Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bil nummer en

Startet av TeslaSvein63, søndag 27. november 2016, klokken 21:51

« forrige - neste »

EJ

Har også fått meg 1 mandags bil 20+ verksted besøk på litt over 1 år
Den ene feilen klarer de ikke å fikse 10++ av besøkene har vært pga bilen ødelegger hjulstillingen.(andre ting ble også gjort på samme tid)
De mangler virkelig rutiner på å sjekke service historikk ihvertfall :)

Er dritt lei min egen Tesla, men hadde nok vært happy med 1 Tesla som virket normalt vil jeg tro

turfsurf

Sitat fra: alda på onsdag 30. november 2016, klokken 08:40Att köpa TMX nu blir ju samma grej som att köpa TMS 2013, risk för klippekort hos SC...
Vil jo tro at de har lært noe siden den gang da, f.eks at man slipper invendig korrosjon i speil. Og at koblingene i ledningsnettet er forseglet. Noe må jo kunne videreføres til X. FW dørene regner jeg med blir litt som soltaket på S, mange Ad-hoc fikser, før v2 kommer osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TeslaSvein63

Til de som forsøker å rettlede meg til sitt passende bilde, kan jeg bare si : glem det og slutt med hoveringen. Håper folk fortsetter uten "redsel" og synliggjøre alle problemene med bilene sine slik at virkeligheten kommer på banen. Bruk gjerne avstemmingstråden. Vi får i det minste en pekepinn over problemfjellet. Jeg er helt enig i at bilen var / er bilen jeg vil og ville ha og ingen annen, designmessig, idemessig og idiologimessig, men slik det er nå, er det ikke mulig, spesielt den dagen man står på bar bakke, dvs den dagen bilen blir 5 år. Det vill ikke bli en ende på problemene, slik som Tesla kommuniserer. Bildet er omtrent slik jeg så for meg for Tesla eierne. Masse trøbbel. Det må gjøres noe med.

Spinner

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 02. desember 2016, klokken 21:26Håper folk fortsetter uten "redsel" og synliggjøre alle problemene med bilene sine slik at virkeligheten kommer på banen.
Du fremstiller det som om absolutt alle Tesla'er er ubrukelige og må ha problemer, og de som sier annet må lyve.
At du og andre har problemer med din bil og servicen du mottar har jeg ingen tvil om, og det er selvfølgelig veldig synd på deres vegne. Men din erfaring er ikke synonym med bilens eller servicens totale kvalitet, akkurat som mine erfaringer heller ikke er det.

Det blir som om jeg skal slenge rundt meg at bilen min er perfekt, jeg har fått god service, og alle som opplever noe annet er bare vanskelige og sutrete.

TeslaSvein63

Tøys. Her snakkes det om de som har problemer. Du føyer deg bare inn blant de blinde.

Tuxedo

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 02. desember 2016, klokken 21:48
Tøys. Her snakkes det om de som har problemer. Du føyer deg bare inn blant de blinde.
Hey, du startet tråden med setningen "Å omtale TMS som en bil nummer en er en stor vits."

For alle som har TMS som bil nummer en, og ikke føler seg som deltaker i en stor vits, så må det jo være mulig å komme med motforestillinger uten å være blant de blinde?

Kvark

Sitat fra: Tuxedo på fredag 02. desember 2016, klokken 23:57
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 02. desember 2016, klokken 21:48
Tøys. Her snakkes det om de som har problemer. Du føyer deg bare inn blant de blinde.
Hey, du startet tråden med setningen "Å omtale TMS som en bil nummer en er en stor vits."

For alle som har TMS som bil nummer en, og ikke føler seg som deltaker i en stor vits, så må det jo være mulig å komme med motforestillinger uten å være blant de blinde?

+1

Snart to år her og 40k. Har kun hatt småtull kosmetisk som har blitt ordnet opp på serviceavtale. Ingen driftsstans overhodet.
S85D

Muffinman

#37
Og jeg har kjørt et sted mellom 15-20, flere av dem helt nye. Ikke en eneste av de var feilfri heller. Trenden er at det har vært bedring et stykke ut i 2016, men selv de nyeste hadde flere typiske problemer som har vært med lenge, uten at jeg skal liste opp. En tidlig 2016 stilte seg i det rent latterlige hjørnet med ufattelig dårlig finish/montering, spesielt innvendig, i tillegg til det vanlige. Måtte stoppe etter noen minutter for å sette på ei kromlist som holdt på å fyke av på førerdøra....

Det handler mindre om at bilene er feilfri enn at de gjøres ferdige på en god måte ved verkstedet. Funker ikke verkstedet skikkelig er det ganske enkelt kjørt.


inverter

Jeg tror opplevelsen av bilen henger mye sammen med hvilket service senter en benytter. Jeg startet med Skøyen i 2013, når det ble for mye kaos der byttet jeg til Tesla Nord og nå bruker jeg Brummunddal som jeg er veldig fornøyd med.

Bilen er en 2013 S85 som det seff har vært en del feil på, men aldri driftsstans.

Mitt råd bytt verksted!

X60dvl

Jeg har bestilt en x som kommer i desember. Jeg tror alle som har et engasjement for Tesla er forberedt på at det er ny teknologi og en ny organisasjon og at det dukker opp feil. For min del er det da helt avgjørende med en god service som gjør at jeg kan leve mitt liv med jobb og unger (lånebil og forutsigbarhet). Nå er det registrert over 1000 model x og model 3 nærmer seg. Veldig spent på planene for utvidelse av SC. Audi og de andre kommer snart, med sin infrastruktur på plass, og om Tesla skal overleve må de få ting på plass, og det raskt..

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Luftventil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. november 2016, klokken 10:54
Sitat fra: JO på tirsdag 29. november 2016, klokken 10:24
Det er absolutt ingen hemmelighet at Tesla har endel kvalitetsutfordringer.

Ja de første bilene viste seg å ligge under snittet. Nå derimot er de oppe på snitt eller bedre for Model S. Det merkes godt :)

Har skrevet dette på forumet tidligere, men Elon Musk innrømmet i boka si at Tesla slet med kvaliteten i starten. Men de har forbedret bilen kontinuerlig siden den ble lansert, og dagens utgave er langt bedre enn utgavene fra 2013.

Føler også at servicesentrene har minst like mye skyld i problemene som selve bilene.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 02:06
Ny og ny - Tesla har produsert biler i 10 år nå.

Er vel strengt tatt ikke helt riktig - Roadster ble produsert av Lotus og sluttmontert av Tesla - for hånd.


Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 02:06
Men det hjelper lite når man må vente i månedsvis for å få utbedret feil.

Dette er rett. Og er ikke Tesla sin skld - i alle fall ikke alene. For problemet er at det finnes ikke utdanning for elbil-mekanikere der ute - som gjør det vanskelig å finne folk med kompetanse.

Andre bilverksteder henter folk fra østblokkland - men der er det enda mindre kunnskap om elbil enn her, så Tesla kan ikke det.

Dette er et problem som alle med elbil sliter med - og en av grunnene til at bilene har økonomiske fordeler i bruk og kjøp - for at folk skal likevel kjøpe elbil.

Så sliter Tesla ekstra med at dette er en dyr bil og kundene klager over pirk som de forventer ikke skal være der - som knirkelyder, justering av panser og usymmetrisk innertrekk for å gi noen eksempler - noe som stjeler tid og kapasitet fra andre ting som kanskje er viktigere?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Pirk? Selger skal rette mangler, så enkelt er det. Kunde kan ikke forventes å la være å reklamere fordi andre kunder har mangler på sine biler som de muligens/muligens ikke vurderer som viktigere.

Øyvind.h

Selger skal rette mangler, helt klart. Men hva som oppleves som en mangel varierer fra person til person. Der en ikke legger merke til at overgangen mellom to kromlister er noen mm feil er det andre som ikke klarer å se annet på bilen enn disse millimeterne. Det samme med eventuell målbar forskjell i avstand mellom paneler. Jeg opplever at flere tyske produsenter er langt bedre på millimeterpresisjon på finishen, men det er individuelt om man opplever det som en mangel eller ei.
Personlig vil jeg si fossilmotoren og all dens rakleverk er en gigantisk mangel i eksempelvis BMW 5-serie sammenlignet med avvik på kromlister og paneler på en Model S. Men det er faktisk slik BMW har valgt å selge bilen......

Når det gjelder kø på verksted – statistikken viser at nyere modeller er blitt mer pålitelige, selv om det finnes unntak. Men med den erfaringen jeg har hatt med verkstedene er det andre ting enn bilens kvalitet som må ta mye av skylden for ventetiden.
Eksempelvis var ventetiden nede i et par måneder før Model X kom. Da spratt den opp. Videre har jeg hatt mange besøk med den forrige bilen hvor feil ikke ble rettet, nye feil ble introdusert osv. Hadde verkstedet rettet det de skulle uten å introdusere nye feil kunne jeg garantert kuttet antall besøk med 50-75%.
Selv ikke nybilen er blitt spart for akkurat det. Sjekk av en lyd jeg var usikker på om skule være der medførte at de knuste taket.
En kamerat hadde panotak som ble meldt inn at skled dårlig i sporet, men det gikk seg til før timen. Timen kom (besøk 1) og det ble bestemt at han uansett skulle få nytt tak for sikkerhets skyld. Verkstedstimen kom og taket ble byttet (besøk 2).
Taket ble grovt feilmontertø Dermed blir det nå 3 besøk for en utbedring som antakelig var unødvendig i utgangspunktet. Ikke rart panotaket er høyt på statistikken når en reparasjon krever haugevis av besøk.
Om taket hans blir montert rett neste gang gjenstår å se....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 10:42
Men så punkterte jeg i forrige uke, og måtte av med hjul for å få lappet dekket.
Og nå viser det seg at bilen spiser innsiden av dekkene bak.
Jeg skiftet til vinterdekk, (Nokian piggfrie) i begynnelsen av november. 
Dekkene var jevnt slitt, med ca. 6mm igjen over hele slitebanen.
Nå er det 0mm igjen fra midten og innover, og fortsatt ca. 5mm i ytterkant.

Og i følge Tesla, så er dette helt normal slitasje, "på en så tung bil".
Ny hjulstillingsjustering koster ca. kr 2 000,- og dekkene er så slitt at de MÅ byttes, (ca. 14 000,-)
Og dette må jeg i følge Tesla betale selv.)
Dette er jo bare tull, ikke fra din side vel å merke. Hvis det hadde kommet så langt som i ditt tilfelle ville jeg ha brukt advokat for lenge siden. Tips: dokumenter så mye som mulig av hendelsesforløp, og be dem ordne opp. Sett tidsfrist, og forhold deg til den i før du tar saken videre.

For egen del måtte jeg bytte servicesenter før ting endelig ble ordnet opp i. Det gjorde at jeg etter ekstrem tålmod gjennom år slapp å se meg nødt til bruke mer formelle virkemidler.

Det er ufattelig synd at noen opplever slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA