Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpt Leaf. Ble lurt.

Startet av falk1, onsdag 14. september 2016, klokken 20:08

« forrige - neste »

falk1

Hei alle sammen

Som dere vet så er Leaf markedet brennhett om dagen. Etter å ha vært på 5 min for sent ute utallige ganger hev jeg meg rundt da et fint eksemplar av en 2014 Leaf dukke opp utenfor Oslo. Hadde rullet omtrent 31 900km. På tlf fikk jeg opplyst at bilen var strøken. Bildene i annonsen viste ikke så mye detaljer pluss at bilen ikke var vasket.

Da jeg hentet Leafen 3 dager senere var den fortsatt ikke vasket utvendig og det var skumring så jeg fikk ikke studert den i detalj. Reiste hjem-vasket bilen og oppdaget dagen etter 3 bulker og flere riper samt defekt nøkkel og steinsprutskade på vindu. Har vært hos nissan forhandler for å få takst på skadene.

Hva burde jeg gjøre? Heve kjøpet frister mest. Regner med jeg burde stille sterkt mtp at selger både sa muntlig og skrev i salgskontrakten at bilen var strøken og uten skader. 

nr1rayner

Hvis du ikke allerede har gjort det, ta bilder av skader fort som fy.
Skal vel noe for å heve kjøpet, kommer jo litt an på selger også,enkelte kan være utrolig vanskelige, og ikke umulig at du må gjennom rettssystemet..
Men høres jo ut som du skal ha en grei sak, prisavslag eller heving av kjøpet.. Kjør på.
Lykke til  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ingeniøren

Ved kjøp og salg mellom private er det 2 års reklasjonen med mindre annet er avtalt. Har selger unlatt å opplyse om mangler og skader så er det bare å reklamere. Han skal få muligheter til å utbedre så jeg tror ikke du bare kan få omgjort salget.

Nekter han er det bare å ta det videre i rettssystemet, men prøv forbrukerråd/megling mm først.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Du stiller neppe sterkt når du ikke går skikkelig over bilen ved overtakelse.

Forbered deg på spørsmålet om hvorfor du bruker X antall kroner på en gjenstand og ikke bruker noen minutter på å se over bilen i godt lys. Skjulte feil og mangler er noe annet. Dette kunne sikkert sees uten å demontere noe eller ha fagkompetanse.

Steinsprut og mindre riper/bulker kan fort argumenteres for at har oppstått i ettertid.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Sele

Som kjøper har du undersøkelsesplikt og den har du helt tydelig brutt ved og kjøpe en bil som ikke er ren,slik at du fikk sjekket lakken grundig. Stol aldri på en selger..

JorgenM

Kjøp aldri usett fra privat selger.
Jeg holder meg også unna forhandlere i østlandsområdet som ikke er merkeforhandlere.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

tutti

Er det bare meg som tror at biler får litt sliteskader etter 2 års bruk uansett hva en selger sier på tlf?

nr1rayner

Sitat fra: tutti på torsdag 15. september 2016, klokken 10:22
Er det bare meg som tror at biler får litt sliteskader etter 2 års bruk uansett hva en selger sier på tlf?
Nei, men da ville ikke jeg kalt den for "strøken", men (meget) pen..
Min -13 har noen bittesmå bulker og noen små skraper som jo normalt sett kommer når man bruker bilen. Med mindre de, og lakken ellers blir utbedret og da... strøken... vil jeg ikke kalle den strøken  ;) Her kan det jo virke som selger har definert at bilen er strøken fordi han har strøket over lakken med en klut ;)  :P  8)

Ser absolutt poenget til Sele og Rav4, og enig i at trådstarter har undersøkt bilen for dårlig ved overtakelse. Men så gjelder også opplysningsplikten.
Uten å vite hvor store skadene er, som jeg skrev over, har selger brukt ordet pen eller "meget pen" må man kunne akseptere noen skjønnhetsfeil på en brukt bil, men er den strøken anser jeg det som at jeg skal kunne gå over bilen med lupe og i verste fall finne noen bittesmå lakkskader, men sgs ny.
Har selger unnlatt å bruke strøken i annonse og spesielt i kontrakt har trådstarter stilt svært dårlig. Men iom at dette står i kontrakten burde saken være ganske grei.
Påstanden kommer sikkert med "bilen var strøken da du overtok den, det er du som har bulket den" og det kan jo være vanskelig å bevise når den ble skadet..
Uansett høres det ut som trådstarter stiller sterkt til å kreve redusert pris.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

HCO

Sitat fra: tutti på torsdag 15. september 2016, klokken 10:22
Er det bare meg som tror at biler får litt sliteskader etter 2 års bruk uansett hva en selger sier på tlf?

Hva er "litt sliteskader"? Før vi skaffet elbil, hadde vi 2 leasingbiler etter hverandre som ble levert tilbake omtrent som nye, etter 3 år og hhv. 45 og 60.000km. Mulig jeg er litt over gjennomsnittet pertentlig ifht. bilhold, men allikevel.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

sylwester

Så synd at du ikke er fornøyd. Siden dette er feil som kan sees så er jeg redd for utfallet. At en bil er strøken er ikke spesifikk nok siden man kan alltids argumentere at en bruktbil ikke er ny og selvsagt vil ha merker av bruk, men for all del du kan ihvertfall forsøke å få et avslag.

Jeg pleier som regel å ha en liste med spørsmål som blir lengre og lengre etterhvert som jeg har gått på sånne blundere igjennom årene. Jeg kjøpte en bil engang jeg ble tett i nesa av fordi forrige eier hadde hund og etter det spør jeg alltid om det har vært dyr i bilene jeg kjøper. Jeg spør alltid generelt om det er noe som ikke fungerer og sørger for å med "all funksjonalitet som kom med bilen virker bortsett fra ...". Jeg bryr meg ikke om visuelle feil så jeg kunne godt kjøpt en bil med bulk for å få en lavere pris, men du kunne sikkert stilt sterkere hadde du en liknende klausul i kontrakten hvor feil i lakken ble nevnt eller at du fikk "ingen skader i lakken" hvis selger mente det. Da hadde du stilt sterkere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sele

#10
Sitat fra: HCO på torsdag 15. september 2016, klokken 10:57
Sitat fra: tutti på torsdag 15. september 2016, klokken 10:22
Er det bare meg som tror at biler får litt sliteskader etter 2 års bruk uansett hva en selger sier på tlf?

Hva er "litt sliteskader"? Før vi skaffet elbil, hadde vi 2 leasingbiler etter hverandre som ble levert tilbake omtrent som nye, etter 3 år og hhv. 45 og 60.000km. Mulig jeg er litt over gjennomsnittet pertentlig ifht. bilhold, men allikevel.

Parkerer langt unna når du skal i butikk etc? Lakken til Leaf er myk og tåler svært lite før du har riper i lakken. Min 2015 har to små bulker etter parkering hvor nabo bil har dunket borti min bil med døren. Og er bilen svart av farge så ser du alt.
Vaskemaskin med børster bør man ikke kjøre en Leaf igjennom.

tutti

#11
Sitat fra: HCO på torsdag 15. september 2016, klokken 10:57
Sitat fra: tutti på torsdag 15. september 2016, klokken 10:22
Er det bare meg som tror at biler får litt sliteskader etter 2 års bruk uansett hva en selger sier på tlf?

Hva er "litt sliteskader"? Før vi skaffet elbil, hadde vi 2 leasingbiler etter hverandre som ble levert tilbake omtrent som nye, etter 3 år og hhv. 45 og 60.000km. Mulig jeg er litt over gjennomsnittet pertentlig ifht. bilhold, men allikevel.
Steinsprut mener jeg vil være normal slitasje. Dette gjelder alle flater som kan treffes i fart. I tillegg pleier jeg å se små riper på dører der folk har passert med bager o.l.

falk1

I kjøpskontrakten har selger også krysset av for at bilen ikke har vært kollisjonskadet. Det er er bulker både på bakfanger. venstre front og bakre skjerm.

Fikk en Nissan forhandler til å gå over skadene. Viste seg at den hadde feil og mangler for 47tusen.

Det er aldri noe jeg hadde sett i det lyset og uten ren bil. Men nå ser jeg ikke annet :-/

Selger har satt seg på bakbena og kjører alt via advokat. Jeg gjør det samme. Ærlighet skal som sagt vare lengst. Håper jeg.

Ebe

Sitat fra: falk1 på torsdag 15. september 2016, klokken 12:32
I kjøpskontrakten har selger også krysset av for at bilen ikke har vært kollisjonskadet. Det er er bulker både på bakfanger. venstre front og bakre skjerm.

I mine øyne så er en bil som har bulk/skraper fra en klassisk "parkeringshusskade" ikke kollisjonsskadet. Jeg tenker kollisjonskadet som at bilen har vært på verksted for å rette opp igjen skader, for at bilen skal være kjørbar uten skjevheter.

Men dersom det nå er advokat vs. advokat, så blir vel saken "tatt hånd om". Personlige mener jeg at både du og selger har brutt deres plikt. Selger har løyet om at bilen er strøken, samt at du ikke har undersøkt bilen godt nok.

Men jeg syntes heller ikke summen på 47.000,- skal danne grunnlag for prisavslag, for du burde ikke forvente å få rettet opp alle feil når du kjøper en brukt bil. Bare det som burde vært i orden.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

falk1

Enig Ebe. Her vil det vel megles om hvem som i størst grad har forsømt sin plikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA