Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Min lange vei mot elbil

Startet av Yoak, onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:52

« forrige - neste »

Yoak

Begynte å se på en e-golf på Finn, gikk og prøvekjørte en c-zero. Tenkte billigst mulig ville være best. 150.000 for litt for kort rekkevidde hørtes ikke så "billig", men likte bilen.
Begynte så å sjekke ut Kia Soul da jeg syntes den ser kul ut og gav litt mer "bil" følelse. Tenkte at den kunne overtatt mer av A6 sin jobb enn c-zero.
245.000-255.000 ble jo litt dyrere enn jeg hadde tenkt, tenkte på brukt, men de to som jeg fant under 200.000 glapp begge to.
Begynte å lese meg opp her på forumet. (Skulle jeg aldri gjort;-))
Skjønte at mye var i gjøre på batteri fronten med 50% bedre batteri rundt hjørnet på mange biler.
Vanskelige valg, ble enda flere vanskelige valg.
Så leste jeg om Ioniq. Hørtes jo ut som en bil vi kunne dra på hytta med!
Fikk tilbud på 270.00, uten skinn. Var heldig og fikk prøve kjørt dagen etter.
Likte den veldig godt, kona også.
Men, det var vente tid...
De sa de hadde en inne som ikke var "bestilt" da jeg da vi ville ha hvit.
Den hadde alt og pris uten lader ble 292.000.
Plutselig var jeg oppe i dobbel pris av hva jeg hadde tenkt å bruke på elbil.
Begynte å bli usikker på hvilken bil og hvor mye jeg skulle bruke. Brukt c-zero kanskje? Og vente til Ampera kom?
Fikk pris på Ampera fra 310.000 til 350.000 og 330.00 for bra utstyrt bil.
Aii 50.000 til?
Gikk for å sjekke den Ioniqn til 292.000, men den var nå solgt.
Bestilte til slutt Ioniq uten soltak og sparte 10.000 på det, men må nå vente til februar :-(
Får se hva jeg gjør hvis det dukker opp en brukt Kia til en god pris;-)

Inop

Februar var lenge... Har du spurt om det er andre farger eller utstyrsnivåer som kommer før?

Hvis du skal ha en liten bil ville jeg MYE heller vurdert en eUp fremfor c-zero (eller noen andre av trillingene) :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Yoak

Hei

Mulig det kom noen ekstra biler med en båt i desember.
Eller så så det ut som februar/mars. Jeg sa jeg var villig til å "ta hva som helst" hvis jeg kunne få bil fort.
E-up har jeg ikke sett på. Må jeg sjekke ut. Hva er bedre med den?

HPSE

Sitat fra: Yoak på onsdag 26. oktober 2016, klokken 20:25
Hei

Mulig det kom noen ekstra biler med en båt i desember.
Eller så så det ut som februar/mars. Jeg sa jeg var villig til å "ta hva som helst" hvis jeg kunne få bil fort.
E-up har jeg ikke sett på. Må jeg sjekke ut. Hva er bedre med den?

Har du undersøkt med andre forhandlere? Kan jo være noen som har bestilt inn biler som ikke er solgt..
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Jorgen86

Hør med Even på Auto Elite I oslo, mulig dem kan hjelpe helt suveren service å få der.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Yoak


Inop

#6
SitatE-up har jeg ikke sett på. Må jeg sjekke ut. Hva er bedre med den?

Har ikke kjørt trillingene så jeg skal ikke uttale meg for mye om de, men på papiret er vel eUp bedre på alle måter og den ligger ikke mye over i pris. Vi vurderte begge bilene men strøk trillingene av listen etter å ha sammenlignet sikkerheten mot eUp.

Til info så er det mange importerte eUp'er til salgs. De har 3 år nybilgaranti mot 5 år på bil kjøpt i ny i Norge. Batterigarantien er den samme.

http://elbil.no/elbil/volkswagen-e-up/
http://elbil.no/elbil/peugeot-ion-citroen-c-zero/
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Yoak

Jeg fant en forhandler som hadde en bil med teknikk pakke og skinn som er på båt og blir levert i desember.
Fikk beskjed om at den jeg hadde bestilt mest sannsynlig kom i mars, sender var hyggelig å la meg slippe ut av den kontrakten uten noe problem.
Blir tidlig jul i år:-)

Jorgen86

Hvor endte du opp med å handle deg bil om jeg tør spørre??
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

HPSE

Sitat fra: Yoak på tirsdag 01. november 2016, klokken 18:50

Fikk beskjed om at den jeg hadde bestilt mest sannsynlig kom i mars

Hvilken farge var dette og utstyr? Når ble den bestilt?

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Og hvilken farge/utstyr er det på den du nå har bestilt? :-)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

nr1rayner

Skjønner ikke helt den der Yoak, du skriver at du bestilte en Ioniq, men vurderer annen bil..?
Har du ikke signert en avtale?

Har kun prøvesittet i Up, den er vel ikke så utrolig mye bil, men vesentlig mer enn en trilling.
Trillingen er da grei nok den, men den er liten, føles liten og simpel, korte sitteputer. Gir ganske lik følelse som å kjøre de første bensintrillingene (Aygo, C1, 107), virker som man kjører en bil fra 80/90-tallet som har blitt noe oppgradert..

Venter selv spent på Opel AE og hva enn som måtte komme fra Nissan og andre, men ikke umulig jeg bytter Leafen i en Ioniq. Av det jeg leser fra de som har den leverer den egentlig nok rekkevidde.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yoak

Jeg bestilte først en ioniq med levering i februar/mars og da begynte jeg å vurdere en annen bil pga leveringstid, da jeg hadde fått beskjed om at jeg kunne annulere bestillingen hvis jeg ville.
Nå har jeg funnet en som kan leveres i desember, og inngått en kontrakt på den.
Det har vært mye frem og tilbake, beklager at det ikke har vært så tydelig

nr1rayner

Det forklarte jo litt  ;)
Regner med det var en Ioniq du fant som kan leveres i desember..  ;)

Nei det er jammen ikke lett å velge bil bestandig, uansett drivstoff, men kanskje spesielt elbiler i dag.
Av det jeg forstår av virkelig rekkevidde på Ioniq er det nok et lurt valg nå. Ikke avskrekkende pris heller.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yoak

Ioniq ja. Ringte litt rundt og fant en forhandler som hadde en avbestilling.
Jeg var villig til å Gå for en Ioniq uansett konfigurasjon, (så lenge den ikke hadde soltak) og da var det jo litt enklere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA