Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av KrW, søndag 23. oktober 2016, klokken 00:07

« forrige - neste »

daktari

Ikke samme dimensjoner, men fersk og interessant test av forskjellige dimensjoner i Teknikens Värld. http://teknikensvarld.se/storleken-pa-vinterdack-spelar-den-nagon-roll-550032/

Sammanfattning
Att rycka loss resultatet från ett av deltesterna skulle inte ge så mycket, men när vi samlar det hela så blir bilden tydligare – den minsta tumstorleken är bäst.
När det gäller grepp på vinterväglag så tycker vi även att vår tes har blivit bekräftad. Ett vinterdäck arbetar bättre med en lite högre däcksida, då finns en greppfrämjande flexibilitet som klarar av att arbeta tillsammans med mjukare gummi i slitbanan och det har man verkligen nytta av. Förvisso kan den högre däcksidan i värsta fall innebära ett svampigare uppträdande på torr och våt väg – men det beteendet är tack och lov på utdöende.
Med en lägre däcksida så blir allting hårdare och flexibiliteten försvinner.
Så när allt summeras så är det bara att inse – storleken har betydelse. Av dessa tre testade däck är det klart att minsta däcket vinner.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

spirrevipp

Sitat fra: Frisco på fredag 10. november 2017, klokken 14:43
(snip) men virker som om Tesla har lagt på 20-30% på prisen på 20" vinterdekkene (19" også).

Virker vel mest som at de ikke ønsker å selge vinterdekk. Prisene er jo helt bak mål...  :o
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Quiste1

Er visst bare å være glad for at man bestilte dekk før denne merkelige prisøkningen.  :(
Tesla Y LR bestilt jan 2023, levering feb/mars
Fisker Ocean bestilt jan 2022, levering Q1
EQC Levert sept 2020
Tesla X 75D 7 seter, AP3 solgt
Tesla Y Preformance reservert mars 2020
Tesla 3 i kansellert
Leaf 2013
Leaf 2011 solgt

Jærbuen

Sitat fra: Frisco på fredag 10. november 2017, klokken 14:43
Hadde tenkt å kontakte delivery og spørre om å få byttet fra 20" --> 19" på vinterdekkene jeg har bestilt basert på input fra denne tråden, men virker som om Tesla har lagt på 20-30% på prisen på 20" vinterdekkene (19" også). Noen som vet hva dette skyldes?

Designstudio

Invoice

Hvilke dekk har du bestilt på dine 20" ? Jeg får 19", men var ikke klar over atdet var Cyclone-felger. Kanskje jeg vil bytte? Jeg får Hakka R2 som er piggfritt
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Luring

Eg ligg og vurderer litt fram og tilbake mellom piggdekk og piggfritt.
Einaste aktuelle piggfrie er Goodyear, de to andre på toppen slites altfor fort i mildt klima her på vestlandet.
SitatTest piggfrie dekk
Continental ContiVikingContact 6 SUV - 8
Goodyear Ultragrip Ice SUV Gen-1 -7,5
Nokian Hakkapeliitta R2 SUV - 7,4
Michelin Latitude X-Ice XI 2 - 7
Bridgestone Blizzak DM-V2 - 6,5
Landsail Winter Star - 6,2

Når det gjelder  piggdekk er naturligvis desse betre, men ikkje så mykje.

SitatNokian Hakkapeliitta 8 SUV - 8,6
Continental IceContact 2 SUV  - 8,5
Goodyear Ultragrip Ice Arctic SUV 4x4 - 8,4
Toyo Observe G3-Ice - 7,8
Michelin Latitude X-Ice North - 7,7
Maxxis Arctictrekker 7,4

Kilde: https://www.motor.no/tester/dekktester/motor-test-av-pigg-og-piggfire-vinterdekk-til-suv-2016/

Levetida til et piggdekk er ca det doble av et piggfritt delvis på grunn av hadere gumme samt at at det virkar ned mot grensa på 3mm, det gjer ikkje eit piggfritt.
Ligg piggdekkavgift må ein rekne med.
På våt is er sjølv et slitt piggdekk betre enn ein nytt piggfritt.
Eg kjører på ei del på dårlig veier der salting er tilfeldig, så de aller fleste der kjører i dag piggdekk, så eg veit ikkje om eg vågar piggfritt.

Var det ikkje 42% mindre risiko for dødsulykker med piggdekk enten med piggfritt for ein del år sidan? Nokon som har sett nokon oppdatert statstikk på det eller er det politisk ukorrekt å forske på det?

cirys1

Er det flere i Bergen som ikke har fått sine vinterdekk?
Jeg bestilte med bilen som jeg fikk for ca 2 måneder siden, nå har bilen stått på verksted i i en måned, har fremdeles ikke hørt noe om dekkene. Har purret Tesla flere ganger, jeg skulle bli kontaktet av et dekkverksted i løpet av 2 uker etter utlevering, men har ikke hørt noe enda. Nå kommer jeg ikke til og hente bilen før den står på vinterdekk tenkte jeg.

jokke

Handlet dekk i dag, Dekksjekk Askim.
Continental ContiVikingContact 6 255/45-20 2 stk
Continental ContiVikingContact 6 275/45-20 2 stk

11700kr inklusiv moms

Eventuelt 800kr i tillegg for omlegging

Frisco

Sitat fra: Jærbuen på fredag 10. november 2017, klokken 20:42
Hvilke dekk har du bestilt på dine 20" ? Jeg får 19", men var ikke klar over atdet var Cyclone-felger. Kanskje jeg vil bytte? Jeg får Hakka R2 som er piggfritt

Jeg har bestilt 20" Slipstream med Pirelli. Falt på den gummien da jeg bor i Bærum, og stort sett beveger meg langs aksen Oslo-Drammen. Men som nevnt, vurderte bytte til 19" for å muligens kunne redusere forbruket. Virker ikke spesielt aktuelt nå om jeg må 'kjøpe meg opp' til 19"  etter prisøkning.

Interessant artikkel om forbruk og hjul publisert @elektrec i går
https://electrek.co/2017/11/10/tesla-model-s-model-x-wheel-size-affect-efficency/

EDIT: jeg ser jo nå de tilbyr 19" Pirelli Sottozero PÅ cyclone felger ... iWant!!!! Fyrer av mail til delivery med en gang.
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

jokke

Noen kan anbefale firma i Drammen som legger om dekk på felg?

tryvann

Kjøpte Continental Contivikingcontact 6 XL i dim 275/45-20 og 255/45-20.
Skal ha disse på de originale sommerfelgene som følger med bilen. Får bilen i desember, og kan komme med tilbakemeldinger da. Men de vant NAF-testen nylig, så de må jo være bra.
2014 VW e-UP!
2014 P85+ (solgt)
2017 X75D (lev nov/des)
Model 3 (reservasjon)

Øggen

Kjøre på 255/45-20 foran og bak på Polar Bullet felger. MEGET fornøgd.
Men, Dekkmann som monterte he fyllt dekka med 3.4 Bar. E ikkje det vel mykje?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Baresorgen

Sitat fra: Luring på fredag 10. november 2017, klokken 22:01
Levetida til et piggdekk er ca det doble av et piggfritt delvis på grunn av hadere gumme samt at at det virkar ned mot grensa på 3mm, det gjer ikkje eit piggfritt.
Ligg piggdekkavgift må ein rekne med.
På våt is er sjølv et slitt piggdekk betre enn ein nytt piggfritt.
Eg kjører på ei del på dårlig veier der salting er tilfeldig, så de aller fleste der kjører i dag piggdekk, så eg veit ikkje om eg vågar piggfritt.

Var det ikkje 42% mindre risiko for dødsulykker med piggdekk enten med piggfritt for ein del år sidan? Nokon som har sett nokon oppdatert statstikk på det eller er det politisk ukorrekt å forske på det?

https://www.toi.no/sikkerhet-og-tiltak/redusert-piggdekkbruk-pavirker-i-liten-grad-sikkerheten-article30049-220.html

Piggfritt er like trygt som piggdekk hvis man gjør jobben som sjåfør; vurderer føret og tilpasser fart (evt. dropper utfart). Piggdekk har (når nye og gode) helt klart bedre fremkommelighets- og bremse-egenskaper på is/glatta - men hvis man kompenserer dette med økt fart eller utfart på glassert vei, vil sikkerheten ikke bli noe bedre.

Personlig synes jeg piggfrie dekk holder seg bedre - forskjellen mellom nye og 4-5 år gamle er mindre enn på piggdekk med lik fartstid. Nå skal jeg innrømme at det begynner å bli mange år siden sist jeg hadde piggdekk på egen bil (Citroen CX 1987-mod uten ABS). Piggdekkene er gode som nye, men med mye kjøring på asfalt blir de fort slitt.

Test utført av Motor/NAF: http://www.dinside.no/motor/best-feste-med-piggfritt/61089870

Etter 4-5 sesonger bytter jeg de piggfrie dekkene selv om mønsterdybden er godt over minstemål. Hvor mange sesonger det er vanlig å kjøre piggdekk kjenner jeg ikke til, men trolig ikke over 5 år?
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Oddaa

«– At nye piggdekk er bedre enn piggfritt på is er ingen overraskelse. Men når begge dekkene er slitt, bremser de piggfrie dekkene best både på snø og is, sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester i Motor.

Når dekkene er nye, har piggdekk en klar fordel på is med både kortere bremsetrekning og bedre sidegrep og akselerasjon. På snø presterer dekkene ganske likt, opplyser NAF i en pressemelding.

Det skjer en betydelig forandring når dekkene er slitt til seks millimeter mønsterdybde. De piggfrie dekkene har kortere bremsestrekning på is enn piggdekkene som ble testet. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter mønsterdybde.»

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Ny bil på vei

Ser ut til at Tesla har sett opp prisen på vinterdekkpakkene
Model x 75D bekreftet 29.09. håper den kommer i år

Hrc

Hva kostet 20" Slipstream med Nokian før prisjusteringen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA