Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur med elbil - batterikapasitet vs ladefart

Startet av AppleKnocker, fredag 07. oktober 2016, klokken 10:16

« forrige - neste »

AppleKnocker

Jeg bytter ut min Leaf 24kwh med en Zoe 41kwh og i den forbindelse gjorde jeg et lite regnestykke av hvordan disse bilene egne seg på langtur.

Kortversjonen og erfaring fra langtur med Tesla, er at hvis man virkelig skal kjøre langt (hundrevis av mil) trumfer ladefart over batterikapasitet.

*Zoe har 400km NEDC. Leaf har 199 NEDC (begge urealistiske).
* Min Zoe vil lade med 22kw. Leaf kan lade med realistisk 45kw i starten av en CHADEMO lading, men det synker raskt. For å utnytte maks ladefart må man derfor stoppe ladingen på ca 50%.
* En annen faktor er ladekø. Mitt inntrykk gjennom 2 år med elbil, er at Chademo/CCS laderne er mer belastet enn 22kw laderne.
* Det er også noe "overhead" med et ladestopp - man må bremse ned, svinge av veien, kjøre en distanse fra hovedveien, parkere, starte/stoppe lader med RFID/mobil. Utover effektiv ladetid, går det derfor noen minutter i tillegg. Min erfaring er at det går 5 minutter i snitt pr ladestopp til slik "overhead".

Det høyst teoretiske regnestykket mitt ble at ZOE40 kommer raskere frem på turer under 550 km, deretter vil det lønne seg å kjøre Leaf24. Enkelte biler lader raskere lenger enn Leaf24, og da vil skjæringspunktet komme noe tidligere.

Det beste er selvfølgelig stort batteri og høy ladefart, men noen ganger må man inngå kompromisser. For hyppige langturer er det uansett kun Tesla og trolig Ampera-e som er aktuelle, så 550 mil i en kortrekkeviddebil er egentlig for oss nerder :o

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

zbk

Ladefart trumfer helt klart batterikapasitet når turen blir lang. Hovedfordelen med større batterier er at man stopper når det passer, ikke når man må.

Antar man forenklet 50kW ladefart og 12.5kW snitteffekt ved kjøring vil man med Ampera-e stoppe 1t etter 4t kjøring (). Med gammel leaf må man stoppe 22.5min hver 1t30m kjøring.

Begge vil få et forhold (på en uendelig lang tur) mellom lading og kjøring på 1:4 og kommer i teorien like langt pr tidsenhet. I praksis gir større batteri bedre snittfart på ladingen.

Zoe får 1t42min lading etter 3t kjøring (22kW), noe som gir lade/kjøretidsforhold på 1:~1.76.

I praksis vil nok Zoe komme bedre ut ift Leaf pga at man trenger å lade så mye pr gang at ladehastigheten går ned på Leaf-en, men Leaf-en kommer fortsatt fortere fram mellom Stavanger og Trondheim uten ladekø.

Som en kommentar til forrige taler vil jeg si at jeg har aldri opplevd ladekø på hurtigladerene, men har flere ganger hatt trøbbel med å starte lading på 22kW-stolpene til Fortum.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AppleKnocker

Trøbbel med ladere må man regne med og noen ganger venting. Jeg har omtrent aldri ventet, men de få gangene jeg har opplevd kø er det ved ekstrem kulde eller utfartsdager.

På ekstrem lankjøring gjelder deg vite ladehastighet ved ulike SOC. Jeg kjørte til Middelhavet med Tesla i sommer. Siden Tesla lader raskest ved lav SOC ble det mange flere stopp enn batterikapasiteten tilsier. Jeg siktet meg inn på å nå neste lader med ca 5% SOC selv om jeg kunne ladet lenger og hoppet over flere ladere. Ladehastighet på 115kwh vs 40-50 ved høyere SOC er en faktor å ta hensyn til!
Teslabjørn og andre har gjort ganske mange eksperimenter med dette på ulike Tesla modeller.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

zbk

Muligheten til å optimalisere ladefarten øker med økende batteristørrelse siden man får flere kWt på full spiker pr. gang enn med lite batteri, så fordelen forskyves sterkt mot større batterier når det langt mellom laderene.

Jeg vil også anta at de fleste heller stopper noe lengre en gang hver andre time enn veldig kort på hver lader, selv om det siste vil være det raskeste totalt sett (om man ser bort fra at man må av veien, koble til etc).

Jeg antar at man på en Ampera-e også kommer primært til å bruke området 5-70% på langtur, selv om lading til 85% eller der omkring kan bety en lading mindre. Dog antar jeg at når man da først stopper er det greit med en skikkelig pause og da kan man like godt lade skikkelig opp, så eksakt bruksmønster gjenstår å se. Tipper hovedregelen blir å lade en lader før man absolutt må, så kan man dra videre ved kø eller andre problemer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Helt enig i at ladefart er prioritert.

Har kjørt 45k km i Soul og har 15 minutter som median på mine hurtigladinger over to år.

Ankom hurtiglader på Vestby nøyaktig samtidig med en Leaf 24. Plugget inn rett etter og passet på å avslutte samtidig med Leafen. Spurte sjåføren som lykkelig opplyste at hun hadde fått 25 % (beklager at jeg ikke har kWh ) mens jeg hadde fått 50% på nøyaktig samme tid.
Dette var på sommer, begge med lav Soc og varmt batteri!
En omtrentlig omregning i kWh blir 6 på Leaf og 15 på Soul.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Panduck

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 07. oktober 2016, klokken 10:16
Det høyst teoretiske regnestykket mitt ble at ZOE40 kommer raskere frem på turer under 550 km, deretter vil det lønne seg å kjøre Leaf24. Enkelte biler lader raskere lenger enn Leaf24, og da vil skjæringspunktet komme noe tidligere.

De fleste lader vel raskere enn Leaf24 nå? For meg ville ikke Zoe40 være et alternativ, 22kW blir for tregt. Biler som nå har en god del lengre rekkevidde enn Leaf24, som Leaf30, inoiq, i3, som alle også har god ladefart (nå antar jeg om ioniq, men skal den kunne dra 70kW CCS bør den ha god fart på 50kW ladere en godstund) bør da være raskere på tur godt under 550km enn Zoe.

Ja, det er nok mindre kø på 22kW ladere enn 50kW DC ladere, men det kommer en god del biler med 11kW AC nå som sikkert også vil koble seg til der, dersom det er kø på DC laderene. Bedre å lade i3'en på 11kW ett par timer, enn å vente i DC-kø ett par timer :)

P.g.a sær ladeløsning fremstår ville jeg personlig valgt kia, ioniq, leaf, i3, bolt... fremfor zoe. En 50kW DC port, og bilen ville vært en helt annen, Zoe40 ville blitt noe langt mer nyttig.

Crown

Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:27
Helt enig i at ladefart er prioritert.

Har kjørt 45k km i Soul og har 15 minutter som median på mine hurtigladinger over to år.

Ankom hurtiglader på Vestby nøyaktig samtidig med en Leaf 24. Plugget inn rett etter og passet på å avslutte samtidig med Leafen. Spurte sjåføren som lykkelig opplyste at hun hadde fått 25 % (beklager at jeg ikke har kWh ) mens jeg hadde fått 50% på nøyaktig samme tid.
Dette var på sommer, begge med lav Soc og varmt batteri!
En omtrentlig omregning i kWh blir 6 på Leaf og 15 på Soul.


Leaf 30kWh er betydelig raskere enn 24kWh. Jeg har hurtigladet svært få ganger, men den ene gangen jeg tenkte på å ta tiden så plugget jeg i på 50%, grønn kontakt hurtiglader i Jondal, gikk inn i butikken og handlet litt. Etter 14 minutter var bilen oppe i 90% :) Svært fornøyd med det. EDIT: Regner med de siste % fra 80 til 90 gikk saktere  i tillegg.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: Crown på fredag 07. oktober 2016, klokken 18:32
Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:27
Helt enig i at ladefart er prioritert.

Har kjørt 45k km i Soul og har 15 minutter som median på mine hurtigladinger over to år.

Ankom hurtiglader på Vestby nøyaktig samtidig med en Leaf 24. Plugget inn rett etter og passet på å avslutte samtidig med Leafen. Spurte sjåføren som lykkelig opplyste at hun hadde fått 25 % (beklager at jeg ikke har kWh ) mens jeg hadde fått 50% på nøyaktig samme tid.
Dette var på sommer, begge med lav Soc og varmt batteri!
En omtrentlig omregning i kWh blir 6 på Leaf og 15 på Soul.


Leaf 30kWh er betydelig raskere enn 24kWh. Jeg har hurtigladet svært få ganger, men den ene gangen jeg tenkte på å ta tiden så plugget jeg i på 50%, grønn kontakt hurtiglader i Jondal, gikk inn i butikken og handlet litt. Etter 14 minutter var bilen oppe i 90% :) Svært fornøyd med det. EDIT: Regner med de siste % fra 80 til 90 gikk saktere  i tillegg.
Tror 30 kWh Leaf er omtrent jevn med Soul, det som lurer nå er vel  om Ioniq er den nye ladefartkongen

Tesla er (som vanlig) i en egen klasse, lurer på hvor mye de klarer å lure ut av en Chademo lader? Selv om Soul egentlig kan takle 100 kw så får den jo maks 62,5 kw selv på 100 kw laderen til Arctic road..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Crown

Sitat fra: knut.aulie på fredag 07. oktober 2016, klokken 19:11

Tror 30 kWh Leaf er omtrent jevn med Soul, det som lurer nå er vel  om Ioniq er den nye ladefartkongen


Ja det blir spennende. Jeg og kona får ta oss en langtur i hver vår bil når Ioniq'en kommer og sammenligne litt :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Ferry

Sitat fra: Panduck på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:44
P.g.a sær ladeløsning fremstår ville jeg personlig valgt kia, ioniq, leaf, i3, bolt... fremfor zoe. En 50kW DC port, og bilen ville vært en helt annen, Zoe40 ville blitt noe langt mer nyttig.

Hvorfor er det ikke DC-port på Zoe? Er ikke det sk. lavthengende frukt? Det er jo ikke stort mer enn å gjøre polene på batteriet tilgjengelig eksternt. Ombordlader er langt mer komplisert.

Burger

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 07. oktober 2016, klokken 10:16
Jeg bytter ut min Leaf 24kwh med en Zoe 41kwh og i den forbindelse gjorde jeg et lite regnestykke av hvordan disse bilene egne seg på langtur.
Mye fint her, men et par ting. Bruker leafspy så jeg ser kw inn. 24kw 2015 Leaf

* Høyeste jeg har sett er 47.5 kw inn på lading.
* Synker og 22kw er batteriet på rundt 75%, så fra 0-75% så lader Chademo mye raskere. Her kan sikkert noen med bedre hukommelse enn meg korrigere på akkurat % det skjer.
* Ryktes at Leaf kommer med 41kw/h senere i år. Teorien bak ryktene er at Zoe selges i Europa, så "Zoe 41kw/h Huzzah" lansering for Nissan Renault, og så venter man til USA bilmesse med 41kw/h Leaf.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

AppleKnocker

Det skjer mye bra nå, men faktum er at bortsett fra for spesielt interesserte (dvs oss på forumet), så er langtur med elbil en absurd tanke for de fleste.
Jeg kjørte t/r Middelhavet i sommer. Ladet vel minst 10 ganger hver vei på 250 mil. Folk jeg kjenner synes det er skrullete.

En langdistanse elbil bør lade 200kwh på 1 time og kunne kjøres 100 mil på den ladningen. Da kan man begynne å si at elbilen duger til langkjøring.
Men langkjøring er likevel mulig i dag. En fyr  på forumet her har jo kjørt en trilling fra Norge til Spania! Og knapt hurtigladet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

Helt enig i at elbil må opp mot 100 mil for å likestilles fult ut på langtur med fossil.

Langtur med elbil er mer fryktet enn nødvendig, vi har egentlig godt av å ta det mer rolig, dog er friheten med fossil det eneste fortrinnet


Sent from my iPhone using Tapatalk

zbk

Enig i 2-300kW ladeeffekt, men da trenger ikke batteriet være større enn at man kan lade til 4-5t kjøring med tilnærma full effekt. Jeg tror 100kWt vil holde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Det planlagte 800 volt systemet til Porsche høres egentlig ut som en god ide i så måte, da det vil øke ladehastighet uten supertykke kabler mm. Da holder det med kort lading mellom ladere som kan ha litt avstand mellom seg.
Men markedet trenger å samles rundt en slags universal standard for å unngå for mye forvirring


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA