Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Gurba på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 12:48
Vi må huske på at generelt sett så har Opel temmelig aggressiv prissetting på bilene sine samt at selv de billigste modellene har godt med utstyr. Om de følger denne linjen med Ampera e gjenstår selvfølgelig å se, men jeg føler det er naturlig.
La oss håpe du har rett. Men kraftig etterspørsel fører til høyere pris ift vanlig tankegang

bmw2002

Min erfaring er at man relativt raskt får svar fra Opel Norge på Facebook.

Det er mye de ikke kan svare på, men opplever i allefall at de ikke bare finner på ting i motsetning til enkelte forhandlere.

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 13:23
Min erfaring er at man relativt raskt får svar fra Opel Norge på Facebook.

Det er mye de ikke kan svare på, men opplever i allefall at de ikke bare finner på ting i motsetning til enkelte forhandlere.
På Facebook kommer du bare til kontaktskjema som sendes til en forhandler....
Eller har jeg oversett noe?

bmw2002

Jeg bruker Facebook via iPhone og sender da meldinger til Opel via Messenger appen.

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 14:08
Jeg bruker Facebook via iPhone og sender da meldinger til Opel via Messenger appen.

Det kan jeg jo prøve. Har iPhone selv

Counterpointer

Sitat fra: knut7 på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 12:26
Var det forhandleren din eller Opel Norge som skrev dette? Opel Norge har ikke hørt noe om at pris og info skal komme q1 2017.
Her er svaret fra Opel Norge, (PR direktøren)

Hei - vi har ikke sagt noe om tidspunkt.
Vi vurderer fortløpende når pris og spesifikasjoner offentliggjøres.  Vi har stor forståelse for at du og andre er utålmodige, men av konkurransemessige hensyn var Paris alt for tidlig.  Det å prise ferdig en bil, før den i det hele tatt er satt i produksjon er heller ikke helt vanlig
Stein P
Opel Norge

Dette er jo lite konkret, men det gir rasjonalet for hvorfor de venter og ikke vil si noe. Det stemmer nok derfor ganske bra at info kommer i Q1 2017.

Jeg vil tro at de helst vil vite priser på konkurenter som 40 kWh Leaf ol før de setter sin egen sin egen pris (lavere). Derfor vil de ikke gi den ut nå sånn at kommende konkurenter kan presse dem mer. Samt dette med valuta og produksjonskostnader som kan fluktuere.

S4e

Kjøper ikke argumentet om sette pris før produksjon - i og med prisene er kommet i USA. Med mindre Ampera-e blir mer enn marginalt forskjellig fra Bolt.

I forhold til konkurrenter forstår jeg. Optimistisk så er dette topp fordi de vil komme med en positiv overraskelse nærmere produksjon. Pessimistisk så vil de prise med mye margin hvis konkurrentene ikke har noe klart når de kan levere...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

tutti

#202
Det Opel-mannen sier er vel noe sånt som at vi vet hva bilen vil koste, men du får ikke vite det før Opel har bestemt "riktig" pris for oss, dvs. den evige markedsregelen at pris bestemmes til syvende og sist av kjøpekraften og konkurransen. Opel kan også nå bruke alle oss som har forhåndsbestilt bilen som "hvilepute" for å kjøpe seg tid i forhold til konkurrentene.

Men hvis de fortsetter å tulle med oss forbrukere så spørs det. Zoe 40 kWh til 100 000 lavere pris kan være et alternativ også nå..

Stigzy

Kommer sikkert til å bli lignende imiev og Nissan Leaf situasjonen. iMiev hadde i grunn samme pris i starten som Nissan Leaf hadde i starten, ca 250 000kr for ny bil. Men med en gang Nissan Leaf kom ut som så mye finere ut og hadde "lang" rekkevidde ifht imiev'en, så måtte de sette prisen langt ned på imiev'en for å kunne selge noen i det hele tatt. De som kjøpte imiev rett før nissan leaf kom, gjorde i grunn et "dårlig" kjøp kontra muligheten for å få en leaf til samme pris.

Nå er det jo ikke samme stor forskjell mellom Ampera-e og tesla model 3 som det var mellom iMiev og Leaf, men prisen kommer nok til å synke litt når TM3 blir fort tilgjengelig. Men i mellomtiden når telsa 3 ikke er tilgjengelig, så kan de jo prise den litt høyt og benytte seg av muligheten. Når det blir "fort" tilgjengelig her i Norge, er det ingen som vet. Alt er synsing nå. Jeg har dog reservert TM3 og Ampera-e og er fortsatt veldig usikker på hva jeg skal kjøpe.

Fordelen med ampera-e er jo at forhandleren er så og si naboen min, mens tesla model 3 må jeg reise langt for å komme til nærmeste forhandler. Men tesla er jo MYE råere enn ampera-e, i vertfall i mitt syn.

Men som sagt, så er jo verken prisen/speks på opelen eller teslaen annonsert, så får vente og se hva jeg ender med :) Tror nok begge bilene blir et ypperlig valg!

Hva tenker dere?
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Gurba

Jeg synes TM3 og Ae er såpass forskjellige biler at de egentlig ikke er direkte konkurrenter. De er forskjellige konsept om du vil. Og jeg ville ha trodd at de appellerte til to forskjellige brukere. Opel'en ser på meg ut til å være en praktisk bil for voksne mens Tesla'en er mer en teknobombe for yngre mennesker. Ser også for meg at skal TM3 skal konkurrere på pris så blir det en veldig ribbet bil. Men jeg kan selvfølgelig ta feil på alt. :-)

Ipadjove

En ting jeg tenker på er at full pakke på Opelen kanskje blir et tillegg på ca 30.000,-? Full pakke på Model 3 regner jeg med dobler prisen.
Regner med Ampera-e har bedre mulighet til å frakte store ting med baksetene nede, menst Model 3 sikkert har større bagasjerom og i tillegg krok.
SuperCharger veier en del ekstra for Tesla.
Om Opel klarer å levere i rimelig tid og til hintet pris blir det Opel for meg. Men jeg beholder også reservasjonen på Model 3. Kanskje en får 'Model 3' som en enda mer praktisk variant også :)
Frykter at Tesla ikke klarer å utvide servicesenter osv i takt med antall solgte Model 3.

Ipadjove

Hvilke biler som konkurrerer med hvem, er veldig opp til hvilke behov en har. Model S, Model 3 og Ampera-e er de aktuelle for min del, pga rekkevidde.
Eller en Leaf 60kWh om den kommer.

bmw2002

For min del tror jeg Model 3 kommer alt for sent. i3 og oppgradert Golf kunne vært et alternativ, men synes det er dumt å betale samme pris for halve batteriet. E-golf er også treg...

S4e

Pris er avgjørende for min del. Fikk heldigvis med både makspris for premium og senest leveransetidspunkt i kontrakt, så blir det dyrt eller sent så kan jeg velge å hoppe av.  Må ha rekkevidde, men har to fossilbiler i dag som går helt fint og derfor ingen hast. Ingen tvil om at det vil komme flere alternativer om en er litt tålmodig.

Har hatt veldig lyst på Tesla og vært fascinert av hva de får til, men det blir for dyrt og mye fancy ny teknologi som ikke er nødvendig/praktisk.

Tror Ae er midt i blinken, med unntak av manglende hengerfeste og størrelse på bagasjerom når bilen er full. Og er spent på hvordan den er å kjøre på motorveien i høy hastighet.

Krysser fingre for at Opel ser at de må ha gunstig pris for å etablere seg som elbil produsent og ikke blir fristet til å utnytte en periode der de er alene med ekstra lang rekkevidde ved å skru kundene...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 22:40
En ting jeg tenker på er at full pakke på Opelen kanskje blir et tillegg på ca 30.000,-? Full pakke på Model 3 regner jeg med dobler prisen.

Er nok slett ikke så utenkelig at du har rett i dette, men hvor relevant er i så fall det? Eneste situasjonen der jeg kan se at det skulle være relevant er dersom du uansett "" ha "full pakke" på en bil uansett hva eller hvor dyrt det skulle være (og med en slik innstilling så spiller vel ikke prisen noen rolle?).

Det som er relevant er enten pris på basisversjonen av hver bil - altså "hvor lite kan jeg få denne bilen for i så ribbet versjon som det er mulig å få?", eller "hvor mye koster disse bilene med det utstyret jeg mener jeg ha?". ... og om noe av det du "" ha kun finnes på den ene bilen så er det vel ikke mer å lure på?
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA