Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Splitter ny Ioniq - helt død

Startet av Elmo, mandag 12. desember 2016, klokken 19:43

« forrige - neste »

Elmo

Jeg har "lurt" et familemedlem til å kjøpe Ioniq. Den ble levert nå på fredag (9/12).  Kjempefin bil !

Flere små og litt lengre kjøreturer fredag og lørdag gikk med bare fryd og gammen. Men så . . .
etter en liten stopp på et kjøpesenter oppførte bilen seg rart. Ville ikke "starte". Enkelte lys på instrumentpanel og knapper lyste, men ikke alle. Bilen lot seg heller ikke låse så det var ikke bare å gå derfra heller.
Hun ringte meg (naturlig nok ???) men ingen av mine gode råd hjalp så jeg sa jeg skulle komme og se.  Men jeg hadde ikke kommet ut av oppkjørselen så ringt hun igjen og sa at nå fungerte alt normalt :o
På søndag formiddag var hun på besøk hos meg uten problem og bilen var helt OK her. Klarte ikke å gjenskape noe feil. Hun kjørte også hjem uten problem og parkerte.

Men så et par timer senere skulle hun ut en tur til. Da var bilen helt død. Reagerte ikke på noen av nøklene.
Idag, mandag morgen, ringe hun Auto Elite og de sendte NAF. Bilen var fremdeles helt død - heldigvis, men den står i parkeringskjeller så de fikk ikke inn planbilen. Han fikk åpnet bilen med failsafe-nøkkelen, men ikke noe mere. NAF mannen tilkalte en "mere elbilkyndig" kollega, og innen han kom hadde bilen gått over i sånn "halvveis" modus igjen så begge de fikk sett det også.
Hun var veldig glad for at NAF så det også, så ikke Hyundai tror det er fingertrøbbel fra hennes side, som hun sa.

De fikk bilen ut av garasjen og tok den med seg. Hun fikk leiebil uten spørsmål.

Jeg har goglet og søkt men ikke funnet noen andre som har opplevd dette ??
Jeg tenkte først på 12V batteriproblemet som bla TMS har hatt en del av, men da burde den vel ikke hverken være halvveis eller komme seg etter å ha vært helt død.

Blir veldig spennende å se hva Hyundai finner ut, og hva de sier. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Crown

Huff... ikke bra. Husker en bil jeg hadde for noen år siden, den nektet å starte hvis den stod parkert et visst sted utenfor et kjøpesenter, viste seg at det var en trafostasjon i bakken og flere biler hadde problemer der pga magnetfelt. Men da ville det jo ikke skjedd igjen i garasjen.

Men hvorfor ikke ringe Hyundai Assistanse når slikt skjer? De kan vel best og er et grønt nummer.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amoss

Sitat fra: Elmo på mandag 12. desember 2016, klokken 19:43
Jeg tenkte først på 12V batteriproblemet som bla TMS har hatt en del av, men da burde den vel ikke hverken være halvveis eller komme seg etter å ha vært helt død.

Jeg har heller ingen erfaring, men mine tanker gikk ikke først og fremst til 12v problemene til Tesla, men problemene som det gamle TPMS systemet kan gi. En sensor som "blir gal" og sender mer eller mindre random signaler (om jeg har forstått problemet rett) på CAN-bussen?
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Crown på mandag 12. desember 2016, klokken 20:03
Men hvorfor ikke ringe Hyundai Assistanse når slikt skjer? De kan vel best og er et grønt nummer.
Siden bilen ble levert dagen før så ringte hun forhandler, som igjen ringte Hyundai Assistanse;  og de sender NAF.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Jorgen86

Hyundai bruker viking, så om NAF kom var det autoelite som fikset dette, men har lest om 1 til som hadde det samme, hvis du ikke setter på Aux batterilading i menyen så lades kun 12v batteriet når det er over 95% på batteriet med ladekabel i.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

TB

Ved at det er heilt dødt høyres det ut som 12 V feil. Det som ikkje stemmer er at bilen "livna til igjen" - om 12 V er død så skal den forbli død..

Det som taler for 12 V er at det er ein feil som nesten gjeld alle merker, mulig bilprodusentar trur det skal være slik - for å skremme folk frå å kjøpe dei? ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rolandvg99

Sitat fra: Jorgen86 på mandag 12. desember 2016, klokken 22:16
Hyundai bruker viking, så om NAF kom var det autoelite som fikset dette, men har lest om 1 til som hadde det samme, hvis du ikke setter på Aux batterilading i menyen så lades kun 12v batteriet når det er over 95% på batteriet med ladekabel i.

Stemmer. Et annet problem er at den ikke skrur av lys automatisk ved låsing når lysa står i andre posisjoner enn auto. Det kan tappe 12V. (Holdt på å gjøre den tabben ved lån da min daglige transport slår av alt ved låsing av bil).
"I like soul with a capital S"

Elmo

#7
Sitat fra: Jorgen86 på mandag 12. desember 2016, klokken 22:16
Hyundai bruker viking, så om NAF kom var det autoelite som fikset dette . .
Hun sa NAF, men kan godt være det var Viking. Selger snakket varmt om Hyundai Assistanse under utleveringen av bilen så han tilkalte nok neppe NAF selv.

Sitat fra: Jorgen86 på mandag 12. desember 2016, klokken 22:16
. . men har lest om 1 til som hadde det samme, hvis du ikke setter på Aux batterilading i menyen så lades kun 12v batteriet når det er over 95% på batteriet med ladekabel i.
Interessant info (takker!), men bilen har kjørt så kort at jeg tviler på at den noen gang har vært under 95% ever.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Jorgen86

Men jeg market at før jeg skrudde på bilen med ladekabel I fulladet, så gikk viskere veldig sakte det tyder på lite strøm på 12v batteri, men etter jeg satte på aux batterilading så har jeg ikke market noe.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Elmo

Første tilbakemelding fra verkstedet:
"Nå har vi feilsøkt på bilen i hele dag. Vi har fått ut noen feilkoder som tyder på at det kan være produksjonsfeil på en kontroller enhet. Men bilen har flere kontrollerenheter og vi må ha eksperthjelp for å peke ut hvilken av dem vi skal bytte" :o
Så vi må nok ha bilen litt lenger.

"Men vi har fått bilen til å gå" sa han også. Så måtte jo jeg si at, ja - det fikk vi og til noen ganger, men problemet er jo at man ikke vet når og hvor den IKKE vil gå. Og det var han enig i ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Inop

Kjedelig... Det er en av ulempene med å være først ute med ny modell (spesielt ny drivlinje for Hyundai) - de har ikke så mye erfaringer å dra på når slikt først skjer  :(

Lykke til med fiksingen!

Var litt nysgjerrig på hva slags leiebil datteren din fikk jeg - elektrisk?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Inop på torsdag 15. desember 2016, klokken 07:12
Kjedelig... Det er en av ulempene med å være først ute med ny modell (spesielt ny drivlinje for Hyundai) - de har ikke så mye erfaringer å dra på når slikt først skjer  :(

Lykke til med fiksingen!

Var litt nysgjerrig på hva slags leiebil datteren din fikk jeg - elektrisk?

Man skulle tro de hadde det i og med at Kia er et søsterselskap (eller barn?), og de har ikke akkurat være fri for 12V-problemer, for å si det sånn.

marnyla

Denne posten gjorde meg en smule nervøs :P Er ikke helt med på alle begreper, men om dere skal forklare dette for "dummies" betyr det at jeg skal huke av for Aux batterisparer+ ? Eller skal den av? Jeg fikk en varselmelding når jeg satt med "tenningen" på i bilen om at batteriet tappes (husker ikke helt hva det stod) men det blinket en rød lampe ved frontruten.

Nettopp hentet hos forhandler, 90 % ladet og håper noen her kan forklare litt mer om denne 12V saken som jeg ikke forstår dritten av ; P

Hilsen en nervøs nybegynner!!
Ny til Elbilverden.
Venter min Hyundai Ioniq den 25.November!

Elmo

Sitat fra: Inop på torsdag 15. desember 2016, klokken 07:12
Var litt nysgjerrig på hva slags leiebil datteren din fikk jeg - elektrisk?
Er ikke så kjent med Hyundai, men tror det  var i30 ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: marnyla på torsdag 15. desember 2016, klokken 23:00
Jeg fikk en varselmelding når jeg satt med "tenningen" på i bilen om at batteriet tappes (husker ikke helt hva det stod) men det blinket en rød lampe ved frontruten.

Jeg kan ikke svar deg på det med AUX batterisparer før bilen kommer tilbake, men den varslingen du fikk har jeg faktisk sett. Jeg er tror det bare er en advarsel om at du bruker du 12V anlegget uten at det blir ladet. Dvs en advarsel om at du må masse på så du ikke tømmer det helt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA