Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rette kjente feil/mangler etter garantitiden

Startet av Jejl, mandag 05. desember 2016, klokken 09:18

« forrige - neste »

Jejl

Hvordan tror dere Tesla vil forholde seg til kjente feil/mangler etter at garantien på 5 år er utløpt?

Jeg kjenner til at et annet bilmerke har utbedret feil uten kostnad for kunden på en 14år gammel bil, fordi den hadde en del som hadde en kjent svakhet(/feilkonstruksjon?) som like gjerne kunne oppstått i garantitiden.

Hvis Tesla skal slutte helt med garantien etter 5 år, vil det spesielt for oss som var blandt de første "forsøkskaninene" til Tesla, bli en dyr fornøyelse å eie en Tesla uten garanti.

Som eksempel har jeg fått skiftet lysdiodene i bakruta. Dette var vistnok en dags arbeid? Og et defekt dørhåndtak: 4-5 timer??

Muffinman

Har også fått utbedret høytsittende bremselys. Da måtte de ut med ruta, og bytte den senere på grunn av skade som ble påført. Dørhåndtakene er feilkonstruert mtp at mikrobryterene sitter på bevegelige og ikke statiske deler, slik at ledningene blir beveget hver gang de brukes og ugjenkallelig får brudd før eller siden. Lysdiodene under håndtakene dør som fluer på våre biler, de har jeg tenkt å la være med utgått garanti - men de tre som er døde på nybilen skal de få reparere.

Min erfaring er at Tesla har ordnet greit opp på vår P85 som har gått over 100k, men er innenfor reklamasjonfrist. Hva som skjer i fortsettelsen tør jeg ikke tippe, men det er rimelig klart at disse dørhåndtakene i seg selv vil utgjøre en kostnad i klasse med dyre registerreimsbytter på fossilbiler over tid. Jeg kommer til å ordne meg med reserve mikrobrytere og satse på å fikse dørhåndtakene selv etterhvert som de slutter å virke når alle rettigheter er historie. Kostnaden da kommer vel når selve styreenheten til døra (jepp, hver dør har en egen) ryker.

Dessverre viser historien at det det aldri har vært en god ide å være tidlig ute med noe fra Tesla, hvis man ser bort fra effekten valutaendringer har hatt på nypriser og dermed andrehåndsverdi så langt.

ChrML

Bare et spørsmål: Reklamasjonsrett er lovpålagt i 5 år for bil. Garanti er noe leverandør kan velge å ha utover reklamasjonsrett, men det kan ikke avtales dårligere vilkår enn reklamasjonsretten i bunn.

Er ikke dioder under dørhåndtak noe man kan forvente skal holde minst 5 år, og derfor under reklamasjon?

Forstår at slitedeler, foringer, bremser, matter, naturlig slitasje osv ikke omfattes. Men det må være veldig vanskelig å forsvare at "Jo, du, de led lysa under dørhåndtak, som du faktisk betalte litt ekstra for, de skal bare holde 3 år de".

Muffinman

#3
Sitat fra: ChrML på mandag 05. desember 2016, klokken 14:56
Bare et spørsmål: Reklamasjonsrett er lovpålagt i 5 år for bil. Garanti er noe leverandør kan velge å ha utover reklamasjonsrett, men det kan ikke avtales dårligere vilkår enn reklamasjonsretten i bunn.
Nesten sigar :)   Forbrukerkjøpsloven regulerer handel mellom fysisk person som ikke hovedsaklig handler i næring, og næringsaktør (forbrukerkjøp). Absolutt reklamasjonsrett er 2 år etter fkjl. Hvis varen er ment å vare lengre enn 2 år er den 5 år. Relativ reklamasjonsfrist kan ikke være kortere enn to måneder. Kjøpslovens absolutte reklamasjonsfrist er 2 år, mens relativ frist er veldig kort - sannsynligvis dager heller enn uker. Det er riktig at man ikke kan fravike forbrukerkjøpsloven slik at kjøper settes i dårligere stilling enn lovens vilkår, mens man etter kjøpsloven står relativt fritt til å avtale vilkår som er mindre gunstig.

Det koker ned til om bilen er kjøpt som privatperson, eller om man har kjøpt den f.eks. gjennom firma. Man har betydelig bedre vern i første tilfelle om man ikke hovedsaklig bruker bilen i næring - i så fall er det kjøpsloven som regulerer handelen.

Jejl

#4
Det er mulig Tesla overdrev litt når de sa 4-5 timer for å skifte et dørhåndtak. Feilen oppsto fredag ettermiddag og leverte inn bilen i dag, og 4 timer og 7 min etter innlevering var håndtaket fikset, bilen vasket utv/innv bilen var ferdig oppladet, og batteri i reservenøkkelen skiftet.
Kan ikke klage på den servicen.

overlay

Sitat fra: Jejl på mandag 05. desember 2016, klokken 16:02
Det er mulig Tesla overdrev litt når de sa 4-5 timer for å skifte et dørhåndtak. Feilen oppsto fredag ettermiddag og leverte inn bilen i dag, og 4 timer og 7 min etter innlevering var håndtaket fikset, bilen vasket utv/innv bilen var ferdig oppladet, og batteri i reservenøkkelen skiftet.
Kan ikke klage på den servicen.

De brukte rundt 4 timer på mitt også. Det inkluderte to bytter, da første erstatning gikk i stykker på service senteret... ???

Zephid

Det er litt jobb med dørhåndtaket, uavhengig av hvilken dør det er snakk om. Det er ikke direkte vanskelig, det tar bare lang tid :)

cairnz

Sitat fra: Zephid på mandag 05. desember 2016, klokken 20:37
Det er litt jobb med dørhåndtaket, uavhengig av hvilken dør det er snakk om. Det er ikke direkte vanskelig, det tar bare lang tid :)
Dørhåndtak kan byttes på ~1 time.
Elbilist

Zephid

#8
Ja, jeg synes det er rimelig lang tid for et dørhåndtak :)

El-boy

#9
Hvor lang tid bruker man da på å skifte Drive Unit? :o
Det ser ut for å være en vedvarende gjengangerfeil... men der blir vel slik å forstå at det er 8år garanti som først gjelder (Tesla garanti) og deretter 5års reklamasjonsrett pr. Drive Unit som skiftes?

det samme gjelder 12V batteriet? forstår det slik det er en stor jobb å komme til for å skifte?

ChrML

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. desember 2016, klokken 15:33
Sitat fra: ChrML på mandag 05. desember 2016, klokken 14:56
Bare et spørsmål: Reklamasjonsrett er lovpålagt i 5 år for bil. Garanti er noe leverandør kan velge å ha utover reklamasjonsrett, men det kan ikke avtales dårligere vilkår enn reklamasjonsretten i bunn.
Nesten sigar :)   Forbrukerkjøpsloven regulerer handel mellom fysisk person som ikke hovedsaklig handler i næring, og næringsaktør (forbrukerkjøp). Absolutt reklamasjonsrett er 2 år etter fkjl. Hvis varen er ment å vare lengre enn 2 år er den 5 år. Relativ reklamasjonsfrist kan ikke være kortere enn to måneder. Kjøpslovens absolutte reklamasjonsfrist er 2 år, mens relativ frist er veldig kort - sannsynligvis dager heller enn uker. Det er riktig at man ikke kan fravike forbrukerkjøpsloven slik at kjøper settes i dårligere stilling enn lovens vilkår, mens man etter kjøpsloven står relativt fritt til å avtale vilkår som er mindre gunstig.

Det koker ned til om bilen er kjøpt som privatperson, eller om man har kjøpt den f.eks. gjennom firma. Man har betydelig bedre vern i første tilfelle om man ikke hovedsaklig bruker bilen i næring - i så fall er det kjøpsloven som regulerer handelen.
Interessant. Jeg snakker forsåvidt om forbrukerkjøpsloven, og mener derfor Tesla bilen i sin helhet er ment å vare minst 5 år.

Men innlegget ditt får meg til å tenke på noe annet:
Hvordan stiller jussen seg hvis du er eier nr 2 av bilen? Man overtar mulig garanti innenfor perioden Tesla har valgt å stille garanti, men vil man også automatisk overta rettighetene den første eieren hadde ifbm forbrukerkjøpsloven? Handelen mellom eier 1 og 2 følger jo den vanlige kjøpsloven.

Muffinman

SitatHvordan stiller jussen seg hvis du er eier nr 2 av bilen? Man overtar mulig garanti, men vil man også automatisk overta rettighetene den første eieren hadde ifbm forbrukerkjøpsloven? Handelen mellom eier 1 og 2 følger jo den vanlige kjøpsloven.
Litt på tynn is her, men formelt kan ny eier rette reklamasjon til forrige eier, som videre kan rette reklamasjon mot selger. Men mener det er innarbeidet praksis på at man kan hoppe over et ledd slik at ny eier kan reklamere direkte til selger (Tesla). Lunitiks kan kanskje oppklare litt her.

Sitatbilen i sin helhet er ment å vare minst 5 år.
Selv om noen slitedeler på en bil kanskje ikke er ment å vare mer enn to år har man sannsynligvis fem års reklamasjonsrett, men det er ikke det samme som at man når frem med reklamasjonen. For å illustrere, man har to års reklamasjonsrett på et eple, men kommer nok ikke særlig langt om man reklamerer etter halvannet år på at eplet råtner.

SitatHvor lang tid bruker man da på å skifte Drive Unit? :o
Det ser ut for å være en vedvarende gjengangerfeil... men der blir vel slik å forstå at det er 8år garanti som først gjelder (Tesla garanti) og deretter 5års reklamasjonsrett pr. Drive Unit som skiftes?

Ny reklamasjonsrett vil begynne å løpe på ny del. Men man kan nok ikke forvente å ha nye driveunits evig. Selv om man gjentatte ganger reklamerer på driveunit som feiler innenfor nye frister vil man nok vurdere mangelen opp mot forventet levetid på varen. En utbedring som ikke er tilfredsstillende utført på  kan  forresten reklameres på selv utenfor absolutt reklamasjonsfrist, jfr Rt 2013 s. 865, om feilen kommer igjen.

Jejl

Sitat fra: El-boy på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:27
Hvor lang tid bruker man da på å skifte Drive Unit? :o
Det ser ut for å være en vedvarende gjengangerfeil... men der blir vel slik å forstå at det er 8år garanti som først gjelder (Tesla garanti) og deretter 5års reklamasjonsrett pr. Drive Unit som skiftes?

det samme gjelder 12V batteriet? forstår det slik det er en stor jobb å komme til for å skifte?
Mener å ha hørt 2 timer for for bytte av DU. I en av dokumentarfilmene om Tesla mener jeg at de sier at DUen koster 100 dollar å produsere, så det bør vel ikke bli den største utgiften å reparere etter garantitiden.

12V batteriet må være feilvare. Begynte på mitt 4. ved 63 000 km. Håper de snart får en ny og bedre type som kan vare noen år (5år+++).

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:48
SitatHvordan stiller jussen seg hvis du er eier nr 2 av bilen? Man overtar mulig garanti, men vil man også automatisk overta rettighetene den første eieren hadde ifbm forbrukerkjøpsloven? Handelen mellom eier 1 og 2 følger jo den vanlige kjøpsloven.
Litt på tynn is her, men formelt kan ny eier rette reklamasjon til forrige eier, som videre kan rette reklamasjon mot selger. Men mener det er innarbeidet praksis på at man kan hoppe over et ledd slik at ny eier kan reklamere direkte til selger (Tesla). Lunitiks kan kanskje oppklare litt her.

No problemo. Kjøpsloven § 84, jfr. forbrukerkjøpsloven § 35.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#14
SitatMener å ha hørt 2 timer for for bytte av DU. I en av dokumentarfilmene om Tesla mener jeg at de sier at DUen koster 100 dollar å produsere, så det bør vel ikke bli den største utgiften å reparere etter garantitiden.

P85`en i signatur har byttet DU tre ganger. Litt usikker, men mener det ble nevnt første gangen at det tok 4-5 timer for to mekanikere med alt. Er jo litt demontering/montering pluss hjulinstilling som skal gjøres, samt prøvekjøring (som inkluderer noen harde akselerasjoner inntil en lyd forsvinner på P-utgavene). Hvis jeg skal tippe tror jeg et DU-bytte utenfor garanti vil koste 60 lapper eller mer inkl mva. Men satser på at DU-problemene er løst med siste revisjoner.

Fire 12v batterier på så kort kjørelengde er hinsides. Skulle nesten tro at det er en feil med bilen som er bakenforliggende årsak og at de ikke har funnet/rettet den? Min bil har gått 115k og har ikke byttet 12v batteri. Første vinteren kunne det nok godt ha skjedd når ladeproblemene stod på som verst. Da passet jeg på at bilen aldri stod ferdigladet slik at 12v batteriet ikke fikk lade seg ut inntil problemene ble rettet ota.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA