Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Ipadjove

Det har du helt rett i. Er bare så veldig lett for å legge til litt til og litt til :)
Har kun hatt eldre billige biler, min neste blir blir splitter ny og da frister det veldig å ha en som er godt utstyrt :)

Amoss

Sitat fra: Ipadjove på onsdag 26. oktober 2016, klokken 00:05
Det har du helt rett i. Er bare så veldig lett for å legge til litt til og litt til :)
Har kun hatt eldre billige biler, min neste blir blir splitter ny og da frister det veldig å ha en som er godt utstyrt :)

Det har jeg full forståelse for :)  Men kanskje formulere det litt anderledes?  "Det kommer nok til å være færre fristelser å falle for om jeg bestiller en Ampera-e enn om det blir Model 3" ;)


"Jeg kan stå i mot alt! - bortsett fra fristelser" ;)
Model S 85D

Counterpointer

Det er interessant hvordan elbilene har visket ut grenser som var uoverskridelige for fosilbiler. For meg er en brukt modell S, eller ny i3 , Ampera-e og en 60 kWh av Nissan eller hvemsomhelst andre (FaraDay furure m fl) og Modell 3 alle reelle alternativer.
Dette blir uoversettelig til fosilbiler.
Spennende tider

Amoss

Så sant så sant, men det har vel egentlig kun en midlertidig virkning så lenge utvalget av elbiler - spesielt med litt god rekkevidde - er så begrenset.

Selv har jeg nok begrenset meg litt mer i hvem jeg ser på som reelle muligheter til Model 3, Bolt/Ampera-e, evnt. ny ~50/60kWh variant av Leaf eller IONIQ evnt. om det skulle dukke opp en positiv overraskelse. Brukt Model S regner jeg med at blir liggende over smertegrensen til etter at jeg har kjøpt meg ny bil, og om jeg skulle finne en under innen det har skjedd, så er det sikkert en skikkelig mandagsbil eller ihjelkjørt drosje som man egentlig bør holde seg unna ;)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. oktober 2016, klokken 01:06
Brukt Model S regner jeg med at blir liggende over smertegrensen til etter at jeg har kjøpt meg ny bil, og om jeg skulle finne en under innen det har skjedd, så er det sikkert en skikkelig mandagsbil eller ihjelkjørt drosje som man egentlig bør holde seg unna ;)
Det kan jo virke som at endelig bruktprisene på MS er på vei ned og ekstra nå etter lansering av HW2 og MX. Men fremdeles er det jo høyere pris på brukt 85D enn det var på ny når den kom. Så dollaren må nok falle enda et godt stykke før prisene på en brukt kan konkurrere med en Ampera-e. Og faller dollarkursen blir jo Ae også billigere (men ikke like mye på grunn av at MS er så mye dyrere enn Ae).

Men det er et langt strekk fra 330 hvis det blir prisen på Ae til en brukt MS uansett, dog er jo MS en helt annen klasse.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 11:19
Sitat fra: Amoss på onsdag 26. oktober 2016, klokken 01:06
Brukt Model S regner jeg med at blir liggende over smertegrensen til etter at jeg har kjøpt meg ny bil, og om jeg skulle finne en under innen det har skjedd, så er det sikkert en skikkelig mandagsbil eller ihjelkjørt drosje som man egentlig bør holde seg unna ;)
Det kan jo virke som at endelig bruktprisene på MS er på vei ned og ekstra nå etter lansering av HW2 og MX. Men fremdeles er det jo høyere pris på brukt 85D enn det var på ny når den kom. Så dollaren må nok falle enda et godt stykke før prisene på en brukt kan konkurrere med en Ampera-e. Og faller dollarkursen blir jo Ae også billigere (men ikke like mye på grunn av at MS er så mye dyrere enn Ae).

Men det er et langt strekk fra 330 hvis det blir prisen på Ae til en brukt MS uansett, dog er jo MS en helt annen klasse.
Hvis du sammenligner en 2017-2018 AmperaE med en godt brukt Tesla S vil det være en vesentlig forskjell selv om salgsprisen etterhvert kan bli lik,
Teslan har da kun noen få år igjen av garanti, og alt tyder på at verksteddeler og reparasjonspriser for Tesla vil kunne bli betydelige.
Dette gjelder alle godt brukte luksusbiler som MB S klasse , 7serie og Audi A8 type biler. Men Tesla er US made har vel hatt svært varierende kvalitetskontroll, hvor tyskproduserte holder seg jevnt og over gjennomsnittet.

Yoak

Første post her.
Jeg har akkurat bestilt en Ioniq og ville sette meg på venteliste på En Opel også. Jeg hørte med Opel på Fornebu og fikk til svar at prisen vil bli fra 310.000 til 350.000. 330.000 for normalt utstyrt bil på vei.
En del høyre enn Ioniq.
Levering høst/vinter 2017
Så lenge har jeg ikke lyst å vente på min første elbil tror jeg

AmocoCadiz

Sitat fra: Yoak på onsdag 26. oktober 2016, klokken 19:09
Første post her.
Jeg har akkurat bestilt en Ioniq og ville sette meg på venteliste på En Opel også. Jeg hørte med Opel på Fornebu og fikk til svar at prisen vil bli fra 310.000 til 350.000. 330.000 for normalt utstyrt bil på vei.
En del høyre enn Ioniq.
Levering høst/vinter 2017
Så lenge har jeg ikke lyst å vente på min første elbil tror jeg
Greit å ikke sette seg på venteliste for AE nå,
men du får istedenfor bryet med å måtte selge en nesten ny Ionic om et år eller to.

Fordi alle som kjørt elbil en stund vet at til syvende og sist er det eneste som teller med elbil, uansett merke, type, størrelse og utstyrsnivå, er først og fremst kun 3 ting;
batteristørrelse, batteristørrelse og batteristørrelse....;-)

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:37

Fordi alle som kjørt elbil en stund vet at til syvende og sist er det eneste som teller med elbil, uansett merke, type, størrelse og utstyrsnivå, er først og fremst kun 3 ting;
batteristørrelse, batteristørrelse og batteristørrelse....;-)
Har lyst til å kverulere litt (selv om jeg egentlig er enig). ;-)

Ville du helst hatt en Tesla modell S40 eller en BMW i3 94ah 33 kWh ?

Ville du helst hatt Mercedes B eletric 36 kWh eller Ioniq 28 kWh ?

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. oktober 2016, klokken 00:25
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:37

Fordi alle som kjørt elbil en stund vet at til syvende og sist er det eneste som teller med elbil, uansett merke, type, størrelse og utstyrsnivå, er først og fremst kun 3 ting;
batteristørrelse, batteristørrelse og batteristørrelse....;-)
Har lyst til å kverulere litt (selv om jeg egentlig er enig). ;-)

Ville du helst hatt en Tesla modell S40 eller en BMW i3 94ah 33 kWh ?

Ville du helst hatt Mercedes B eletric 36 kWh eller Ioniq 28 kWh ?
Jo, de de tenkte (fantasi)modellene du nevner ville være absolutt relevante, men de finnes ikke nå, og er redd det er mange år til de kommer.

Min påstand gjelder derimot hvor vi er nå, fortsatt i elbilens barndom med altfor få modeller og typer å velge på.
Har også overrasket meg selv med å se (og kjøpe) elbilmerker som jeg aldri ville vurdert i fossilbilverden.

Har f.eks. ikke vært fristet eller vurdert Opel før, men kan komme til å kjøpe en nå (AE) for første gang. Opel frister fortsatt ikke meg, men å kjøre langt eller slippe lade så ofte, eller pøse på med varme hvis jeg vil, frister derimot masse, særlig etter noen vintre med elbil.

Opel var noe far min kjørte, da var modellen Rekord og den flotteste bilen var Commodore, men det var mange år siden...

turfsurf

Rekkevidde og ladefart i km/t er egentlig de to tingene som er viktigst, og er f.eks derfor en e-golf suger som turbil på vinterstid. Og skal man kjøre veldig langt på motorvei vil en ioniq til syvende og sist komme først frem.  Holder man seg stort sett innenfor rekkevidde til en lading, så er jo alt annet med bilen viktigere....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

zbk

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:37
Fordi alle som kjørt elbil en stund vet at til syvende og sist er det eneste som teller med elbil, uansett merke, type, størrelse og utstyrsnivå, er først og fremst kun 3 ting;
batteristørrelse, batteristørrelse og batteristørrelse....;-)

Høyst uenig: Ladefart, ladefart, ladefart (og så til slutt batteristørrelse).

Og jeg ville heller hatt en hvilken som helst elbil på langtur i stedet for en Mercedes eller nye Zoe siden ladefarten gjør begge utrolig dårlige så snart du har brukt opp det du har med på batteriet...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

S4e

Jeg vil da mye heller kjøre til hytta uten ladning enn å stoppe 1-2 ganger for å lade "hurtig"???

Elbil har et stort fortrinn at en kan fylle tanken mens bilen står parkert, men stoppe for å lade er ulempen. Går jo ekstremt tregt i forhold til fossilbil. Selvfølgelig bedre om det går fortere enn konkurrentene, men det beste er å unngå det!

Batteristørrelse, batteristørrelse, ladefart
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon


Boldy

Meget fornøyd E-Golf og Hyundai Kona eier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA