Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

55 kWh (400km) i3 konseptbil

Startet av ganton, mandag 21. november 2016, klokken 14:10

« forrige - neste »

ganton

http://www.tu.no/artikler/kapper-ledninger-for-a-gi-lengre-rekkevidde-til-elbiler/364661
Imponerende å få plass til 55kWh i en i3. Ser for meg en framtid der spesialverksteder kan tilby oppgraderinger på eksisterende elbiler :-) (antar at merkeforhandlerne er mest opptatt av å selge nye biler, ikke oppgradere eksisterende)

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Trond.m

#1
Sitat fra: ganton på mandag 21. november 2016, klokken 14:10
http://www.tu.no/artikler/kapper-ledninger-for-a-gi-lengre-rekkevidde-til-elbiler/364661
Imponerende å få plass til 55kWh i en i3. Ser for meg en framtid der spesialverksteder kan tilby oppgraderinger på eksisterende elbiler :-) (antar at merkeforhandlerne er mest opptatt av å selge nye biler, ikke oppgradere eksisterende)
Tror ikke det blir noen lønnsom forretning å oppgradere batteriet i gamle kortrekkevidde-biler, hverken for verksteder eller eiere. Tror volumet er for lite. Det vil nok heller ikke være så lett å få typegodkjent en bil med et batteri som avviker fra standard-batteriet levert fra fabrikk. Det er jo ikke bare bare å ha 30-60 kWh elektrisk energi i en bil. Strøm på avveie er ingen spøk. Men dette er bare noe jeg tror. Skal ikke se bort fra at jeg tar grundig feil  ;)

Amigakongen

@TM
Trur dette kan bli grei butikk for aktørene. Er jo lagd en god del i3, zoe, leaf osv. Må jo være mange hundretusen biler totalt. De første i3'ne burde jo kunne være lønnsomt om noen år?
2015 BMW I3 - 11800km

Trond.m

Ja kanskje du har rett i at blir slik i framtiden. Problemet er vel at bilen faller raskere i verdi enn prisen på batterier. At det noen gang vil lønne seg å bytte en hel batteripakke er derfor høyst usikkert. Svaret vet vi kanskje om en 10 års tid  ;)

AppleKnocker

Finn ut hvor mange som oppgraderer batteriet en 10 år gammel Saxo Electric eller en Think.
Da har du svaret på hvor utbredt batteribytte kommer til å bli.

Det er to showstoppere som i kombinasjon kommer til å føre til at batteribytte aldri blir den mange drømmer om.

1) Når biler når en viss alder har det kommet så mye nytt at de ikke er attraktive lenger. Det skjer gjerne mellom 5-10 års alder, noen ganger før. Det er ingen grunn til å tro at dagens biler vil holde seg bedre. Ingen vil ha Think i dag. Ingen vil ha en I3 i 2025.
2) Det er alltid bedre å selge en hel ny bil, enn ett løst batteri. Man kan sågar argumentere for at bilprodusentene taper ett bilsalg for hvert oppgraderingsbatteri de selger. Det gjelder så lenge batterier er en knappfaktor. Hvis noen finner på noe lurt som gir komisk billige batterier, vil bilprodusentene komme på banen og støvesuge markedet for slike magiske batterier. De vil ha høyere betalingsvilje enn den enkelte forbruker. Dette vil ikke endre seg før det finnes "en milliard" elbiler i verden og prisen på batterier har stupt til en brøkdel av hva det er nå og batterier er overskuddsvare.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Phantom3D

#5
"Finn ut hvor mange som oppgraderer batteriet en 10 år gammel Saxo Electric eller en Think."

Vel jeg har "oppgradert" motorer på flere fossilbiler mye mer en 10 år gamle.

Her i hus har vi en Gammel Pontiac Trans-Am og en gammel Mini Cooper,  ingen av de kan på noen måte konkurrere med moderne biler, de drikker bensin og kjøreegenskapene er heller skremmende. Likevel brukes de daglig på sommerhalvåret, etter så mange år.

Jeg føler i3 faller litt i det samme segmentet som Mini Cooperen, nytenkende og revolusjonerende for sin tid, med gode kjøreegenskaper og ett særegent og pent design. Kanskje noen ønsker å ta vare på en i3 selv om det er uøkonomisk og upraktisk?

Det at BMW har gjort batteribytte på i3 "enkelt" gir meg også håp om at dette er en bil som kan vare lenge.

Det sagt så er jeg veldig enig med AppleKnocker, normen blir nok at folk heller bytter bil.

Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Ingeniøren

Sitat fra: Phantom3D på tirsdag 22. november 2016, klokken 22:16
"Finn ut hvor mange som oppgraderer batteriet en 10 år gammel Saxo Electric eller en Think."

Vel jeg har "oppgradert" motorer på flere fossilbiler mye mer en 10 år gamle.

Her i hus har vi en Gammel Pontiac Trans-Am og en gammel Mini Cooper,  ingen av de kan på noen måte konkurrere med moderne biler, de drikker bensin og kjøreegenskapene er heller skremmende. Likevel brukes de daglig på sommerhalvåret, etter så mange år.

Jeg føler i3 faller litt i det samme segmentet som Mini Cooperen, nytenkende og revolusjonerende for sin tid, med gode kjøreegenskaper og ett særegent og pent design. Kanskje noen ønsker å ta vare på en i3 selv om det er uøkonomisk og upraktisk?

Det at BMW har gjort batteribytte på i3 "enkelt" gir meg også håp om at dette er en bil som kan vare lenge.

Det sagt så er jeg veldig enig med AppleKnocker, normen blir nok at folk heller bytter bil.

Det kan godt hende at i3'n blir et ikon ja. Bestandige materialer i karosseri og det mekaniske kan greit fikses.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA