Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Lyse Tanker på fredag 25. november 2016, klokken 10:37

Tittel: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Lyse Tankerfredag 25. november 2016, klokken 10:37
På Youngstorget i går, torsdag 24 november en mnd. før julaften summet elbil interesserte nordmenn rundt den gule amperaen som bier rundt en honningkrukke.
Overraskende god plass i forsetene, hvis jeg skjøv en av setene helt tilbake var det fremdeles masse plass til å strekke bena og jeg er 193 høy. Er det noe jeg savner i min Leaf så er det, når jeg tar en ladestopp og kunne strekke meg ut og ta en liten blund eller hvil. Jeg opplevde setene som gode selv om jeg også la merke til at de er smale, men korsryggstøttet virket ok for meg. Gleder meg til prøvekjøring neste år, med en bil som er så sprek at denne journalisten trodde det var dårlige dekk :-) https://www.youtube.com/watch?v=wQo6-ta889I&t=44s
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadizlørdag 26. november 2016, klokken 00:50
En stor fordel er endelig å få en smart og kompakt elbil med stort nok batteri for lange kjøreturer eller lenge mellom hvert ladebehov ( perfekt for alle i blokk i byen uten fast ladeplass) eller null stress hvis behov for en ekstra uforutsett kjøretur om kvelden.

Alt annet med AmperaE er bonus!
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: elektroluxlørdag 26. november 2016, klokken 08:04
Ser ut som Opel har gjort samme feil som de fleste som skal bygge elbil; nemlig glemme å legge til Autoseilefunksjon.

Se kommentar under denne video:

https://www.youtube.com/watch?v=BCvrtLPkkPc&t=474s
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: TFSElørdag 26. november 2016, klokken 10:28
Frågade på Zero konferensen Opel representanten om det flera gånger och svaret var nej..
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadizlørdag 26. november 2016, klokken 21:08
Men det er vel mulig å legge den i Neutral under kjøring?
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Glidermanlørdag 26. november 2016, klokken 22:51
Dersom de aller fleste elbilprodusenter velger å ikke ha autoseiling, er det da feil? Etter 3 år med Leaf har jeg enda ikke oppdaget at jeg savner det.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadizsøndag 27. november 2016, klokken 03:15
Her er enda en fordel med AE;
Langt kortere levering av bil, allerede nå til sommeren enn hva Tesla3 klarer
Jada, ifølge rykter, men dog:

"Kjent Tesla-analytiker hevder Model 3 blir forsinket med ett år.
Ikke bare forventer han en sen ankomst for Model 3, analytikeren melder også at produksjonstallene blir mye lavere enn forventet.
-Vi står fast ved våre prognoser for Model 3-lansering i slutten av 2018 med 60 000 enheter i 2019 og 130 000 enheter i 2020"

http://itavisen.no/2016/11/25/kjent-tesla-analytiker-hevder-model-3-blir-forsinket-med-ett-ar/
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: TFSEsøndag 27. november 2016, klokken 03:51
Sitat fra: Gliderman på lørdag 26. november 2016, klokken 22:51
Dersom de aller fleste elbilprodusenter velger å ikke ha autoseiling, er det da feil? Etter 3 år med Leaf har jeg enda ikke oppdaget at jeg savner det.
Har man inte använt det någon gång vet man inte vad man saknar, gäller mycket utrustning, t ex ACC..
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: turfsurfsøndag 27. november 2016, klokken 07:51
Autoseiling er ikke noen man ikke kan skjønne hvordan virker det er bare å nøkke bilen i fri. Noen liker det, andre ikke. Det  gjør ikke noe annet en å holde pedalen i null posisjon på i3 f.eks, men man kan slippe å holde foten på pedalen. For meg er en av de store fordelene med elbil enpedalskjøring, så Autoseiling er totalt uinteressant. Men selvfølgelig kunne det vært ett valg som på VW, da hadde det dekt begge leirer.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Amosssøndag 27. november 2016, klokken 10:16
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 27. november 2016, klokken 03:15
Jada, ifølge rykter, men dog:

"Kjent Tesla-analytiker hevder Model 3 blir forsinket med ett år.
Ikke bare forventer han en sen ankomst for Model 3, analytikeren melder også at produksjonstallene blir mye lavere enn forventet.
-Vi står fast ved våre prognoser for Model 3-lansering i slutten av 2018 med 60 000 enheter i 2019 og 130 000 enheter i 2020"

http://itavisen.no/2016/11/25/kjent-tesla-analytiker-hevder-model-3-blir-forsinket-med-ett-ar/

http://www.fool.com/investing/general/2016/02/13/stop-assuming-teslas-model-3-will-be-late.aspx?source=iedfolrf0000001 (http://www.fool.com/investing/general/2016/02/13/stop-assuming-teslas-model-3-will-be-late.aspx?source=iedfolrf0000001)
SitatStop Assuming Tesla's Model 3 Will Be Late

Joda, fullt mulig at bilen ikke leveres fra og med 1. juli neste år, og fullt mulig de ikke klarer å produsere fullt så mange biler i året som de ønsker, men over ett år forsinket uten å vise til noen grunn til denne forsinkelsen annet enn at han "tror" det? Og 60k biler i 2018 (der målet er 500k for S+3+X)? Og kun 130k for 2019? Her burde han kunnet peke på helt klare store problemer Tesla måtte ha for å begrunne dette bedre. Det kan jeg ikke se at han gjør.

Men joda, Ampera-e vil leveres før Model 3, men ikke fullt så drastisk mye tidligere som denne "analytikeren" påstår.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Hansisøndag 27. november 2016, klokken 10:17
"Autoseiling" vil vel teoretisk kunne aktiveres OTA? Men det er antageligvis tvilsomt at de vil gjøre det når de har valgt en "strategi"
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: bmw2002søndag 27. november 2016, klokken 12:06
Slik jeg ser det har bilen følgende fordeler:

- Eneste billige alternativ med lang rekkevidde
- Relativ sprek og morsom å kjøre (det er også i3)
- God plass til å være en liten bil (kanskje ikke så viktig)

Ulemper:
- Interiør og seter på linje med bensinbiler til 150 000
- Ikke spesielt mye spennede ekstrautstyr (bortsett fra kameraspeil som kanskje ikke kommer i Europa)

Personlig skulle jeg ønske GM kunne tatt $1000-2000 ekstra i pris for å få et interiør på nivå med Astra eller bedre.  Evt tilby muligheter for bedre seter med skikkelig skinn som opsjon.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Counterpointersøndag 27. november 2016, klokken 12:28
Kort oppsummert er fordelen med Ae at det er en rimelig bil med lang rekkevidde, mens ulempen er at det er en rimelig bil med lang rekkevidde

Forøvrig er jeg helt enig med bmw2002

Om M3 blir forsinket gjør ikke det noe for oss som kan kose oss med Ae i ventetiden
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AppleKnockersøndag 27. november 2016, klokken 13:46
Seter, pheter... Smak og behag.

Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk. Ellers virker Opel Ampera-e som mye bang for the buck.

Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Trond.msøndag 27. november 2016, klokken 17:40
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Seter, pheter... Smak og behag.

Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk. Ellers virker Opel Ampera-e som mye bang for the buck.
Jeg ser vel egentlig bare to fordeler sammenliknet med nye e-Golf og det er størrelsen på "tanken" og takrails.

Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf), mangel på ACC, manglende lyktespyler, høyere luftmotstand, manglende varmepumpe, antatt flere barnesykdommer (ny modell vs. facelift fra anerkjent produsent...sikkert som banken  ;) )

Er usikker på hvor stor vekt jeg skal legge på de to fordelene, og det avhenger litt av hva prisen blir på bilene. Ampera-e bør etter min vurdering koste mindre enn e-Golf med samme utstyrsnivå. De som absolutt må ha 500 km rekkevidde vil sikkert vurdere annerledes og kan svelge flere kameler  :)
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadizsøndag 27. november 2016, klokken 17:59
Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Seter, pheter... Smak og behag.

Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk. Ellers virker Opel Ampera-e som mye bang for the buck.
Jeg ser vel egentlig bare to fordeler sammenliknet med nye e-Golf og det er størrelsen på "tanken" og takrails.

Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf), mangel på ACC, manglende lyktespyler, høyere luftmotstand, manglende varmepumpe, antatt flere barnesykdommer (ny modell vs. facelift fra anerkjent produsent...sikkert som banken  ;) )

Er usikker på hvor stor vekt jeg skal legge på de to fordelene, og det avhenger litt av hva prisen blir på bilene. Ampera-e bør etter min vurdering koste mindre enn e-Golf med samme utstyrsnivå. De som absolutt må ha 500 km rekkevidde vil sikkert vurdere annerledes og kan svelge flere kameler  :)
Egolf får vel "bare" 35 kWh mot AmperaE 60 kWh batteri, en så pass stor forskjell som ikke bare handler om kjørelengde pr lading, men mye mer fleksibel bruk av varme/kjøling på turene og friere bruk av aktiv, raskere kjøring. 

En annen fordel AE har over kommende e-golf er lademulighet på 7.2kW mot egolf fortsatt kun 3.6kW.

Og e-golf daffer opp til 100 på på 9.2 sek mot AE sin GTI tall på 7 sek...!

Men interiørkvalitet på e-golf er nok et godt hakk over AE .

Prismessig må Opel, slik de ved flere anledninger antydet, legge seg på et positivt lavt nivå, utgangsprisen bør ikke  være over 299000kr
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Trond.msøndag 27. november 2016, klokken 18:54
Nye e-Golf får 7,2 kW lader og kraftigere motor. Aksellerasjonen er åpenbart fortsatt dårligere enn for Ampera-e, men god nok til at du kan være først ute av lyskrysset  og til å gi sikre forbikjøringer.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Gurbasøndag 27. november 2016, klokken 19:00
På en elbil er det vel rekkevidde som er nummer 1, 2 og 3 på listen.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Gnilresøndag 27. november 2016, klokken 19:03
Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf)....
Han fra Opel jeg snakket med ved presentasjonen av Opel Ampera-e i Oslo sa at bilen blir utstyrt med Xenon-lys. Når jeg eksplisitt spurte om det var Bi-Xenon fikk jeg ikke noe godt svar, men jeg forstod at lysene blir bra. Vil ikke det bli bedre enn LED-lysene på Golf ?
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: S4esøndag 27. november 2016, klokken 19:29
Rekkevidde til å kunne kjøre til hytta uten stopp og i god fart uten angst.
Under halve prisen av en Tesla (som er eneste alternativet p.t.)
Konstruert fra bunn som en elbil med veldig god plass innvendig i forhold til størrelse. Tester indikerer veldig gode kjøreegenskaper.
Integrasjon iPhone/Android.
Store bakluke og rails.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Trond.msøndag 27. november 2016, klokken 19:56
Sitat fra: Gnilre på søndag 27. november 2016, klokken 19:03
Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf)....
Han fra Opel jeg snakket med ved presentasjonen av Opel Ampera-e i Oslo sa at bilen blir utstyrt med Xenon-lys. Når jeg eksplisitt spurte om det var Bi-Xenon fikk jeg ikke noe godt svar, men jeg forstod at lysene blir bra. Vil ikke det bli bedre enn LED-lysene på Golf ?
Når VW kommer med en facelift med nyutviklede LED lykter som erstatter Xenon, så antar jeg at det er en forbedring. Det er ikke nødvendigvis dårlig lys på Ampera-e, men ved kjøring på saltet vei uten lyktespylere, så vil nok lyset bli kraftig redusert.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Lyse Tankersøndag 27. november 2016, klokken 21:33
Lyktespylere er vel påbudt i Norge.
Jeg kjører Leaf for tiden og synes det er veldig behagelig med en bil som man kommer seg lett inn og ut av, i motsetning til Model S med sine store dører og lave sittestilling for ikke å snakke om bredden.
Som nevnt tidligere er Ampera-e en helt ny bil og vi vet ikke sikkert hva vi får, men bilen har jo garanti som alle andre og etter hva jeg har lest er også mye av elektronikken levert av LG som har produsert batteriene.
Men det neste året vil mye nytt presenteres, også oppgraderinger av nåværende modeller, men i alt dette vil nok AE hevde seg meget godt.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Counterpointersøndag 27. november 2016, klokken 22:12
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk.
Der kan du stryke den ulempen.

CCS nettverket med ca 400 ladere og dette er raskt stigende og skal etterhvert være på alle hovedfartsårer med to stykker hver 50. km

Standardisert og velfungerende.

Til sammenligning har Tesla 200 ladere som også raskt stiger i antall .....
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: ASsøndag 27. november 2016, klokken 22:32
Sitat fra: Gnilre på søndag 27. november 2016, klokken 19:03
Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf)....
Han fra Opel jeg snakket med ved presentasjonen av Opel Ampera-e i Oslo sa at bilen blir utstyrt med Xenon-lys. Når jeg eksplisitt spurte om det var Bi-Xenon fikk jeg ikke noe godt svar, men jeg forstod at lysene blir bra. Vil ikke det bli bedre enn LED-lysene på Golf ?

I den interaktive videoen på opel.no står det at bilen får LED-lys som standard. Uten at det er mer utdypet om det blir samme som matrix-lysene som i bla. astra. Kan jo også være snakk om baklys eller DRL.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: S4esøndag 27. november 2016, klokken 22:53
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.

Har ikke Tesla selv, men supercharger konseptet er uten tvil en solid fordel på langtur.
Vi reiser 1-2 ganger til København og da er det ikke tvil om at jeg heller ville hatt en Tesla.  Men ellers bør en Ampera fungere utmerket og vi vil trolig veldig sjelden benytte noe annet en hjemmeladning.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Counterpointersøndag 27. november 2016, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.
Kan vi godt ta nå.

Kjørte tur retur Hallingdal med P90DL for et par uker siden. Har kjørt samme tur flere ganger med Soul (Chademo ikke CCS men samme fart og pris.....)

Hva var det du ville diskutere?

Begge nettverk har sine klare fordeler og ulemper slik jeg ser det.

Ville selvfølgelig helst hatt gratis SC, men det er fordeler med å ha ladere "overalt" noe utbredelsen av Chademoadapter til Tesla viser tydelig
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadizmandag 28. november 2016, klokken 01:47
Kan se for meg at vi drar flest langturer med AE på 30-25mil, da blir det ingen ladestopp.
Så blir det sannsynligvis en del turer på 50 mil med AE,
da vil det være behov for maks 1 ladestopp, i kanskje 20 min.

På et slikt bruksmønster blir det ikke så stor forskjell bruk av på Fortums ladenettverk og SC ladenettverket.

Skal ungene  med i bilen på tur blir det uansett flere uregelmessige stopp i tillegg, slik at forskjellen  på total reisetid blir enda mindre.

Med dagens kortrekke elbiler er reisetider og ladestopp helt annerledes for slike turer.
AE vil utgjøre en vesentlig forskjell i positiv retning sånn sett
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: turfsurfmandag 28. november 2016, klokken 06:31
Jeg vil si at AE er uproblematisk på tur i Norge. Man har såpass mye rekkevidde at man kan ta litt tidlig ladestopp, og kjøre videre hvis kø / tekniske problemer som fremdeles er en utfordring.

Motorveicruising nedover Europa er en helt annen diskusjon. Standardisering av betaling og lokasjon er den største utfordringen slik jeg ser det på slike turer. Og på motorvei blir ladehastighet ett ankepunkt for AE og (hvis man ikke kjører i bobil fila da).
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Øyvind.hmandag 28. november 2016, klokken 08:32
Sitat fra: knut.aulie på søndag 27. november 2016, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.
Kan vi godt ta nå.

Kjørte tur retur Hallingdal med P90DL for et par uker siden. Har kjørt samme tur flere ganger med Soul (Chademo ikke CCS men samme fart og pris.....)

Hva var det du ville diskutere?
Om du har brukt både CCS(evt. CHAdeMO) og Supercharger-nettverket på langtur har du nok en god formening om fordeler og ulemper ja :) Spesielt utfartshelger.

Utgangspunktet for min kommentar var påstanden om at det ikke var en ulempe at bilen kom uten tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk.
Bilen har riktignok tilgang til en standardisert plugg, men der stopper det. Jeg trenger ikke gå i detalj rundt alt som ikke er standardisert rundt lading på kommersielle nettverk. Du vet selv hvordan bruk av nettverkene oppleves i praksis, hvor mange ladere som settes opp per lokasjon, hvor mange elbiler som kommer fremover med lang rekkevidde (og dermed trøkk på laderne) etc.

Om 2-3 år TROR jeg CCS kan kalles velfungerende, i hvert fall i Norge. På sikt er vi altså enige. Men i det korte perspektiv kan ikke CCS og Supercharger-nettverket sammenlignes. Klart man kommer seg rundt med CCS også. Men ikke like bekymringsfritt. Noe som er helt greit for en del, men ikke for alle.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: eratomandag 28. november 2016, klokken 10:07
Skal ha bilen som nr 2 bil med fleste kjøreturer under 30 minutter og uhyre sjelden, kanskje aldri, kjøreturer over 2-2,5 time. Som nr 2 bil er jeg heller ikke villig til å betale mer enn ca 300'.

Kunne jeg leve med 25kwh batteripakke og mer fancy utførelse innenfor samme prisramme? Jeg har tenkt en del på det nå når det dukker opp alternativer, men er skeptisk til det til tross for at jeg sjelden vil ha rekkeviddeproblemer med 25 kwh.

Problemet slik jeg ser det er behovet for å holde en slik batteripakke kontinuerlig toppet opp for å kunne ha nytte av bilen uten stadig planlegging av bruksmønster. En av fordelene med 60 kwh er fleksibiliteten mhp opplading. Med 1 – 2 ganger nattopplading i uken på 10-16 Ampere i garasjen vil vi alltid ha en bil tilgjengelig som kan brukes til det meste (og den vil brukes mye til jobbkjøring, turer til hytta (1 t og 40 min) og lignende) – og uten at vi er avhengig av opplading der vi skal for å komme oss hjem igjen. Dette vil trolig også ha betydning for levetiden på batteriet.

Så ja, dette vil fungere selv om man alltid ville kunne ønske seg noe mer fancy-schmansy rent interiørmessig. Men så lenge prio 1 er rekkevidde og total kostnadsramme er dette mer enn greit nok. Men noe voldsomt sterke følelser vekker ikke bilen (det ville kanskje ikke noen andre biler i denne klassen gjøre heller) – selv om den hadde ganske sneisent eksteriør innenfor de lett klumpete rammene som bilkategorien (kompaktbil) medfører. Og jeg regner med en ganske positiv kjøreopplevelse når vi endelig får kjørt bilen.

Å gjøre noen endringer i bestillingen er derfor uaktuelt, jeg tror konkurrenter i prisklasse/rekkeviddesegmentet enda ligger en del frem i tid. Å bytte komforten ved 60 kwh batteripakke med et mindre plastpreget interiør er i hvert fall ikke aktuelt. 


Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: ClasTmandag 28. november 2016, klokken 10:17
Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Gi litt gass og batteri-kapasitet raser nedover... med el bil er det kun en ting som gjelder og det er stort nok batteri, om setene er litt dårlige får så helelr være.
Men jeg har bestilt denne som nr 2 bil, så blir kun små kjøring som står i fokus på denne + til/fra jobb på kona.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Trond.mmandag 28. november 2016, klokken 12:29
Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 10:17
Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Ja, jeg har hatt et antall biler som C-Zero, Zoe, Soul, Leaf 30 kW, e-Up, i3 -60Ah, i3 94 Ah siden 2012, så et visst grunnlag for å uttale meg synes jeg at jeg har. Så hvis Reva kunne leveres med 70 kW batteri, så ville du gått for den ?  ;)
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Trond.mmandag 28. november 2016, klokken 12:34
Sitat fra: Lyse Tanker på søndag 27. november 2016, klokken 21:33
Lyktespylere er vel påbudt i Norge.
Lyktespylere er ikke påbudt i Norge. BMW i3 og Renault Zoe har ikke lyktespylere. Men det er mulig at det er påbudt i Europa sammen med Xenon lys. I så fall burde Ampera-e utstyres med det, men jeg tror ikke Bolt har det.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: ApeXmandag 28. november 2016, klokken 13:04
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.

Kjørte nylig langtur med i3 på 1000 km med samboer og 2 barn. De ladestoppene vi hadde ble gjerne kombinert med spising eller å strekke litt på beina og varte i 25-40 minutter. Tre ladestopp på 500 km føltes ikke som noe stort problem, og det var heller ingen kø ved laderne. Hadde sikkert holdt å lade en eller to ganger med en Tesla, men kan ikke si at vi sitter igjen med en opplevelse av at det på noen måte var plagsomt mye/lange stopp. Med unger baki hadde vi nok uansett stoppet når vi gjorde, og stoppene hadde nok vært omtrent like lange.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Amossmandag 28. november 2016, klokken 13:36
Sitat fra: TM på mandag 28. november 2016, klokken 12:34
Lyktespylere er ikke påbudt i Norge. BMW i3 og Renault Zoe har ikke lyktespylere. Men det er mulig at det er påbudt i Europa sammen med Xenon lys. I så fall burde Ampera-e utstyres med det, men jeg tror ikke Bolt har det.

Lyktespylere er påbudt i Norge/EØS dersom lysene gir mer enn 2000 lumen (mener jeg å huske). Dersom de er mindre lyssterke enn dette så er det lov å droppe. Dette er grunnen til at i alle fall Tesla utstyrer biler for EØS området med mindre lyssterke frontlys enn det de leverer i USA da de ikke har lyktespylere og automatisk nivåjustering.  Ikke utenkelig at det samme gjelder også andre merker.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Crownmandag 28. november 2016, klokken 13:46
Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 10:17
Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Gi litt gass og batteri-kapasitet raser nedover... med el bil er det kun en ting som gjelder og det er stort nok batteri, om setene er litt dårlige får så helelr være.
Men jeg har bestilt denne som nr 2 bil, så blir kun små kjøring som står i fokus på denne + til/fra jobb på kona.

Vi har Leaf 30kWh som nr 2-bil, dvs det er den som får klart flest turer og km (20.000km i året) så strengt tatt er det vel nr 1 bil. Har aldri vært i nærheten av rekkeviddeangst eller at den har måttet stå fordi det har vært for lite batteri igjen for dagen, så jeg er nesten fristet til å snu spørsmålet ditt, har du hatt elbil som nr 2-bil før, og da hvilken?

Når vi nå skulle ha en bil til av samme type, var dermed vestentlig lengre rekkevidde ikke så høyt på listen. Fortsatt snakker vi mindre biler uten 4WD, stor plass og hengerfeste. Hyundai Ioniq går utenpå Ampera-E på omtrent alt utenom batterikapasitet og 0-100, spesielt er det jeg har sett av interiørkvalitet og utstyrsmengde vesentlig bedre, i tillegg får jeg den i neste uke og ikke om 7-8-9mnd eller mer. Den er den nok også billigere enn Ampera-E blir, pluss det jeg sparer på de månedene jeg ellers måtte kjørt fossilbilen. Så for oss var det også helt banalt. Folk har forskjellige behov, og de fleste har faktisk i praksis ikke behov for mer enn 200km faktisk rekkevidde i det daglige.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadizmandag 28. november 2016, klokken 14:51
Elbilsituasjonen er i stor kontinuerlig endring, det som var riktig for noen måneder siden, er ikke nødvendigvis riktig nå. Ladenettverkene til GK og spesiellt Fortum utbygges langt raskere en tidligere, og med langt flere hurtigladere pr lokasjon. De siste ukene har de åpnet mange lokasjoner med opptil 5 hurtigladere pr lokasjon, og utvidet andre steder med flere ladere. Steder som sentrale østlandet har bare de siste månedene blitt så utbygget, at jeg har sluttet sjekke kø og driftstatus på ChargeAndDrive kartet.  Denne hurtigladeendringen for Chademo og CCS tar ikke 2-3år, men er god nok innen maks 1 år med denne utbyggingstakten.

Så har folk selvfølgelig ulikt transportbehov mtp plass, kjørelengde, frekvens, og familiesituasjon.

Derfor blir det vansklig å vurdere hvilke kortrekke-elbiler som vil funke idagens situasjon og også fremover i en stadig endret transportsituasjon.

Men det AmperaE gjør, er å levere en løsning allerede nå som vil dekke de fleste variabler langt frem tid, i prinsipp alene takket være den store batteripakken i en kompakt og smart paketert bil. Med alle de andre kortrekkemodellene er det pluss og minus som gjør bilen mindre fleksibel i bruk

Dermed er AmperaE foreløpig det smarteste valget for mest mulig fleksibel transport i tiden nå og fremover.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: ClasTmandag 28. november 2016, klokken 14:59
Sitat fra: TM på mandag 28. november 2016, klokken 12:29
Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 10:17
Mye artig lesing her. Å i det hele tatt vurdere E-golf med litt bedre interiør kontra skikkelig batteripakke blir for meg helt banalt... Har dere kjørt noen EL biler i det hele tatt ?
Ja, jeg har hatt et antall biler som C-Zero, Zoe, Soul, Leaf 30 kW, e-Up, i3 -60Ah, i3 94 Ah siden 2012, så et visst grunnlag for å uttale meg synes jeg at jeg har. Så hvis Reva kunne leveres med 70 kW batteri, så ville du gått for den ?  ;)

Hehe..nei..ville nok ikke valgt den. Men så dårlig kan vel ikke AE være ?
Har aldri eid elbil, men prøvd de ut ganske grundig, og batteripakke må være pri 1 2 og 3 synes jeg.
To forbikjøringer på landevei og man ser "tanken" tømmes....føles ikke bra. Og ligge bak en traktor i flere km pga jeg ikke har nok strøm til å foreta en forbikjøring passer ikke meg.
Har selv kjørt store modeller fra Audi/BMW/Mercedes de siste 20 årene, så om det er Golf eller Opel så føles det uansett ut som billig plastikk.
Men at setene får så hard kritikk var jo ikke bra....ser den.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadizmandag 28. november 2016, klokken 15:04
Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 14:59

Har aldri eid elbil, men prøvd de ut ganske grundig, og batteripakke må være pri 1 2 og 3 synes jeg.

Stor batteripakke ER prio 1 2 og 3.
Etter du har kjørt elbil i flere år går du til slutt grundig lei av å alltid sjekke ladestatus og passe på oppladet elbil for morgendagens kjørebehov OG de uforutsette kjøringen som alltid oppstår.

Du kan aldri få nok kWh i en elbil!
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: DagfinnNmandag 28. november 2016, klokken 15:54
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 28. november 2016, klokken 15:04
Sitat fra: ClasT på mandag 28. november 2016, klokken 14:59

Har aldri eid elbil, men prøvd de ut ganske grundig, og batteripakke må være pri 1 2 og 3 synes jeg.

Stor batteripakke ER prio 1 2 og 3.
Etter du har kjørt elbil i flere år går du til slutt grundig lei av å alltid sjekke ladestatus og passe på oppladet elbil for morgendagens kjørebehov OG de uforutsette kjøringen som alltid oppstår.

Du kan aldri få nok kWh i en elbil!
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AppleKnockermandag 28. november 2016, klokken 19:08
Sitat fra: knut.aulie på søndag 27. november 2016, klokken 22:12
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk.
Der kan du stryke den ulempen.

CCS nettverket med ca 400 ladere og dette er raskt stigende og skal etterhvert være på alle hovedfartsårer med to stykker hver 50. km

Standardisert og velfungerende.

CCS er fint det, men hvis elbilen virkelig skal erstatte kreftkjerra er det langt igjen. To ladestasjoner er en vits når det er utfart. Da kan man snakke om "ladekøangst". Utenfor Norge tror er det langt fra standardisert mht til betalingsløsninger. Prøv deg på Danmarkstur med Ampera-e du  ;D

Tesla SuC ligger milevis foran. Hovedpoenget er ikke at det er gratis, men at det funker uten tull og er utbygd på en helhetlig måte for å dekke et behov. Ikke for at alle 139 aktører som driver med CCS lading skal tjene penger.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: turfsurfmandag 28. november 2016, klokken 20:22
Sitat fra: DagfinnN på mandag 28. november 2016, klokken 15:54
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
Sleng på en diger campingvogn og ta en tur på motorvei, så vil nok 200kWh være snaut og. F.eks. To uker på ferie med mye småkjøring uten lademuligheter. Snaut da og. Skulle gjerne spart meg for tre turer på SC i fjor, selv om det var god mat i Modena.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: jkirkebomandag 28. november 2016, klokken 22:08
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 28. november 2016, klokken 19:08
Prøv deg på Danmarkstur med Ampera-e du  ;D

Danmarkstur kunne jeg gjerne tatt med Leafen. Hadde begynt med en av danskebåtene, litt avhengig av hvor jeg skulle. Det hadde jeg nok gjort om jeg skulle kjøre Teslaen også. Tilsvarende hadde nok en europaferie begynt med f.eks Kiel-ferga.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AppleKnockermandag 28. november 2016, klokken 22:45
Hadde ikke trengt å ta med bilen engang om du bare skulle til Fredrikshavn for å handle rullings, flesk og duppe! ;D

Hvis en Tesla eier vil kjøre til Spania på impuls, er det bare å sette seg i bilen. Alle andre med elbil må sette av 14 dager for å fikse tilgang til et virrvarr av ladeløsninger og be til høyere makter at alt fungerer. Innenlands er det ladekøangsten som er verst.

Men alt er mulig. Jeg henviser til forummedlemmet som kjørte trilling til Spania.

Men mitt hovedpoeng var imidlertid at jeg ikke klarer å finne særlig mange feil ved Ampera-e. Men at Opel ikke har sitt eget SuC nettverk er åpenbart en ulempe når man sammenligner med Tesla.

Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Counterpointertirsdag 29. november 2016, klokken 00:31
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 28. november 2016, klokken 15:04
Du kan aldri få nok kWh i en elbil!
Amen
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Counterpointertirsdag 29. november 2016, klokken 00:39
I forhold til utenlandstur så har utvilsom SC et megastort fortrinn foran Css/Chademo. Det er jeg helt enig i. Tenkte ikke på det en gang.

Men det er lys i tunellen. EU har nå vedtatt at type 2 kontakt ("Menekes") skal bli påbudt standard.

Forøvrig må jeg bemerke at det ikke er bare bare å fylle fosilt utenlands alltid. Har kjørt både biler og motorsykler på tre kontinenter og det er jammen ymse løsninger, og dette har vi holdt på med i over 100 år.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Riotirsdag 29. november 2016, klokken 01:39
Type 2 er vedtatt for normallading, og CCS/Combo er vedtatt for hurtiglading.

ALLE nye (selv Teslas nye hurtigladere) SKAL også tilby CCS/Combo i fremtiden.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadiztirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2016, klokken 20:22
Sitat fra: DagfinnN på mandag 28. november 2016, klokken 15:54
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
Sleng på en diger campingvogn og ta en tur på motorvei, så vil nok 200kWh være snaut og. F.eks. To uker på ferie med mye småkjøring uten lademuligheter. Snaut da og. Skulle gjerne spart meg for tre turer på SC i fjor, selv om det var god mat i Modena.
Nei det er ikke nok, fyren som i år 2025 skriver innlegg på elbilforum og klager over at han gikk tom i sin 200kWh Trilling MarkIII, fordi han glemte å lade en gang hver tredje uke...

SC nettverket fungerer selvsagt bedre idag takket være fravær av betalingsproblematikk siden den er forhåndskjøpt.

CCS og Chademo styres av lokale "småkonger" idag, men det er i endring.

Og poenget er at den endringen og konsolideringen vill komme mye raskere enn vi tror, hurtigladeselskaper konsoliderer og samarbeider og kjøper opp hverandre i stor fart. Eksempler er bl.a. Fortums store nordiske nettverk, Clever i halve Norden og Vattenfalls InCharge nettverk som er sterkt voksende.
Konkuransen vil i tillegg gjøre små ladetilbydere med sære proprietere systemer fullstendig utkonkurert helt til de gir opp og dør av seg selv (AR) eller går inn i et ladenettverkssamarbeid med felles betalingsløsing eller roaming.

Så om ikke utenlandstur med CCS eller Chademo er sømløst til sommeren, er det nok langt bedre og enklere for alle AmperaE førere til neste sommer.

Da er kanskje et større spørsmål, hvem som orker og gidder å styre med svette bilferier i fremtiden, da tror jeg vi snakker godt voksne ferienerder som bruker bil av gammel vane istedenfor å slappe av med lyntog rundt i hele Europa.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: tuttitirsdag 29. november 2016, klokken 08:12
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2016, klokken 20:22
Sitat fra: DagfinnN på mandag 28. november 2016, klokken 15:54
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
Sleng på en diger campingvogn og ta en tur på motorvei, så vil nok 200kWh være snaut og. F.eks. To uker på ferie med mye småkjøring uten lademuligheter. Snaut da og. Skulle gjerne spart meg for tre turer på SC i fjor, selv om det var god mat i Modena.
Nei det er ikke nok, fyren som i år 2025 skriver innlegg på elbilforum og klager over at han gikk tom i sin 200kWh Trilling MarkIII, fordi han glemte å lade en gang hver tredje uke...
I markIV har man fått solceller på taket så ladebehovet er i praksis nå borte. Men han er sikkert ikke fornøyd ennå da rekkevidden ennå ikke holder til indre Mongolia med henger og takboks i 150 km/t.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 29. november 2016, klokken 08:38
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
SC nettverket fungerer selvsagt bedre idag takket være fravær av betalingsproblematikk siden den er forhåndskjøpt.
Såfremt det er ledig er det alltid bare å plugge i. Ladingen er i gang få sekunder etter at bildøren er åpnet. Med en hastighet på opptil 118kW.

Men jeg vil tro CCS standarden også støtter avlesning av bil slik at man i fremtiden automatisk får faktura (eller belaster kortet) hos den operatøren man plugger i.
Istedenfor det glade kaos man har i dag med brikker og andre autentiseringsmetoder utviklet for å straffe de som skal lade  ;D
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: bmw2002tirsdag 29. november 2016, klokken 11:15
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
Da er kanskje et større spørsmål, hvem som orker og gidder å styre med svette bilferier i fremtiden, da tror jeg vi snakker godt voksne ferienerder som bruker bil av gammel vane istedenfor å slappe av med lyntog rundt i hele Europa.

Lan Marie og co fra MDG benyttet vel tog for å dra på konferanse i Barcelona i sommer. Tok vel flere dager og massevis av togbytter.

Tog blir nok aldri noen vellykket ferieform så lenge man må bytte tog og slepe bagasje frem og tilbake.  Da er det tross alt mye lettere med bil.

Tar alltid Kielferga hvis vi skal på bilferie, da er det tross alt ikke mange timer kjøring før man er det fleste steder i Europa.

Bilen er også det mest miljøvennlige transportmiddelet selv på bensin hvis man ikke skal reise kun i Sør-Norge der togene går på fornybar energi.

Men de fleste jeg kjenner tar nok flyet uansett, og så lenge politikerne ikke tør å gjøre noe vesentlig med prisene på flybilletter skjønner jeg ikke hvorfor de driver og maser om prisene på bensin og diesel. Det skal tross alt ikke mange flyturer til før man slipper ut mer enn en privatbil gjør i året.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 29. november 2016, klokken 11:49
Vi vurderer bilferie neste sommer (til England). Sjekket derfor pris med colorline for familien for å starte og slutte i Kiel. Endte på ca 15.000,- tur/retur.

Godt betalt for å ta strekket gjennom Sverige og Danmark da :)
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: tuttitirsdag 29. november 2016, klokken 12:07
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:49
Vi vurderer bilferie neste sommer (til England). Sjekket derfor pris med colorline for familien for å starte og slutte i Kiel. Endte på ca 15.000,- tur/retur.

Godt betalt for å ta strekket gjennom Sverige og Danmark da :)
Har du også sjekket fergen mellom Gøteborg og Kiel?
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 29. november 2016, klokken 12:50
Sitat fra: tutti på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:07
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:49
Vi vurderer bilferie neste sommer (til England). Sjekket derfor pris med colorline for familien for å starte og slutte i Kiel. Endte på ca 15.000,- tur/retur.

Godt betalt for å ta strekket gjennom Sverige og Danmark da :)
Har du også sjekket fergen mellom Gøteborg og Kiel?

Faktisk ikke klar over at det gikk ferge fra Gøteborg til Kiel :) Vi begynner gjerne danmarksturene fra hytta som ligger rett syd for Strømstad i Sverige. Gøteborg er således kort reisevei.

Sjekket datoene for Gøteborg-Kiel. Der slipper jeg unna med ca 7.000,- tur/retur. Avstanden Gøteborg-Kiel via Helsingør er drøye 600km/7 timer kjøring.
Så fortsatt fristende å kjøre, men en avveining ift. praktiske forhold.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: tuttitirsdag 29. november 2016, klokken 12:55
7000 er høy pris ja. Jeg har kjørt den tidligere med bil for 3000 t/r. Jeg tror allikevel at en fergetur er en fin start/avslutning (og til ca. 1/2 pris av Colorline). Jeg kaller det vinruta, siden så mange svensker pleier å fylle bilene sine med massevis av vin :)
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: AmocoCadiztirsdag 29. november 2016, klokken 13:36
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:15
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
Da er kanskje et større spørsmål, hvem som orker og gidder å styre med svette bilferier i fremtiden, da tror jeg vi snakker godt voksne ferienerder som bruker bil av gammel vane istedenfor å slappe av med lyntog rundt i hele Europa.

Lan Marie og co fra MDG benyttet vel tog for å dra på konferanse i Barcelona i sommer. Tok vel flere dager og massevis av togbytter.

Går sikkert an å sykle på ferie også for den som er sprek, i tilegg vil bakdelen ha godt av trimmen , så sitter man i tillegg bedre i AmperaE etterpå!

Er ellers en del oppmerksomhet rundt MDG sitt styremøte,
det kan bli en sykkeltur på 87 timer og er da helt utslippsfri.

"30.000 mener MDG bør sykle til Narvik
Omstridt landsstyremøte skaper storm på sosiale medier."

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/30000-mener-mdg-br-sykle-til-narvik/3423287632.html
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Trond.mtirsdag 29. november 2016, klokken 14:10
Sikkert interessant for en del, men det er utolig hvor langt utenfor temaet man kan komme i et sånt forum ;)
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Olemanntorsdag 01. desember 2016, klokken 16:35
Ja, sånn er det nok....mitt forslag til å løse dette er å la folk få en sjanse til å tenke seg om, ved at deres innlegg sendes dem pr epost, f.eks. 3 ganger, med 1 times mellomrom, før det publiseres i noe forum tidligst 3 timer senere. Eposten vil stille følgende spørsmål;  Mener du fortsatt at verden trenger det du nå er i ferd med å poste?  Klikk JA eller NEI.
(Denne ville gjort Facebook hyggeligere og......)



Sitat fra: TM på tirsdag 29. november 2016, klokken 14:10
Sikkert interessant for en del, men det er utolig hvor langt utenfor temaet man kan komme i et sånt forum ;)
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Lyse Tankerlørdag 03. desember 2016, klokken 22:29
Min oppsummering av det positive med Ampera-e er:

1. Forholdsvis stor batteripakke.
2. Praktisk størrelse på bilen.
3. Veldig god plass i lengderetningen.
4. Gunstig pris. (Ikke offentliggjort ennå)
5. Fleksibel lastemuligheter.
6. Hurtiglader og forholdvis rask AC lader. (50 og 7,2 kW)
7. Sprek bil.
8. Konstruert som elbil.
9. Omfattende instrumentering.

Ugunstige ting med Ampera-e:

1. Lite bagasjerom. (Når kommer tilsvarende stasjonsvogn)
2. Ny bil uten erfaringer med barnesykdommer.
3. Litt billig interiør.
4. Stor luftmotstand i forhold til de beste nye biler.

Jeg vil på samme måte som andre gjennom innlegg her underskrive på hvor viktig størrelsen på batteripakken er. Om den er 40, 50 eller 60 kWh tror jeg avhenger av kjøremønster, men for min del ville jeg valgt den største, uten tvil etter 2,5 år med 24 kWh Leaf :-)
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Trond.msøndag 04. desember 2016, klokken 07:44
Enig den oppsummeringen, og håper du får rett i at prisen blir gunstig.
Nå skal visstnok VW åpne salg av den nye faceliften kommende uke. La oss håpe det er dette Opel Norge venter på før de offentliggjør sin pris.
Tittel: Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e
Skrevet av: Counterpointersøndag 04. desember 2016, klokken 14:04
Sitat fra: TM på søndag 04. desember 2016, klokken 07:44
Enig den oppsummeringen, og håper du får rett i at prisen blir gunstig.
Nå skal visstnok VW åpne salg av den nye faceliften kommende uke. La oss håpe det er dette Opel Norge venter på før de offentliggjør sin pris.
På visningen av Ae i Oslo varierte guttene med opelgenser mellom at priser kom før jul eller januar.
Kan godt hende de ventet på VW, la oss håpe på det!