Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plass til passasjerer og bagasje

Startet av Ola Conny, mandag 12. desember 2016, klokken 16:52

« forrige - neste »

geear

Har e-Golf og har prøvekjørt Ioniq. Ioniq er en ganske stor bil. Dypt bagasjerom og romslig i kupéen. MASSE utstyr for en billig penge, og rekkevidden er jo også helt topp. Levering i april-ish om du bestiller nå. Ulemper fra mitt synspunkt er halogen fjernlys (merkelig valg på en elbil..), ikke app-styring og en knapp på håndtaket for keyless, men det kunne vært verre. Opplevde den også som litt mindre fast i fisken enn Golfen, men dette var kun en kort prøvetur.

Golfen er også forholdsvis romslig. Har tre barn i baksetet (0-5-8), og vogn i bagasjerommet uten noen stor demontering. Ser noen snakker om å ta ut gulv i bagasjerommet på Soul, og vil vel bare si at det gjelder de aller fleste biler, iallfall nå som de fleste har sluttet med reservehjul. Også golfen har en del plass under gulvplata.

Ebe

Syntes bagasjerommet til Ioniq var så lavt, pga den skrå bakrute. Men har ikkeorøvd å stable i den, så vet ikke sikkert.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Yngve

Leaf er vel ikke typegodkjent for last på taket. Står ihvertfall 0kg i vognkortet.

THE

Zoe R240 kan du nok glemme pga. mangel på hurtiglading. Det er heller ingen gode løsninger for takstativ/skiboks til Zoe selv om det finnes et par alternativer.

Med "nye" Zoe med 41kWh batteri bør du klare ca 20 mil på vinter før du må lade ved kjøring på vanlig norsk landevei (60-70-80 soner). Selv synes jeg Zoe blir litt liten til ferieoppakning selv om det er overraskende god plass i bagasjerommet, og med 4 par slalåmstøvler og hjelmer blir det ikke plass til så voldsomt mye mer. Det blir trangt med 4 voksne, men vi har god plass med to voksne og barn på 8 og 11.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: Ola Conny på mandag 12. desember 2016, klokken 20:05
Takker for innspill på Soul.
Noen som vil legge inn et godt ord for de andre alternativene? :)

Leser mye positivt om ioniq, men den har vel venteliste langt, langt inn i neste år? Gitt rekkeviddeforskjellen mellom ioniq og soul, ville jeg definitift sett på ioniq før jeg bestemte meg...

Bagasjeplass og passasjerplass er en ting, rekkevidde er ekstremt viktig, der mangler SoulEV den oppgraderingen som de andre bilene har fått / får (eGolf snart..)

Electrix

Her er tråden med mange bilder og beskrivelser av hva man kan få med seg i en Leaf:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28949.15.html

Jeg har kjørt Leaf i 4 år nå, fungerer greit og det er overraskende stor plass. Jeg har kjørt 5-6 langturer over 300km etter at det ble nok hurtigladere til å kjøre disse strekkene og det fungerer greit, regner ca en time ekstra på Oslo-Kristiansand, men må da dele inn i 4 ladestopp a ca 15 min i snitt for å holde ladeeffekten oppe, den gamle leafen mister fort ladehastighet etter den er ladet til ca 60%. Selv sparer jeg ca 200 kr i bompenger og drivstoff når jeg trekker fra ladeutgiftene på denne turen så siden det er etter skatt er det ok timelønn for å slappe av i bilen, men nyere biler kommer lengre mellom ladestoppene og lader raskere så da blir det bedre.

Jeg har ikke kjørt på fjellet med den ennå, mulig det blir noe i vinter, men dersom man planlegger å gjøre dette ofte ville jeg absolutt gått etter en bil med aktiv væskebasert varming og kjøling av batteriet. Jeg vet at BMW i3, Tesla og Ampera-E har dette, usikker på de andre. Leaf har ikke og det gjør at allerede ved 0 grader tar hurtiglading merkbart lengre tid på første og andre kvarter med hurtiglading, fra tredje hurtiglading er batteriet oppe i rudnt 30 grader og da har det merkbart bedre kapasitet og lader med bra hastighet.

Brukte Leaf er billige nå og jeg vurderer selv å kjøpe en til, men skulle jeg kjøpt ny bil i dag ville det nok blitt Ioniq, om jeg kunne ventet et år, Ampera-E, om to år Model 3.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Counterpointer

Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. desember 2016, klokken 08:18
Bagasjeplass og passasjerplass er en ting, rekkevidde er ekstremt viktig, der mangler SoulEV den oppgraderingen som de andre bilene har fått / får (eGolf snart..)
Enig med deg der om at rekkevidde er viktig. Men er i tvil om den nye Egolfen er noe bedre på vinter da den mangler batterivarmer. Dette gjør at praktisk rekkevidde blir mye kortere når det er kaldt.
I tillegg så lader Soul fort på hurtiglader og vil bli enda raskere når det kommer hurtigladere med større effekt . Den er jo klar for 100 kW .

Ioniq er god fordi den både er den mest effektive elbilen akkurat nå og har batterivarmer og kan ta 70 kW hurtiglader , når det kommer.

Panduck

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:12
Enig med deg der om at rekkevidde er viktig. Men er i tvil om den nye Egolfen er noe bedre på vinter da den mangler batterivarmer.

Det er alt for lite info om ladehastighet ved forskjellige tempraturer når man kjøper elbil, om ny eGolf ikke er forbedret er det veldig dumt, SoulEV har vel en god ladehastighet, og Ioniq har fordel med god rekkevidde og god ladehastighet. Når vi var nedi 10kW lading om vinteren (uten at det var så ille kalt) med 24kWh LEAFen, var langtur ikke gøy. Ioniq virker som et mye bedre alternativ enn egolf da, selv med bedre rekkevidde.

geear

Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. desember 2016, klokken 08:18
Leser mye positivt om ioniq, men den har vel venteliste langt, langt inn i neste år? Gitt rekkeviddeforskjellen mellom ioniq og soul, ville jeg definitift sett på ioniq før jeg bestemte meg...
Som jeg skrev litt lenger oppe, ved bestilling nå så får du nok i april. Jeg fikk beskjed om mars bare for 1,5 uke siden.

Ola Conny

Hvordan plassen i e-golf i forhold til Leaf? Noen som har hatt begge?

Vesel

Sitat fra: Ola Conny på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:14
Hvordan plassen i e-golf i forhold til Leaf? Noen som har hatt begge?
Jeg har prøvekjørt både e-Golf, Leaf og Ioniq. Jeg ville sagt at Ioniq er størst, så Leaf, så e-Golf. Ioniq-en er ihvertfall god og romslig for passasjerene. Er mer usikker med bagasjeplassen. Bra biler alle tre, men Leaf-en er litt tynt ustyrt. Ioniq gir veldig mye bil for pengene, og er nok den jeg ville gått for i dag. E-Golf er muligens den beste bilen, men den er betydelig høyere priset enn Ioniq selv om Ioniq per i dag har både større batteri og mer utstyr.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Ebe

Sitat fra: Yngve på tirsdag 13. desember 2016, klokken 07:23
Leaf er vel ikke typegodkjent for last på taket. Står ihvertfall 0kg i vognkortet.

Ikke fabrikkgodkjent, men det er ikke det samme som at det ikke er lov. Thule har vel et som de har godkjent til Leaf, tar 40-50 kg tror jeg. Egen tråd om det også på leaf-forumet :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

rolandvg99

Sitat fra: gr på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:22
Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. desember 2016, klokken 08:18
Leser mye positivt om ioniq, men den har vel venteliste langt, langt inn i neste år? Gitt rekkeviddeforskjellen mellom ioniq og soul, ville jeg definitift sett på ioniq før jeg bestemte meg...
Som jeg skrev litt lenger oppe, ved bestilling nå så får du nok i april. Jeg fikk beskjed om mars bare for 1,5 uke siden.
Hm. Mye forskjellig ute og går m.t.p. levering av Ioniq.  For 3 uker siden fikk jeg beskjed om mai/juni.
"I like soul with a capital S"

Sele

#28
Sitat fra: Ebe på tirsdag 13. desember 2016, klokken 19:15
Sitat fra: Yngve på tirsdag 13. desember 2016, klokken 07:23
Leaf er vel ikke typegodkjent for last på taket. Står ihvertfall 0kg i vognkortet.

Ikke fabrikkgodkjent, men det er ikke det samme som at det ikke er lov. Thule har vel et som de har godkjent til Leaf, tar 40-50 kg tror jeg. Egen tråd om det også på leaf-forumet :)

Nissan sier at Leaf ikke er designet for taklast.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16339.15

Ingen av disse vektgrensene må brytes:

Tillat taklast - står i bilens vognkortet
Tillatt takstativlast - opplyses av produsenten
Takboksens tillatte nyttelast - opplyses av produsenten
Bilens tillatte totalvekt - står i vognkortet

AppleKnocker

Som eneste elbil vil jeg kjøpt Ioniq, eller kanskje ventet på Ampera-e (mulig den er for liten). Men innen den kan leveres til de som bestiller nå, har det nok også kommet flere alternativer.

Jeg har prøvd de fleste elbiler, og Ioniq imponerer.

Generelt vil alle anbefale den bilen de selv har, så se bort fra de flest rådene du får ;D

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA