfelle må planlegges nøye, føler jeg at Tesla'n har rekkevidde nok og ikke utelukkende er en bybil.

Ytelsen tror jeg man må over en million for å finne på sammenlignbare biler.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

PerBear

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Cobos

Sitat fra: Cobos på lørdag 04. desember 2010, klokken 23:51
Sitat fra: RoadRunner på lørdag 04. desember 2010, klokken 16:37
Sara C. ringte tilbake etter 3-4 dager. Jeg hadde spesiell fokus på vinter og lave temperaturer. HuN sa at det ikke er noe problem, og etter å ha pratet med spesialistene som jobber med Model S kom hun tilbake med at den er designet for å fungere i kaldt klima og "mouintains".

Det er desverre ingen planer for norsk kontor enda.


Espen, nordisk salgssjef sa at de forventer å få til en butikk i løpet av 2011 i Oslo, antagelig til sommeren. Dette ble repetert av standspersonen deres på Oslo Motor Show.
I tillegg viser sidene til Tesla at de ønsker å ansette en fulltids Sales Advisor, og nå ser jeg at du også ønsker å ansette en fulltids service sjef og en biltekniker/bilmekaniker. Det lukter Oslo butikk for meg ihvertfall. Akkurat når de åpner avhenger jo av en haug med detaljer, men at de planlegger det virker rimelig sikkert.  ;D

Cobos
Oppdaget akkurat at Tesla sine jobb lister for Oslo nå fortsatt viser service sjef og biltekniker, mens Sales Advisor stillingen er borte. Jeg mistenker at de da har besatt stillingen og ikke trukket den :)

Det lover jo godt for butikk prosjektet :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA