Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring fra klage

Startet av Kapzx, fredag 21. oktober 2016, klokken 13:47

« forrige - neste »

Kapzx

Hei!

Lurer på om det er noen her som har klaget på batteri/rekkevidde og hva som skjedde videre i prosessen.
Nissan Leaf 2012

nr1rayner

Nærmeste jeg kommer er klage på 12v. Der var det egentlig ikke så utrolig mye hjelp å få...

Det var vel mange... eller flere... som klaget da Leafen var ny. De annonserte med 175km og selgere solgte vel inn det tallet. Men ute i den virkelig verden oppdaget jo kjøperne da at 175km var oppnåelig i nedoverbakke og medvind. Så er vel flere som har fått hevet kjøpet av den grunn.

Noe reduksjon på din -12 er forventet, såvidt jeg vet er det vel sånn ca ingen norsksolgte biler som har fått byttet batteri på garanti.. Det er vel 70% restkapasitet de garanterer, som sånn ca vil si at du må ha mistet 3 eller 4 barer før du kommer noen vei..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

#2
Kommer du ned på 8 barer før kapasitetsgarantien går ut, så trur jeg du får nytt batteri uten diskusjon.

Kapasitetesgarantien er vanligvis på 5 år for 24kwt-batteriet, i motsetning til batterigarantien som er på 8 år og som skal gjelde ved brudd.

Det heter seg at man får nytt batteri når man er nede på 8 barer, og enkelte mener at man ikke får det før det.
Men Nissan lover også at kapasiteten skal være over 70%.

Dersom SOH er under 72,5% i  2 mnd, kommer du ned på 9 barer.
Dersom SOH er under 66,25% i 2 mnd, kommer du ned på 8 barer.

sylwester

#3
Rekkevidden klarer du sikkert ikke å klage på da den er avhengig av fart/føre/stigning/antall stopp. 2012-modellen skal klare 175km hvis du kjører på tørr og flat vei med originaldekka og uten ekstrautstyr i en jevn fart på 33,6km/t på CC i 20 grader når bilen er helt ny. Min SOH er på 91% så har kun 20kWh tilgjengelig når den er fulladet og ikke 21,5kWh som den gjør ny så den ideelle flate turen stopper vel 15km tidligere. For å kunne klage så må jeg ha under 70%, dvs. 15kWh som betyr 122km på den samme testen over.

Jeg kjører 8km til jobb og har 100m nedover og klatrer 50m. Akkurat nå er jeg 0,2kWh/km til og 0,3kWh/km hjem. Dvs. 4kWh. Jeg bruker 1,5kWh på forvarming før jeg drar hjemmefra, men på vei tilbake er bilen i varm garasje. Altså hver tur/retur tar 5,5kWh og jeg kan kjøre 3 dager og da har jeg 1 strek igjen og 17%. I realiteten lader jeg hver 2. dag fra 30-80%. Hvis jeg kommer under 70% så må jeg enten lade til 100% eller lade hver dag istedet.

I det siste så har jeg også enkelte dager måtte lade flere ganger om dagen siden jeg har kjørt 8km-intervaller med nedkjøling mellom hver tur og da klarer ikke jeg 48km på en lading. Jeg kan tenke meg det er et skikkelig slag å innse at bilen som er oppgitt til 175km ikke klarer mer enn 48km, men det kan man altså ikke klage på så lenge SOH >= 70%.

Har du mistet 4 prikker eller har SOH under 70% i leafspy?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA