Priser og utstyrspakker klare

Startet av zbk, onsdag 14. desember 2016, klokken 09:01

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 08:32
Her er kabelen du trenger for å kunne lade på semihurtige stasjoner rundt omkring i landet.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-2/products/itt-cannon-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-1-fas
Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:37
Det kan jo hende der er mulig å bytte selve kontakten på bilen, ellers ender du nok med en bil som kun kan semihurtiglades.
Når du vet bedre, hvorfor da skrive at bilen kan semihurtiglades?
Somlelade kan en jo uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kammiz

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:39
Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 08:32
Her er kabelen du trenger for å kunne lade på semihurtige stasjoner rundt omkring i landet.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-2/products/itt-cannon-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-1-fas
Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:37
Det kan jo hende der er mulig å bytte selve kontakten på bilen, ellers ender du nok med en bil som kun kan semihurtiglades.
Når du vet bedre, hvorfor da skrive at bilen kan semihurtiglades?
Somlelade kan en jo uansett.

Sukk... er du ute etter å krangle eller? hva med når hurtigladere begynner å støtte 100kw, skal vi slutte å si at vi hurtiglader ampera-e da? begynne å si at vi semihurtiglader? og når det en gang kommer 200kw hurtiglading, skal vi kalle det somlelading når vi hurtiglader?

standarder har sine kallenavn. saktelading/somlelading (mode2) gjør du typisk fra vanlig stikkontakt.. semihurtig(mode3) gjør du typisk med type2 kabel. hurtiglading(mode4) gjør du typisk med ccs/chademo etc. du får si hva du vil, men det er slik det er.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Griffel

Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:58
Sukk... er du ute etter å krangle eller?
Nei, men siden alle nye elbiler kan lade fra en type 2 ladestasjon når de har riktig kabel: type2 type2 eller type2 type1, og da benytte sin interne lader, er det lett å missforstå et utsagn om "en bil som kun kan semihurtiglades", som altså ville betydd det samme som at alle elbiler kan semihurtelades.

Lademodus2 kan forøvrig også gå opp til 32A og 480V, uten at det hjelper om bilens lader er på 6kW.

Ikke for å krangle, men gjøre det klart at i mode2 og mode3 benytter bilens lader.

Det er evt. bilens lader som er semihurtig eller en ekstenlader DC på f.eks 22kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Griffel har rett.

Semihurtiglading er effekter mellom ca 20 og opp mot 40 kW. Man kan diskutere grensene, men 7 kW er selvsagt ikke semihurtiglading. I praksis er semihurtiglading 22 kW AC, og 20-24 kW DC.

11 kW regnes også som godt innenfor normallading.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kammiz

Jeg trodde jeg hadde forstått alt dette, men jeg bøyer meg i støvet. Min feil. Jeg trodde teknologien bestemte kallenavnet. At type2 kontakter kaltes semihurtige. Forstår nå at man regner ca 22-42kw som semihurtiglading.

Takk for oppklaringen og beklager bedrevitenskapen!
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

3irikur

Har jeg forstått det rett: Eneste måte å få ryggekamera på er å bestille hele førerassistentpakken?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Counterpointer

Sitat fra: 3irikur på torsdag 29. desember 2016, klokken 11:53
Har jeg forstått det rett: Eneste måte å få ryggekamera på er å bestille hele førerassistentpakken?
Jepp

Gurba

Noen som har hørt når resten av utstyret som Bolt har blir tilgjengelig på Ampera e?

bmw2002

Sitat fra: Gurba på torsdag 29. desember 2016, klokken 14:08
Noen som har hørt når resten av utstyret som Bolt har blir tilgjengelig på Ampera e?

Det tror jeg ingen vet.

Hvis det i det hele tatt kommer vil det kanskje være i forbindelse med skifte av årsmodell til høsten 2017 eller 2018.

Gurba

kammiz

Jeg er ikke så sikker på at vi noengang får se speil med skjerm, da jeg tipper et eller annet idiotisk eu-krav sier at det ikke er godt nok. Et speil skal være et speil eller noe sånn. Men 360-kamera er jeg ganske skuffet over at vi ikke fikk....
Thomas Kamrud Jahnsen

Gurba

Gm har biler på norske veger som har ryggekamera med skjerm i en del av innvendig speil. Og Tesla har mulighet for å kjøre med ryggekameraet på på skjermen hvis jeg ikke husker feil. Jeg tror det er enten problemer med utstyret eller et bevisst valg uten at jeg i såfall skjønner hvorfor. Kanskje for å få folk til å bytte til ny modell når det bli tilgjengelig.

Counterpointer

Ingen har oppgitt noen god grunn til å utelate kameraspeilet.
Jeg tror min selger har rett i at de har gjort det for å få ned prisen på bilen. Uten at det  forklarer hvorfor en ikke kan få betale for å få det!

Hkoon

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. desember 2016, klokken 14:38
Nei, men siden alle nye elbiler kan lade fra en type 2 ladestasjon når de har riktig kabel: type2 type2 eller type2 type1, og da benytte sin interne lader, er det lett å missforstå et utsagn om "en bil som kun kan semihurtiglades", som altså ville betydd det samme som at alle elbiler kan semihurtelades.

Lademodus2 kan forøvrig også gå opp til 32A og 480V, uten at det hjelper om bilens lader er på 6kW.

Ikke for å krangle, men gjøre det klart at i mode2 og mode3 benytter bilens lader.

Det er evt. bilens lader som er semihurtig eller en ekstenlader DC på f.eks 22kW.

kammiz

Kan tenkes at dere har rett i at kameraene ble valgt bort for å få lavere pris ja.
Thomas Kamrud Jahnsen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA