Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Mao, torsdag 15. desember 2016, klokken 16:04

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Sitat fra: Rio på lørdag 31. desember 2016, klokken 01:27
En kontakt, med 10 A ladekladd:
Støpselet ser ut til å være av den typen man kjøper løst og setter på en kabel på egenhånd.

Hvor var det varmgangen gikk her?
Var det dårlig kontakt mot ledning inne i skjølve støpselet, eller var det på kontaktpunktet mellom støpsel og kontakt?

Go-carter

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 02. januar 2017, klokken 17:56
Ja, mye.

Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16a støpselet ute på veggen, og varmer opp lufta ute? Økonomisk uansvarlig, kanskje. Man får jo uansett ikke sikret en schuko-kontakt med mer enn 15A, så å tilkoble en slik vifte på en høyere sikret kurs, med et bedre støpsel, er ikke mulig.

Da dette er helt lik langtidsbelastning som en elbil på lading, kan jeg ikke skjønne hvordan man kan dømmes som uansvarlig ved å lade en elbil? Eller hva med VVB fra -87 i kjelleren som står tilkoblet i støpsel? Skal jeg bytte denne og? :)

On topic:
Har en venninne som bestilte i3 før nyttår, og i den kontrakten/tilbudet er det også fritatt mva på elektriker og ladeboks.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:52
Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16A stikkontakten ute på veggen, og varmer opp lufta ute?
Får du kjøpt 3,3 kW vifteovn med schuko støpsel?
Om du har en gammel varmtvannsbeholder lovlig koblet via kabel med støpsel, fra dengang da. I så fall er nok eneste straff om noe brenner: eventuelle personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting.

Avkortning og straff ville jeg ikke bekymre meg for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

De sterkeste vifteovnene jeg har sett med schuko er 2000 W, altså ca 8 A.

3,6 kW vifteovner har jeg bare sett med 16 A CEE.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Go-carter

Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:52
Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16A stikkontakten ute på veggen, og varmer opp lufta ute?
Får du kjøpt 3,3 kW vifteovn med schuko støpsel?
Om du har en gammel varmtvannsbeholder lovlig koblet via kabel med støpsel, fra dengang da. I så fall er nok eneste straff om noe brenner: eventuelle personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting.

Avkortning og straff ville jeg ikke bekymre meg for.

3kW hos Bauhaus, 3,3 kW hos Elektroimportøren:

http://www.bauhaus.no/oppvarming/elektriske-ovner/varmevifte-3-kw-1-6-m-schneider-electric.html
TMX60D
Leaf S 2015

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kodalse

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 06:42

http://www.bauhaus.no/oppvarming/elektriske-ovner/varmevifte-3-kw-1-6-m-schneider-electric.html
Disse er jo ment å brukes mens noen er tilstedet.
Det jeg har sett reklamert av slike tidligere har vært for tørking av kjellerrom, altså når man ikke er tilstede.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015

Electrix

Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 10:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 06:42

Disse er jo ment å brukes mens noen er tilstedet.

Står absolutt ingenting om det i hverken FDV eller bruksanvisning. Står at på til at man -kan- bruke skjøtekabel, gitt at den er god nok.

http://www.elektroimportoren.no/docs/namron/4900124%20INSTRUCTION_N.pdf
Disse blir jo brukt en del på byggeplasser, både store bygg og eneboliger under oppføring. Veldig greie siden de kan utnytte 16A kurser fullt ut. Da har man gjerne en trommel med 25m kabel fra byggestrømskap, så videre til en 6 eller 8 uttaks strømpadde og så kanskje en 15 meter skjøteledning fram til vifteovnen. I tillegg er det koblet diverse ladere, lamper, kompressor ol i de forskjellige uttakene. Da står gjerne skjøtekablene under full last hele kvelden og natta uten tilsyn.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

"Jammen, bestemoren min røykte sigarer til hun var 103 år gammel. Aldri syk!" (Røyking må være trygt!)

"Jeg har kjørt bil i 40 år, uten å ha bruk for sikkerhetsbelte!" (Sikkerhetsbelte er unødvendig.)

"Boksing er lovlig, så da må det jo være trygt!" (Opptil 80% får permanente hjerneskader.)

Vedr. elbillading så kan man fortelle om alle de gangene ingenting skjedde, men faktum forblir at momenter som utgjør elektrisk brannfare er:

1) Strøm - så godt som ingen andre apparater i et vanlig hus trekker 2,3 kW, og langt mindre 3,7 kW over husholdningskontakt.

2) Herping av veggkontakt - andre apparater har en løs ledning uten vekt. En ladekladd veier godt over 1 kg, mens en husholdningskontakt er dimensjonert for en maks engangsbelastning på 500 gram.

3) Oksidering av veggkontakt - ladekontakter er ofte utendørs og fuktige. Oksidering forårsaker varmgag ved strømforbruk.

4) Lading foregår uten tilsyn; på en yttervegg vil heller ikke en røykdetektor merke noe.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Og her er elbil i en særstilling (bortsett fra noen få tilfeller fra byggebransjen.)

Videre, andre "strømtrekkere" har også fått egne regler. Varmtvannsberedere på husholdningskontakt er begrenset til 6 A; etter det skal de ha fastinstallasjon. Varmepumper og komfyrer har egne regler.

Dette er ikke "diskriminering av elbiler" - det er regler basert på fagmessige vurderinge (strøm, tid, fysisk belastning, osv.).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Ingeniøren

Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 00:19
Og her er elbil i en særstilling (bortsett fra noen få tilfeller fra byggebransjen.)

Videre, andre "strømtrekkere" har også fått egne regler. Varmtvannsberedere på husholdningskontakt er begrenset til 6 A; etter det skal de ha fastinstallasjon. Varmepumper og komfyrer har egne regler.

Dette er ikke "diskriminering av elbiler" - det er regler basert på fagmessige vurderinge (strøm, tid, fysisk belastning, osv.).

Samt at det her er mest penger å hente da det er dels nye og relativt kostbare produkter (Elbil/Varmepumpe). Ingen ville godta at man måtte legge opp ny kurs og jordvern fordi man har kjøpt en byggtørker på Biltema til 200 kr ....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Rio

En byggtørker bruker man typisk en gang, i en kort periode, og gjerne når det ikke er folk i bygget.

Det brukes heller ikke på samme sted hver gang, slik at det er hensiktsmessig med eget uttak.

Og vanligvis kommer de med CEE-uttak, selv om man nok kan oppdrive dem med Schuko også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Sele

Alle 3,3KW byggtørkene vi har på jobben er med schuko. 9KW derimot er med rød CEE.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA