Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Counterpointer, tirsdag 20. september 2016, klokken 20:47

« forrige - neste »

elskertesla

Sitat fra: Amundmo på fredag 30. september 2016, klokken 17:55
Etter å ha vurdert elbil i over et år så tok jeg steget i går og bestilte Ampera-e. 330 lapper for en bil med rekkevidde på 500 km tror jeg det er verdt. Har også vurdert tesla, men er glad jeg ventet på denne. Blir spennende tider i møte nå. Mange ubesvarte spørsmål. f eks kvalitetsfølelse(Tidligere bare kjørt Volvo og Mercedes), adaptiv criuse kontroll, oppvarming av batteri, faktisk rekkevidde, pris og sittekomfort. En ting er hvert fall helt sikkert og det er at jeg ikke skal ha den i gul....

Har du prøvekjørt Model S før?

Amundmo

Sitat fra: elskertesla på fredag 30. september 2016, klokken 19:07
Sitat fra: Amundmo på fredag 30. september 2016, klokken 17:55
Etter å ha vurdert elbil i over et år så tok jeg steget i går og bestilte Ampera-e. 330 lapper for en bil med rekkevidde på 500 km tror jeg det er verdt. Har også vurdert tesla, men er glad jeg ventet på denne. Blir spennende tider i møte nå. Mange ubesvarte spørsmål. f eks kvalitetsfølelse(Tidligere bare kjørt Volvo og Mercedes), adaptiv criuse kontroll, oppvarming av batteri, faktisk rekkevidde, pris og sittekomfort. En ting er hvert fall helt sikkert og det er at jeg ikke skal ha den i gul....

Har du prøvekjørt Model S før?

ja, faktisk. fantastisk morsom bil, men det som er viktig for meg er pris og rekkevidde. Om tms hadde vært rimeligere så hadde jeg nok gått for den.
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Jakal

Hei, mange interessante kommentarer her. Jeg har skrevet kontrakt med Thrane-Steen Skøyen, med mulighet for å bryte kontrakten dersom prisen på standard-modell inkl avgifter  / ekskl vinterhjul blir høyere enn 325.000,-. Selger visste ikke særlig mere enn det som er fremkommet i pressen, men han antydet at Amperaen kommer i 2 versjoner og at prisforskjellen kom til å bli på ca 20.000,-. Om begrepet "standardmodell" er det samme som basis/innstegs-modell kunne han ikke svare på. Men okkesom; Tidligere i sommer sa den norske Opel-sjefen at de ventet med å sette priser delvis i påvente av et (forventet) bedre forhold mellom krona og dollar. I dag er krona den sterkeste på ett år (under 9 kroner for dollaren). HVIS spekulasjonene fra forhandler stemmer tenker jeg volum-modellen blir den dyreste utgaven, hvor det ikke tilkommer / er nødvendig med noe særlig ekstrautstyr. Ref Opels nåværende premiumstrategi med å legge inn mye utstyr på grunnmodellene. Og at prisen på de 2 modellene blir - / + 300.000,-. Jeg tror / håper derfor bil (med skinnseter, metallic (?) lakk etc) totalt med vinterhjul kommer under 330-340.000,-.
En ting jeg lurer på er om bilen er lang nok til å legge inn ski i bilen. Jeg har i dag en Golf hvor jeg legger skiene på armlenet mellom forsetene, veldig praktisk. Ellers blir vel takrails med skistativ en løsning (ekstrautstyr).

Counterpointer

Sitat fra: nime01 på lørdag 01. oktober 2016, klokken 09:15
Om man ikke har bruk for plassen i en Model S, eller plass til å parkere den for den saks skyld... hvorfor skal man da kjøpe den om Ampera-E dekker behovet for rekkevidde og plass til langt under halve prisen?

(Jeg har lyst på Model S selv, men prisen på den pr d.d. kan ikke forsvares IMO, så derfor har jeg også reservert Model 3)
Deler disse synspunktene .

Men bør jo ha med at S er en virkelig premium bil noe ikke minst prisen gjenspeiler. Samt at du kan få 4wd, glasstak, autopilot, luftfjæring mm og du har tilgang til Superladere uten ekstra kostnad over hele Europa. Egentlig er i S og Ampera-e sammenlignbare. Blir som å sammenligne Golf og Rolls Royce


Sent from my iPhone using Tapatalk

S4e

Sitat fra: Jakal på lørdag 01. oktober 2016, klokken 09:29
En ting jeg lurer på er om bilen er lang nok til å legge inn ski i bilen. Jeg har i dag en Golf hvor jeg legger skiene på armlenet mellom forsetene, veldig praktisk.

Det er jeg også spent på siden bilen er kort. Optimalt hvis det går med 4 i bilen pluss ski. Med færre i bilen er jeg rimelig sikker på det går om en legger skiene skrått.

Ser også at taket skråner bakover. Blir det et problem med noe festet til takstativet eller må en ha ulik høyde på de to stativ?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

e-Golf

Jeg har også "bestilt"/tegnet kontrakt, men tenker at Ampera-e kan dekke alle mine behov hvis jeg kan slenge på den en takboks/skiboks.
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

Amundmo

ja, virker som at det er godt utnyttet plassen i bilen. Jeg er 180 høy og slet med høyden i baksetet på en tms, så gledelig å se at Ampera har god takhøyde. Har også 2 hunder som også trolig får nok plass bak i Opelen. Hvis ikke så blir det takboks på meg også. Med litt fantasi så er det utrolig hva man får plass til. Leser om familier som reiser på hyttetur i Nissan Leif med hund og full bagasje, så ingenting er umulig. Kan se et Ampera e kommer med garanti på 8år/100 000km på batteri og drivlinje. Litt skuffende at det ikke er mer enn 100 000. Går vel ut ifra at de fleste kjører mer enn 12 500 km i året om man vil ha 8 års garanti på bilen.....
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Zuexi

#83
Sitat fra: Amundmo på lørdag 01. oktober 2016, klokken 20:21
Kan se et Ampera e kommer med garanti på 8år/100 000km på batteri og drivlinje. Litt skuffende at det ikke er mer enn 100 000. Går vel ut ifra at de fleste kjører mer enn 12 500 km i året om man vil ha 8 års garanti på bilen.....

Hvor får du det fra?
Ble sagt 8 år / 160.000 km på lanseringen fra Paris

Nime01: kom meg akkurat i forkjøpet ;-)

Trond.m

Og det er vel ingen av konkurrentene som gir tilsvarende garanti på hele drivlinje så vidt jeg vet. Veldig bra  :)

Crown

Sitat fra: TM på lørdag 01. oktober 2016, klokken 21:02
Og det er vel ingen av konkurrentene som gir tilsvarende garanti på hele drivlinje så vidt jeg vet. Veldig bra  :)

Ioniq har 8 år/200.000km på batteri, og 5 år/ubegrenset kjørelengde på resten av bilen, Soul har 7 år /150.000 på alt, så det blir vel et smaksspørsmål hva som er best :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amundmo

Sitat fra: Zuexi på lørdag 01. oktober 2016, klokken 20:28
Sitat fra: Amundmo på lørdag 01. oktober 2016, klokken 20:21
Kan se et Ampera e kommer med garanti på 8år/100 000km på batteri og drivlinje. Litt skuffende at det ikke er mer enn 100 000. Går vel ut ifra at de fleste kjører mer enn 12 500 km i året om man vil ha 8 års garanti på bilen.....

Hvor får du det fra?
Ble sagt 8 år / 160.000 km på lanseringen fra Paris

Nime01: kom meg akkurat i forkjøpet ;-)

Beklager, da står det feil i artikkelen: http://www.tu.no/artikler/la-frem-bevis-pa-at-ampera-e-har-rekkevidde-pa-over-500-km/358722
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Trond.m

Ja, la oss håpe det. 160.000 km kommer åpenbart av at bilen har 100.000 miles garanti i USA. Det har også i3 i USA og UK, men i resten av Europa har de bare oversatt ordet miles til km. Det betyr 100.000 km garani på batteriet  i BMW i3, og så vidt jeg vet også B-klasse. Selve bilen i3 har garanti til 200.000. Det er for dårlig for BMW, så la oss håpe ikke Opel gjør samme "oversettelse" av miles = km.

knut3448

App finnes for Bolt, så da forventer jeg at A-e også får. Bildet er tatt fra denne videoen
https://www.youtube.com/watch?v=QJCMJOHkIio

Det sies lite om appen, men den viser iallefall ladestasjoner og skal være fin å bruke for turplanlegging.

kammiz

Sitat fra: bno på torsdag 29. september 2016, klokken 22:04
Jeg lot det stå til idag og signerte. Hadde avtale siden begynnelsen av sept. og derved sto i bestilling køen. Levering er estimert våren 2017. Pris ikke fastsatt på og ses som et estimat. Kontrakt er bindende med mindre pris overgår estimatet. Grei skuring det. Leveringstiden er da usikkerhetsfaktoren. Eier ikke Tesla og stiller da bak eiere av Tesla som har bestlt TM3 det er min usikkerhet idet vi går mot 2018... Ja, er komfortabel med dette.

Forhandlerene sier at det er datoen din kontrakt ble sendt til Opel Norge som teller i køen. Så signerte du 29. sept, så er det den datoen som teller for deg.

Fikk idag forøvrig høre fra en forhandler at det ihvertfall ikke kommer noe mer info om priser i Norge før statsbudsjettet slipper 6. oktober. Mtp eventuelle nye avgifter eller lignende som de kunne finne på. ;)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA