Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye E-golf

Startet av Tbmull, tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:11

« forrige - neste »

eivhelle

#75
Hvis du skal regne ut effekten av luftmotstand er formelen lik :

Forbruk (KWh/100km) = 0.5 x Frontareal x Cv x Lufttetthet x hastighet2 x 100/3600

Frontareal på e-golf = 1,799 x 1,45
Cv = 0.28
Lufttetthet (0 grader) = 1,2922
120 km/t = 33.3 m/s

Så energien som må til for å opprettholde en hastighet på 120 km/t tilsvarer 14.53 KWh/100 km i vindstille vær.

Med 10 m/s motvind øker dette til 24.6 KWh/100 km (10m/s medvind gir 7.11 KWh/100km)

Og vi har nå ennå ikke tatt med effekten av rullemotstand, klimaanlegg og at effektiviteten på motor og drivlinje ikke er 100%.

Derfor er jeg generellt veldig skeptisk til alle real life tester, fordi man ofte ikke har full kontroll over vindstyrke og vindretning. Og feilen blir spesielt stor når man kjører med høy hastighet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Jo jo. Det er ikke en test sånn sett og den er ikke foretatt i en vindtunnel med konstant laminært flow. I tilleg lyver forbruksindikatoren så det synger sikkert.

Men poenget er at jeg ble veldig overrasket over at hyundai har klart dette såpass bra. Klarte meg med 15 min hurtiglading for å ha 210 helt behagelige km (bortsett fra mer trafikkstøy, dårligere lyd i stereoen og elendig ryggekamera og fjernlys, da)
e-Golf | X75D

Stikkkontakt


GreenBeHH

Dataarket på den nye bekrefter at dette er fysisk samme størrelse på batteriet og det er en mer effektiv motor i den nye e-Golf.
De 300km er beregnet ut fra en Bruttokapasitet og som på den gamle gav 191Km.  I praksis på en vanlig norsk sommerdag så må en bruke Nettokapasitet og da er tallene 265/168Km.  En økning på praktisk kjørelengde på 100Km er bra, men er det godt nok til å betale opp mot 100K for å bytte bil til sommeren?
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Trond.m

Facelift golf avdukes i morgen. De vil kansje ikke vise e-golf, men gir vel likevel en indikasjon om hva som er nytt. De er en livesending i morgen.
Håper ikke den blir så lav som bildet kunne tyde på  :D

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2017-volkswagen-golf-make-its-debut-tomorrow

HelectriC

Sitat fra: TM på onsdag 09. november 2016, klokken 19:37
Facelift golf avdukes i morgen. De vil kansje ikke vise e-golf, men gir vel likevel en indikasjon om hva som er nytt. De er en livesending i morgen.
Håper ikke den blir så lav som bildet kunne tyde på  :D

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2017-volkswagen-golf-make-its-debut-tomorrow

Bilde viser ikke facelift golf7 som kommer nå. Bilde viser golf8 som skal vises/lanseres 2019. 2017 golf vil i det store hele se lik ut som den vi har idag.
ioniq 5

Chivas

#81
Sitat fra: TM på onsdag 09. november 2016, klokken 19:37
Facelift golf avdukes i morgen. De vil kansje ikke vise e-golf, men gir vel likevel en indikasjon om hva som er nytt. De er en livesending i morgen.
Håper ikke den blir så lav som bildet kunne tyde på  :D

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2017-volkswagen-golf-make-its-debut-tomorrow
Jepp, ble ikke presentert e-golf, men sa at den blir presentert på messa i LA neste uke. Det de viste ga en god indikasjon på e-golfen ja...liker nye infosystemet :)

"Nye" car-net ble nevnt med "permanent online function". Vet ikke hvordan det er nå, men har vi trua på at de endelig får det til med faceliften? :D

moby666

Har Ioniq dårligere lyd enn eGolf? Antar du sammenligner Dynaudio og infinity anleggene? Dette har jeg testet grundig, da dette er veldig vesentlig for meg. Infinity anlegget spiller fletta av Dynaudio anlegget i eGolf. Her snakker vi helt forskjellig kvailtet. Dynaudio anlegget i eGolf er sørgelige greier.


Sitat fra: Råde på onsdag 09. november 2016, klokken 10:33
Jo jo. Det er ikke en test sånn sett og den er ikke foretatt i en vindtunnel med konstant laminært flow. I tilleg lyver forbruksindikatoren så det synger sikkert.

Men poenget er at jeg ble veldig overrasket over at hyundai har klart dette såpass bra. Klarte meg med 15 min hurtiglading for å ha 210 helt behagelige km (bortsett fra mer trafikkstøy, dårligere lyd i stereoen og elendig ryggekamera og fjernlys, da)

Råde

Litt OT moby666, så jeg svarer i ionic forumet.
e-Golf | X75D

Chivas

Er endel tråder om denne nå, men tester her :)

Jeg tenker det kan være greit å være litt forberedt den dagen man skal fullføre bestilling, så vet vi noe sikkert om utstyrsnivået på denne, farger osv foruten de få punktene som ramses opp på vw sine sider? Er det noe sted man kan sammenligne farger?

Jeg stusser også bl.a. på denne: "Nytt digitalt instrumentpanel blir tilgjengelig som ekstrautstyr". Jeg trodde dette ville bli standard, og at det var en av facelift-greiene?

Videre står det "Det lave forbruket på 12,7 kW per 100 kilometer har holdt seg konstant til tross for større batteri og kraftigere motor".
Nå kan ikke jeg så mye om dette, men hva vil være logisk med større batteripakke og kraftigere motor? At forbruket blir det samme, synker eller øker?

Stikkkontakt

Sitat fra: Chivas på onsdag 30. november 2016, klokken 09:04
Er endel tråder om denne nå, men tester her :)

Jeg tenker det kan være greit å være litt forberedt den dagen man skal fullføre bestilling, så vet vi noe sikkert om utstyrsnivået på denne, farger osv foruten de få punktene som ramses opp på vw sine sider? Er det noe sted man kan sammenligne farger?

Jeg stusser også bl.a. på denne: "Nytt digitalt instrumentpanel blir tilgjengelig som ekstrautstyr". Jeg trodde dette ville bli standard, og at det var en av facelift-greiene?

Videre står det "Det lave forbruket på 12,7 kW per 100 kilometer har holdt seg konstant til tross for større batteri og kraftigere motor".
Nå kan ikke jeg så mye om dette, men hva vil være logisk med større batteripakke og kraftigere motor? At forbruket blir det samme, synker eller øker?

På dataarket jeg la ut står det at forbruket er 11,9. Det stemmer vel med at batteriet er 47% større og rekkevidde øker med over 50%.
AID er standard i Tyskland. Regner med det er standard i Norge også.

Fargevalg i følge info fra Møller:
Uranogrå
Pure white
Tungstengrå
Deep black perle
Oryxhvit perle
Black rubin(ny)
Atlantikblå(ny)
White silver(ny)
Indiumgrå(ny)
I tillegg oppgir de at e-Golf også kommer i Pfauengrün metallic.(Påfuglgrønn) Jeg har mine tvil, men det blir ihvertfall en frisk farge. Rød kommer ikke denne gangen heller.

Chivas

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 30. november 2016, klokken 09:41


Fargevalg i følge info fra Møller:
Uranogrå
Pure white
Tungstengrå
Deep black perle
Oryxhvit perle
Black rubin(ny)
Atlantikblå(ny)
White silver(ny)
Indiumgrå(ny)
I tillegg oppgir de at e-Golf også kommer i Pfauengrün metallic.(Påfuglgrønn) Jeg har mine tvil, men det blir ihvertfall en frisk farge. Rød kommer ikke denne gangen heller.

Ok, jeg har vurdert mørk farge, men ikke svart. Ser at noen heter Midnight Blue (som f.eks denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85245467). Denne ser jo ut til å være utgått nå, men hva kan være nærliggende?

Krabbe 2

Uranogrå er en flott farge.
2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

Trond.m

Sitat fra: Krabbe 2 på onsdag 30. november 2016, klokken 18:12
Uranogrå er en flott farge.
Grå er vel egentlig fravær av farge, men det pleier å være et trygt valg med tanke på annenhåndsverdi  ;)

Chivas

Påfuglgrønn høres heftig ut :D

Samtidig bør man vel velge en farge som er ny? :
Black rubin(ny)
Atlantikblå(ny)
White silver(ny)
Indiumgrå(ny)

Indiumgrå virker jo å være noe ala Passat'en jeg har i dag, så black rubin er nok mest aktuell. Atlantikblå? Ett googlesøk viser god gammal veteranfarge:D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA