Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e

Startet av Lyse Tanker, fredag 25. november 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

erato

#30
Skal ha bilen som nr 2 bil med fleste kjøreturer under 30 minutter og uhyre sjelden, kanskje aldri, kjøreturer over 2-2,5 time. Som nr 2 bil er jeg heller ikke villig til å betale mer enn ca 300'.

Kunne jeg leve med 25kwh batteripakke og mer fancy utførelse innenfor samme prisramme? Jeg har tenkt en del på det nå når det dukker opp alternativer, men er skeptisk til det til tross for at jeg sjelden vil ha rekkeviddeproblemer med 25 kwh.

Problemet slik jeg ser det er behovet for å holde en slik batteripakke kontinuerlig toppet opp for å kunne ha nytte av bilen uten stadig planlegging av bruksmønster. En av fordelene med 60 kwh er fleksibiliteten mhp opplading. Med 1 – 2 ganger nattopplading i uken på 10-16 Ampere i garasjen vil vi alltid ha en bil tilgjengelig som kan brukes til det meste (og den vil brukes mye til jobbkjøring, turer til hytta (1 t og 40 min) og lignende) – og uten at vi er avhengig av opplading der vi skal for å komme oss hjem igjen. Dette vil trolig også ha betydning for levetiden på batteriet.

Så ja, dette vil fungere selv om man alltid ville kunne ønske seg noe mer fancy-schmansy rent interiørmessig. Men så lenge prio 1 er rekkevidde og total kostnadsramme er dette mer enn greit nok. Men noe voldsomt sterke følelser vekker ikke bilen (det ville kanskje ikke noen andre biler i denne klassen gjøre heller) – selv om den hadde ganske sneisent eksteriør innenfor de lett klumpete rammene som bilkategorien (kompaktbil) medfører. Og jeg regner med en ganske positiv kjøreopplevelse når vi endelig får kjørt bilen.

Å gjøre noen endringer i bestillingen er derfor uaktuelt, jeg tror konkurrenter i prisklasse/rekkeviddesegmentet enda ligger en del frem i tid. Å bytte komforten ved 60 kwh batteripakke med et mindre plastpreget interiør er i hvert fall ikke aktuelt. 



ClasT

Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Gi litt gass og batteri-kapasitet raser nedover... med el bil er det kun en ting som gjelder og det er stort nok batteri, om setene er litt dårlige får så helelr være.
Men jeg har bestilt denne som nr 2 bil, så blir kun små kjøring som står i fokus på denne + til/fra jobb på kona.

Trond.m

Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 10:17
Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Ja, jeg har hatt et antall biler som C-Zero, Zoe, Soul, Leaf 30 kW, e-Up, i3 -60Ah, i3 94 Ah siden 2012, så et visst grunnlag for å uttale meg synes jeg at jeg har. Så hvis Reva kunne leveres med 70 kW batteri, så ville du gått for den ?  ;)

Trond.m

Sitat fra: Lyse Tanker på søndag 27. november 2016, klokken 21:33
Lyktespylere er vel påbudt i Norge.
Lyktespylere er ikke påbudt i Norge. BMW i3 og Renault Zoe har ikke lyktespylere. Men det er mulig at det er påbudt i Europa sammen med Xenon lys. I så fall burde Ampera-e utstyres med det, men jeg tror ikke Bolt har det.

ApeX

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.

Kjørte nylig langtur med i3 på 1000 km med samboer og 2 barn. De ladestoppene vi hadde ble gjerne kombinert med spising eller å strekke litt på beina og varte i 25-40 minutter. Tre ladestopp på 500 km føltes ikke som noe stort problem, og det var heller ingen kø ved laderne. Hadde sikkert holdt å lade en eller to ganger med en Tesla, men kan ikke si at vi sitter igjen med en opplevelse av at det på noen måte var plagsomt mye/lange stopp. Med unger baki hadde vi nok uansett stoppet når vi gjorde, og stoppene hadde nok vært omtrent like lange.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Amoss

Sitat fra: TM på mandag 28. november 2016, klokken 12:34
Lyktespylere er ikke påbudt i Norge. BMW i3 og Renault Zoe har ikke lyktespylere. Men det er mulig at det er påbudt i Europa sammen med Xenon lys. I så fall burde Ampera-e utstyres med det, men jeg tror ikke Bolt har det.

Lyktespylere er påbudt i Norge/EØS dersom lysene gir mer enn 2000 lumen (mener jeg å huske). Dersom de er mindre lyssterke enn dette så er det lov å droppe. Dette er grunnen til at i alle fall Tesla utstyrer biler for EØS området med mindre lyssterke frontlys enn det de leverer i USA da de ikke har lyktespylere og automatisk nivåjustering.  Ikke utenkelig at det samme gjelder også andre merker.
Model S 85D

Crown

Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 10:17
Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Gi litt gass og batteri-kapasitet raser nedover... med el bil er det kun en ting som gjelder og det er stort nok batteri, om setene er litt dårlige får så helelr være.
Men jeg har bestilt denne som nr 2 bil, så blir kun små kjøring som står i fokus på denne + til/fra jobb på kona.

Vi har Leaf 30kWh som nr 2-bil, dvs det er den som får klart flest turer og km (20.000km i året) så strengt tatt er det vel nr 1 bil. Har aldri vært i nærheten av rekkeviddeangst eller at den har måttet stå fordi det har vært for lite batteri igjen for dagen, så jeg er nesten fristet til å snu spørsmålet ditt, har du hatt elbil som nr 2-bil før, og da hvilken?

Når vi nå skulle ha en bil til av samme type, var dermed vestentlig lengre rekkevidde ikke så høyt på listen. Fortsatt snakker vi mindre biler uten 4WD, stor plass og hengerfeste. Hyundai Ioniq går utenpå Ampera-E på omtrent alt utenom batterikapasitet og 0-100, spesielt er det jeg har sett av interiørkvalitet og utstyrsmengde vesentlig bedre, i tillegg får jeg den i neste uke og ikke om 7-8-9mnd eller mer. Den er den nok også billigere enn Ampera-E blir, pluss det jeg sparer på de månedene jeg ellers måtte kjørt fossilbilen. Så for oss var det også helt banalt. Folk har forskjellige behov, og de fleste har faktisk i praksis ikke behov for mer enn 200km faktisk rekkevidde i det daglige.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AmocoCadiz

#37
Elbilsituasjonen er i stor kontinuerlig endring, det som var riktig for noen måneder siden, er ikke nødvendigvis riktig nå. Ladenettverkene til GK og spesiellt Fortum utbygges langt raskere en tidligere, og med langt flere hurtigladere pr lokasjon. De siste ukene har de åpnet mange lokasjoner med opptil 5 hurtigladere pr lokasjon, og utvidet andre steder med flere ladere. Steder som sentrale østlandet har bare de siste månedene blitt så utbygget, at jeg har sluttet sjekke kø og driftstatus på ChargeAndDrive kartet.  Denne hurtigladeendringen for Chademo og CCS tar ikke 2-3år, men er god nok innen maks 1 år med denne utbyggingstakten.

Så har folk selvfølgelig ulikt transportbehov mtp plass, kjørelengde, frekvens, og familiesituasjon.

Derfor blir det vansklig å vurdere hvilke kortrekke-elbiler som vil funke idagens situasjon og også fremover i en stadig endret transportsituasjon.

Men det AmperaE gjør, er å levere en løsning allerede nå som vil dekke de fleste variabler langt frem tid, i prinsipp alene takket være den store batteripakken i en kompakt og smart paketert bil. Med alle de andre kortrekkemodellene er det pluss og minus som gjør bilen mindre fleksibel i bruk

Dermed er AmperaE foreløpig det smarteste valget for mest mulig fleksibel transport i tiden nå og fremover.

ClasT

Sitat fra: TM på mandag 28. november 2016, klokken 12:29
Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 10:17
Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Ja, jeg har hatt et antall biler som C-Zero, Zoe, Soul, Leaf 30 kW, e-Up, i3 -60Ah, i3 94 Ah siden 2012, så et visst grunnlag for å uttale meg synes jeg at jeg har. Så hvis Reva kunne leveres med 70 kW batteri, så ville du gått for den ?  ;)

Hehe..nei..ville nok ikke valgt den. Men så dårlig kan vel ikke AE være ?
Har aldri eid elbil, men prøvd de ut ganske grundig, og batteripakke må være pri 1 2 og 3 synes jeg.
To forbikjøringer på landevei og man ser "tanken" tømmes....føles ikke bra. Og ligge bak en traktor i flere km pga jeg ikke har nok strøm til å foreta en forbikjøring passer ikke meg.
Har selv kjørt store modeller fra Audi/BMW/Mercedes de siste 20 årene, så om det er Golf eller Opel så føles det uansett ut som billig plastikk.
Men at setene får så hard kritikk var jo ikke bra....ser den.

AmocoCadiz

Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 14:59

Har aldri eid elbil, men prøvd de ut ganske grundig, og batteripakke må være pri 1 2 og 3 synes jeg.

Stor batteripakke ER prio 1 2 og 3.
Etter du har kjørt elbil i flere år går du til slutt grundig lei av å alltid sjekke ladestatus og passe på oppladet elbil for morgendagens kjørebehov OG de uforutsette kjøringen som alltid oppstår.

Du kan aldri få nok kWh i en elbil!

DagfinnN

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 28. november 2016, klokken 15:04
Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 14:59

Har aldri eid elbil, men prøvd de ut ganske grundig, og batteripakke må være pri 1 2 og 3 synes jeg.

Stor batteripakke ER prio 1 2 og 3.
Etter du har kjørt elbil i flere år går du til slutt grundig lei av å alltid sjekke ladestatus og passe på oppladet elbil for morgendagens kjørebehov OG de uforutsette kjøringen som alltid oppstår.

Du kan aldri få nok kWh i en elbil!
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på søndag 27. november 2016, klokken 22:12
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk.
Der kan du stryke den ulempen.

CCS nettverket med ca 400 ladere og dette er raskt stigende og skal etterhvert være på alle hovedfartsårer med to stykker hver 50. km

Standardisert og velfungerende.

CCS er fint det, men hvis elbilen virkelig skal erstatte kreftkjerra er det langt igjen. To ladestasjoner er en vits når det er utfart. Da kan man snakke om "ladekøangst". Utenfor Norge tror er det langt fra standardisert mht til betalingsløsninger. Prøv deg på Danmarkstur med Ampera-e du  ;D

Tesla SuC ligger milevis foran. Hovedpoenget er ikke at det er gratis, men at det funker uten tull og er utbygd på en helhetlig måte for å dekke et behov. Ikke for at alle 139 aktører som driver med CCS lading skal tjene penger.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på mandag 28. november 2016, klokken 15:54
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
Sleng på en diger campingvogn og ta en tur på motorvei, så vil nok 200kWh være snaut og. F.eks. To uker på ferie med mye småkjøring uten lademuligheter. Snaut da og. Skulle gjerne spart meg for tre turer på SC i fjor, selv om det var god mat i Modena.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 28. november 2016, klokken 19:08
Prøv deg på Danmarkstur med Ampera-e du  ;D

Danmarkstur kunne jeg gjerne tatt med Leafen. Hadde begynt med en av danskebåtene, litt avhengig av hvor jeg skulle. Det hadde jeg nok gjort om jeg skulle kjøre Teslaen også. Tilsvarende hadde nok en europaferie begynt med f.eks Kiel-ferga.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Hadde ikke trengt å ta med bilen engang om du bare skulle til Fredrikshavn for å handle rullings, flesk og duppe! ;D

Hvis en Tesla eier vil kjøre til Spania på impuls, er det bare å sette seg i bilen. Alle andre med elbil må sette av 14 dager for å fikse tilgang til et virrvarr av ladeløsninger og be til høyere makter at alt fungerer. Innenlands er det ladekøangsten som er verst.

Men alt er mulig. Jeg henviser til forummedlemmet som kjørte trilling til Spania.

Men mitt hovedpoeng var imidlertid at jeg ikke klarer å finne særlig mange feil ved Ampera-e. Men at Opel ikke har sitt eget SuC nettverk er åpenbart en ulempe når man sammenligner med Tesla.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA