Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av KrW, søndag 23. oktober 2016, klokken 00:07

« forrige - neste »

Isbjørn

#15
Har kjøpt fra Dekkmann og tar de med ved henting. PH edition II turbin 20" med Continental IceContact2 255/275 45 R20. Lurer på om jeg skal spørre pent om Tesla skal legge de på eller om jeg gjør det selv utenfor Tesla.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

MiDi

Sitat fra: petersv på fredag 18. november 2016, klokken 21:47
Ta med de hjulene og bytt selv på nærmeste bensinstasjon spør du meg. Eller dekksjappe (hvis det er Drammen du skal hente fra er det en i samme bygget rundt hjørnet.)

MiDi

Den dekkforhandleren har flyttet.

Selv har jeg valgt Viking Contact SUV 6 (255/45-20 og 275/45-20) på Brock B32 (svart matt).

Kim Kim

Tror jeg beholder mine 19" cyclonefelger fra model s med R2. Eneste forskjellen jeg finner fra model X cyclone er at model S cyclone er litt smalere.
Smalere er vel ikke det verste på vinterdekk :)

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

X60dvl

Leveres det bare ut i Drammen? Ble fortalt av han som bestilte at den kom til Rud selv om Drammen kom opp i my tesla.. Har dekk liggende klare på dekkmann over gaten med dekkhotell.
X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Rico

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. november 2016, klokken 21:47
Høh? Jeg har planer om å skifte selv ved henting. Mener du at Tesla kommer til å prøve å nekte meg å skifte dekk på parkeringsplassen etter uthenting? Det blir vel vanskelig, det er ikke de som eier plassen...

Jeg hentet bilen da det var mye snø. Det ble en nesten komisk opplevelse. De skulle ha meg til å signere et skriv hvor de på det sterkeste frarådet meg å kjøre bilen ut av bygget uten vinterdekk. Jeg fikk ikke skifte inni utleveringshallen (tildels forståelig, men ikke veldig servicevennlig), jeg fikk ikke skifte rett utenfor (Teslas området, innenfor gjerde). Helt umulig å skulle forsøke hjulskift lengre utenfor gjerde pga 10-15 cm  hardpakket snø. Artig catch22-feeling. Jeg klikket mildt (ba de beholde bilen til våren og gikk) og fikk til slutt aller nødig lov til å skifte rett utenfor hallen (her hadde det nemlig stått endel biler under snøværet som var flyttet, så det var bar asfalt). Innen denne "løsningen" kom så var det så nedsaltet på hovedveiene at jeg rullet meeeget rolig ut fra plassen til Tesla og kjørte så på sommerdekk til Stabekk.

Konklusjonen er: Har du kjøpt 3.part dekksett, hent bilen når det er bart.

Nasatech

Sitat fra: X60dvl på fredag 18. november 2016, klokken 22:58
Leveres det bare ut i Drammen? Ble fortalt av han som bestilte at den kom til Rud selv om Drammen kom opp i my tesla.. Har dekk liggende klare på dekkmann over gaten med dekkhotell.

Stod Drammen hos meg også, men jeg fikk den utlevert på Rud :) Spurte bare DS.

nie

Sitat fra: Rico på lørdag 19. november 2016, klokken 07:52
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. november 2016, klokken 21:47
Høh? Jeg har planer om å skifte selv ved henting. Mener du at Tesla kommer til å prøve å nekte meg å skifte dekk på parkeringsplassen etter uthenting? Det blir vel vanskelig, det er ikke de som eier plassen...

Jeg hentet bilen da det var mye snø. Det ble en nesten komisk opplevelse. De skulle ha meg til å signere et skriv hvor de på det sterkeste frarådet meg å kjøre bilen ut av bygget uten vinterdekk. Jeg fikk ikke skifte inni utleveringshallen (tildels forståelig, men ikke veldig servicevennlig), jeg fikk ikke skifte rett utenfor (Teslas området, innenfor gjerde). Helt umulig å skulle forsøke hjulskift lengre utenfor gjerde pga 10-15 cm  hardpakket snø. Artig catch22-feeling. Jeg klikket mildt (ba de beholde bilen til våren og gikk) og fikk til slutt aller nødig lov til å skifte rett utenfor hallen (her hadde det nemlig stått endel biler under snøværet som var flyttet, så det var bar asfalt). Innen denne "løsningen" kom så var det så nedsaltet på hovedveiene at jeg rullet meeeget rolig ut fra plassen til Tesla og kjørte så på sommerdekk til Stabekk.

Konklusjonen er: Har du kjøpt 3.part dekksett, hent bilen når det er bart.
"Nesten komisk"??

MiDi

#23
Dette er rett og slett drit dårlig av Tesla og de burde skamme seg over slik kundebehandling!!! Sitter i samme knipen selv og får bilen levert med sommerdekk i desember/januar. Håper bare det er bart slik at jeg kan kjøre til dekkforhandleren hvor vinterhjulene ligger å venter.

Forhørte meg med Tesla om de kunne være behjelpelig med å bytte til vinterhjul for meg men fikk ett kontant NEI. Dette skyldtes selvfølgelig at jeg hadde valgt 3.part vinterhjul. Sett i lys av at de fleste av oss bruker ca 850 - 1.300 tusen på bilene er dette rett og slett en skam. Her skal de helt klart melke kundene for alt hva det er verdt og tvinge så mange som mulig til å kjøpe vinterhjulene fra de til en langt høyere pris enn fra 3.part. Videre truer de med at garantier etc ikke lenger er gyldig dersom man ikke bruker "hjulene fra Tesla". Tesla produserer da verken dekk eller felger selv. Mon tro hvor godt det hadde holdt i en rettsak dersom kunden ivaretar krav til lastindeks.

På bakgrunn av dette var jeg på nippet til å kansellere hele bestillingen og dersom fler enn meg vurderer dette bør Tesla for all del revurdere denne holdningen. Her kan de potensielt gå på et kjempetap ift salg. Dersom jeg hadde opplevd det samme om jeg hadde kjøpt meg SUV fra en hvilken som helst annen bilforhandler hadde jeg rett og slett snudd i døra.

Skjerp dere Tesla!!!

o.b.lix

Liten grunn til å hisse seg opp. Du får ikke Tesla til å montere uoriginale deler, hverken felger eller andre deler. Sånn er det bare.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Dragern

Sitat fra: Ega84 på fredag 18. november 2016, klokken 17:53
Sitat fra: Dragern på fredag 18. november 2016, klokken 16:24
Jeg har slitt veldig med å ta et valg, bla fordi Nokian R2-dekkene kom så dårlig ut på våt asfalt i Motor sin årlige vinterdekktest for personbiler. Men så fant jeg en test av SUV-dekk, også hos Motor, hvor SUV-utgaven av R2 gjør det mye bedre.

Jeg er ganske irritert over at Tesla leverer bilen på sommerdekk hvis du ikke kjøper vinterhjul fra dem (og du får ikke skifte selv ved henting). Originalfelger + Nokia R2 i fra tredjepart ville vel blitt ca 5k rimeligere. Men da må jeg enten ta sjansen på å kjøre ny TMX på sommerdekk i desember, eller organiserer henting med flakbil.

Så utpressingen funker, det blir R2 i fra Tesla.

Så da får du levert bilen med vinterhjul (dekk+felg) istedet for sommerhjul?
Hvilke felger får du?

Ja, det er slik jeg forstår det. Jeg velger Cyclon 19". Det er non-studded.

Dragern

#26
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 19. november 2016, klokken 15:18
Liten grunn til å hisse seg opp. Du får ikke Tesla til å montere uoriginale deler, hverken felger eller andre deler. Sånn er det bare.
Problemet her er at måten Tesla gjør dette på, ved å unnlate å opplyse om at du får bilen på sommerdekk hvis du ikke kjøper i fra dem, plasserer kjøper i en tvangssituasjon. Jeg ble tilbudt vinterhjul da jeg kjøpte bilen i august. Det var først på direkte spørsmål i fra meg nå i november jeg forstod at jeg i praksis ikke har noe valg.
Om det er bevisst strategi eller en glipp er vanskelig å si, men det fremstår som uredelig og er antakelig lovstridig når det nå ser ut til å være vanlig praksis.
På bestillingstidspunktet hadde dette fått meg til å avstå der og da. Nå er prosessen kommet så langt at jeg av andre årsaker har vanskelig for å gjøre annet enn å akseptere det.
Ingen hyggelig opplevelse i hvertfall.

MiDi

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 19. november 2016, klokken 15:18
Liten grunn til å hisse seg opp. Du får ikke Tesla til å montere uoriginale deler, hverken felger eller andre deler. Sånn er det bare.
Irritasjonen la jeg bak meg da jeg fortsatt valgte å gå for Tesla men jeg er fortsatt skuffet. Konstaterer kun det faktum at det råder en stor grad av arroganse hos forhandler som har slik kundebehandling.

Øyvind.h

Jeg har aldri fått nybil på noe annet enn sommerdekk om jeg ikke har kjøpt vinterdekk fra forhandler.

For Teslas del skyldes det sikkert at bilene sendes fra California og vinterdekkene har kostet mer enn sommerdekkene. Ugunstig for Tesla å få shippet vinterdekk til Cali eller bytte på alle bilene som sendes hit og ende med et stort lager av sommerdekk her.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rico

#29
At de nekter å sette på 3. parts felger er i og for seg (muligens) greit. Når det er sagt så er jeg rimelig trygg på at hvis du kjøper deg en M5 av Stenshagen og sier du skal ha BBS-felger så monterer de det for deg. Men det er jo ikke essensen her for min del, problemet oppstår når de samtidig nekter deg å benytte plassen deres utenfor for dekkskift, det tenderer til useriøst.

PS! Jeg vet om folk som har fått stått og detailet bilen sin inne hos forhandler før de kjører den ut. Det er bare snakk om å være litte grann serviceminded. Så lenge det ikke er noe alternativ til Tesla så kan de selvfølgelig være så arrogante, men de skal nok få kjørt seg når det kommer reelle konkurrenter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA